رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: راه خانه‌دار شدن کارگران اعلام شد / کنایه سنگین موسوی به آتش‌ گرفتن ناو‌های آمریکا / شهیندخت اصلاحات مجرم شناخته شد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.  
کد خبر: ۸۷۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵ 13 July 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
چرا برخی نمایندگان متوجه مشی رهبری نمی‌شوند؟

مرتضی طلایی، چهره سیاسی اصولگرا و نزدیک به قالیباف به خبرآنلاین گفت: ایجاد فضای تقابلی بین دولت و مجلس، خلاف مشی رهبر انقلاب است و حتی مردم نیز از این موضوع ناراحت هستند. تعجب می‌کنم که چرا برخی نمایندگان که تفکر انقلابی نیز دارند، متوجه مشی رهبر انقلاب در خصوص رابطه بین قوا نمی‌شوند. بیم آن دارم که عده‌ای با شعار‌های «انقلابی بودن» و «اصولگرایی» برای حاکمیت و مردم هزینه ایجاد کنند. نمایندگان مجلس به سمت مجادله و انتقام گیری سیاسی نروند بلکه در مسیر کارآمدی، اصلاح قوانین و نظارت بر دولت باشند. ادامه چنین رفتار‌هایی یک مانع بزرگ برای استقرار دولت انقلابی در سال ۱۴۰۰ و افزایش مشارکت مردم است؛ نمایندگانی که برای اولین بار وارد مجلس شده‌اند، از رفتار‌های شتاب زده پرهیز کنند. یک نماینده انقلابی هرگز داد و بیداد نمی‌کند. شورای ائتلاف و جامعه روحانیت مبارز به وظایف خود در قبال مجلس جدید عمل کنند.

بیانیه مکارم شیرازی در خصوص گرانی

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: دیگر اجاره مسکن، خرید جهیزیه و مایحتاج زندگی جز با وام‌های سنگین ممکن نیست. برخی بیان می‌کنند که چرا مراجع تقلید در برابر این وضع سکوت کرده‌اند؟! ما نه‌ تنها سکوت نکرده‌ایم، بلکه بار‌ها دراین‌باره سخن گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم. مساله مهم، خونسردی مسئولان است که با وعدۀ حل مشکلات و مسئولیتی که دارند، اکنون حتی اظهار شرمندگی هم نمی‌کنند! قوای سه‌گانه عوامل گرانی را پیدا کرده، با توجه به محدودیت‌های موجود همچون تحریم‌های ظالمانه، با ارائه راهکار‌های مناسب، جلوی این وضع نابسامان را بگیرند. /ایسنا

توهین به دولتمردان حرام شرعی است

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم گفت: ایشان در همان زمان هم اولویت‌ها را ترسیم کردند و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و فرهنگی را مسائل اصلی و دارای اولویت دانستند. مردم درگیری نمی‌خواهند و از درگیری گریزان هستند و انتظار دارند مجلس انقلابی یازدهم مشکلات را حل کند. /ایرنا

طرح مالیات بر خانه‌های خالی، افزایش قیمت مسکن را متوقف می‌کند؟

سید احسان خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: در حال حاضر تعداد خانه‌های کشور از تعداد خانوار بیشتر است یا در برخی از آمار این تعداد برابر است. به همین جهت نباید شاهد نوسانات قیمت مسکن در کشور باشیم. با تصویب نهایی این طرح در مجلس انتظار می‌رود پیام مؤثری در زمینه ساماندهی کردن اطلاعات بازار مسکن به جامعه مخابره شده و امید برای توقف روند افزایش قیمت مسکن افزایش یابد. /مهر

دردسر استعفای ناگهانی عارف برای اصلاح‌طلبان

علی جمالی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان نمی‌تواند ادامه پیدا کند، گفت: اصلاح طلبان باید اختلاف‌نظر‌های گفتمانی خود را حل کنند. اینکه آقایان موسوی لاری یا عارف از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان کنار رفته‌اند، دلیلی برای جدایی‌شان از جبهه اصلاحات نیست و به همین دلیل، نمی‌توان آن‌ها را به خاطر جدایی از شورای عالی، از اصلاح‌طلبان جدا دانست. اصلاحات و اصلاح‌طلبان در لابه‌لای جامعه رسوخ کرده‌اند. دقیقا به همین دلیل جامعه به هیچ‌وجه به کنارنشینی اصلاح‌طلبان را برنمی‌تابد. /ایسنا

عقلای اصولگرا اجازه میدان‌داری تندرو‌ها را نمی‌دهند

ظریفیان فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌گو با «آزادی» خاطرنشان کرد: «به نظر من اصولگرا‌ها در آزمایش سختی قرار گرفته‌اند، جامعه از این نوع تنش‌ها و فراز و نشیب خسته است و نیازمند رفع فوری مسائل و مشکلات خود است؛ بنابراین باز گذاشتن دست طیف تندرو، دست جریان اصولگرا که امید به آینده هم دارد، می‌بندد؛ بنابراین، معتقدم که طیف معتدل‌تر حتما تدبیری خواهند اندیشید و نمی‌گذارند که تندرو‌ها میدان دار جریان باشد. اگر هم چنین نکنند و تندرو‌ها میدان‌دار شوند، عملکرد آنان به پای کلیت جریان اصولگرا نوشته خواهد شد؛ کما اینکه عملکرد احمدی نژاد به پای آن‌ها نوشته شد و برایشان آسیب‌های جدی به همراه داشت.»
 
نماینده اصلاح‌طلب: ماهیت مجلس اصلاح‌طلبی است

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ماهیت مجلس، اصلاح‌طلبی است و هدف این نهاد در هر دوره‌ای این است که قوانین مزاحم و موانع را اصلاح کند. «حسن لطفی»، نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر اصلاح‌طلب بودن خود در پاسخ به سوالی درباره پیگیری برخی امور توسط اصلاح طلبان در مجلس یازدهم به خبرنگار برنا گفت: اعتقاد من این است که تنها راه نجات کشور اصلاحات است، نه آن اصلاحاتی که یک عده از آن سوءاستفاده کنند. به عنوان مثال در حال حاضر ۱۱ هزار و ۸۰۰ عنوان قانونی داریم که مربوط به خود مجلس است، آیا این روند نباید تنقیح و اصلاح شود؟! مسلم است که باید اصلاح شود. اگر اسمش را اصلاح نگذاریم چی بگذاریم. این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین سالانه ۱۶ هزار نفر بر اثر تصادف در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند، آیا جاده‌ها و خودرو‌ها نباید اصلاح شوند، اسم این را چه بگذاریم، تعمیرات بگذاریم؟!
 
مذاکره با امریکا نه شراب است که حرام باشد و نه نماز است که واجب باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد مذاکره با آمریکا اعتقاد بینابینی دارد. احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مذاکره با آمریکا گفت من یک جمله را در دهه شصت گفتم که مشهور شد. مذاکره با امریکا نه شراب است که حرام باشد و نه نماز است که واجب باشد. مذاکره با امریکا و حتی هر دشمنی بزرگ‌تر و بدتر از آن منوط است به حفظ مصالح و کرامت مسلمانان. باید ببینیم وضعیت چه اقتضا می‌کند. شاید با بزرگ‌ترین دشمنان هم لازم باشد مذاکره کرد و گاهی ضروری باشد که گفت‌وگویی انجام نشود. اما اگر سوال این است که آیا الان وقت مذاکره است؟ قطعا نه! قرار است سر چه چیز مذاکره کرد؟ او که زیر تعهداتش زده‌ است، تمام آنچه در مذاکرات قبلی پذیرفته‌ را نقض کرده‌ است، دیگر سر چه چیزی مذاکره کنیم؟ وقتی طرف‌مان آدم نیست، چرا مذاکره کنیم؟ اگر سرش را بیندازد پایین و عین بچه آدم بیاید مذاکره کند می‌شود مذاکره کرد، اما مادامی که رفتار امریکا این‌گونه است، وقت مذاکره نیست. من با ماهیت مذاکره مشکلی ندارم اما در شرایط کنونی مذاکره را صلاح و مفید نمی‌دانم.
 
قول و قرار مجازی ظریف با وزیر خارجه کویت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه کشور‌های منطقه را یک نیاز ضروری و دائمی دانست و تاکید کرد: در این میان همکاری ایران و کویت می‌تواند در ابعاد مختلف توسعه یابد. به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز دوشنبه در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با شیخ احمد ناصر المحمد الصباح وزیر امور خارجه دولت کویت از طریق ویدئو کنفرانس گفتگو و تبادل نظر کرد. در این گفت وگوی تصویری دو طرف ضمن بررسی موضوعات مورد علاقه در خصوص همکاری‌های دو جانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بر تداوم رایرنی‌های دو کشور تاکید کردند. ظریف در این گفتگو همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه کشور‌های منطقه را یک نیاز ضروری و دائمی دانست و تاکید کرد در این میان همکاری ایران و کویت می‌تواند در ابعاد مختلف توسعه یابد.
 
اشتباه بزرگ دولت روحانی از نگاه عضو تشخیص مصلحت نظام

عضو تشخیص مصلحت نظام بزرگترین اشتباه دولت روحانی را گذاشتن همه تخم مرغ هایش در یک سبد می داند.احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پرسشی در مورد شکست یا موفقیت برجام معتقد است اشتباه بزرگ دولت روحانی این بود که همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشت. از آب خوردن گرفته تا تحریم، جنگ و صلح را منوط به برجام کرد و چون همه اینها یکجا رخ نداد، این باعث شد که برجام برای دولت روحانی به یک شکست بدل شود.
 
شهیندخت اصلاحات مجرم شناخته شد

کیفرخواستی برای شهیندخت مولاوردی صادر و در آن اتهامات سنگین «تشویق به فساد و فحشا» و «ارائه اطلاعات طبقه بندی شده» تایید شده است. «شهیندخت مولاوردی»، معاون سابق رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با شکایت دستگاه امنیتی و انتظامی کشور با سه عنوان اتهامی در دادسرای فرهنگ و رسانه مجرم شناخته و کیفرخواست نامبرده صادر و جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد. مولاوردی با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی (ماده ۵۰۰)، تشویق به فساد و فحشا و فراهم نمودن موجبات آن (ماده ۶۳۹) و در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور (ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی) مجرم شناخته شد. مجازات مرتکبین جرایم مندرج در مواد ۵۰۵ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده است.
 
ظریف به بغداد می‌رود؟

منابع عراقی از سفر قریب‌الوقوع وزیر امور خارجه کشورمان به بغداد خبر دادند. یک منبع آگاه اعلام کرد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه هفته آینده به بغداد سفر می‌کند و با نخست‌وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان عراق و دیگر مقامات سیاسی این کشور دیدار و گفتگو می‌کند. این منبع آگاه عراقی اعلام کرده است که ظریف در دیدارهایش با مقامات عراقی در مورد مسائل مشترک دو کشور و مساله ویروس کرونا بحث و رایزنی می‌کند. به گزارش ایسنا، تاکنون هیچ مقام رسمی از ایران و عراق انجام این سفر را تایید نکرده‌اند.
 
اطلاعات جدید از سفر رئیس سابق مجلس به چین

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در رابطه با «سند ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین» گفت: با توجه به اینکه دولت درگیر برجام و سایر مسائل بود حاکمیت این ماموریت را به رئیس مجلس وقت، لاریجانی داد تا سفری به این کشور داشته باشد. «محمدجواد جمالی نوبندگانی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، در گفتگو با برنا، در رابطه با «سند ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین» گفت: ایران پس از تحریم‌ها با دولت چین مراودات نسبتا خوبی را در پیش گرفت و تنها کشوری که رسما از ایران نفت خریداری می‌کرد، دولت چین بود. کشور‌های دیگر حتی جرات نداشتند تا رسما اعلام کنند خریدار نفت ایران هستند. چینی‌ها بیان می‌کنند در زمان تحریم، ایران همیشه به ما مراجعه می‌کند، اما برخی سیاستمداران ایرانی با یک لبخند غربی‌ها خیلی مشتاقانه به سمت و سوی آن‌ها می‌روند. او ادامه داد: دیدار رئیس جمهور چین با مقام معظم رهبری بسیار مهم بود و بنای ارتباط با چین در همان دیدار گذاشته شد. با توجه به اینکه دولت درگیر برجام و سایر مسائل بود حاکمیت این ماموریت را به رئیس مجلس وقت، لاریجانی داد تا سفری به این کشور داشته باشد. لاریجانی در یکی از بی‌سابقه‌ترین سفر‌هایی که به خارج از کشور داشت، به همراه روسای کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون انرژی و چند نفر از وزرا از جمله وزیر اقتصاد برنامه استراتژیک بلند مدت میان، ایران و چین را دنبال کردند. او در پاسخ به این که لاریجانی در سفری که داشت از طرف رهبری پیامی را به چین بردند، گفت: بهتر است که این طور بگوییم، رهبری کاملا در جریان سفر ایشان بودند و لاریجانی از طرف حاکمیت آن هیات را نمایندگی کرد.
 
کنایه سنگین موسوی به آتش‌گرفتن ناو‌های آمریکا

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در بخشی از نشست خبری هفتگی درباره آتش سوزی کشتی جنگی آمریکا در سواحل سن دیگو اظهار داشت: این موضوع خیلی ارتباطی با ما پیدا نمی‌کند، ولی جالب است که ناو‌های آمریکایی چقدر زود آتش می‌گیرند، باید بررسی شود که آیا یوزپلنک‌های آمریکایی این مساله را به عهده نگرفتند؟!
 
برنده بودن اصولگرایان در ۱۴۰۰ از حالا قطعی نیست

واعظ آشتیانی از پیش برنده بودن اصولگرایان در انتخابات آتی را رد کرد و به «آزادی» گفت: «من اعتقاد دارم که نباید اینگونه قاطعانه درباره این موضوع قضاوت کرد. به نظر من هر گروه سیاسی باید فعلایت خود را با یک سازماندهی و برنامه پیش ببرد تا بتواند اکثریت مردم را جذب کند. در انتخابات‌ها عملکرد‌ها و در عین حال شناسایی نقاط ضعف و برنامه داشتن برای آن‌ها، بسیار اهمیت دارد. این که گروه مدعی باشد از حالا پیروز است، به نظر من توام با عجله است.» وی همچنین یادآور شد: «فراموش نکنیم که در انتخابات ریاست جمهوری آقای ناطق تا ۴۸ آخر کسی باور نمی‌کرد که خاتمی پیروز شود. یا وقتی احمدی‌نژاد با آقای هاشمی به فینال رفت تصور می‌شد که آقای هاشمی پیروز است. بر این اساس انتخاب موضوعات یا به تعبیری شعار‌ها و یا انتخاب نقاط کور که می‌تواند فضای مناسبی برای کارآمدی باشد بسیار اثرگذار است. برای همین باید عبرت بگیریم و بدانیم که هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.»
 
راه خانه‌دار شدن کارگران اعلام شد

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران: هر مقدار وامی که به اسم ودیعه مسکن تصویب کنیم، کمکی به خانه دار شدن کارگران نمی‌کند، چون قبل از اینکه وام مسکن به جامعه تزریق شود، حاشیه تورم آن ایجاد شده است. پیشنهاد ما تهیه زمین رایگان و ارزان قیمت با اقساط بلندمدت است که تنها مختص کارگران باشد و سند خانه‌ها هم انتهای کار زده شود تا دست دلالان بازار نیفتد. /ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار