نخست وزیر عراق در اولین سفر خارجی خود به ایران سفر و با مقامات کشورمان رایزنی کرد.
کد خبر: ۸۷۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 23 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: فاطمه زهرا نصراللهی، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز سه شنبه ۳۱ تیر در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی_اقتصادی به ایران سفر کرد و از سوی رضا اردکانیان وزیر نیرو در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال قرار گرفت.

ایران اولین ایستگاه سفر‌های خارجی الکاظمی از زمان تصدی پست نخست وزیری عراق است. او پیش از سفر به تهران، در نشستی سه جانبه با «برهم صالح» رئیس جمهور و «محمد الحلبوسی» نخست وزیر عراق، ابعاد مختلف این سفر را بررسی کرد.

الکاظمی در جریان این سفر با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفت‌وگو کرد.

البته قرار بود که الکاظمی پیش از سفر به ایران، به «ریاض» پایتخت عربستان برود، اما بیماری ناگهانی پادشاه عربستان این سفر را به تاخیر انداخت، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است که در هر حال الکاظمی تلاش می‌کند که به نوعی رابطه تهران و ریاض را به سطح قابل قبولی برساند، هرچند سعودی‌ها نمی‌توانند خارج از اراده آمریکا تصمیمی در رابطه با سیاست خارجی اتخاذ کنند.

الکاظمی پس از دیدار با رئیس جمهور کشورمان در یک نشست مشترک حاضر شد، حسن روحانی در این نشست خبری مشترک گفت که مطمئن هستم این سفر، نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور دوست و برادر خواهد بود و ما مصمم هستیم حجم مبادلات تجاری دو کشور را به رقم ۲۰ میلیارد دلار برسانیم.

رئیس جمهور مسائل مرتبط با امنیت و ثبات منطقه و نقش عراق در منطقه به عنوان یک کشور قدرتمند عربی را از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو در این نشست عنوان کرد.

دو روز با الکاظمی در تهران؛ گستزش روابط دوستانه به پهنای سرزمین ایران و عراق

الکاظمی با بیان اینکه روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف‌بندی است، تصریح کردکه عراق کشوری است که هرگز اجازه نخواهد داد هیچ تهدیدی از اراضی این کشور متوجه جمهوری اسلامی ایران شود چرا که روابط دو کشور به صد‌ها سال پیش برمی‌گردد و باید از این روابط دیرینه حمایت کنیم لذا دفاع از ایران را سرلوحه کار‌های خود دانسته و اجازه نمی‌دهیم هیچگونه تهدیدی از خاک عراق متوجه ایران شود.

اهداف سفر الکاظمی یه ایران

محمدرضا مرادی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که سفر دو روزه الکاظمی  به ایران در قالب سه هدف قابل بررسی است، یکی از بخش‌های مهم این  سفر بحث اقتصادی فی مابین تهران و بغداد است، باتوجه به اینکه در شرایط کنونی مراودات بین تهران و بغداد تقریبا ۱۲ میلیارد دلار است، اما دو کشور تلاش دارند که این سرمایه گذاری به ۲۰ میلیارد دلار برسد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف اقتصادی بحث بررسی راه‌های افزایش سرمایه گذاری ایران در عراق است و  از آنجایی که طولانی‌ترین مرز زمینی عراق با ایران است، لذا دو طرف می‌توانند از طریق این مرز زمینی اتفاقات مهمی را رقم بزنند.

او همچنین گفت که مسئله دیگر بحث دور زدن تحریم هاست، ایران و عراق روابط مناسبی با یکدیگر دارند، اما مشکل اصلی بحث پرداخت بدهی‌های بغداد به تهران است، چراکه این کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا به راحتی نمی‌تواند بدهی هایش را به ایران پرداخت کند.

مرادی تاکید کرد که بحث دیگر در زمینه هدف‌های داخلی عراق است، الکاظمی در شرایطی به ایران سفر کرد تا بتواند تا حدودی از کمک‌های ایران برای مهار کردن مشکلات داخلی استفاده کند.

او  همچنین گفت که هدف دیگر این سفر بحث منطقه‌ای است، الکاظمی از خود تاکنون یک چهره ملی و فراجناحی نشان داده، در این راستا نخست وزیر عراق به دنبال این است که رابطه‌ای متوازن با ایران، عربستان و حتی آمریکا داشته باشد. در واقع الکاظمی به دنبال موازنه مثبت در روابط خارجی خود است که به هیچ کدام از بازیگران تاثیر گذار در عراق آنچنان نزدیک نشود که منجر به دوری از بازیگر دیگری شود.

چرایی اهمیت روابط تهران و بغداد

کارشناسان معتقدند که در این شرایط حساس منطقه‌ای و بین المللی سفر الکاظمی به ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ایران جایگاه بسیاری بالایی نزد ملت عراق دارند و  تهران در سخت‌ترین شرایط به کمک ملت این کشور شتافت، در زمانی که داعش با تجهیزات پیشرفته وارد بغداد شد، هیچ یک از کشور‌های منطقه و جهان به کمک مردم عراق نرفتند و ایران تنها کشوری بود که با تمام امکانات خود داعش را سرکوب کرد، این خاطره بسیار خوب در ذهن ملت بغداد همچنان باقی است.

مرادی کارشناس مسائل منطقه می گوید که عراق یک مقصد نهایی برای کالا‌های ایران است، لذا باید این دو کشور روابط بسیار خوب و گسترده‌ای داشته باشند که البته این وضعیت هم اکنون برقرار است، یعنی با وجود اینکه بحران کرونا مشکلاتی را در گذرگاه‌های مرزی ایجاد کرده و بر روابط اقتصادی دو کشور تأثیر منفی گذاشته است، اما همچنان بیشترین حجم صادرات تهران با بغداد است و با تلاش‌های صورت گرفته پیش بینی می‌شود مرز‌هایی که هنوز بازگشایی نشده اند هم بازگشایی شوند.

مرادی می گوید که هیچ دولتی در عراق تحت فشار‌های غرب، آمریکا و عربستان نمی‌تواند روابط حسنه ایران و عراق را تحت تاثیر قرار دهد، لذا می‌توان گفت که روابط تهران و بغداد خارج از پروتکل‌های تعریف شده جهان است، به همین دلیل الکاظمی در سفر به تهران به دنبال تعیین چارچوب مشخص در استحکام روابط دو کشور ایران و عراق است.


بیشتر بخوانید


اخراج نیروهای آمریکایی از عراق

در جریان سفر نخست وزیر عراق به تهران، الکاظمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد، رهبر انقلاب در دیدار با الکاظمی تاکید کردند که ایران قطعاً با هر آنچه موجب تضعیف دولت عراق شود، مخالف است.

ایشان افزودند که البته دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ماست، زیرا آمریکا به معنی واقعی کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود، زیرا وجود آن‌ها موجب ناامنی است.

ایشان جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها برشمردند و خطاب به نخست وزیر عراق افزودند که آن‌ها میهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست. جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.

الکاظمی در ایران در جست‌وجوی چیست؟/

 ایران و عراق رفیق روزهای سخت

اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور هم  با الکاظمی ملاقات و گفت‌وگو کرد، وی در این نشست به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت که انتظار داریم موضوع ترور سردار سلیمانی که به عنوان مهمان دولت عراق در این کشور حضور داشت، به صورت جدی پیگیری شود.

جهانگیری با اشاره به تعداد بالای سفر مقامات عالیرتبه دو کشور طی سال‌های گذشته، یادآور شد که  سفر روحانی در سال ۱۳۹۷ و سفر‌های خود به عراق توافقات سازنده‌ای برای توسعه همکاری‌های همه جانبه ایجاد کرد، اما متأسفانه برخی از این توافقات بر روی کاغذ باقی مانده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مسدود شدن مرز‌های تجاری دو کشور در مقطع شیوع کرونا  اظهار کرد که خوشبختانه امروز این مرز‌ها باز است  و باید پروتکل‌های بهداشتی به صورت دقیق از سوی دو کشور اجرایی شود تا تجار ایرانی و عراقی بتوانند در شرایط امن و با خیال آسوده فعالیت داشته باشند.

جهانگیری رایگان شدن روادید بین دو کشور را گامی مهم در روان سازی گردشگری ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه سالانه میلیون‌ها زائر بین دو کشور تردد دارند، گفت که یکی از اقدامات موثر در حوزه فرهنگی و اقتصادی تسهیل شرایط برای رفت و آمد مردم دو کشور است و انتظار داریم که این موضوع به عنوان یک رویکرد بلندمدت دنبال شود.

جهانگیری همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همانگونه که در مبارزه با داعش در کنار عراق بود در شرایط سخت پیش رو نیز در کنار دولت و ملت عراق خواهد بود.

نخست وزیر عراق نیز در این نشست با تأکید بر اینکه ملت عراق علاقمند است روابط گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور اشاره و تصریح کرد: تاریخ و ارزش‌های مشترک موجب شده است که ایران و عراق از منافع مشترک برخوردار باشند و این مولفه‌ها به ما گوشزد می‌کند که شراکت اقتصادی بزرگی باید بین دو کشور ایجاد شود.

دو روز با الکاظمی در تهران؛ گستزش روابط دوستانه به پهنای سرزمین ایران و عراق

الکاظمی در جریان سفر دو روزه خود به عراق در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و با محمدباقر قالیباف دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدار تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود دانست که در هنگام حمله گروه وحشی تروریستی تکفیری داعش به کمک برادران خود بیاید، لذا به یاری خدا و مجاهدت مجاهدان، شکست گروه تروریستی تکفیری با همت نیرو‌های مسلح عراق و مردم و حشدالشعبی و به دست افتخارآفرینانی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند، حاصل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ترور جنایتکارانه سردار شهید قاسم سلیمانی، قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم و شهید بزرگوار ابومهدی مهندس و دیگر همراهان به دستور مستقیم ترامپ، رئیس جمهور آمریکا لکه ننگی است که هرگز از چهره دولتمردان کاخ سفید پاک نخواهد شد. آمریکا حریم عراق را نقض و با گستاخی اقدام به ترور کسانی کرده که برای خرد کردن استخوان‌های تروریسم جان خود را به خطر انداخته‌اند و این موضوع ساده‌ای نیست بنابراین پرونده بزرگ ترور آمریکایی با قدرت باید پیگیری شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار