نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: اعضای اتاق بازرگانی نمایندگان کل جامعه صنعت و تولید هستند و باید طوری عمل کنند که رای‌دهندگان به این اعضا روز به روز امیدوارتر و خوشحال‌تر باشند.
کد خبر: ۸۵۹۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹ 06 June 2020

به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم عصر امروز با حضور در پنجاه و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: سال 1399 که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نامگذاری شده در ادامه عناوین اقتصادی سال‌های دهه 90 به بعد انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه و گسترش بحران جهانی کرونا بیش از گذشته توجه به تقویت بنیه تولید ملی را ایجاب می‌کرد، افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران که عمده شاخص‌ها حال و روز خوبی ندارد، مقام معظم رهبری افق سیاستگذاری اقتصادی کشور را تحقق جهش تولید نامیدند.

آل‌هاشم با اشاره به وجود بسترهای لازم برای شکوفایی اقتصادی و آزاد شدن ظرفیت‌های تولید در کشور تصریح کرد: مقام معظم رهبری با ملاحظه این ظرفیت‌ها در تحلیلی واقع‌بینانه از حوزه اقتصاد تلاش در جهت جهش تولید را مطرح کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی همچنین به کاهش شدید درآمدهای نفتی و محدود شدن منابع ارزی دولت اشاره و ادامه داد: دولت‌هایی که بخش اعظمی از درآمدهای خود را از صدور یک یا چند ماده خام به‌دست می‌آورند و از نعمت درآمدهای سرشار نفتی برخوردار هستند، انگیزه‌ای برای کنترل واردات ندارند ولی امروز دولت ناگزیر از محدودیت کالاهای غیرضروری است که دارای مشابه داخلی هستند و این راهبرد در سال‌جاری سخت‌گیرانه‌تر دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: کاهش ارزش پول ملی اگرچه آثار مخربی در کوتاه‌مدت دارد اما پیامدهای مثبتی برای اقتصادهایی مثل ایران دارد و در بلندمدت منجر به افزایش تولید ناخالص ملی می‌شود.

آل‌هاشم توضیح داد: وقتی ارزش پول ملی کاهش می‌یابد و کالاهای خارجی قیمت به مراتب بیشتری دارند، مشتری صرفا به مقایسه کیفیت نمی‌پردازد و علاوه‌بر کیفیت، مزیت‌های قیمت نیز بر انتخاب موثر است که منجر به تغییر الگوی مصرف به نفع تولید داخلی خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: در شرایط حاضر خروج بسیاری از برندهای خارجی از بازار ایران به واسطه تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های اقتصادی که سهم قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص داده بودند، چنان فضا را برای حضور تولیدکنندگان داخلی مساعد کرده که در برخی از تولیدات داخلی رشد قابل ملاحظه‌ای پدید آمده است.

آل‌هاشم در عین حال تاکید کرد: با این اوصاف جهش تولید دست یافتنی است به شرط رعایت الزامات آن.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، حمایت از لایه‌های پایینی صنعت و خدمات، حمایت از صنایع خرد داخلی در مناقصات، تمرکز بر داخلی‌سازی لوازم مصرفی و قطعات، حرکت به سوی مدل‌های نوین تامین و خدمات پشتیبانی و مهندسی مجرای ورود کالاهای خارجی را ضروری دانست.

وی اذعان داشت: اتاق بازرگانی مشاور هر سه قوه کشوری است که در بیش از ده‌ها کمیته برنامه‌ریزی کشوری حضور دارد.

آل‌هاشم یادآور شد: اعضای اتاق بازرگانی نمایندگان کل جامعه صنعت و تولید هستند و باید طوری عمل کنند که رای دهندگان به این اعضاء روز به روز امیدوارتر و خوشحال‌تر باشند.

وی در پایان ابراز داشت: با توجه به شروع مجلس جدید از نمایندگان استانی می‌خواهیم توجه جدی به این شورا داشته باشند و نمایندگانی را معرفی و انتخاب کنند که با موضوعات این شورا سنخیت داشته و گزارشات شورا را به مجمع نمایندگان انعکاس دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :