رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند مظاهری: دولت احمدی نژاد می خواست کار‌های خلاف بکنم و حاضر نشدم / جعفرزاده: احمدی‌نژاد در آغوش اصلاح‌طلب و اصولگرا جایی ندارد / نظر دو تن از مراجع تقلید در مورد وام ودیعه مسکن دولت و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.  
کد خبر: ۸۸۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲ 26 July 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
در استخدام کادر درمان عجله کنید

علیرضا زالی طی نامه‌ای به وزیر بهداشت، صدور مجوز‌های استخدامی کادر بهداشتی، درمان را توسط سازمان اداری و استخدامی کشور خواستار شد. در بخشی از این نامه آمده است: با توجه به تداوم سیر صعودی و سرایت، افزایش بیماری کرونا در کشور و بالاخص کلانشهر تهران و خستگی مفرط کادر بهداشتی، درمانی و همچنین خروج دوره‌ای کادر درمانی و بهداشتی از فعالیت‌ها، به علت ابتلا به این بیماری و طی دوره درمان و نقاهت و از آنجا که مراحل جذب و برگزاری آزمون‌های استخدامی زمانبر است، لذا استدعا دارم دستور فرمایید پیگیری عاجل برای صدور مجوز‌های استخدامی توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عمل آید. /مهر

ستاد مقابله با کرونای تهران به لغو طرح ترافیک اصرار دارد

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران گفت: ستاد مقابله و مدیریت ویروس کرونای استان به لغو طرح ترافیک اصرار دارد، اما شهرداری پایتخت نسبت به آن تمکین نمی‌کند. استان تهران از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت خوبی قرار ندارد و حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر در بیمارستان‌های آن بستری هستند. از سویی، روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در تهران رو به افزایش است و از سوی دیگر نیز زیرساخت‌های لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌ها وجود ندارد. /ایرنا

نخستین گفت و گوی اینستاگرامی ظریف با مخاطبان بین المللی

محمد جواد ظریف در اینستاگرام خود نوشت: برای طرح بحث و گشودن باب گفت‌وگو و مفاهمه، دانشکده مطالعات جهانِ دانشگاه تهران فرصتی فراهم کرده تا در چند جلسه یک دیدگاه در این زمینه را مطرح و در معرض بحث و نقد قرار دهم. ارائه بحث‌ها فعلا برای مخاطبان بین المللی به زبان انگلیسی است و نخستین جلسه این دوشنبه از ساعت ۱۷ تا ۱۷:۴۵ برگزار می‌شود. از طریق لایو اینستاگرام دانشکده در خدمت شما خواهم بود.

در برگزاری مراسم محرم هیچ یک از اصول مبارزه با کرونا را نمی‌توان رعایت کرد

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز به قلم مسیح مهاجری نوشت: همین دیروز که آقای رئیس‌جمهور مجوز برگزاری عزاداری محرم را صادر کردند، وزارت بهداشت دوازده استان را در وضعیت قرمز و سیزده استان را در وضعیت هشدار اعلام کرد. در چنین وضعیتی معلوم نیست چرا آقای رئیس‌جمهور توصیه تاکید می‌کند، عزاداری‌های محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. اگر بخواهیم بدون مجامله سخن بگوییم باید اعتراف کنیم امکان رعایت هیچ یک از پروتکل‌ها در عزاداری‌ها وجود ندارد. آقای رئیس‌جمهور! شما به عنوان فرمانده کل ستاد مقابله با کرونا مسئول جان مردم هستید. لطفاً تعارف با این و آن را کنار بگذارید و با ایجاد محدودیت‌های لازم به‌ ویژه در زمینه تجمعات، کاری کنید که پاییز آینده مثل تمام پاییز‌ها رنگارنگ و پر از خاطره‌های شیرین برای مردم ایران باشد.

نرخ بیکاری بهار چگونه کاهش یافت؟

نرخ بیکاری بهار سال ۹۹ از سوی مرکز آمار ایران با کاهش ۱.۱ درصدی نسبت به بهار سال ۹۸ به ۹.۸ درصد رسید. افزایش سهم سالمندان در جمعیت کشور، خروج افراد با سن بالا از بازار کار به سبب بازنشستگی (مشاغل رسمی و غیررسمی) می‌تواند موجب تسریع افزایش جمعیت غیرفعال شده باشد که در کاهش نرخ بیکاری بهار موثر است. /فارس

اجاره‌بهای دلاری در شمال تهران

دنیای اقتصاد نوشت: در حالی که بازار اجاره اغلب مناطق تحت تاثیر استطاعت محدود مستاجران برای افزایش اجاره‌بها قرار گرفته است، در منطقه یک روند بازار اجاره به گونه دیگری پیش می‌رود، طوری که پیشنهاد اجاره‌بهای دلاری در برخی املاک لوکس این منطقه رواج پیدا کرده است. به‌ عنوان مثال اجاره پیشنهادی آپارتمان ۱۵۰ مترمربعی ۱۵ ساله، اما فول امکانات و مبله از سوی موجری در محله ولنجک، ساسان معادل اجاره ماهانه ۱۵۰۰ دلار بدون پرداخت ودیعه است. آپارتمان ۲۰۰ مترمربعی دیگری واقع در بلوار کاوه جنوبی با سن بنای یازده سال که به‌صورت مبله برای اجاره فایل شده است، با ارزش دلاری اجاره‌بها معادل ۱۴۰۰ دلار ماهانه توسط موجر اعلام قیمت شده است.

چالش اصلی اصلاحات حضور اصلاح طلبان پیر است

تقی‌زاده آزاد‌ارمکی گفت: اصولگرایان زودتر از موعد مقرر نزاع را آغاز کرده‌اند. در چنین شرایطی ضعف‌های امروز اصلاح‌طلبی به ضعف‌های یک سال آینده انتقال پیدا نمی‌کند. اتفاقی که در نهایت به سود اصلاح‌طلبان خواهد بود. اگر اصلاح‌طلبان باهوش و ذکاوت عمل کنند، باید اصولگرایان را به شدت تحریک کنند که اصولگرایان با همه قدرت وارد صحنه شوند و شروع به قیل و قال کنند. این قیل و قال کردن یک سال از عمر اصولگرایان را هدر می‌دهد و از سوی دیگر اصلاح‌طلبی فرصت پیدا می‌کند ورژن جدیدی از خود بروز بدهد.
 
نظر دو تن از مراجع تقلید در مورد وام ودیعه مسکن دولت

آیت الله صافی‌گلپایگانی: قرض به شرطِ بهره، ربا و حرام است و فرقی نمی‌کند چنین قرضی صرف کسب شود یا نشود.

آیت‌الله علوی گرگانی: چون غالباً بانک این گونه وام‌ها را در قالب قرارداد جعاله به وام‌گیرنده می‌دهد و به نظر ما این نوع قرارداد در این گونه وام‌ها، دارای اشکال فقهی است، لذا دریافت این وام خالی از اشکال نیست. اگر مستأجری برای اجاره خانه دچار اضطرار باشد، دریافت آن از باب اضطرار برای گیرنده اشکال شرعی ندارد.
 
کنایه سخنگوی جبهه پایداری به اصلاح طلبان

مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری: اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ قدرت تصمیم‌گیری و یا معرفی کاندیدا را ندارند و یا دست کم این‌گونه به نظر می‌رسد. اصلاحات الان ظرفیت اجتماعی خود را کاملا از دست داده و به شدت احساس خطر کرده و حتی ممکن است به کمای سیاسی بروند.اصلاح طلبان وضعیتی ندارند که بتوانند در انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشند و در یک ورشکستگی کامل به سر می‌برد. مردم نمایندگان جدید را به شدت رصد می‌کنند و اگر عملکرد خوبی نداشته باشند، مردم با این‌ها هم پای صندوق تسویه حساب خواهند کرد. ممکن است فردی اصولگرا هم باشد، اما چندان به آرمان‌های انقلاب پایدار نباشد که این فرد هم نمی‌تواند حلال مشکلات کشور باشد./باشگاه خبرنگاران
 
مخالفت احمد توکلی با تصمیم روحانی برای برگزاری مراسم در محرم در دوران شیوع ویروس کرونا

توکلی، نماینده پیشین مجلس نوشته است: آقای روحانی! عزاداری امام حسین (ع) خلوص می‌خواهد نه شکوهی که جان هزاران عزادار را به خطر می‌اندازد و در حافظه مردم از عاشورا خاطره ناخوشی می‌سازد. در این شرایط باید جلسات کوچک خانگی را بیشتر ترویج کرد و بسته‌های غذایی را به محتاجان رساند.
 
درخواست نکو از عقلای اصلاح‌طلب

یک فعال سیاسی گفت: عقلای اصلاح طلبی با فراهم آوردن روش‌های معقول از یک سو و دستگاه‌های مربوطه با انجام یکسری اقدامات برای تشویق حضور اصلاح طلبان در انتخابات از سوی دیگر، جلوی تک قطبی شدن انتخابات ریاست جمهوری آتی را بگیرند.ابراهیم نکو در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با رابطه جامعه کرونا زده و انتخابات آتی اظهار کرد: پیش از پرداختن به ابعاد فضای انتخابات در سالی که کرونا مهم‌ترین معضلش بوده، باید واقعیت‌ها را دید و نباید آن‌ها را نادیده گرفت. طیف اصلاحات و نزدیکانش قافیه را در عرصه سیاسی فعلی به دلایلی باخته اند و من فکر می‌کنم انتخابات آتی به سمت یک قطبی شدن حرکت می‌کند. وی گفت: در حالی پیش‌بینی می‌کنیم انتخابات ریاست جمهوری آتی تک قطبی خواهد بود که این امر ناخوشایند جامعه سیاسی و مردم است.این نماینده اسبق مجلس گفت: دلایل باخت اصلاحات در عرصه سیاسی وبی اقبالی مردم به آنان به عملکرد سیاسی خود بزرگان این جریان برمی‌گردد.
 
جعفرزاده: احمدی‌نژاد در آغوش اصلاح‌طلب و اصولگرا جایی ندارد

یک نماینده سابق مجلس گفت: کاندیدا‌های احتمالی انتخابات آینده باید به مردم بگویند برای اقتصاد کشور چه تصمیماتی دارند و چگونه می‌خواهند قدرت اقتصادی مردم را افزایش دهند، وگرنه حرف زدن در خصوص موسیقی و هنر دغدغه مردم نیست و مردم دیگر در این تله نمی‌افتند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق مجلس در گفتگو با ایلنا، در خصوص رفتار‌ها و موضع‌گیری‌های اخیر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیشین ایران گفت: احمدی‌نژاد یک هنرمند واقعی در تغییر وضعیت است، من فکر می‌کنم که او ذائقه اجتماعی را به خوبی می‌سنجد. افرادی که رفتار‌های پوپولیستی دارند، کسانی هستند که می‌توانند به خوبی ذائقه اجتماعی را شناسایی کنند و متناسب با آن تغییر وضعیت دهند. اما احمدی‌نژاد باید این را در نظر بگیرد که هرکاری انجام دهد، هیچ‌ یک از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب او را در آغوش نخواهند گرفت. جعفرزاده در ادامه اظهار داشت: او این توانمندی را دارد که به سرعت تغییر چهره، وضعیت و حتی ماهیت دهد، در مجموع آدم تاکتیک‌پذیری است. بزرگترین هنر او همین است که می‌تواند متناسب با زبان مردم با آن‌ها صحبت کند. اما من فکر نمی‌کنم به او اجازه بازگشت به عرصه سیاست داده شود، چون به او اطمینان ندارند.
 
توصیه اصولگرایانه به مجلس: از حاشیه‌سازی دوری کنید

معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت: مجلس یازدهم از حاشیه‌سازی پرهیز کنند و اولویت‌بندی در مورد مباحثی که می‌خواهند به آن بپردازند را مدنظر قرار دهند. «کاظم انبارلویی»، معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی، درباره چالش‌های پیش روی جریان اصولگرایی در مجلس یازدهم با تمرکز بر بحث معیشت مردم به برنا گفت: در دیدار ویدئو کنفرانسی که مقام معظم رهبری با نمایندگان داشتند حاوی مطالب فوق‌العاده مهمی بود. مقام معظم رهبری یکسری تکالیف برای مجلس یازدهم که از آن به عنوان قوی‌‌ترین و انقلابی‌ترین مجلس پس از انقلاب یاد کردند برشمردند؛ از جمله اینکه مجلس باید با اولویت‌بندی مسائل در روند حل مشکلات اقتصادی کشور تأثیر محسوسی بگذارد و از دولت تا پایان کارش، حمایت کند تا وظایف خود را انجام دهد و فرمودند من اطمینان دارم که مسائل و مشکلات موجود، قابل حل است.او افزود: البته رئیس مجلس پنج طرح مهم و کلیدی که در حوزه مسائل اقتصادی بود مطرح کردند که اولین طرح، اصلاح ساختار بودجه‌ریزی و دوم نوسازی نظام مالیاتی، سوم حمایت از اقشار ضعیف، چهارم رفع موانع جهش تولید و پنجم تحول در حوزه تجارت خارجی بود. مجلس یک بسته تحولی در دست دارد که به تدریج با راهبردِ هوشمندسازی، شفاف سازی، مردمی سازی و کارآمدسازی می‌خواهد به دنبال اولویت‌بندی که مقام معظم رهبری فرمودند پای در حل مشکلات اقتصادی جامعه، بگذارد.این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: لذا اکثریت مجلس در حال رفتن به سمتی است که اقدامات آنها برای سفره مردم احساس شود. البته موضوعی که رهبری به نمایندگان توصیه کردند 9 توصیه کلیدی بود. پرهیز از جوزدگی در کار برای مردم، نیت‌ خالص داشتن عمل به سوگند نمایندگی به خصوص در حفاظت از اسلام و نگهبانی از دستاوردهای انقلاب بود. نکته مهمِ کلیدی دیگر اینکه از حاشیه‌سازی پرهیز کنند و اولویت‌بندی در مورد مباحثی که می‌خواهند به آن بپردازند را مدنظر قرار دهند.
 
مظاهری: دولت احمدی نژاد می خواست کار‌های خلاف بکنم و حاضر نشدم

رئیس وقت بانک مرکزی می گوید محمود احمدی نژاد از او خواسته بود تا غیرقانونی پول چاپ کند و به برخی افراد، ارز دولتی بدهد.طهماسب مظاهری در یک برنامه تلویزیونی گفت: در دولت احمدی نژاد توفیق خدمتگزاری به مدت یک سال را داشتم. در این مدت هر روز اختلاف نظرهایی داشتیم و باید کارهایی بر اساس دستور و خواست دولت باید می کردیم که بر اساس مصالح مردم نبود و من ترجیح دادم که این کارها را نکنم.او ادامه داد: من هم ترجیح دادم اگر بودن من در این اتاق زیبا و قشنگ و جذاب یعنی اتاق رییس بانک مرکزی لازمه اش این باشد که این کارهای خلاف را بکنم، آنجا نباشم.او درباره مشورت خواستن از او در دولت روحانی هم گفت: اکثر دوستانی که در دولت روحانی مسئولیت داشتند، در قالب دوسستی و صلاح و مشورت جلساتی می گذارند و نظر می خواهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار