امام جمعه تبریز گفت: وجود مافیایی اقتصادی در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو که نمونه‌ای از آن در کشف انبارهای مختلف خودرو دیده شد، حاکی از آن بود که این باندهای مافیایی در هر وضعیت سخت و دشوار دست به کار شدند و برای منافع بادآورده خود تلاش می‌کنند که موجب به وجود آمدن این شرایط شده است.
کد خبر: ۸۶۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲ 26 June 2020
به گزارش تابناک تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در  خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز در بین نمازگزاران مصلای اعظم امام خمینی(ره) به روز صنعت و معدن و تجارت اشاره و اظهار کرد: از زحمات وزارت صمت تشکر می‌کنیم ولی مجبور هستم به گرانی افسارگسیخته اشاره کنم که باید سوال کنم، باید در این زمینه چه کنیم؟ 

وی افزود: در هفته‌های اخیر شاهد وضعیت نابسمان و افسارگسیخته بازار بودیم که شرایط سختی در بین مردم و رسانه‌ها داشته است و موجب دلخوری و نارضایتی عمومی در شرایط سخت شد. 

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه چرا گرانی داریم؟افزود: در ماه‌‌های اخیر موجی از گرانی افسارگسیخته بازار را فرا گرفته است که در این میان بازار ارز و طلا، مسکن، بازار خودرو پیشتاز بوده است.  

وی گفت: بسیاری از کالاهای اساسی مورد نیاز با گرانی دوچندان مواجه شده است که آنچه موجب نگرانی است فشار اصلی گرانی بر گردن قشر محروم در شرایط کرونایی می‌باشد. 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: بررسی گرانی در هر یک از بازار اشاره شده، فرصت دیگر کارشناسی می‌خواهد ولی بررسی در چرایی وضعیت کنونی بازار از دیدگاه‌های مختلف را در این خطبه‌ها مطرح می‌کنم. 

وی با اشاره به دیدگاه‌های متفاوت در زمینه گرانی توضیح داد: هر ساله در  ابتدای سال جدید موجی از گرانی کالا و اجناس به راه می‌افتاد که در بخش‌های حمل و نقل تا کالاهای اساسی مشاهده می‌شود ولی این افزایش امسال به خاطر شرایط کرونایی با تاخیر روبه‌رو بود. 

امام جمعه تبریز متذکر شد: گروهی بر این باورند که شرایط سخت تحمیلی دشمن در رابطه با تشوید تحریم‌ها در ماه‌های اخیر تاثیر دارد و این گرانی هم از جمله اثار آن است که البته برای نمونه  بخش زیاد گرانی لبنیات مربوط به وابستگی کشور و نهادهای دامی و تشدید تحریم در این کالای اصلی است.

وی اضافه کرد: شرایط سخت کرونایی و واردسازی لطمات و خسارت سنگین به بخش تولید موجب تشدید این گرانی‌ها شده است.  

خطیب نماز جمعه تبریز تصریح کرد: وجود مافیایی اقتصادی در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو که نمونه‌ای از آن در کشف انبارهای مختلف خودرو دیده شد، حاکی از آن بود که این باندهای مافیایی در هر وضعیت سخت و دشوار دست به کار شدند و برای منافع بادآورده خود تلاش می‌کنند که موجب به وجود آمدن این شرایط شده است. 

وی ادامه داد: عدم وجود یک نظارت هوشمند و فعال و کارآمد و مستمر در دستگاه‌های مختلف باعث سوءاستفاده فرصت‌طلبان در این‌گونه شرایط و نفوذ و رسوخ در منافذ هم نکته مهمی است.  

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: از عوامل این فشارها فقدان هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف است به طوریکه ناهماهنگی بین دو وزارتخانه کشاورزی و صمت موجب اختلاف در بازار کشاورزی و دامداری شده است و به همین خاطر در بازار غلات و لبنیات دچار گرانی شده‌ایم. 

وی خاطرنشان کرد: گروهی هم بر این باورند که نفوذی‌های اقتصادی در جایگاه و بزنگاه مهم با ایجاد التهاب کاذب و گرانی مصنوعی در صدد ایجاد و تقویت نارضایتی عمومی و نارضایتی مردم از نظام و حاکمیت هستند و با دامن زدن بر این موضوع، می‌خواهند تا نارضایتی را به کف خیابان بکشانند و یا حتی‌الامکان از مشارکت مردم و اعتماد مردم بکاهند و آنها را در مقابل حاکمیت قرار دهند. 

آل‌هاشم یادآور شد: طبیعی است که همه عوامل فوق تاثیرگذار است ولی باید دید که سهم کدام عامل بیشتر بوده و در این میان وظیفه مردم و مسوولان چیست. 

۷۰ درصد از مشکلات کنونی محصول زنجیره مشکلات اجرایی

وی ابراز داشت: نگاه واقع‌بینانه به مشکلات و سهم عوامل گرانی بازار مسوولان کشور و دولت محترم از جمله کارهایی که باید مشخص شود زیرا چنانچه دولت در تبلیعات انتخاباتی خود گفته است، باید بپذیرند که بیش از ۷۰ درصد از مشکلات کنونی محصول زنجیره مشکلات اجرایی و قضایی بوده که سال‌هاست لاینحل مانده است.  

امام جمعه تبریز توضیح داد: گرانی اقلامی مانند گوجه فرنگی و امثال آن تبدیل به سوال بزرگ است زیرا معلوم است که چنین گرانی‌ها توجیه‌ناپذیر و ناشی از ناهماهنگی است. 

وی متذکر شد: به راستی سهم تحریم در گرانی ۳۰ میلیونی پراید در عرض یک هفته کجاست؟ 

نماینده ولی‌فقیه در استان تاکید کرد: باور راسخ در رابطه با قاچاق کالا و واردات بی‌رویه حلقه مفقوده‌ای است که در حلقه‌های اقدامات و برنامه‌ها چندان به چشم نمی‌آید.  

وی افزود: بسیاری از گرانی‌های افسارگسیخته محصول سوءاستفاده برخی سایت و پایگاه‌های فضای مجازی است در حالیکه ماشینی خرید و فروش نمی‌شد ولی قیمت‌های تضاربی افزایشی ساعتی مشاهده می‌شد.

آل‌هاشم تصریح کرد: نقش وزارت صمت، ارتباطات، پلیس فتا و نهادهای دیگر در برخورد با چنین سایت‌ها کجاست؟

وی متذکر شد: تصمیمات لحظه‌ای و غیرکارشناسی و اظهارنظرهای متفاوت و متناقض مسوولان موجب سردرگمی و التهابات مردمی می‌گردد زیرا مسوولان باید طوری صحبت کنند که متناقض با صحبت هم نباشد. 

آل‌هاشم خاطرنشان کرد:انتظار می‌رود تا دولت محترم به خاطر اینکه نظام سیاست‌گذاری میانه‌ای خود با هماهنگی و برنامه باشد،باید اقدامات قاطع در نظارت دقیق و رصد پایش اقدامات موثر انجام دهند و نباید به گونه‌ای عمل کنند که تلقی رها‌شدگی کالا در اذهان و افکار عمومی شکل گیرد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مجلس تازه نفس، جوان و انقلابی یازدهم که رویکرد اصلی خود را اقتصاد و معیشت مردم قرار داده است، باید اولویت اصلی را فهرست کرده و راهکار مناسب ایجاد کنند همچنین  از دولت مطالبه کنند زیرا مردم انتظار دارند که نمایندگان در اولین سال فعالیت خود گره از معیشت باز کنند.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار