مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی:
کد خبر: ۸۵۲۱۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ 19 May 2020

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: امید به زندگی در میان زنان کشور 76 سال و در میان مردان 74 سال است.

ناصر رهبری در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار کرد: در زمینه افزایش امید به زندگی خوب عمل کرده و توانسته‌ایم در محور توسعه حرکت کنیم، اما از طرفی نیز جمعیتمان به دلیل به تاخیر افتادن سن ازدواج و فرزندآوری به طرف سالمندی حرکت می‌کند.

وی اضافه کرد: شاید در سال 1425، یک چهارم جمعیت ما سالمند باشد که این نیز هزینه‌های هنگفتی را از نظر تامین سلامت، اقتصاد، معیشت و بحث‌های اجتماعی به دولت تحمیل می کند.

وی با اشاره به نقش ازدواج در داشتن جمعیتی مولد و پویا، اظهار کرد: متاسفانه تاخیر در ازدواج و افزایش سن ازدواج در دختران و پسران به علت‌های متعددی مانند اشتغال، تحصیل، شرایط معیشت یا اقتصادی، سبب به تاخیر افتادن فرزندآوری هم شده است.

رهبری ادامه داد: علاوه بر افزایش سن ازدواج، فرزندآوری افرادی هم که با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند نیز به تاخیر افتاده است و به دنیا آمدن اولین فرزند، چهار الی پنج سال طول می‌کشد که بررسی‌ها نشان داده است که زوجین، مشکلاتی مانند امنیت شغلی، مسکن، شرایط اقتصادی و ادامه تحصیل در دوره‌های تخصصی را از علل به تاخیر افتادن فرزندآوری مطرح کرده‌اند.

وی بر ضرورت تسهیل ازدواج و رفع موانع آن برای رشد جمعیت تاکید کرد و گفت: دولت، خیران و سازمان‌های مردم نهاد برای تسهیل ازدواج سرمایه گذاری کنند تا بنیان خانواده از هم نپاشد.

او با بیان اینکه بنیان خانواده را در ازدواج‌ها در نظر نگرفته‌ایم، بیان کرد: بسیاری از طلاق‌ها در سال اول ازدواج اتفاق می‌افتد، از این رو مشاوره‌های تخصصی‌تری برای قبل از ازدواج در نظر گرفته شده است.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی افزود: قبلا اینگونه بود که دختر و پسر به هنگام ازدواج، معرفی نامه‌ای برای دریافت مشاوره‌های قبل از ازدواج و انجام یک سری آزمایشات از دفترخانه می‌گرفتند و در این مشاوره‌ها دو ساعت از سلامت جنسی و سلامت باروری برای آن‌ها صحبت می‌کردیم.

وی بیان کرد: امروزه تاکیدها بر صحبت در خصوص مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی و آموزش روانشناختی بوده و مشاوره‌های اخلاق و احکام خانواده در اسلام و مباحث حقوقی نیز بر مشاوره قبل ازدواج افزوده شده است و دختر و پسر قبل از ازدواج باید به مدت دو روز در این دوره شش ساعته حضور پیدا کنند و سند ازدواجشان پس از تایید مشاوران نوشته می‌شود.

او حمایت از زنان باردار را یکی از مولفه‌های تشویق زنان به فرزندآوری عنوان کرد و گفت: باید از زنان شاغل باردار در محیط‌های دولتی یا خصوصی اعم از کارمند و کارگر حمایت کنیم، در حالیکه این حمایت در بسیاری از موارد انجام نمی‌شود و حتی در محیط‌های خصوصی، بارداری یک خانم به مشکلات او را اضافه می‌کند.

وی افزود: با وجود 9 ماهه بودن مرخصی زایمان و تصویب قانونی آن، بسیاری از بخش‌های خصوصی و حتی دولتی هم نمی‌توانند آن را به طور کامل اجرا کنند.

رهبری تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر از توصیه‌های مورد تاکید ما است که باید مادر پس از زایمان فرصت این کار را داشته باشد و حال باید دید که آیا امکان چنین کاری در ادارات و کارخانجات ما وجود دارد یا نه؟.

وی گفت: همچنین مادر باید امنیت شغلی لازم را برای بازگشتن به محل کار پس از زایمان داشته باشد تا اقدام به فرزندآوری کند.

وی تاکید کرد: برای راهبری کردن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی باید جمعیتی مولد، کارا و تاثیرگذار، پویا، بالنده و جوان داشته باشیم.

مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان اینکه جمعیت، یکی از مولفه‌های قدرت در هر کشوری است، گفت: این مولفه باید همیشه از نظر کمی و کیفی توسط مسئولان مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتواند مولفه قدرت باشد و با اجرای سیاست‌های حمایتی از مردم بخواهیم تا در اجرای سیاست‌های جمعیتی کنار ما باشند.

وی با اشاره به نامگذاری سی‌ام اردیبهشت ماه به عنوان روز جمعیت، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سی‌ام اردیبهشت ماه 93 سیاست‌هایی را در 14 بند ابلاغ کرده‌اند که تمام جوانب و زوایا را در نظر گرفته‌اند، از این رو وضعیت هرم سنی و جمعیتی ما باید اصلاح شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار