آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری،سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از دیروز تا امروز( ۲۳ تیر ۱۳۹۹ ) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۵۸۱ نفر از آنها بستری شدند.

وی افزود: به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۵۹ هزار و ۶۵۲ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۳۲ نفر رسید.

لاری گفت: همانند روزهای گذشته، استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

دولت متخلفان ارزی را معرفی کند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی،عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت مقابله با متخلفان ارزی به مهر گفت: دولت باید سازوکاری را طراحی کند تا در شرایط فعلی که قیمت ارز روز به روز افزایش پیدا می کند، میزان تخلفات ارزی کاهش یابد.

وی بیان کرد: واقعیت آن است که دولت در زمینه برخورد با متخلفان ارزی تاکنون به خوبی عمل نکرده است و با عدم نظارت خود باعث شده است که عده ای سودجو، ارز دولتی را به خارج از کشور ببرند و در ازای آن کالایی به کشور وارد نکنند.

سلیمی تاکید کرد: دولت در مقابله با متخلفان ارزی باید از خودش آغاز کند به این معنا که در ابتدا باید با دستگاه‌های دولتی که زمینه ساز تخلفات ارزی شده اند، برخورد و اسامی آنان را به قوه قضائیه معرفی کند.

***

۵ بار درخواست ملاقات با روحانی به جایی نرسید؛ دیدار با رئیسی به سهولت انجام شد! 

طیبه سیاوشی، نماینده تهران در مجلس دهم به دیدارنیوز گفت: تلاشمان برای اینکه یک وزیر زن در راس آموزش و پرورش قرار بگیرد هم به جایی نرسید، همچنین در مورد استانداران زن، متاسفانه همراهی وجود نداشت و موانع جدی بود.

سیاووشی در ادامه بحث زنان و دولت روحانی گفت: ما بیش از ۵ بار درخواست دیدار با رئیس جمهور را دادیم و به اشکال مختلف این خواسته خود را پیگیری کردیم، اما نتوانستیم با ایشان دیدار کنیم در حالی که ملاقات با آقای رئیسی به سهولت دنبال شد و دستاورد‌های خوب داشت. 

 نماینده مجس دهم گفت: دولت دوازدهم برای به دست آوردن قدرت، از رأی زنان استفاده کرد، اما در عین حال برای اینکه بتواند آن موانعی را که در راه کسب قدرت برای زنان وجود دارد کاهش دهدتلاشی نکرد. ما در دولت آقای احمدی نژاد وزیر زن داشتیم که دستاورد بسیار بزرگی بود که اتفاقا وزیر بهداشت دوره احمدی نژاد بسیار زن موفقی بودند و متأسفیم که فرصت برای زنان تکرار نشد.

 

ارجاع جسد قاضی منصوری به دادگاهی در رومانی 

سید عباس موسوی،سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز در مورد آخرین وضعیت پرونده قاضی منصوری گفت: به رغم عدم همکاری‌های اولیه مقامات ذی‌ربط رومانی در مورد این پرونده، به تازگی مقامات ذی‌ربط در سفارت کشورمان در رومانی، دیداری با مقامات پزشک قانونی این کشور  داشته‌اند و آنها اعلام کرده اند که جسد متوفی با ذکر دلایل مرگ به دادگاهی در این کشور ارجاع داده شده است و پس از بررسی این دادگاه، اجازه داده خواهد شد که جسد متوفی با وکالت خانواده‌اش و با کاهش محدودیت‌های پروازی در پی شیوع ویروس کرونا، طی پروازی به ایران منتقل شود.

***

اصلاح طلبان باید راهبردی برای انتخابات آینده مشخص کنند 

محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح طلب به جماران گفت: معتقدم جریان اصلاحات از آنجا که خود را درون حاکمیت قلمداد می کند، وقتی به قدرت می رسد یا زمانی که فعالیت های سیاسی انجام می دهد باید این ملاحظه را مدنظر قرار دهد. به ویژه زمانی که قدرت را در دست می گیرد باید تمام تلاشش این باشد که از تمام ظرفیت های نظام استفاده کند. و این نیز راهی باقی نمی گذارد جز اینکه خودش را به حاکمیت نزدیک کند تا بتواند مسائل اجتماعی را حل و فصل کند.

سلامتی گفت: فکر می کنم اکثریت اعضای جبهه اصلاحات نیز همین باور را دارند. البته عده ای به این دلیل که عقاید و دیدگاه های محکم تری را در یک سر طیف اصلاحات رهبری می کنند، در برخی از مسائل کوتاه نمی آیند. و این ممکن است کار را اندکی مشکل کند. اما وقتی که مدیریتی قاطع وجود داشته باشد و تحلیل جمعی وسیعی از اوضاع صورت گیرد، مشکل تا حدودی حل خواهد شد. با اینکه معتقدم ممکن است گاهی برخی شیوه های برخورد به این اعتماد لطمه زده باشد، ولی نباید همه تقصیرات را به گردن آنها انداخت. بخش زیادی از این مسأله به رفتار جناح مقابل ما مربوط می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصلاح طلبان باید در انتخابات آتی ریاست جمهوری شرکت کرده و حضوری فعال داشته باشند. آنها باید کاری کنند که اکثریت مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. اگر اکثریت در انتخابات سال آینده حضور پیدا کنند، پیروزی با اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان می توانند این کار را کنند و در این زمینه ما تجربه های موفقی داشته ایم.

***

انتقاد شدید آیت الله مکارم از گرانی و خونسردی مسئولان 

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پیامی در خصوص گرانی‌های اخیر تاکید کرد: دیگر، اجاره مسکن، خرید جهیزیه و مایحتاج زندگی جز با وام‌های سنگین ممکن نیست. از سوی دیگر، برخی بیان می‌کنند که چرا مراجع تقلید در برابر این وضع  سکوت کرده‌اند؟! ما نه‌تنها سکوت نکرده‌ایم، بلکه بارها دراین‌باره سخن گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم.

... مساله مهم، خونسردی مسئولان است! که با وعدۀ حل مشکلات و مسئولیتی که دارند، اکنون حتی اظهار شرمندگی هم نمی‌کنند! و غالباً با پرداختن به مسائلی همچون برخی دستاوردها یا افتتاح پروژه‌ها، کشف داروهای جدید، تأمین آب و برق برای برخی مناطق و غیره که در جای خود قابل‌تقدیر است، عملاً خود را از زیر بار مسئولیت سنگین گرانی سرسام‌آور، کنار می‌کشند.

***

اشتباه بزرگ دولت روحانی از نگاه احمد توکلی
 
 احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با روزنامه اعتماد بزرگترین اشتباه دولت روحانی را گذاشتن همه تخم مرغ هایش در یک سبد می داند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پرسشی در مورد شکست یا موفقیت برجام معتقد است اشتباه بزرگ دولت روحانی این بود که همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت. از آب خوردن گرفته تا تحریم، جنگ و صلح را منوط به برجام کرد و چون همه اینها یکجا رخ نداد و این باعث شد که برجام برای دولت روحانی به یک شکست بدل شود.

احمد توکلی گفت: وقتی وزیر امورخارجه برای توضیح توافق به مجلس آمد، من نماینده مجلس بودم. آقای ظریف پشت تریبون ادعا کردند که «بر اساس برجام تمام تحریم‌ها لغو می‌شود.» من چهار سوال به ریاست مجلس، علی لاریجانی دادم که از این چهار سوال، سه تای آنها در جلسه قرائت شد. یکی از سوالات من این بود که شما مدعی هستید تمام تحریم‌ها لغو می‌شود، اما در این قراردادی که امضا کرده‌اید، در موارد متعددی نوشته ‌شده ‌است Suspend. این کلمه به معنای تعویق است نه لغو. متن قرارداد را به آقای دکتر نجابت دادم و خواهش کردم ببرد پیش آقای لاریجانی. لاریجانی دید و گفت: «بله! اینجا نوشته ساسپند و معلوم است معنای آن چیست.» قرار شد که آقای نجابت ببرند و به آقای ظریف نشان دهند. آقای نجابت متن برجام را برد پایین و به آقای ظریف که سخنرانی‌اش تمام شده‌ و آن پایین نشسته ‌بود، نشان داد و آقای ظریف در واکنش با تعجب گفت: «ئه! ئه! من این را اصلا ندیده ‌بودم!» باور می‌کنید؟

 

شهیندخت مولاوردی مجرم شناخته شد
شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با سه عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته شد و کیفرخواست نامبرده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد.

مولاوردی با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی(ماده 500)، تشویق به فساد و فحشا و فراهم نمودن موجبات آن(ماده 639) و در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور(ماده 505 قانون مجازات اسلامی) مجرم شناخته شد.

مجازات مرتکبین جرائم مندرج در مواد 505 و 639 قانون مجازات اسلامی تا 10 سال حبس در نظر گرفته شده است.

 

چه کسی تصمیم گرفت لاریجانی به چین سفر کند؟ 

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در رابطه با «سند ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین» به برنا گفت: ایران پس از تحریم‌ها با دولت چین مراودات نسبتا خوبی را در پیش گرفت و تنها کشوری که رسما از ایران نفت خریداری می‌کرد، دولت چین بود. کشورهای دیگر حتی جرات نداشتند تا رسما اعلام کنند خریدار نفت ایران هستند. چینی‌ها بیان می‌کنند در زمان تحریم، ایران همیشه به ما مراجعه می‌کند اما برخی از سیاستمداران ایرانی با یک لبخند غربی‌ها خیلی مشتاقانه به سمت و سوی آنها می‌روند.

او ادامه داد: دیدار رئیس جمهور چین با مقام معظم رهبری بسیار مهم بود و بنای ارتباط با چین در همان دیدار گذاشته شد. با توجه به اینکه دولت درگیر برجام و سایر مسائل بود حاکمیت این ماموریت را به رئیس مجلس وقت، لاریجانی داد تا سفری به این کشور داشته باشد. لاریجانی در یکی از بی‌سابقه‌ترین سفرهایی که به خارج از کشور داشت به همراه روسای کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون انرژی و چند نفر از وزرا من جمله وزیر اقتصاد برنامه استراتژیک بلند مدت میان، ایران و چین را دنبال کردند.

او در پاسخ به این سوال که لاریجانی در سفری که داشت از طرف رهبری پیامی را به چین بردند، گفت: بهتر است که اینطور بگوئیم، رهبری کاملا در جریان سفر ایشان بودند و لاریجانی از طرف حاکمیت آن هیات را نمایندگی کرد.

***

شورای نگهبان علم غیب ندارد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: شورای نگهبان، پاسدار قانون اساسی یعنی جمهوریت و اسلامیت است...کشور‌های دیگر جهان مانند فرانسه، ژاپن، آلمان و غیره هم نهادی مانند شورای نگهبان ما برای نظارت بر قانون اساسی دارند.

کدخدایی در پاسخ به اینکه چطور می‌شود برخی از افراد توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت می‌شوند، اما یک سری تخلفات از آنها سر می‌زند، آیا شورای نگهبان در این مورد کوتاهی کرده است، تأکید کرد: شورای نگهبان علم به غیب ندارد و بر اساس مدارک و اسنادی که به دستش می‌رسد، اعلام نظر می‌کند.

*

الگوهاي گفتماني اصلاح‌طلبان تغيير كند

روزنامه آرمان ملي نوشت: اصلاح‌طلبان چند ماهي است که با مشکلات درون‌جرياني دست‌وپنجه نرم مي‌کنند و همه نيز به اين موضع و لزوم آسيب‌شناسي و تغيير در راهبرد و سازوکار اشاره دارند اما عزم جدي براي ايجاد اين تغييرات وجود ندارد. همين مساله است که اصلاح‌طلبان را در نوعي سردرگمي قرار داده و انسجام لازم براي انجام تغييرات در اين جريان مشاهده نمي‌شود. آنچه مسلم است هر چه تغيير سريع‌تر اتفاق بيفتد بازگشت به جامعه و بازيابي سرمايه اجتماعي زود‌تر خواهد بود. لذا اصلاح‌طلبان بايد زودتر تصميم بگيرند که قرار است با تغييراتي شوراي عالي را ادامه دهند يا سازوکاري جديدي روي کار خواهد آمد.

سعيد شريعتي، فعال سياسي اصلاح‌طلب به آرمان ملي گفت: عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس بيدارباشي به جريانات اصلاح‌طلب بود و اکنون به‌نظر مي‌رسد که بايد نوعي تغيير راهبردي در جريان اصلاحات اتفاق بيفتد و پس از اينکه الگوي راهبردي تغيير کرد الگوي سازماني و ائتلافي و گفتماني نيز از آن مستخرج خواهد شد.

عضو شوراي مرکزي حزب اتحاد ملت تصريح کرد: براي جذب حداکثري پايگاه راي اصلاح‌طلبان بايد دقيقا معکوس راهبرد قبلي عمل کنند و به ائتلاف حداقلي براي مطالبات حداکثري رو بياورند. شريعتي تصريح کرد: اصلاح‌طلبان به جاي پرداختن به مقولاتي مثل استعفاي عارف، گمانه‌زني‌ها براي رياست شوراي عالي و لزوم و دخالت بزرگان در اين اتفاقات بايد به ائتلاف‌هاي منسجم و هماهنگ روي آورند.

***

تحمل لازم نيست استيضاحش كنيد

عباس عبدي در روزنامه اعتماد نوشت: ... كرونا، تحريم‌ها، تورم و وضع اقتصادي و اخيرا مجادلات امنيتي و عملي خارجي و در نهايت شكاف ميان مردم و صاحبان قدرت چنان عميق و پيچيده شده كه بدون يك ساختار مديريتي هماهنگ قابل حل نيست. البته وجود ساختار مديريتي هماهنگ شرط لازم است و نه كافي. چه بسا ساختاري هماهنگ مشابه آنچه كه در دولت و زمان احمدي‌نژاد بود وضع را بسيار بدتر از اينكه هست، خواهد كرد. زيرا وجود عقلانيت در چنين ساختاري لازمه عبور از بحران است. ولي ادامه وضع موجود نيز غيرممكن است و هر چه جلوتر مي‌رويم، وضع بدتر و توان حل مشكلات نيز كمتر مي‌شود... براي نشان دادن اينكه مجلس فقط حرف نمي‌زند و عمل مي‌كند هيچ راهي جز اين نيست و الا از حالا تا ماه‌هاي آينده بايد شاهد سخنان آتشين عليه روحاني و دولت باشيم بدون اينكه هيچ خيري در آنها وجود داشته باشد يا مردم از آن منتفع شوند. در صورت ادامه وضع موجود همه امورتان گره خواهد خورد. اگر لايحه بودجه اين دولت را تصويب نكنيد، كشور تعطيل مي‌شود. اگر تصويب كنيد، خواهند گفت فرق شما با دولت چيست؟ 

الف