رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مردم باید احساس کنند مجلس خانه ملت است و تک تک نمایندگان در میدان عمل به فکر آنها هستند
کد خبر: ۸۶۸۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹ 29 June 2020

به گزارش تابناک تبریز، محمدباقر قالیباف در نشست با اقتصاددانان جوان ضمن تبریک میلاد حضرت ثامن‌الحجج حضرت امام رضا (ع)، گفت: اگرچه افرادی که به مجلس آمدند بهترین‌ها نبودند اما به یقین پاسخگوی مردم خواهند بود و به قول خود وفادار هستیم، همچنین دوستان خوبی را که به مجلس راه نیافته‌اند، در کنار خودمان خواهیم داشت و لذا خود را مکلف می‌دانم در تمامی امور، بستر را برای استفاده از نظرات شما عزیزان فراهم کنم چرا که مجلس به تمامی شما نیاز دارد.

قالیباف از اقتصاددانان حاضر در جلسه خواستار ارائه یک پیشنهاد روشن در رابطه با چگونگی کمک به مجلس شد و افزود: چگونگی کمک به مجلس دو بخش دارد؛ ابتدا تحول در درون مجلس و دوم تحول در بیرون مجلس و انجام رسالت‌هایی که خانه ملت بر عهده دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت بیان حرف واحد از سوی قوه مقننه، گفت: مجلس اگر حرفی می‌زند باید پشت آن اقدامی باشد تا مردم احساس کنند خانه ملت همان جایی است که از تمام مسائل مادی و معنوی آن‌ها دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه اقدامات هر یک از ۲۹۰ نفر از نمایندگان به نام تمامی مجموعه مجلس نوشته می‌شود، تصریح کرد: مردم به ویژه در این شرایط سخت، مجلس را یک مجموعه واحد می‌بینند لذا تا تحول در درون مجلس اتفاق نیفتد کاری پیش نخواهد رفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: قوه مقننه قادر است در یک دوره ۵ ساله ثبات اقتصادی در کشور ایجاد کند اما تحقق آن نیازمند پیگیری چهار رویکرد است، به همین منظور باید در هر تصمیمی جایگاه شفاف‌سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی مشخص شود. همچنین از آنجا که مجلس یازدهم تلاش خود را با رویکرد مسئله‌محوری آغاز کرده، مدنظر قرار دادن این ۴ رویکرد برای حل هر مسئله در تصمیمات ضروری است.

وی با بیان اینکه نباید با آزمون و خطا جلو رفت و تجربیات گذشته را تکرار کرد، گفت: اکنون وقت عمده‌ای از مجلس صرف نطق و تذکر می‌شود که تعداد آن‌ها به چندین هزار رسیده اما سوال این است چرا باید وقت مجلس را اینگونه گرفت؟ آیا نمی‌شود این تذکرات را به وسلیه هوشمندسازی در سیستم و پلتفرم مطرح کرد و مسئولان مربوطه همان روز تذکرات را ببینند و مکلف به پاسخگویی در همان سیستم شوند؟ همچنین برای اطلاع مردم حوزه انتخابیه از فعالیت‌های نمایندگان می‌توان از روش‌های دیگری استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به اقتصاددانان حاضر در این نشست هم‌اندیشی گفت: مردمی سازی اقتصاد در دستان شما است، در هر حوزه‌های انتخابیه فقط در مبحث اقتصادی حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر می‌توانند کنار هر نماینده قرار گیرند و به یقین تحولات بسیاری رخ خواهد داد لذا در نظر گرفتن یک پلتفرم ضروری است.

صبر مردم به دلیل مشکلات اقتصادی به سر آمده است

قالیباف با بیان اینکه صبر مردم به دلیل مشکلات اقتصادی به سر آمده است، تصریح کرد: طبقه متوسط شهری امکان خرید مسکن را طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده برای خود متصور بود اما اکنون این انتظار صد ساله شده، طبقه فقیر نیز دیگر امیدی ندارد و با وجود آنکه هر روز در حال از دست دادن دارایی خود است پاسخ روشنی مبنی بر اینکه وضع کنونی تا چه زمانی ادامه دارد دریافت نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خود را برای شنیدن صحبت‌های تمامی جوانان حوزه اقتصاد مسئول دانست و گفت: توقع من از فعالان حوزه اقتصاد و جمع حاضر این است که هر کاری که باید انجام دهیم را به ما بگویند، همچنین جوانان دیگر در حوزه‌های انتخابیه به کمک مجلس بیایند تا کار پیش رود.

وی از اقتصاددانان حاضر در نشست خواست تا طرح واحد خود را برای برون رفت از مشکلات هرچه سریع‌تر به مجلس ارائه دهند.

قالیباف با اعتقاد به اینکه مردم باید احساس کنند مجلس خانه ملت است و تک تک نمایندگان در میدان عمل به فکر آنها هستند، گفت: هیچ تحولی از بالا به پایین اتفاق رخ نمی‌دهد، باید از پایین‌ترین سطوح به سمت بالا برویم، در واقع تحول باید از پایین صورت گیرد لذا بهتر است جمع خود را گسترش دهیم و همه را پای کار بیاوریم مثلاً در بحث نظارت، چه نظارتی بهتر از نظارت مردم بر مسئولان.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری ایجاد سامانه ۱۹۷ در ناجا، گفت: با ایجاد این سامانه مردم بر پلیس نظارت کردند، اکنون چرا مردم بر اجرای قانون نظارت نکنند در حالی که حق آنها است و مجلس باید این فرصت را به مردم دهد لذا بهتر است جوانان فعال در این حوزه پلتفرم‌های نظارت و اجرایی‌سازی آن را ایجاد کنند.

بنابراین گزارش در این نشست که افزون بر ۴۰ اقتصاددان، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و قربان‌زاده مشاور رئیس مجلس حضور داشتند، اقتصاددانان جوان مسائل موردنظر خود را با رئیس مجلس در میان گذاشتند.

از مهمترین محورهای مطرح شده در این دیدار می توان به «ارائه یک مدل مشخص و دانش محور برای اداره کشور، راه‌حل های برون رفت از انباشت مشکلات، اصلاح نظام پولی، اصلاح ساختار بودجه کشور، اصلاح سیاست‌ها در حوزه نفت و انرژی، تعامل با کارشناسان جوان اقتصادی، حل ضعف قانون‌گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال، مغفول ماندن اقتصاد دیجیتال از چشم مسئولان، طرح مشکلات متعدد کسبه و بازاریان، همچون حوزه مالیات، ضرورت کنترل بازار، مورد توجه قرار دادن اقتصاد فضای مجازی فراتر از اقتصاد دیجیتال، اصلاح ساختار اقتصادی کشور و رسیدن به اقتصاد مردمی، ضرورت در نظر گرفتن بیمه بیکاری فراگیر، رسیدگی به وضعیت بازار پرالتهاب بورس، اخذ تصمیمات سریع در کوتاه مدت برای حوزه اقتصاد و …» اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار