فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه کرونا قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند، گفت: درگیری ریوی در بیماران مبتلا به کرونا سبب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود.
کد خبر: ۸۷۴۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳ 14 July 2020

به گزارش تابناک تبریز،مهدی سلیمی با اشاره به نحوه عملکرد ویروس کرونا در بدن انسان، گفت: بیماری کووید-۱۹ ارگان‌ها و قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند همانند ریه، قلب، عروق، دستگاه گوارش، مغز و درگیری‌های ریوی در این بیماران بارزتر است.

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه ادامه داد: در حدود ۲۰ درصد از بیماران دچار درگیری ریوی شدید می‌شوند که این امر می‌تواند بصورت تنگی نفس، گاهی سرفه و کاهش سطح اکسیژن خون خودش را نشان دهد و از طرفی نیز درصد کمی وارد فازهای شدیدتر بیماری شده که نیاز به دستگاه ونتیلاتور دارند.

وی با بیان اینکه کرونا با مکانیزم‌های مختلف سبب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، افزود: یکی از علل مهم آن نیز ایجاد لخته‌های کوچک در عروق ریه که باعث افت اکسیژن و افزایش فشار شریان ریه می‌شود.

سلیمی ادامه داد: بیماران مبتلا به ویروس کرونا که از ناحیه ریه دچار مشکل شده اند ویژگی‌های خاصی دارند و در مراحل اولیه و گاهی در موارد شدید بدون علائم تنگی نفس، درگیری ریوی شدید و اکسیژن‌های پایین دارند.

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی گفت: درگیری ریوی از روز ششم و هفتم از ابتدای شروع علائم آغاز می‌شود و تا روز دهم و یازدهم دچار درگیری ریوی است که توصیه می‌کنیم بیماران مبتلا پس از تشخیص ابتلا اقدام به اندازه گیری سطح اکسیژن خود کنند و اگر زیر ۹۳ درصد سطح اکسیژن بود باید بستری شود.

وی تاکید کرد: درست است که درمان اختصاصی برای مقابله با این ویروس نداریم، اما در فاز التهابی درمان‌های موثری برای جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد.

سلیمی با بیان اینکه برخی از بیماران وارد فاز شدیدتری از درگیری ریوی می‌شوند که نیاز به دستگاه ونتیلاتور پیدا می‌کنند، افزود: اغلب این بیماران با درمان بهبود می‌یابند و در مقابل برخی به درمان‌های طولانی تری نیاز دارند.

وی گفت: با توجه به این موضوع که این درگیری‌های شدید قابل جبران نیست، بهترین راه رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی دست هاست و همچنین پیگیری افت اکسیژن در روزهای ششم و هفتم است.

فوق تخصص ریه دانشگاه علوم‌پزشکی در پایان تاکید کرد: این فکر که اگر دچار ویروس کرونا شویم و به قرنطینه برویم و اتفاقی نمی‌افتد کاملا غلط است و باید وضعیت خود را تحت نظر قرار دهیم.میزان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار