یادداشت؛غلامرضا منصوری
تصویب طرح دوفوریتی اعطای دو میلیون بشکه قیر رایگان به پیمانکاران در ازای بدهی دولت را اغلب کارشناسان کاربلد نوعی رانت می دانند . دلایل متعددی برای این مساله وجود دارد .
کد خبر: ۸۸۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰ 26 July 2020

تصویب طرح دوفوریتی اعطای دو میلیون بشکه قیر رایگان به پیمانکاران در ازای بدهی دولت را اغلب کارشناسان کاربلد نوعی رانت می دانند . دلایل متعددی برای این مساله وجود دارد . دولت به برخی از پیمانکاران بدهی دارد و چون پولی ندارد ، در ازای آن به آنها قیر می دهد . مساله نخست اینکه این قیرها کجاها می رود؟ وقتی شما به کسی بدهی دارید و در قبال آن مثلا ماشین تان را میدهید آیا می توانید طلبکار را ملزم به عدم فروش ماشین بکنید ؟ قطعا خیر . این داستانی است که در دولت های قبل هم اتفاق افتاده و در سایه سار عدم نظارت کافی بخش مهمی از این قیرها به کشورهای دیگر صادر شده است . دوم اینکه دولت می خواهد با یک تیر مثلا دونشان بزند. هم بدهی پیمانکار را بدهد و هم اینکه روستاها و جاده ها را آسفالت کند . اما آنچه در گذشته اتفاق افتاده است این است که رانت جویان با اعمال نفوذ در میان تصمیم گیرندگان توزیع قیر رایگان را از جاده عادلانه خارج خواهند کرد و بدنبال آن مفسده هایی وقوع پیدا خواهد نمود. القصه ، مثل این ماجرا دقیقا مشابه ماجرای دلار جهانگیری برای واردات کالاهای اساسی است که همه دیدیم در عمل به نقیض خود تبدیل شد و نه تنها قیمت اجناس کنترل نشد بلکه افزایش هم یافت.دلیل آن هم مشخص است ، چون در کشور ما سیستم توزیع و عرضه مشکلات ریشه ای دارد، لذا تامین اعتبار این نوع اقدامات صرفا هزینه سازی است.


حال برگردیم به موضوع عدالت طلبی 
معتقدم عدالت طلبی در همین بزنگاه ها معنی و مفعوم پیدا میکند . همین جاهاست که باید مطالبه کرد . چرا که با بنا نهادن یک ساختار غلط ، اتفاقات بعدی نیز مفسده آمیز خواهد بود. لذا بهتر است عدالت طلبان در همین بزنگاه های ایجاد رویه های غلط از خود مقاومت نشان دهند. ماجرای قیر اقلا میتواند 12000میلیارد تومان رانت ایجاد نماید . اگر در موقع تصویب این قانون غلط ایستادیم می توانیم مانع از صدور مجوز رانت باشیم وگرنه امروز خاموش باشیم، فردا یک یکی مثل مش قربانعلی که پشت و پناهی نداشت و سهم ما را نداد را به راحتی متوان در گوشه رینگ انداخت و فحشش داد که چرا فساد کرده ای و عدالت را مذبوح نموده ای ؟
بله عدالت طلبی ساختاری همین است که در بزنگاه تاسیس رویه هاو چهارچوب ها مقاومت کنی و سرچشمه فساد را خشک کنی وگرنه بازی با معلول ها و قربانیان فساد کاری راحت و البته بی فایده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار