مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی به وضعیت بلاتکلیف کارخانه ماشین‌سازی تبریز و ریخته‌گری هم اشاره کرد و گفت: کارخانه ماشین‌سازی تبریز و ریخته‌گری در حالت بلاتکلیفی بسر می‌برند و در صورت عدم تدبیر و تعیین تکلیف به موقع در چند روز آینده با بحران و تنش کارگری در این زمینه مواجه خواهیم شد.
کد خبر: ۸۶۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶ 29 June 2020
به گزارش تابناک تبریز،  حسین فتحی امروز در جلسه هم‌اندیشی نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی در مجلس شورای اسلامی با سازمان‌ها و نهادهای حوزه کار و امور اجتماعی استان با بیان اینکه بیشترین مشکلات واحدهای تولیدی آذربایجان‌شرقی را مربوط به  واحدهایی دانست که بر اساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی فاقد اهلیت واگذار شده‌اند، اظهار داشت: در عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی این واحدها، بیش از 80 درصد مشکلات ناشی از مشکلات مدیریتی بوده و کمتر از 20 درصد چالش‌های این واحدها از عواملی چون تحریم و  رکود اقتصادی متأثر بوده است.

وی با اشاره به چندین مورد از تغییرات مدیریتی در این واحدها در سطح استان یادآور شد: برای نمونه با تغییرات مدیریتی در کارخانجات بلبرینگ‌سازی، چینی ارس، گسترش توسعه صنعت آذربایجان، تبریز کف، سراب بافت و ماشین‌آلات صنعتی شاهد رونق تولید و از سرگیری فعالیت آنها بوده‌‌ایم.

وی با اشاره به مشکلات بخش صنعت و تولید، اصلاح قوانین و ایجاد مقررات تسهیل‌گر، برای رونق تولید با مشارکت شرکای اجتماعی را خواستار شد و گفت: ضرورت دارد در واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی، اهلیت افراد به‌طور جدی مورد توجه باشد.

فتحی در عین حال به وضعیت بلاتکلیف کارخانه ماشین‌سازی تبریز و ریخته‌گری هم اشاره و تصریح کرد: کارخانه ماشین‌سازی تبریز و ریخته‌گری در حالت بلاتکلیفی بسر می‌برند و در صورت عدم تدبیر و تعیین تکلیف به موقع در چند روز آینده با بحران و تنش کارگری در این زمینه مواجه خواهیم شد.

وی همچنین با بیان اینکه شورای هماهنگی ادارات تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجموع 10 اداره و سازمان را شامل می‌شود، متذکر شد: در حال حاضر 36 شهرک صنعتی، 17 ناحیه صنعتی و یک شهرک سرمایه‌گذاری خارجی با دارا بودن 45 هزار کارگاه فعال تأمین اجتماعی یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعال بودن 5 هزار تعاونی در سال 98 در سطح استان بیان داشت: در این تعاونی‌ها بالغ‌بر 75 درصد جمعیت استان عضو هستند که در صورت سیاست‌گذاری بهتر و حمایت جامع از تعاونی‌ها می‌توان رضایت و رفاه عمومی را ایجاد کرد.

وی، تعاونی‌‌ها را راهکار مناسبی برای ایجاد اشتغال دانست و گفت: با فراهم شدن اشتغال نیز می‌توان به رفاه اجتماعی رسید.

فتحی با اشاره به فعالیت 49 کاریابی دارای مجوز از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سطح استان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: سال گذشته با استفاده از توان کاریابی‌ها و تسهیلات رفع موانع تولید برای 27 هزار نفر اشتغال ایجاد شده که نیاز است سالانه 50 هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شود.

وی به برخی ویژگی‌های جویندگان کار در استان آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 265 هزار نفر بیکار در سطح استان داریم که 7 / 18 درصد آن را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که این میزان از متوسط کشوری نیز بالاتر است.

فتحی با اشاره به اینکه دنیای کار متفاوت در عصر جدید و چند سال آینده در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس بازار کار نیز تغییر یافته و آینده کار هم دچار تحول عظیمی می‌شود، ب‌طوریکه طی 20 سال آینده حداقل 80 درصد مشاغل امروز از بین خواهد رفت و به‌جای آن مشاغل جدید به وجود خواهد آمد و لازم است هم گام با این نوع تغییرات بازار کار، پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار