یادداشت؛غلامرضا منصوری
اگر دولت فعلی با مسکن مهر احمدی نژاد خصومتی و سیاسی برخورد نکرده بود و با رفع ایرادات و اشتباهات آن طرح ، ادامه دهنده راه بود وضع عرضه و تقاضای مسکن این گونه نبود.
کد خبر: ۸۶۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 29 June 2020

با شنیدن خبر رواج بام خوابی در تهران ، کمی مردد شدم که نکند شایعه و فیک نیوز باشد . برای راستی آزمایی به دیوار مراجعه کردم و خود آگهی های مختلفی با این مضامین را دیدم . قبل از این که به اصل بحث و موضوع مسکن مردم بپردازیم مایلم نکته ریزی را عرض کنم. کشور ما یک کشور ویژه است ، شرایط فوق العاده ای دارد و از این روی در بکارگیری و استخدام مباحث علمی اقتصاد و سیاست و جامعه شناسی و .. باید با احتیاط برخورد نمود. اینکه مثلا ادبیات اقتصاد آزاد در 90درصد کشورها به خوبی جواب داده است نمی تواند دلیلی باشد برای سپردن اقتصاد کشور به بازار . اینکه ادبیات سوسیالیستی در چین و یا ادبیات سانترالیستی اقتدارگرایانه روسیه موفق عمل نموده است بازهم سندی برای پیاده کردن آن نوع سیاست ها در ایران نیست و نمی تواند باشد. دلیل این پیجیدگی و متمایز بودن را همه میدانیم.
با این تفاسیر وقتی می گوئیم دولت باید در حل مشکل مسکن مردم ورود کند ، منظورمان نمی تواند فقط سیاست های تنظیم بازار و کنترل قیمت ها باشد کاری که رئیس جمهور امروز اعلام نمود(سقف مجاز افزایش اجاره مسکن در تهران فقط 25 درصد).. و قطعا منظورمان این نیز نمیتواند باشد که دولت باید خود وسط میدان تولید مسکن بیاید و خانه بسازد .
نه ! یقینا راه حل رفع معظل مسکن در کشورما باید سیاستی چند بعدی باشد . اگر دولت فعلی با مسکن مهر احمدی نژاد خصومتی و سیاسی برخورد نکرده بود و با رفع ایرادات و اشتباهات آن طرح ، ادامه دهنده راه بود وضع عرضه و تقاضای مسکن این گونه نبود. اگر دولت ، مشکلاتی که سازمان های مرتبط مانند نظام مهندسی و .. برای سازندگان مسکن بوجود آوردند را مرتفع کرده بود وضع امروز خیلی بهتر بود . اگر و اگرهای زیادی وجود دارد . اما همه اینها بر روی کاغذ می ماند و برای آن بام خواب هیچ خیری ندارد . تنها راه نجات مردم محروم از وضع موجود مداخله دولت برای از بین بردن تقاضای غیرمصرفی و اهتمام برای تامین سرمایه بخش خصوصی برای طرح بازآفرینی شهری است . این طرح در بسیاری از شهرها حالتی شکلاتی و غیرقابل اجرائی به خود گرفته است که مهمترین دلیل آن هم عدم تامین اعتبارات دولتی و یا عدم وجود همکاری های بین بخشی ارگان های حاکمتی و دولتی و .. است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار