رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:طرح سؤال از وزیر مسکن کلید خورد / نمی‌شود اصلاح‌طلب بود و اصلاح‌خواهی نکرد / جوادی‌حصار: عارف باید زودتر استعفا می‌داد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۶۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹ 27 June 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
در موضوع ساختمان نهاد ریاست جمهوری به اهالی منطقه جماران ظلم شد
حجت الاسلام والمسلمین سید حسن امام جمارانی گفت: موضوع پیش آمده در مورد ساختمان نهاد ریاست جمهوری نیز مانند اهالی مظلوم جماران، ظلمی در حق این نهاد بود؛ چرا نباید اجازه بیش از دو طبقه داده شود؟ آن‌ها نیز به عنوان شهروندی همانند اهالی جماران باید بتوانند به اندازه دیگر مردم اجازه ساخت وساز داشته باشند.

سخنان عمران خان درباره بن‌لادن که او را شهید خوانده بود، جنجال به پا کرد
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان بابت این سخنانش که همچنین شامل انتقاد از ایالات متحده و همچنین تکریم بن لادن بوده، مورد انتقاد قرار گرفته است. عمران خان پنج‌شنبه گفت: «ما از آمریکا در جنگ با ترور حمایت کردیم، اما آن‌ها به اینجا آمدند و او را کشتند، او را شهید کردند.» نخست‌وزیر پاکستان در ابتدا از واژه "کشتن" به دست آمریکایی‌ها استفاده کرد و فورا جمله‌اش را اصلاح کرد و گفت رهبر سابق القاعده "شهید" شد.

تصادفی نیست که امروز قاتلان شهید بهشتی را در صف مخالفان تعامل با جهان می‌بینیم
سخنگوی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: متأسـفانه متن گفتمانی دهه ۶۰، چالـش‌ها و تعـارض‌های آن دوره و علت شکل‌گیری خشونت در جامعه و در این میان شخصیت شهید بهشتی ناشـناخته بــوده و مورد مداقه تاریخی قرار نگرفته است. درخشش سیمای بهشتی را می‌توان آنجا که زیر تابلوی «فبشر عبادی الذین یستمعون القول» با گروه‌های کمونیستی، غیرکمونیستی، منتقدین و مخالفین مناظره می‌کرد به تماشا نشست. بهشتی هم مرد قضا بود و هم مرد مناظره، گفتگو و مباحثه، اما بیان آزاد عقاید برای او یک سیاست قضایی بود. همه تلاش خود را به کار برد تا یک چتر امن حقوقی ایجاد کند بر سر میز مناظره، او تلاش زیادی کرد که حتی رجوی در مناظره حاضر شود. مناظره برای او یک راهبرد برای سلامت و مصونیت جامعه بود.

طرح کاهش اختیارات رئیس مجلس کلید می‌خورد؟
شرق نوشت:قبلا تصور می‌شد که قالیباف با اصولگرایان بر سر سیاست خارجی به مشکل بر بخورد، اما گویا از همان «ب» بسم‌الله نه سیاست خارجی نه سیاست داخلی بلکه در نحوه اداره مجلس و چینش رؤسای کمیسیون‌ها به مشکل خورده‌اند. حضور پررنگ یاران قالیباف در کمیسیون‌های مجلس شائبه دخالت و اعمال نفوذ هیئت‌رئیسه را در چینش کمیسیون‌ها ایجاد کرد، این در حالی بود که زهره الهیان، نماینده اصولگرای تهران قبلا در نامه‌ای رسما خواستار خداحافظی اعضای هیئت‌رئیسه با کمیسیون‌های پرمخاطب مجلس شده بود. ولی نه‌تن‌ها این اتفاق رخ نداد، بلکه با اعلام اسامی رؤسای کمیسیون‌ها مشخص شد چهره‌هایی در نهایت موفق به تکیه بر کرسی ریاست کمیسیون‌های تخصصی پارلمان شده‌اند که در قیاس با سایر رقبای خود، روابطی بهتر و نزدیک‌تر با هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم دارند.

شهامت داشته باشید وضعیت کشور در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ را مرور کنید
ایران نوشت:حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشت روز پنجشنبه این روزنامه، با استناد به جمله‌ای از آقای «برنارد شاو»، نمایشنامه‌نویس ایرلندی کیفیت مدیریت در دولت را زیر سؤال برده و با اشاره به برخی مشکلات موجود در کشور مثل گرانی برخی اقلام و بالا رفتن قیمت دلار و... با کنایه‌ای به سخنان روز چهارشنبه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، نوشته: «لازم نیست باغدار باشید تا فرق سیب پلاسیده با سیب تازه را بدانید و یا بزّاز باشید تا پارچه پوسیده را از پارچه سالم تشخیص بدهید!» در پاسخ به نظر می‌رسد باید گفت که جناب آقای شریعتمداری اتفاقاً هنر دولت یازدهم و دوازدهم قدرت تمیز سیب پلاسیده از سیب نو یا پارچه پوسیده از سالم بوده است.

چراغ سبز دولت و مجلس برای ساخت آپارتمان‌های ۲۵ متری برای زوج‌های جوان
یک عضو کمیسیون عمران مجلس درباره طرح احداث خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری گفته که در شرایط کنونی با توجه به بازار مسکن و مشکل کمبود عرضه در این حوزه، تولید مسکن از هر طریقی مثبت است، زیرا این مسئله، عرضه و تقاضا در بازار مسکن را به تعادل می‌رساند و در نهایت موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود. صدیف بدری افزود: تولید مسکن ۲۵ تا ۴۰ متری می‌تواند در بهبود وضعیت بازار مسکن اثرگذار باشد، البته برخی کارشناسان اعلام می‌کنند که اجرای آن تبعاتی را برای جامعه از جمله تجردگرایی به همراه دارد، اما خوشبختانه تمام این موارددر طرح مذکور دیده شده است. بدری گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است که واحد‌های کوچک به زوج‌های جوان داده شود، همچنین این خانه‌ها به افراد مجرد عرضه نخواهد شد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: بسیاری از جوانان برای آغاز زندگی مشترک و ازدواج به دلیل پایین بودن قدرت مالی به مساکن کوچک نیازمند هستند و پس از گذشت چندین سال از زندگی متراژ مسکن خود را افزایش می‌دهند؛ بنابراین این مساکن می‌تواند نقطه آغازین برای زندگی افراد باشد.

پرونده روزنامه‌نگارانی که قاضی منصوری قضاوتشان کرده دو‌باره بازنگری کنید
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: پیشنهاد می‌کنم که پرونده این روزنامه‌نگاران دو باره بازنگری شود. حتی نمی‌گویم که حکم را نقض کنند تا قاعده حقوقی نقض شود، ولی می‌توان رسیدگی کرد و حرف‌های آنان را شنید و در این مورد از آنان دلجویی کرد. در واقع آنان مرارت‌های این احکام را چشیده‌اند و این بررسی مجدد بیشتر با هدف بازسازی اعتبار احکام گذشته است.

دفاع ضرغامی از کویتی‌پور: داش غلام خودِ قطار انقلاب است
مدتی پیش ویدئویی از کویتی‌پور، مداح زمان جبهه و جنگ منتشر شد که در آن با دختر ۱۳ ساله‌اش هم‌خوانی کرده بود.عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما در صفحه توئیتر خود نوشت : « به دختر گلم پریچهر میگم، حاج غلامی که تو استودیو بهت درس میده، همون آشیِ که شهدا پختن و مزه خوبش تا ابد همراهمونه. میگن کویتی پور از قطار انقلاب پیاده شده! داش غلام، خودِ قطاره عزیزم! حرمت نگه‌داریم!»

تیراندازی گارد ساحلی عربستان به صیادان بوشهری
مدیر روابط عمومی اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: صیادان بندر رستمی این شهرستان در حادثه تیراندازی نیرو‌های گارد ساحلی کشور عربستان سعودی آسیبی ندیدند.اردشیر یاراحمدی روز شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: این صیادان روز یکشنبه هفته گذشته (یکم تیرماه) با مجوز صید ۱۰ روزه از بندر رستمی شهرستان تنگستان برای کسب روزی عازم سفر دریا شدن و تور‌های خود را در خلیج فارس گستردند.وی بیان کرد: با توجه به ضعف صیدگاه‌های استان بیشتر صیادان برای ماهیگیری مجبور هستند مسیر‌های طولانی را طی کنند تا به صیدگاه مناسب برسند، اما در برخی موارد به دلیل جریان شدید آب ممکن است به اشتباه به سمت آب‌های مرزی کشور‌های همسایه کشیده شوند که این امر همواره آنان را با مشکلاتی روبرو کرده‌است.یاراحمدی اضافه کرد: تور‌های صیادی این شناور صیادی نیز که در آب‌های داخلی پهن شده بود به دلیل جریان شدید و با جزر دریا به سمت آب‌های مرزی کشور عربستان سعودی حرکت کرده و صیادان برای جمع‌آوری آن‌ها بناچار به سمت مرز آبی مشترک ایران با کشور عربستان رفته بودند که نیرو‌های گارد ساحلی این کشور نیز با مشاهده آن‌ها اقدام به تیراندازی کرده بودند.وی ادامه داد: در جریان تیراندازی گارد ساحلی کشور عربستان به سمت این شناور صیادی استان بوشهر که روز چهارشنبه هفته گذشته (چهارم تیرماه) رخ داد به سرنشینان این شناور صیادی آسیبی نرسید و آن‌ها روز پنجشنبه هفته گذشته (پنجم تیرماه جاری) به سلامت به آب‌های سرزمین ایران بازگشتند.
 
خبرِ تهدید به افشاگری نجفی تکذیب شد
وکیل مدافع محمدعلی نجفی خبر منتشره درباره موکلش با موضوع «تهدید به افشاگری در صورت صدور حکم اعدام» را جعلی خواند و گفت که گذشت اولیای دم میترا استاد و منتفی شدن قصاص، جعلی بودن این خبر را نشان می‌دهد.حمیدرضا گودرزی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه ساعتی قبل از زندان اوین با موکلم محمدعلی نجفی تماسی داشتم، اظهار کرد: از روز گذشته در فضای مجازی مطالبی موهوم و دروغین و مجعول از طرف موکلم عنوان شده که مدعی شده بودند "چنانچه مجازات اعدام برایم رقم بزنند جرایم رخ داده توسط برخی از افراد را در مورد همسرم با مستندات ارائه می‌کنم" که اینک با تکذیب این خبر جعلی و ساختگی به اطلاع عموم می‌رساند همین که با گذشت اولیای دم خانم میترا استاد موضوع مجازات قصاص موکلم منتفی شده و پرونده از جهت مجازات‌های حبس در دیوان عالی مطرح رسیدگی است؛ به خوبی نشان می‌دهد که مجازات قصاص و اعدام به طور کلی در پرونده منتفی شده و به خودی خود این موضوع جعلی و دروغین بودن خبر را نشان می‌دهد.وی افزود: مراتب را در راستای احترام به حقوق عمومی و حفظ حقوق افرادی که از آن‌ها به ناحق در این خبر جعلی نامبرده شده است اعلام می‌دارم و مراتب تکذیب و جعلیت خبر را به اطلاع عموم می‌رسانم.
 
اظهارات دوست صمیمی عارف در مورد استعفای او
دبیرکل جامعه اسلامی معلمان گفت: استعفا عارف، مسئله‌ای بوده که ما به نتیجه قطعی با او نرسیدیم.«داود محمدی»، دبیرکل جامعه اسلامی معلمان و نماینده پیشین مجلس، در پاسخ به علت تاخیر در اعلام استعفا محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: به هر حال جلسات شورای هماهنگی تشکیل می‌شود. استعفا عارف، مسئله‌ای بوده که ما به نتیجه قطعی با او نرسیدیم. مسائلی که در حال مطرح شدن است یک خبر غیر موثق توسط آقایی است که مطرح می‌کند. از این رو اگر قرار باشد من چیزی را بیان کنم رسما بیان می‌کنم. یعنی وقتی سخنی را نمی‌گویم یعنی به نتیجه‌ای نرسیدیم که بخواهیم آن را به همه اعلام کنیم. ممکن است چند نفر با هم نشسته و گفتگو کرده باشیم، اما به نتیجه‌ای برای عنوان نرسیده باشیم. اینکه یک نفر چیزی به ذهنش رسیده و مطرح کرده، نمی‌توان آن را ملاک قرار داد. نکته مهم این است که باید از عارف پرسید.او افزود: در واقع این‌ها چیزی نبوده که مطرح شود. به عنوان مثال با چند نفر، استعفای موسوی لاری مطرح شد و او هم توضیح داد. در این باره هم اگر قرار بر توضیحی باشد شخصِ عارف مطرح می‌کند؛ بنابراین معتقدم باید کمی صبر کرد تا این مسئله روشن‌تر شود و اگر ضرورت داشت یا من چیزی را مطرح می‌کنم یا شخص عارف مطرح می‌کند؛ بنابراین مسئله قطعی نیست که بتوان آن را مطرح کرد.
 
جوادی‌حصار: عارف باید زودتر استعفا می‌داد
رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفت: عارف باید زودتر از ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان استعفا می‌داد، نه اینکه به او بگویند استعفا دهد.محمدصادق جوادی حصار در گفتگو با آنا، درباره استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: قبل‌تر از این موضوع توصیه من به عارف این بود که استعفا دهد و من نمی‌خواستم کار به جایی برسد که به او بگویند استعفا دهد.رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی افزود: فضا به نفع شورای عالی اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی نبوده و فضا بسیار منفی بود.
 
نمی‌شود اصلاح‌طلب بود و اصلاح‌خواهی نکرد
جلال جلالی‌زاده، عضو حزب اتحاد ملت، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: همان‌طور که آقای سعید حجاریان به درستی اشاره کرده‌اند، این درست نیست که کسی اصلاح‌طلب باشد و اظهارات غیراصلاح‌طلبی به زبان آورد. به هر حال هر فردی معقتد به مکتب، حزب و فلسفه‌ای است و باید در چارچوب همان مقوله صحبت کند. مثلاً نمی‌شود کسی مسلمان باشد و از تفکر کمونیستی تبعیت کند.این فعال سیاسی در ادامه گفت: در واقع هر کسی عضویت در یک جریانی را پذیرفت باید خودش را نسبت به اصول و چارچوب آن جریان پایبند بداند و در راستای تفکر و اندیشه فوق حرکت کند. متاسفانه در ایران افراد به دلیل آشفتگی ذهنی و برخی مصلحت‌سنجی‌ها تغییر موضع می‌دهند و تابع تفکر دیگری می‌شوند.او همچنین تصریح کرد: مثلاً در یک جامعه دموکراتیک هر کسی آزادانه می‌تواند نظراتش را بروز بدهد. اما این دلیل نمی‌شود عده‌ای بدون آگاهی و دیدگاه خاصی به خودشان اجازه اظهارنظر و نقد دیگران بدهند.جلالی‌زاده ادامه داد: اگر اصلاح‌طلبی دارای تعریف و هویت مشخصی است، قطعاً اصلاح‌طلب هم باید مفسر اندیشه‌های اصلاح‌خواهی باشد نه اینکه در رفتارش هیچ نشانه‌ای از مرام اصلاح‌طلبی مشاهده نشود.او با توجه به شرایط فعلی جبهه اصلاحات توضیح داد: اصلاح‌طلبان عملاً در نهادهای اقتصادی هیچ ‌جایگاهی ندارند و تکلیف‌شان در نهادهای انتخاباتی هم برای همه روشن است؛ یعنی شورای نگهبان با اصرار بر نظارت استصوابی، نماینده‌های این طیف را به راحتی از حضور در انتخابات مختلف محروم می‌کند. حتی اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار در دولت هم حذف شدند تا بتوان چنین گفت که بازگشت به قدرت برای اصلاح‌طلبان بسیار دشوار شده است.جلال جلالی‌زاده در پایان گفت: اوضاع سیاسی و اجتماعی به ‌گونه‌ای است‌ که عده‌ای واهمه دارند ادعا کنند اصلاح‌طلب هستند؛ یعنی شرایط آنها را محافظه‌کار کرده است.
 
تشکیلات جدید اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰ فردا نهایی می‌شود
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که فعالیت و تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با مجوز این شورا صورت گرفته بود، فردا در مورد ساز و کار جدید اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری می‌کند. خبر استعفای چند ماه پیش محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امروز به طور رسمی توسط خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری اعلام شد. استعفایی که گفته می‌شود حتی قبل از استعفای عبدالواحد موسوی لاری نایب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بوده است.پیگیری‌های خبرنگار فارس حکایت از این دارد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که فعالیت و تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با مجوز این شورا صورت گرفته بود، فردا در مورد ساز و کار جدید اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ تصمیم‌گیری می‌کند.البته ساز و کار جدید در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دو سال است که در دستور این شورا قرار دارد و اکنون دو طرح پارلمان اصلاحات و مجمع عالی اصلاح‌طلبان بر روی میز شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار دارد و احتمالاً فردا تصمیم‌گیری جامع در خصوص ساز و کار جدید اتخاذ می‌شود. پیگیری‌های خبرنگار فارس حکایت از این دارد که داود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان نیز فردا (یکشنبه ۸ تیر ماه) به جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌رود و در مورد استعفای عارف نیز توضیحاتی به اعضای شورای هماهنگی ارائه و در کمیته سیاسی جمع‌بندی می‌شود.
 
زیباکلام: بود و نبود «عارف» فرقی نمی‌کند
صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در باره استعفای محمدرضا عارف اظهار داشت: اساسا نه تنها استعفای محمدرضا عارف و یا بودن ایشان بر ریاست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، بلکه خود شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم، الان مدت‌هاست که بلاموضوع شده است.وی افزود: به عبارتی اصلاح طلبان در حقیقت مدت‌هاست که بدنه اجتماعی حامیان خود را از دست داده‌اند و مثل این که آن‌ها شعار «اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» در سال ۹۶ را هنوز متوجه نشده‌اند؛ چراکه نسل جوان، دهه هفتادی‌ها و یا دهه هشتادی‌ها دیگر کاری به اصلاح طلبان ندارند.زیباکلام می‌گوید: اقشار و لایه‌های تحصیل کرده جامعه، دانشجویان، نویسندگان و ... نگاه گذشته خود به اصلاح طلبان را اکنون ندارند؛ چرا که امید داشتند آبی از اصلاح طلبان گرم شود و یا نوری در انتهای تونل باشند، اما اکنون این امید‌ها تمام شده است.
 
طرح سؤال از وزیر مسکن کلید خورد
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از اجرانشدن قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی در طی ۵ سال، گفت: هنوز هم اجرای این قانون، آب روی آتش است و در قدم اول، با همکارانم طرح سؤال از وزیر مسکن را امضا کردیم.محسن دهنوی در رشته پیامی در حساب توئیتری خود با اشاره به پیگیری وضعیت بازار اجاره از مصطفی خسروی رییس اتحادیه املاک و ذکر این نکته که اوضاع منازل اجاره‌ای، بحرانی‌تر شده، نوشته است: با افزایش شدید نرخ اجاره‌بها در ماه‌های اخیر، تعداد معاملات مسکن و قرارداد‌های انعقادی میان مؤجرین و مستأجرین کاسته شده است که نگرانی‌ها را دوچندان می‌کند!دهنوی تصریح کرده است: بخش زیادی از التهاب کنونی بازار مسکن، حاصل سوداگری برخی بانک‌ها و نهاد‌های خصولتی است که با سوء استفاده از عدم اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، جیب‌شان را با احتکار مسکن پر می‌کنند.این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با طرح این پرسش که چرا عمل به قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی را ۵ سال به پشت گوش انداختید تا شاهد افزایش نرخ اجاره‌بها و هرج و مرج در این بازار باشیم؟، افزوده است: هنوز هم اجرای آن‌قانون، آب روی آتش است. در قدم اول، با همکارانم طرح سؤال از وزیر مسکن را امضا کردیم. مجلس تا اجرای کامل قانون، پیگیر است.عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرده است: البته فراموش نکنیم که ریشه اصلی بحران ارز و مسکن در کشور ما، خلق پول بی‌پشتوانه و افزایش نقدینگی سرگردان است. متأسفانه مقصر اصلی نیز دولت است که دخل‌وخرج کوتاه‌مدتش را به اصلاح ساختار‌ها ترجیح می‌دهد.
 
احکام صادره توسط قاضی منصوری باطل می‌شود؟
یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال بطلان احکام صادره از سوی قاضی فاسد در پاسخ به این سوال که آیا احکام صادره از سوی قاضی منصوری باطل خواهد شد و آیا امکان بازنگری در آن وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: خیر بازنگری در این احکام روند خود را دارد. حسن نوروزی در گفتگو با ایسنا، در خصوص محاکمه قاضی که پیشتر حکم فیلترینگ پیام رسان تلگرام را صادر کرده بود و درباره‌ی حواشی و اتفاقات مربوط به اقدامات متخلفانه قاضی منصوری و درباره این‌که اگر فساد قاضی در چنین مواردی محرز شود آیا احکامی که پیش‌تر صادر کرده بوده باطل می‌شود یا خیر، گفت: خیر بازنگری در احکام روند خود را دارد به دلیل این‌که این مسائل، مسائل امنیتی و قضایی است باید این سوالات را از آقای اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه بپرسید.وی همچنین درباره‌ی این‌که آیا کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به موضوع مرگ قاضی منصوری و تخلفات وی ورود خواهد کرد یا خیر، گفت: هنوز این موضوع مشخص نیست، چرا که وضعیت کمیسیون هنوز به صورت کامل مشخص نشده است. ان‌شاء‌الله وضعیت کمیسیون هفته آینده مشخص خواهد شد.
 
عارف استعفا داد؟
در حالیکه گفته می‌شود محمدرضا عارف پس از ۴ ماه استعفایش از ریاست شورای عالی اصلاح‌طلبان را رسانه‌ای کرده است، یک فعال سیاسی نزدیک به عارف گفت: استعفای وی قبل از استعفا موسوی لاری، صورت گرفته است. قرار است استعفای رئیس و قائم مقام شورای عالی سیاست گذاری در اولین جلسه این شورا مورد بررسی قرار گیرد و به گفته یک عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، «هنوز زمان مشخصی برای تشکیل جلسه شورا تعیین نشده است، اما با توجه به اتفاقات اخیر انتظار می‌رود که این جلسه هر چه زودتر برگزار شود.»

هر ۳۳ ثانیه یک ایرانی مبتلا به کرونا می‌شود
معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا می شود. ایرج حریرچی روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: از نظر تعداد خالص مرگ به یک میلیون نفر جمعیت بیماری کووید۱۹ به ترتیب رتبه ۴۰، ۴۷ و ۳۰ دنیا را با با تعداد ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر داریم. معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک و اعلام آغاز پویش "#من-ماسک-می‌زنم" از امروز، گفت: رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد. دکتر ایرج حریرچی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: اکنون در اکثر کشورهای دنیا برای تامین معیشت مردم و دلایل اقتصادی، بازگشایی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اقتصادی و اجتماعی، مهم‌ترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می‌شوند، رعایت فاصله یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی و استفاده از ماسک است.


مخالفت معاون وزیر ورزش با حضور زنان در رشته‌های پاورلیفتینگف
معاون بانوان وزارت ورزش و جوانان در مورد فعالیت زنان در رشته‌های پاورلیفتینگف، بوکس و ورزش زورخانه‌ای گفت: در مبانی اعتقادی ما از زن به عنوان ریحانه یاد شده، نمی‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی او را تحت تاثیر قرار دهد. فعالیت بانوان در برخی از رشته‌های ورزشی همیشه حواشی خاصی همراه داشته است؛ چندی پیش بانوان علاقه‌مند به بوکس خواستار دریافت مجوز حضور بانوان در این شته رزمی بودند و به تازگی نیز بانوان پاورلیفتینگ و ورزش زورخانه‌ای خواهان حضور در این رشته‌ها شده‌اند اما تاکنون تصمیم قطعی در مورد این رشته‌ها گرفته نشده و وزارت ورزش در حال بررسی این درخواست‌ها است. مهین فرهادی‌زاد، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در مورد درخواست فعالیت بانوان در سه رشته پاورلیفتینگ، بوکس و ورزش‌های زورخانه‌ای گفت: نامه کتبی این سه رشته به وزارت ورزش رسیده است و ما در جلسه شورای مدیریت ورزش با حضور افراد متخصص و مسئول موضوع را بررسی کردیم. متاسفانه فدراسیون‌ها کار مستندی را ارائه نمی‌دهند و باید در جلسات مختلف اطلاعات لازم را کسب و منسجم کنیم. علاوه بر این پیشینیه رشته را هم در نظر می‌گیریم که در بخش زنان چگونه است، از طرفی به ملاحظات فرهنگی هم توجه می‌کنیم. با توجه به اینکه در مبانی اعتقادی ما از زن به عنوان ریحانه یاد شده، نمی‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی او را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین مسائل پزشکی و ورزشی‌ را مورد بررسی قرار می‌دهیم. او در مورد رشته پاورلیفتینگ گفت: این رشته باید توضیح بدهد که در چه حوزه‌هایی به دنبال فعالیت است. اگر بحث پرورش اندام را در نظر دارند، به سرعت و پس از دریافت نامه پاسخ منفی می‌دهیم چون بحث پرورش اندام و حجیم شدن عضلات شیوه‌های خود را دارد که با شرایط زنان جور در نمی‌آید اما مسئولان پاورلیفتینگ سه حرکت را معرفی کرده‌اند که دلایل خود را هم دارند؛ ما هم از نظر فیزیولوژی و سلامتی آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اهالی روستای ام طمیر اهواز جاده قدیم خرمشهر را بستند
اهالی روستای ام طمیر اهواز که مدتهاست با مشکلات کمبود آب و قطع مکرر ان مواجه هستند در اعتراض به این امر شامگاه جمعه اقدام به مسدود کردن جاده قدیم اهواز- خرمشهر کردند. اهالی این روستا با قطع برخی درختان و آتش زدن آنها در میان جاده، جلو عبور و مرور خودروها را گرفتند. این امر به سرعت با پا درمیانی مسئولان بخشداری و نیروی انتظامی اهواز پایان یافت و اهالی به خانه‌های بازگشتند. فرمانداری اهواز هم به اهالی وعده داده برای حل مشکل لب روستای ام طمیر اهواز فردا مذاکراتی با مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان داشته باشد./مهر

فرمانداری: اعلام جرم برای برگزارکنندگان مراسم در زنجان
رماندار زنجان گفت: برای برگزارکنندگان مراسم ترحیم، عروسی، تولد و هرگونه مراسمی که منجر به تجمع شود اعلام جرم خواهد شد و این افراد باید پاسخ‌گوی قانون باشند. رضا عسگری، با بیان اینکه نگران رفتارهای پرخطر مردم مانند برگزاری مراسم در منازل شخصی خودشان هستیم، اظهار کرد: اکنون مراسم‌ در مراکز رسمی برگزار نمی‌شود و در منازل و باغ‌های شخصی افراد برگزار می‌شود که نگرانی‌ها را از شیوع ویروس کرونا در استان دوچندان می‌کند. وی با بیان اینکه تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، باغ رستوران‌های دارای مجوز که تحت نظارت اصناف و اداره اماکن در حال فعالیت هستند، مدام در حال رصد بوده و اکنون هیچ‌گونه مراسمی در تالارهای دارای مجوز شهر زنجان برگزار نمی‌شود، افزود: در مواردی که مردم اقدام به گرفتن مراسم می‌کردند، متولیان امر با حضور به موقع خود و صحبت با آنان اجازه برگزاری مراسم را ندادند.

عباس عبدی: خاتمی تکلیف خود را روشن نمی‌کند
عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب گفت: خاتمی تکلیف خود را روشن نمی‌کند. مثلاً این حرفی که در گفت‌وگوی اخیر بیان کرد، نوعی حکایت از بی‌تکلیفی است. کسی که رهبری را بپذیرد، از دیگران نمی‌پرسد که حالا چه کار کنیم؟ او در گفت‌وگو با ایران گفت: آقای خاتمی تکلیف خود را روشن نمی‌کند. مثلاً این حرفی که در گفت‌وگوی اخیر بیان کرد، نوعی حکایت از بی‌تکلیفی است. کسی که رهبری را بپذیرد، از دیگران نمی‌پرسد که حالا چه کار کنیم؟ چون حتی اگر دیگران هم چیزی گفتند، در نهایت او است که باید مسئول باشد. اما از یک طرف دیگر، آقای خاتمی نه حاضر است به صراحت و روشنی کنار برود و بگوید من کاری ندارم و خودتان می‌دانید و انجام بدهید، به نظرم ایشان روی زمین و هوا نگه می‌دارد و این یکی از ایرادهایی است که متأسفانه به ایشان وارد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار