رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش عضو مجلس خبرگان به نامه موسوی خویینی‌ها / فقط یک خائن خواستار حمله نظامی به ایران است / فرماندار تهران: گزارشی از اجاره نشینی پشت بام‌ها نداشته‌ایم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۶۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵ 29 June 2020
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

دادستان تهران از پیگرد قضایی دونالد ترامپ در ماجرای ترور سردار سلیمانی خبر داد
ادستان تهران از شناسایی ۳۶ نفر از افرادی که در ترور سردار سلیمانی نقش داشتند، خبر داد. القاصی مهر دادستان تهران در جلسه امروز مسئولان قضایی با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیگیری پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی اعلام کرد: ۳۶ نفر از افرادی که در ترور حاج قاسم مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، اعم از مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها شناسایی شدند که توسط مقام قضایی برای آنها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین الملل صادر شده است. وی عنوان اتهامی این افراد را «قتل» و «اقدام تروریستی» اعلام کرد و افزود: در راس این فهرست دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست و تعقیب قضایی او حتی پس از پایان دوره مسئولیتش نیز پیگیری خواهد شد.

بازداشت سه متهم اصلی ضرب و جرح پزشک پیرانشهری
دادستان پیرانشهر از بازداشت متهمان اصلی پرونده ضرب و جرح پزشک بیمارستان امام خمینی پیرانشهر خبر داد و گفت: هم اکنون سه نفر از متهمان اصلی این پرونده در اختیار مراجع قانونی قرار گرفته‌اند. سعید خدایی ضمن ابراز ناراحتی از موضوع چند روز اخیر در بیمارستان امام خمینی پیرانشهر که منجر به مجروح شدن پزشک متخصص بیهوشی بیمارستان شده بود، اظهار داشت: در پی درگذشت یکی از شهروندان پیرانشهری در روز یک شنبه (یکم تیرماه) در بیمارستان امام خمینی(ره) پیرانشهر اعضای خانواده فرد متوفی پس از حضور در بیمارستان با حمله به یکی از پزشکان بخش ایزوله بیماران کرونایی (متخصص بیهوشی) باعث ایراد ضرب و جرح به وی شدند. وی ادامه داد: این افراد در ادامه این اقدام ناشایست خود تعدادی از دستگاه‌ها و تجهیزات درمانی را تخریب کرده و خسارات سنگینی وارد کردند. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پیرانشهر افزود: در این رابطه هم اکنون سه نفر از متهمان اصلی این پرونده در اختیار مراجع قانونی قرار گرفته‌اند.

جزئیات جدید از ماجرای هواپیمای اوکراینی
غلامعباس ترکی، دادستان نظامی استان تهران در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای سانحه هواپیمای اوکراینی و تعدادی از وکلای آنان که در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح برگزار شد، گفت: از خانواده‌های محترم شهدای سانحه هوایی تشکر می‌کنم که دعوت امروز سازمان قضایی نیرو‌های مسلح را پذیرفتند؛ هرچند پرداختن به جزئیات سانحه در حضور بازماندگان و خانواده‌های شهدا سخت است. دادستان نظامی تهران با اعلام اینکه دادسرای نظامی در بررسی‌ها به یکسری از خطا‌ها رسیده است، یکی از خطا‌های تاثیرگذار و عمده در این سانحه را چنین عنوان کرد: سامانه سیاری که موشک شلیک کرده پس از راه اندازی مجدد به دلیل شرایط میدانی، شمال واقعی را دقیق تعیین نمی‌کند و همین اشتباه فاحش موجب می‌شود که سمت اهداف شناسایی شده توسط سامانه با اختلافی حدود ۱۰۵ درجه توسط اپراتور مشاهده شود و این خطا، مبنای یک سلسله اشتباهات دیگر قرار می‌گیرد و در نتیجه سامانه پدافندی دچار اشتباه می‌شود. کاربر سامانه پدافندی، مشخصات هدف شناسایی شده را به مرکز هماهنگی مربوط اعلام می‌کند، ولی پاسخی دریافت نمی‌کند و اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که پیام سامانه دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده و قبل از مبادله پیام و دریافت پاسخ، متأسفانه کاربر اقدام به شلیک کرده در حالی‌که این قطع ارتباط تنها در حد چند ثانیه بود.

صادق زیباکلام: احمدی‌نژاد در صورت تایید صلاحیت بالای ۲۰ میلیون رای دارد
صادق زیباکلام: «همان‌گونه که اکنون مجلس در اختیار تندروها، جبهه پایداری و طرفداران احمدی‌نژاد قرار گرفت، اکنون انتظار این است که یک شخص تندرو در ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور شود. البته باید توجه داشت که این انتخاب احتمالا با مشارکت ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم محقق خواهد شد، اما مساله مهم این است که بعد از این رخداد، آن‌ها ناچار خواهند بود پاسخ‌گوی اقداما‌شان باشند. واقعیت امر این است که نمی‌شود یک جناح تمامی سیاست‌های کلان را تعیین کند و متعاقب آن انگشت اتهام را به سوی حسن روحانی و اصلاح‌طلبان بکشند و بگویند چرا وضعیت مملکت این گونه است.» زیباکلام در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون شانس پیروزی احمدی‌نژاد یا جریان پیرو او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاکید کرد: «مساله این است که در ارتباط با احمدی‌نژاد و آینده حضور او در انتخابات بباید برخی نهاد‌ها تصمیم‌گیری کنند. در صورت تایید صلاحت او از سوی شورای نگهبان، احمدی‌نژاد با بالای ۲۰ رای رئیس‌جمهور آینده خواهند شد.»

واکنش پلیس به خبر حضور یک ایرانی در هتل محل اقامت قاضی منصوری
سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی در خصوص اینکه چرا منصوری در رومانی در بازداشت نماند، اینگونه توضیح داده بود: «زمانی که برای یک متهم اعلان قرمز صادر شود، دادگاه کشوری که متهم در آن حضور دارد، بر اساس مستندات کشور درخواست‌کننده اعلان قرمز، برای محاکمه وی زمانی را تعیین می‌کند، نوبت دادگاه آقای غلامرضا منصوری نیز در تاریخ ۲۲ تیر تعیین شده بود، متهمی که برایش اعلان قرمز صادر شده، تحت نظر پلیس و قوه قضائیه آن کشور قرار خواهد داشت. همچنین متهم یا باید بازداشت شود و به زندان برود یا اینکه تحت‌الحفظ و ممنوع‌الخروج باشد، درباره آقای منصوری با توجه به شرایط کرونایی، حکم قاضی رومانی مبنی بر بازداشت وی در زندان نبود و برای ما نیز در نامه‌ای اعلام کردند که تا تاریخ برگزاری دادگاه، زیرنظر پلیس و قوه‌قضائیه خواهد بود و ممنوع‌الخروج است.» وی در خصوص خبر‌های مطرح شده در خصوص حضور یک ایرانی، لحظاتی قبل از مرگ منصوری در هتل محل اقامت او، با تکذیب این دست از اخبار، تاکید کرد: هیچ پیام رسمی از سوی اینترپل در خصوص این موضوع ارسال نشده و بحث‌های مطرح در رسانه با توجه به اینکه پیامی از سوی پلیس بخارست ارسال نشده مورد تایید نیست. رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در خاتمه در مورد دیگر متهمان فراری، اظهار کرد: وقتی قاضی یک پرونده تصمیم به پیگیری و تحت پیگرد قرار دادن افرادی در خارج از کشور می‌گیرد، قوه قضائیه طی حکمی مشخصات فرد را به همراه جرائم ارتکابی به پلیس اعلام می‌کند و پلیس با اقدامات فنی اعلان قرمز درخواست شده از مرجع قضایی را به تایید اینترپل جهانی می‌رساند و اعلان قرمز صادر می‌شود.

واکنش احمد خاتمی به تعطیلی حج: متولیان حرمین شریفین از تجمع ایرانیان نگران هستند
سید احمد خاتمی با بیان اینکه حج ابراهیمی، اخلاص و برای خدا حرکت کردن از ارکان آن است، افزود: برائت از مشرکان هم از ارکان حج است و راز اینکه امام راحل (ره) بر حج ابراهیمی تاکید می‌کردند، به خاطر آن است که متولیان ناخلف حرمین شریفین نه تنها برائت از مشرکان ندارند، بلکه برای شرک و مشرکان میدان باز می‌کنند و با دشمنان اسلام که در رأس آن‌ها آمریکاست، همدستی دارند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه از دشمنان نشان‌دار امروز اسلام، رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه متولیان حرمین شریفین همیار و همکار رژیم صهیونیستی هستند و اهداف آن‌ها را پیاده می‌کنند. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: راز تأکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر استفاده از اجتماع سالانه حج برای تحقق منافع اسلام، این است که این فرصت، فرصت بزرگی است و می‌توان از آن بهره‌های زیادی برد. اما حیف که با تسلط نااهلان، این منافع اصلاً مطرح نیست، بلکه ضد آن مطرح است؛ به طوری که اکنون متولیان حرمین شریفین به جای اینکه خود پیشگام مبارزه با آمریکا باشند، از تجمع ایرانیان که هدف این حج ابراهیمی را در حج محقق سازند، نگران هستند.

علم الهدی: دشمن عدالتخواهی را نشانه گرفته تا منحرفش کند
امام جمعه مشهد گفت: عدالتخواهی را دشمن نشانه گرفته تا به نحوی منحرفش کند و متأسفانه در برخی موارد نیز موفق بوده است، عدالت برای ما نقطه آرمانی است؛ اما ذیل تقوا و ولایت موضوعیت دارد. حجت الاسلام علم الهدی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان، مساله عدالت را یک آرمان مهم نظام معرفی کردند. در نظام اسلامی، دو کار اصلی داریم؛ یکی توسعه اسلام و دیگری عدالت اجتماعی است و جز این دو مساله کار دیگری در نظام نداریم که در توسعه اسلام به مرحله استکبارستیزی و در عدالت اجتماعی نیز به مرحله مبارزه با جریان‌های قدرت و ثروت رسیدیم. وی ادامه داد: مراقب باشید جریان انحرافی به سراغ شما به ‌خصوص نیروهای جوان‌تر نیاید چون دشمن فهمیده جوانان این مملکت از رهبری دست‌بردار نیستند از این رو شگردی که الان دشمن علیه ما اجرا می‌کند، این است که برای آرمان‌های اعلام‌شده از طرف رهبری، یک جریان انحرافی می‌تراشد و آن را تبلیغ می‌کند تا نیروها را از رهبری و ولایت جدا کند.

روایت وزارت صنعت از «سند ۲۵ ساله ایران و چین»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: آن بخشی از قرارداد همکاری ۲۵ ساله با چین که مرتبط به این وزارتخانه می‌شود، مربوط به تامین برخی کالاها، مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات از این کشور و همچنین تامین بخشی از نیازهای کالایی چین است. «حمید زادبودم» امروز (دوشنبه) ‌در خاتمه نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: قرارداد همکاری ۲۵ ساله با چین، یک برنامه جامع است که برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی به تفکیک تعریف شده است. زادبوم خاطرنشان کرد: همکاری در زمینه های فناوری اطلاعات، توسعه همکاری های سازمان توسعه تجارت دو کشور، تبادل رایزنان بازرگانی و ... دیگر مواردی است که در این قرارداد همکاری پیش بینی شده است.

فرماندار تهران: گزارشی از اجاره نشینی پشت بام‌ها نداشته‌ایم
رماندار تهران گفت: هیچ گزارشی مبنی بر اجاره نشینی در پشت بام ها تاکنون نداشته‌ایم. عیسی فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تاکنون در تهران گزارشی درباره اجاره نشینی در پشت بام های تهران وجود نداشته، افزود: هیچ اثر مشهودی هم در پشت بام ها مشاهده نمی شود که دال بر اجاره نشینی افراد برای شب در بام خانه‌ها باشد. وی افزود: در یکی از روزنامه ها گزارشی همراه با عکسی از برپایی چادر در پشت بام ها به نقل از فردی به چاپ رسید که این عکس هم دال بر اجاره نشینی افراد در پشت بام ها نیست، چون ممکن است در تابستان افراد خانه بخواهند شب در پشت بام بخوابند و چادر هم برپا کنند. وی تاکید کرد: بی تردید اگر موردی از اجاره نشینی پشت بام باشد، پیگیری می‌کنیم و نتیجه را هم به اطلاع شهروندان می‌رسانیم.

ورود شهرداری به حل مشکل مسکن در تهران
پیروز حناچی: در قانون شهرداری‌ها به مسکن اجتماعی خیلی ضعیف اشاره‌ای شده است؛ اما به مانند یک مأموریت برای شهرداری به این موضوع پرداخته نشده است. طبیعتا اگر منابعی که اختصاص داده می‌شود همچون تسهیلات بانکی مربوط به مسکن، به شهرداری‌ها هم تخصیص داده شود و در کل حمایت و پشتیبانی کنند، چراکه نه. ابزارهای این موضوع مثل همه جای دنیا در اختیار شهرداری هست همچون صدور پروانه، زمین اختصاص یافته به این موضوع و حتی به جهت اجاره داری بعد از بهره برداری که معمولا توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد. شهردار تهران با تاکید بر اینکه ظرفیت هایی در شهرداری وجود دارد و اگر حمایت های لازم صورت گیرد، قطعا امکان پذیر است، تصریح کرد: به عبارت دیگر، اگر پشتیبانی و حمایت هایی که معمولا از الگوی مسکن اجتماعی و مسکن مهر با دادن تسهیلات با بهره های پایین به این موضوع اختصاص پیدا کند، انجام این مهم عملی خواهد بود.

روایت سردار حاجی‌زاده از کمک به خودروسازان
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه بازدید از پژوهشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: کار ساخت با خودروسازان است، ما به رفع کاستی‌هایی که عزیزانمان در صنعت خودرو دارند کمک می‌کنیم. بنای تصدی‌گری نداریم، برای رفع وابستگی کمک می‌کنیم. تمام کشورهای دنیا قائل به این هستند که ماهواره و ماهواره‌بر لبه تکنولوژی است، این فناوری را ما به کمک آمریکا و اروپا به دست نیاوردیم، بلکه به کمک طرفیت‌های داخلی به این فناوری رسیدیم. حرکت خوبی آغاز شده و این ریل‌گذاری که برای بحث خودرو شده آینده بسیار خوبی دارد./فارس

شهرداری تهران از جرائم رانندگی چقدر سهم می‌بَرَد؟
مسعود رنجبریان، مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری درباره سهم شهرداری از جرائم رانندگی اظهار داشت: بر اساس ماده (۲۳) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، سهم شهرداری تهران از وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی در داخل محدوده شهر تهران به میزان ٦٠ درصد تعیین شده است. مطابق گزارش های دریافتی از پلیس راهور ناجا در سال ١٣٩٨، جمعاً مبلغ ١.١٨٧ میلیارد تومان وصولی جرایم به خزانه کشور واریز شده که با استناد به قانون مذکور، ٧١٢ میلیارد آن سهم شهر تهران است. البته صرفاً ٣٥ میلیارد تومان تخصیص بابت این موضوع در سال ١٣٩٨ به شهرداری تهران اختصاص یافته است./فارس

صادقی: تردید دارم عارف استعفا داده باشد
محمود صادقی با بیان اینکه استعفای عارف از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان از مسیر متعارف خود طی نشده است، اظهار کرد: این عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاستگذاری هستم، ولی هنوز متنی از استعفای عارف به من و سایر اعضای هیات رئیسه نرسیده است. عارف منتخب شورای عالی است و استعفا را باید به همین شورا ارائه می‌داد./تسنيم

فقط یک خائن خواستار حمله نظامی به ایران است /شرافت ندارید؟
اردشیر زاهدی وزیر خارجه در دوران نخست وزیری هویدا و آخرین سفیر ایران در آمریکا در رژیم پهلوی گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر خلاف تمامی قوانین بین‌المللی و بشری است. من به عنوان یک ایرانی به هموطنان خودم افتخار می‌کنم که سختی‌های دوران تحریم را به دوش می‌کشند. سردار سلیمانی یک ژنرال تمام عیار بود که برای وطن خود می‌جنگید و بنده تا ابد از او با احترام یاد می‌کنم. برخی از ایرانیان خارج کشور شرافت را زیر پا گذاشته‌اند و تلاش می‌کنند که از خارج کشور به ایران حمله نظامی صورت بگیرد. ایرانی‌هایی که در خارج از کشور این تفکرات را دنبال می‌کنند را می‌توان خائن نامید. برخی از افرادی که به دنبال جنگ عیله وطن مادری خود هستند، از سوی «اسرائیل»، «رژیم سعودی» و «آمریکا» تغذیه مالی می‌شوند. من از اینکه هموطنانم به دلیل تحریم‌ها در فشارند ناراحتم. تاریخ خلیج فارس مدیون ایران است و آمریکایی‌ها نمی‌توانند نام خلیج عربی را بر آن منطقه بگذارند.

نباید از اصلاح‌طلبان انتظار سقوط حاکمیت را داشت
محمدعلی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز در گفتگوی لایو اینستاگرامی با خبرآنلاین گفت: شعار «اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا» را آمدنیوز مطرح کرد. اصولگرایان احتیاج زیادی به رأی مردم برای ورود به عرصه قدرت ندارند و از راه‌هایی دیگر کار خود را پیش می‌برند. عملکرد برخی از اصلاح طلبان نیز در پشت کردن مردم به صندوق‌های رأی موثر بوده است. حاکمیت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که هر اعتراضی، شکل امنیتی به خود نگیرد. هم اکنون نیز وقت مذاکره با آمریکا و فردی مانند «ترامپ» نیست. نباید از یک اصلاح طلب این انتظار را داشت تفکراتی که به دنبال «سقوط حکومت» باشد، همراهی کند. اصلاح طلبی را همانند مشروطه یک جریان می‌دانم که متصل به رهبران خود نیست.

واکنش عضو مجلس خبرگان به نامه موسوی خویینی ها/همه ما سهیمیم
آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان در روزنامه اعتماد نوشت:مساله نامه آقای مـوسـوی‌خـوئـینی‌هـا به رهبری این روزها جنجال‌ساز شده است؛ اما اینجا بنا ندارم له یا علیه آن موضعی اتخاذ نمایم؛ حفظ نظام به آن نیست که کسی در آن باقی نماند، بلکه به حل مشکلات مردم و بازگشت آرامش و عزت به زندگی آنان است. اگر در جامعه ما فردی گرسنه باشد و با گرسنگی سر بر بالین بگذارد، خدا می‌داند که نه من و نه هیچ‌یک از مسئولان نظام نمی‌توانیم پاسخگو باشیم. ما همه در خوبی و بدی این نظام سهیم هستیم و از این‌ روی، از همه درخواست می‌کنم که بیاییم طرحی نو دراندازیم و باور کنیم با محکوم کردن چپ و راست راه به جایی نمی‌بریم.

بعد از نطق آخر سلحشوری عده ای در مجلس دنبالش راه افتاده بودند و فحش می‌دادند
طیبه سیاوشی، نماینده مجلس دهم گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی اصلاح‌طلبان این است که معتقدند زنان هم موجودات انسانی‌اند که با مردان آفریده شده‌اند؛ بنابراین باید عدالت بین آن‌ها برقرار شود، اما متأسفانه من در اصلاح‌طلبان این را ندیدم. یعنی شما در حوزه سیاسی اصلاح‌طلبی می‌بینید، ولی در حوزه زنان نه. برخورد‌های غیرمحترمانه هم بود. حتی یک بار هم به دلیل فحش زشتی که از یکی از مردان نماینده شنیدم. آن هم درباره موضوعی که اصلا ربطی به او نداشت به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردم. الان پنج ماه از آن شکایت گذشته و هیچ وقت به نتیجه‌ای نرسید. بقیه هم شکایت داشتند. بعد از نطق آخر خانم سلحشوری ما به او گفتیم از صحن خارج شود. دنبالش راه افتاده بودند و فحش می‌دادند. یک نفر می‌گفت ما می‌بینیم که بعد از مجلس، سلحشوری می‌رود آن ور آب و فلان و بیسار./شهروند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار