به گزارش تابناک تبریز، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه کیفیت‌بخشی اردوهای راهیان نور که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: همه مجموعه آموزش و پرورش پیوند عمیق  و کاملی را با ارزش‌های دفاع  مقدس دارند و پایبندی به ارزش‌های اسلامی و ملی دلیل همکاری و همدلی مسؤولان ذی ربط در برگزاری اردوهای راهیان نور است.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: انسان‌ها براساس شاکله شخصیتی‌شان عمل می‌کنند یعنی شکل‌گیری آدم‌ها فوق‌العاده اهمیت دارد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: آنچه را که جامعه عمل می‌کند منطبق بر شخصیت و هویت او است، اگر بخواهیم جامعه به گونه‌ای دیگر عمل کند، نقطه عزیمت آن شکل‌گیری شخصیت افراد است، لذا باید دید شخصیت انسان چگونه شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به نحوه شکل گیری شخصیت انسان‌ها، گفت: شخصیت افراد بر اساس چهار رابطه با خدا، خود، خلق و خلقت شکل می‌گیرد و این چهار رابطه، شخصیت انسان‌ها را شکل می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در رابطه انسان با خدا و خود، یک نوع پالایش روح و روان و تطهیر روح و قلب و اندیشه آدم‌هاست و در دو رابطه دیگر با خلق و خلقت، درآمیختن آدم‌ها با تنوعات و تکثرات است یعنی عرصه‌ها و حیطه‌های مختلف و آلودگی‌های مختلف ناشی از آن و محصول تعامل آدم‌‌ها با خلق و خلقت در برخی آدم‌ها نتیجه‌اش غفلت است و غفلت یکی از بزرگترین بیماری‌های یک جامعه است.

وی ادامه داد: در فرهنگ قرآنی آنچه انسان را از مرتبه انسانیت به پایین‌تر از چهارپایان تنزل می‌دهد غفلت است؛  یکی از بزرگترین حسرت‌ها، غفلت است؛ خداوند به پیامبر فرمان می‌دهد تا به مردم در خصوص غفلت هشدار دهد و برای زدودن این غفلت‌ها و شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها، در فرهنگ دینی بر محاسبه انسان توسط خودش تأکید شده و بر اندیشیدن انسان بر کارها و آثار آن توصیه شده است.

حاجی‌میرزایی گفت: نماز و عبادات برای جلوگیری از غفلت و تحکیم و تقویت ارتباط با خدا و دور از غفلت منظور شده است انسان در روز، پنج نوبت به وسیله نماز شست‌وشو می‌شود تا دوباره جان خودش را پیدا کند اما انسان‌هایی هستند که در تعامل با خلق و خلقت حواسشان جمع است یعنی جدا از اینکه ارتباطشان با خدا عمیق هستند چه در طبیعت و چه در جامعه باشند به هر کجا که می‌نگرند و قدم بر می‌دارند و با هستی و خالق هستی ارتباط دارند. بنابراین در تعامل با انسان‌های دیگر حواسشان جمع است و مراقبت می‌کنند.

وی اذعان کرد: یکی از راه‌‌های جلوگیری از غفلت که در شریعت ما آمده است، مناسک جمعی است مثلا نماز جماعت، نماز جمعه، نماز عید فطرنماز، عید قربان، مناسک حج و در فرهنگ شیعه پیوند با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است که این روح خسته از تکثر و عرصه‌های متنوع پیرامونی را لطیف می‌کند و توجه می‌دهد و حواس انسان‌ها را جمع می‌کند. لذا به اعتقاد من و به تعبیر رسا و بلند مقام معظم رهبری یکی از  فناوری‌های خیلی خوب برای شست‌وشوی روح، برای شکل‌گیری شخصیت، برای بنیانگذاری هویت دینی، اسلامی و انقلابی همین راهیان نور است که فناوری مهمی برای تقویت ارزش‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: تعبیر گنج، تعبیر معدن عظیم از مقام معظم رهبری نشان می‌دهد این یک ذخیره بسیار بزرگی است و همه ما به آن نیازمندیم. لحظاتی همه ما نیاز داریم روح خسته از آمیختن با محیط سراسر کژی و ناراستی  را راست، پاک و تطهیر کنیم و به آن جان ببخشیم.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم راهیان نور قطعه‌ای از بهشت در دنیا و جایگاهی است که جنسش از جنس مناسک جمعی است، هوشیاری است، بیداری است  و خاصیتش اعتلای روح و فرار از عادت، غفلت و ثمره‌اش دعوت به اندیشیدن و فکر کردن است.

حاجی میرزایی، اردوهای راهیان نور را عرصه‌ای برای انس با ارزش‌ها بر شمرد و اظهار کرد: باید جامعه را با این موضوع آشنا کنیم؛ معتقدم برای دانش‌آموزان از پایه اول تا دوازدهم باید برنامه قطعی تربیتی داشته باشیم من فکر می‌کنم هر دانش‌آموزی باید حداقل یک بار به اردوهای راهیان نور برود این باید جز سیاست‌های تربیتی ما قرار گیرد اینکه در کدام پایه مناسب‌تر است کجا و چگونه مناسب‌تر است حتما باید بررسی شود، حتما باید دانش آموزان ما از پایه اول با این مفهوم انس بگیرند و پیوند برقرار کنند و با ارزش‌های دفاع مقدس جامعه ما آشنا شوند. ارزش‌ها و اسطوره‌های فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت باید نهادینه شود.

وی ادامه داد: این نسل با آینده پر مخاطره و شرایط پیچیده‌ای روبه‌رو است باید تجهیز و تقویت شود و شخصیتش تکمیل شود. این یک گام اساسی برای شکل‌گیری شخصیت است. تداعی صحنه‌های غیرت ملی، غیرت ایمانی است. دانش‌آموزان بروند با این غیرتمندها و رفتارهای غیورانه آشنا شوند آشنایی با قهرمان‌های ملی است؛ قهرمانانی که ما زندگی خود را مدیونشان هستیم امروز نفس کشیدن‌مان را مدیونشان هستیم. معرفی الگوها و اسطوره‌های ارزشی ماست که این‌ها محصول انقلابند و باید بقیه با آنها آشنا شوند تبیین عزت، عظمت و اقتدار ملت ایران است. ثبت و ضبط و انتقال ارزش‌ها به دیگران است و استفاده از این ثروت بزرگ است لذا ما باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم و حتما این کار را می‌کنیم این بخشی از مأموریت ماست.

ادامه داد: در سند تحول به ما می‌گویند یادگیری محدود به محتوای کتاب نیست و محل یادگیری تنها  فضای کلاس نیست عرصه یادگیری گسترده است  محتوای یادگیری هم فراتر از کتاب است لذا تعبیر سند، بسته یادگیری است  این برنامه باید بخشی ازیادگیری باشد یعنی اردوها یک رویکرد مهم تربیتی است و باید کاملا سیاستگذاری شود. یعنی باید سیاستگذاری شود که یک دانش آموز ما از پایه اول که می‌آید تا پایه دوازدهم با چه ارزش‌هایی و چگونه باید آشنا شود یک قطعه‌اش هم همین است که باید برود در جایی و با یک صحنه‌ای از نزدیک آشنا شود.

وی خاطرنشان کرد: لحظه لحظه این حضور باید غنی باشد و بر مسئولین هست که با برنامه ریزی سنجیده حداکثر استفاده صورت گیرد بیشترین بهره را برای مأنوس کردن دانش‌آموزان با ارزش‌ها انجام شود جدا از ارزش‌های انقلابی و اسلامی خود اردو، همین باهم بودن، ارتباط با هم داشتن، سختی‌ها را با هم تحمل کردن اینها خودش ارزشمند است و فوق العاده مفید است باید حتما انجام شود.

وی سلامت و امنیت اردوها را  هم خیلی مهم دانست و بر تلاش در این زمینه تأکید و اظهار کرد: باید حداکثر مراقبت را داشته باشیم و کار بزرگ و ارزشمند را نباید بگذاریم با یک چیزهای سست و سطحی خدای ناکرده آسیب ببیند.

 وی ادامه داد: ما بستر شاد را   درست کردیم که 13 میلیون دانش آموز در آن فعال هستند ارتباط زنده داریم می توانیم با معلمان، مدیران و دانش‌آموزان حرف بزنیم و برایشان مطالب بگذاریم هرچیزی بارگذاری می‌شود تا 20میلیون هم مشاهده کردند هیچ چیزی ما نداریم که اینگونه بتواند در اعماق جامعه برود و رسوخ پیدا کند بنابراین راهیان نور، منطق راهیان نور، نیاز ما به راهیان نور پایان پذیر نیست و تعطیل شدنی هم نیست؛ گفتیم مثل آموزش که تعطیل نمی‌شود، مدرسه تعطیل شده است، بشود؛ نمی‌توانیم دور هم جمع شویم اما کارمان را که نباید تعطیل کنیم بنابراین حتما باید متناسب با وضعیت جدید معاون پرورشی فکری کنند که ان‌شاءالله این کار انجام شود.