رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: حداقل ۲۳ مرتبه درخواست ملاقات با مقامات آمریکایی دریافت کردم / راهکار وکیلی برای حضور اصلاح‌طلبان در قدرت / هشدار آشنا به منافقین / تبلیغ و انجام تست کرونا در منزل ممنوع شد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.  
کد خبر: ۸۸۰۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹ 27 July 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
حبوبات لاکچری شد

خراسان نوشت: حبوبات را دیگر باید جزو کالا‌های لاکچری محسوب کنیم. تازه‌ترین گزارش وزارت صمت از قیمت کالا‌های اساسی و مهم نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه امسال، حبوباتی نظیر عدس، لپه و لوبیا به صدر گرانی یک ساله این کالا‌های منتخب صعود کرده اند. تبعات تغییر ارز واردات این اقلام از ۴۲۰۰ به نیمایی در اواسط سال ۹۸، پایان رسیدن فصل برداشت، رشد نسبی تقاضا و بسته شدن مرز‌های وارداتی با توجه به شیوع کرونا، از جمله دلایل این رشد قیمت اعلام شده است.
 
معین: کنش سیاسی مردم در ۱۴۰۰ قابل پیش بینی نیست

مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات: پاندمی کرونا علیرغم خسارات‌ انسانی و اقتصادی سنگین آن، در مجموع به نفع سیاست‌های خارجی و اوضاع داخلی کشور بوده است. شعار «اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» بیانگر بی اعتمادی نسل جوان نسبت به عملکرد جناح‌های سیاسی است. در جامعه ایران که مانند موج در حال نوسان و تغییر است، کنش سیاسی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ قابل پیش بینی نیست. /خبرآنلاین
 
سلطان قبر هم رونمایی شد!

علی علامه، مدیر گورستان ابن بابویه در مصاحبه با خبرگزاری ایکنا از مافیای قبر در تهران پرده برداشت.این فرد آقایی به نام «س. ح. ا» است که ۴۰ سال با نفوذ و ثروت خود و تایید اوقاف، دفن اموات در امامزاده های کل تهران و حرم امام خمینی را در انحصار دارد.
 
فرانسه اطلاعات هواپیما را غیررسمی منتشر نمی‌کند

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه: فرانسه تکنولوژی خوانش را در اختیار دارد و این کار با حضور کشور‌های ذینفع صورت می‌گیرد و فکر نمی‌کنم فرانسه کاری کند و اطلاعات خوانده شده را از طرق غیررسمی منتشر کند. قوانین و سازوکار خاص خود را دارد و آن‌ها موظف هستند، اطلاعات را استخراج و در اختیار کشور‌های ذینفع قرار دهند.

دادگستری اصفهان: قطعی شدن حکم اعدام ٨ نفر از عوامل حوادث ٩۶ و ٩٨ کذب محض است

روابط‌عمومی دادگستری استان اصفهان خبر منتشره مبنی بر قطعی‌ شدن حکم اعدام ۸ نفر از عوامل حوادث سال‌های ۹۶ و ۹۸ را تکذیب کرد. خبر انتشار یافته منتسب به رئیس‌ کل دادگستری استان اصفهان مبنی بر قطعی‌ شدن حکم اعدام ۸ نفر از عوامل حوادث سال‌های ۹۶ و ۹۸ از سوی برخی رسانه‌های معاند و فضاسازی آن در شبکه‌های اجتماعی کذب محض بوده و تا‌کنون هیچ گونه تایید اجرای حکمی از سوی مراجع عالی قضایی در این خصوص واصل نگردیده است. شایان ذکر است هر‌گونه خبر در این رابطه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دادگستری کل استان و یا مرکز رسانه قوه قضاییه منتشر می‌شود.

تبلیغ و انجام تست کرونا در منزل ممنوع شد

وزارت بهداشت هر گونه تبلیغ در خصوص انجام نمونه‌گیری برای آزمایش‌های تشخیصی کرونا ویروس را ممنوع اعلام کرد. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، هرگونه تبلیغ در خصوص انجام نمونه‌گیری برای آزمایش‌های تشخیصی کرونا ویروس جدید را به دلیل اختلال در برنامه کلان ملی تشخیص، پایش و مهار زنجیره انتقال ویروس و ایجاد تقاضای القایی، غیرمجاز اعلام کرد. بنا بر این دستورالعمل شرکت‌های ذیربط موظفند ظرف مدت ۴۸ ساعت، خدمت انجام آزمایش کرونا را از تمامی سامانه‌های خود برداشته و تمامی تبلیغات مرتبط را حذف نمایند.

مینو محرز: اصلا وضعیت فعلی تهران خوب نیست

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا گفت: اصلا وضعیت فعلی تهران خوب نیست و کنکور باید عقب بیفتد و به هیچ‌وجه هیچ نوع تجمعی توصیه نمی‌شود. وی که با رادیو «پادیو» گفتگو می‌کرد، افزود: امکان انتقال بیماری آن هم ساعت‌ها نشستن در فضای بسته وجود دارد. هرجا هر تجمعی هست باید کنسل گردد، عزاداری، عروسی، رستوران و یا هرنوع مراسم دیگر! محرز تاکید کرد: سرعت انتشار بیماری وحشتناک و فوق‌العاده بالاست و به سرعت همه را ابتلا می‌کند.

بذرپاش در مراسم معارفه: کلکسیونی از تهمت را به ما وارد کردند

رئیس دیوان محاسبات کل کشور با تاکید بر اینکه باید نهضت قیمت تمام شده کالا و خدمات را در دیوان دنبال کنیم تا مردم را هرچه بیشتر از مدیریت متنفع نماییم، گفت: گزارش تفریغ بودجه ـ که مهمترین سند نظارت مالی است ـ باید تغییرات جدی بکند. رئیس دیوان محاسبات گفت: با دیوان کار سیاسی نخواهیم کرد. با ما برخورد سیاسی شد، ولی با کسی سیاسی برخورد نمی‌کنیم. وی افزود: کلکسیونی از تهمت را به ما وارد کردند که از همه آن‌ها گذشتم. پاسخ ما، کار بیشتر برای مردم و نظارت دقیق‌تر بر بیت المال کشور است.

قالیباف: رقابت بر سر کاندیدا‌های دیوان محاسبات مومنانه بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت و رقابت جدی و مومنانه در کمیسیون برنامه بودجه مجلس شکل گرفت. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تکریم و معارفه رئیس قدیم و جدید دیوان محاسبات که صبح امروز برگزار شد، گفت: مجلس یازدهم زمانی شکل گرفت که در شرایط سخت است و مردم سختی‌هایی را تحمل می‌کنند که این تحمل از روی نجابت و برای انقلاب است. وی ادامه داد: مردم توقع دارند مشکلات را به هم پاس ندهیم، مردم حاکمیت را یکپارچه می‌دانند، مردم باید یک عمل و حرف از مسئولان ببینند و غیر از تسهیل مشکلات از مسئولان چیزی نمی‌پذیرند. رئیس مجلس تصریح کرد: فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت و رقابت جدی و مومنانه در کمیسیون برنامه بودجه مجلس شکل گرفت و کاندیدا‌های ریاست و دادستان دیوان به صحن پارلمان معرفی شدند. قالیباف اضافه کرد: در مجلس یازدهم اولویت بر نظارت داریم و کشور نیز امروز بیش از گذشته بر نظارت نیاز دارد.

پلیس: ربودن و قتل زنجیره‌ای زنان جوان در ماهان کرمان کذب است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان وقوع قتل‌های زنجیره‌ای در ماهان را تکذیب کرد. کوروش احمد یوسفی در گفتگو با مهر با تکذیب شایعه وقوع قتل‌های زنجیره‌ای در ماهان اظهار کرد: طی روز‌های اخیر، شایعه‌ای مبنی بر ربودن زنان جوان و قتل آن‌ها در ماهان کرمان در فضای مجازی منتشر شده که از اساس کذب است. وی افزود: متأسفانه برخی از افراد بدون هیچ سند و مدرکی اقدام به انتشار شایعات بی‌پایه در شبکه‌های مجازی می‌کنند که به شهروندان آسیب وارد می‌کند. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: انتشار خبر‌های کذب در فضای مجازی در شأن مردم فهیم کرمان نیست لذا بهتر است شهروندان در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی آگاهی‌های خود را نسبت به موضوعات منتشر شده در این فضا ارتقا دهند و اخبار را تنها از طریق رسانه‌های معتبر دنبال کنند. احمد یوسفی بیان کرد: اکثر مطالب منتشر شده در فضای مجازی صحت ندارند لذا این گونه خبر‌ها موجب صدمات روحی به افراد جامعه به ویژه در این شرایط که درگیر شیوع کرونا هستیم، می‌شود.
 
هشدار آشنا به منافقین

مشاور رئیس جمهوری گفت: منافقین از دروغ‌جاویدان تا همین امروز در کمین نشسته‌اند تا با پشتیبانی دشمنان -از صدام تا ترامپ- خود را به ایران برسانند؛ غافل از آن‌که صیاد‌های مرصاد هنوز هم در کمین‌شان هستند.حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به عملیات مرصاد که به شکست و خروج گروهک منافقین از کشور منجر شد، نوشت: «از دروغ‌جاویدان تا همین امروز منافقین در کمین نشسته‌اند تا با پشتیبانی دشمنان -از صدام تا ترامپ- خود را به ایران برسانند غافل از آن‌که صیاد‌های مرصاد هنوز هم در کمین‌شان هستند تا آن‌ها را چنان از اشرف و لیبرتی برانند که راه تهران را گم کنند و سر از تیرانا درآورند.»
 
پورمختار: ادعای «انا رجل» در مجلس زیاد است

محمدعلی پورمختار درباره علت بروز و ظهور آشفتگی در تصمیم گیری مجلس یازدهم به نامه نیوز گفت: این دوره از مجلس تازه تشکیل شده و اکثریت نمایندگان فاقد تجربه نمایندگی هستند، اما «انا رجل» در مجلس زیاد است، چون بین رأی نماینده و رئیس مجلس فرقی وجود ندارد. وی افزود: وقتی نماینده‌ای با عبور از همه مراحل سخت انتخابات به مجلس راه می‌یابد، توقع دارد حرفش پیش برود بنابراین زمانی که به حرف هم گوش نمی‌کنند، این مسئله باعث اختلاف می‌شود. از طرفی گروه‌ها و سلایق سیاسی تمایل دارند لیدری معادلات تصمیم گیری در مجلس را به دست بگیرند و بقیه از آن‌ها تبعیت کنند، اما این اتفاق خیلی کم رخ می‌دهد، مگر اینکه علایق مشترکی بین گروه‌ها ایجاد شود. اگر این رویه اصلاح نشود آشفتگی در تصمیم‌گیری تا آخر دوره باقی خواهد ماند.
 
نامه جنجالی احمدی‌نژاد به بن‌سلمان با لفظ عالیجناب!

چند هفته پیش بود که خبری در بعضی از رسانه‌ها منتشر شد که محمود احمدی نژاد، رییس دولت نهم و دهم به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نامه نوشته است. اکنون متن نامه محمود احمدی نژاد به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان منتشر شد که با عبارت عالیجناب آغاز شده است.
 
«بی قدرتی» اصلاح‌طلبی به دلیل «درقدرتی» است

تئوریسین برجسته جریان اصلاحات گفت: تردیدی ندارم که «جریان اصلی» (جریانِ در قدرت) اصلاح‌طلبی تمام تلاش خود را برای توقف و حضور در قدرت خواهد کرد و در هر شرایطی با کارت قدرت بازی خواهد کرد. وی گفت به بیان دیگر، تردید ندارم که اگر عدول و عبور عامدانه‌ای هست از روح و جسم اصلاح‌طلبی است نه از قدرت. شعار جریان رسمی (در/ با قدرت) اصلاح‌طلبی همواره این بوده که: «بی‌همه‌چیز به‌ سر شود، بدون قدرت به‌ سر نمی‌شود». این جریان، دیری است که حیات و ممات اصلاح‌طلبی را به بندِ ناف قدرت گره زده است، که، چون پاره گردد رگ حیاتی او نیز، پاره‌پاره می‌گردد. شاید همین «درقدرتی» راز و رمز «بی‌قدرتی» امروز جریان اصلاح‌طلبی است.
 
تهدید و مزاحمت تلفنی داماد فراری نعمت‌زاده برای دادگاه

قاضی مسعودی‌مقام در دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده پتروشیمی از مزاحمت تلفنی داماد فراری نعمت‌زاده برای دادگاه از داخل کشور خبر داد. صبح امروز دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١۴ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد. قاضی دادگاه در این جلسه از مزاحمت تلفنی ریاحی، یکی از متهمان اصلی پرونده و داماد فراری نعمت‌زاده و همچنین مرجان شیخ‌الاسلامی دیگر متهم فراری این پرونده، برای دادگاه خبر داد. در ابتدای جلسه قاضی مسعودی‌مقام در تذکری گفت: در ابتدا به متهمان به ویژه مرجان شیخ‌الاسلامی و علی‌اشرف ریاحی تذکر می‌دهم که از این اقدامات تهدیدآمیز شما نسبت به قضات محکمه و مزاحمت‌های تلفنی به شعبه که از خارج از کشور و داخل کشور انجام می‌گیرد، خودداری کنند. مسعودی‌مقام پیش از این و در جریان جلسه دهم دادگاه اعلام کرده بود، متهم ریاحی وارد ایران شده و در داخل کشور است، اما متواری شده و در دادگاه حاضر نشده است.
 
سخنگوی دولت به کرونا مبتلا شد

تست کرونای سخنگوی دولت مثبت اعلام شد. تست کرونای علی ربیعی سخنگوی دولت مثبت بوده و وی به کووید ۱۹ مبتلا شده است؛ بنابراین، جلسه هفتگی علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور و سخنگوی دولت که سه‌شنبه‌های هر هفته برگزار می‌شد، فردا برگزار نمی‌شود. دفتر سخنگوی دولت اعلام کرده است: با توجه به بروز برخی علائم و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دکتر ربیعی از اواخر هفته گذشته در منزل در حال استراحت بوده و با توجه به اینکه تست اولیه کرونای ایشان مثبت شده و به منظور بررسی‌های بیشتر و بنا به تاکید پزشکان در بیمارستان بستری شده‌اند.
 
بازرگان تحت عمل جراحی قرار گرفت

عماد بهاور، مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران، خبر داده است که عبدالعلی بازرگان به علت عارضه مغزی در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. عبدالعلی بازرگان، متولد ۲۲ مرداد ۱۳۲۲ تهران روزنامه‌نگار، نویسنده و کنشگر سیاسی ایرانی مقیم ایالات متحده آمریکا و فرزند مهدی بازرگان، اولین نخست‌وزیر پس از انقلاب ۱۳۵۷ می‌باشد. او از اعضای نهضت آزادی و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه ملی ایران (دانشگاه شهید بهشتی) است.
 
راهکار وکیلی برای حضور اصلاح‌طلبان در قدرت

روزنامه نگار اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید مجلس دهم، اصلاح طلبی حداقلی را آخرین شانس اصلاح طلبان برای حضور در قدرت عنوان و راه برون رفت اصلاحات را عبور از رهبری نمادین به سمت نهادسازی تلقی کرد و گفت: عامل اصلی ناکارآمدی شورای‌عالی اصلاح‌طلبان، تلاش یکی از احزاب برای اتخاذ رویکرد حداکثری بود که انتظار داشتند ما با حرکت‌های پارتیزانی به پشت بام قدرت برویم. «محمد علی وکیلی» روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا در آسیب‌شناسی جریان اصلاحات به ۴ بحران «موقعیت»، «مزیت»، «حکمرانی» و «توجیه» اشاره کرد و در توضیح بحران موقعیت گفت: اصلاح طلبان، تحلیلی از شرایط و موقعیت خود ندارند، زیرا گفتمان جریان فعلی با گفتمان اصلی اصلاح طلبی دچار تغییرات زیاد و بعضا متناقض در روش‌های فعالیت شده است. معلوم نیست این جریان می‌خواهد اصلاح طلب مدنی باشد یا قدرت محور. بحران موقعیت، ابهامات کلیدی را برای اردوگاه اصلاح طلبان به وجود آورده است. این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: به عنوان نماینده اصلاح طلب مجلس دهم معتقدم که ما اصلاح‌طلب حداقلی هستیم، چون اصلاح طلبی در ایران نمی‌تواند در رویکرد مدنی کارساز باشد. اصلاح طلبی در بازه زمانی ۸۴ تا ۹۲ به فضای مدنی رانده و دستش از ساحت قدرت کوتاه شد و در این مقطع خروجی خاصی نداشت. حداقل انتظار این بود وقتی جریانی به حوزه مدنی رانده می‌شود، بتواند کادرسازی کند. اما امروز بزرگترین مشکل اصلاح طلبی بحران انقراض نسل است.
 
حداقل ۲۳ مرتبه درخواست ملاقات با مقامات آمریکایی دریافت کردم

رئیس جمهور با اشاره به طرح درخواست های متعدد از سوی ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای ملاقات با مقامات ایرانی خاطرنشان کرد: آنها فکر می کردند ما چند ماه بیشتر نمی‌توانیم دوام بیاوریم و مجبور می شویم با آنها تماس بگیریم اما در این مدت اگر بگویم ۲۳ مرتبه درخواست ملاقات با مقامات آمریکایی دریافت کردم، کم گفته ام. در این مدت اگر بگویم ۲۳ مرتبه درخواست ملاقات با مقامات آمریکایی دریافت کردم، کم گفته ام؛ در یک سفر نیویورک در سال ۹۶ هشت مرتبه از من تقاضای ملاقات شد. سال ۹۷بیشتر از سال ۹۶ و سال گذشته تقریبا همه سران کشورهای غربی و اروپایی یکی یکی از ما خواستند تا با مقامات آمریکایی ملاقات کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار