رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:مقام آمریکایی: ایران در انتخابات ما دخالت می کند / پاکستان زیر بار حرف زور آمریکا رفت! / شورای نگهبان مجبور است عده‌ای را ردصلاحیت کند / یک امام جمعه دیگر بر اثر کرونا درگذشت و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳ 08 August 2020
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مجلس یازدهم سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰ را رقم می‌زند

سید ابراهیم امینی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:چرخه دموکراسی در کشور ما تا حدودی معیوب است و هم باعث بی انگیزگی شهروندان می‌شود به طوری که در برخی از مقاطع مردم رغبتی به مشارکت فعال در انتخابات ندارند.لازمه تحقق دموکراسی وجود احزاب قوی با جایگاه و پشتوانه اجتماعی است. در دموکراسی‌ها، احزاب منتقد بدون محدودیت فعالیت می‌کنند. سعه صدر و مدیریت مناسب راهکار برون رفت از وضعیت کنونی است.آیا عمل نمایندگان مجلس واقعا آن گونه که مدعی‌اند با شعارهای خودشان مطابقت دارد؟ این مساله آنچنان پررنگ است که اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای گفته که امیدی به این مجلس نیست.برخی فکر می‌کنند با شروع این روند در مجلس یازدهم، ریاست جمهوری هم دست اصولگرایان می‌افتد، اما این موضوع قطعی نیست. اگر اصلاح طلبان اجازه داشتن نامزدی توانمند را داشته باشند می‌توانند رقابت خوبی را به عرصه نمایش بگذارند./ایرنا
 
واکنش یک اقتصاددان به وعده گشایش اقتصادی

داود سوری، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی: این چه گشایش اقتصادی است که وعده سورپرایز آن برای هفته بعد داده می‌شود؟مگر کادوی تولد یا ازدواج است که بدون مشورت ( که حتی آن هم مشورت می شود) و بدون مقدمه برنامه‌ای گشایش دهنده در سطح کلان مطرح و اجرا کرد!این طرز تفکر از نتیجه آن خطرناکتر است! خدا به خیر کند.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین: معیشت مردم جای طرح معما و پازل نیست!

حریری رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی مبنی بر در راه بودن یک اتفاق مهم اقتصادی برای ایران می‌گوید: گمانه زنی‌ها درباره گشایش اقتصادی اگر به اتفاقی بزرگ ختم نشود، نتیجه ای جز عصبانی‌تر کردن جامعه که در ماه‌های اخیر فشارهای اقتصادی جدی را تحمل کرده نخواهد داشت. متاسفانه شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای پیش رفته که دیگر با طرح‌های صرفا اقتصادی و مدیریتی نمی‌توان توقع تحولی جدی داشت و راهکار از دل سیاست می‌گذرد. وقتی فشارهای تحریم یکی از عوامل تاثیرگذار بر مشکلات بوده، قاعدتا برای برون رفت از این شرایط، باید به مسائل دیپلماتیک نیز فکر کرد./ایسنا
 
اجتماع حسینیه و زینبیه اعظم زنجان برگزار نمی‌شود

فرماندار زنجان:به دلیل قرار گرفتن استان زنجان در وضعیت قرمز و شهرستان زنجان در وضعیت هشدار در سال جاری هیچ مجوزی برای برگزاری تجمعات مذهبی و دسته های عزاداری در زنجان صادر نمی‌شود.طبق این مصوبه امکان اجتماع عظیم حسنیه اعظم زنجان که همه ساله با حضور خیل عظیم دوستداران ابا عبدالله الحسین (ع) در یوم العباس، در روز ۸ (محرم ) و مراسم ۱۱ محرم برگزار می شد وجود ندارد./باشگاه خبرنگاران
 
توئیت امیرعبداللهیان درباره تهدیدات مکرون

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل گفت: لبنان فقط کمک و همبستگی نیاز دارد و نه دخالت هیچ طرف خارجی را.امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل درباره اتفاقات لبنان در صفحه شخص‌اش در توئیتر نوشت: «‏⁧تهدیدات ⁧ماکرون⁩ در ⁧لبنان، مرهمی بر جراحات ناشی از فاجعه بندر بیروت نبود. لبنانی که با وحدت همه نژادها، جریان‌ها و مذاهب در مقابل رژیم صهیونیستی درخشیده است، به خوبی قادر است وحدت ملی و استقلال خود را حفظ کند. لبنان فقط کمک و همبستگی نیاز دارد و نه دخالت هیچ طرف خارجی را!»
 
یک امام جمعه دیگر بر اثر کرونا درگذشت

سید علی سیدین امام جمعه موقت کیش ساعاتی پیش بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی سیدین امام جمعه موقت جزیره کیش شامگاه جمعه (۱۷ مردادماه) بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان جزیره کیش درگذشت و به دیار باقی شتافت.مرحوم سید علی سیدین از مدرسین حوزه علمیه و دانشگاه، مسؤول کمیته فرهنگی و عضو هیئت‌رئیسه هیأت جودو استان تهران را نیز در کارنامه کاری خود نیز داشته است.تعداد بیماران فوت شده بر اثر بیماری کرونا در کیش به هفت نفر رسید.
 
پزشکیان به کرونا مبتلا شد

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی به کرونا مبتلا شد.این نماینده مجلس روز شنبه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به دنبال بروز برخی از علائم و پس از انجام تست کرونا، مشخص شد که نتیجه تست مثبت است و به این ویروس مبتلا شده‌ام.در حال حاضر در منزل و قرنطینه هستم و الحمدالله وضعیت کلی جسمانی‌ام، خوب است.وی در این پست از همه مردم و دوستانی که در خصوص کسالت وی جویای حال بودند، تشکر کرده و از خداوند متعال برای همه مردم، سلامت و دوام عزت مسئلت کرده است.
 
شورای نگهبان مجبور است عده‌ای را ردصلاحیت کند

فعال سیاسی اصولگرا گفت: نمی‌توان، انتخابات را با صد نفر نامزد برگزار کرد بنابراین شورای نگهبان مجبور است یک عده را رد کند.«محمد حسن قدیری ابیانه»، فعال سیاسی اصولگرا، درباره چهره‌های شاخص اصولگرایی برای ریاست جمهوری به برنا گفت: در جریان‌های موسوم به اصولگرایی احزاب و گروه‌های مختلفی وجود دارند. افراد مختلف درباره موضوعات مختلف چه در مسائل اقتصادی چه در مسائل سیاسی چه در رابطه با قوانین و یا روندها نظرات متفاوتی دارند اما فصل مشترک آنها این است که مصلحت کشور را می‌خواهند و از همین جهت هم، نظراتشان را مطرح می‌کنند. حال ممکن است این نظرات، مورد قبول سایرین قرار گیرد یا نگیرد اما مهم نیت است که نیتشان از طرح این مسائل چیست و البته افراد، تجربه‌های مختلفی دارند و اگر نیت‌شان خدمت به مردم و نظام باشد، اشکالی ندارد که چه افراد سرشناس و چه غیرسرشناس نظرات متفاوتی داشته باشند. او افزود: به عنوان مثال پدر و مادر خیرِ فرزندشان را می‌خواهند. از این رو در نیت آنها شکی نیست اما ممکن است در این باره که فرزندشان در چه رشته‌ای تحصیل کند یا با چه کسی بخواهد، ازدواج کند و یا چه شغلی را انتخاب کند و یا موارد دیگر، اختلافِ دیدگاه داشته باشند در حالی که پدر و مادر، خیر فرزندشان را می‌خواهند و فرض هم، بر این است که پدر و مادر از منافع خودشان به نفع منافع فرزندشان بگذرند و این نوع اختلافِ دیدگاه که هر دو نیز، خیرخواهانه است و ایرادی ندارد. این موضوع در مورد هر کسی که خیرخواه است صدق می‌ کند. ما گاهی این اختلاف را در پزشکان هم مشاهده می‌کنیم.
 
پاسخ عجیب زیباکلام به فسادستیزی احمد توکلی

زیباکلام با اشاره به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: همان طور که اکثریت در اسفند ۹۸ پای صندوق نیامدند، خرداد ۱۴۰۰ هم پای صندوق نمی‌آیند؛ بنابراین این موقعیت خوبی برای تندروها، جبهه پایداری و برای طرفداران احمدی نژاد به وجود آورده که بتوانند، سال آینده با حداقلی از آراء قوه مجریه را بگیرند، همچنان که دیدیم قوه مقننه را هم سال گذشته گرفتند.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به اینکه افرادی نظیر احمد توکلی تحت لوای دیده‌بان عدالت و با شعار فسادستیزی پا به عرصه می‌گذارند، افزود: هیچ اعتقاد، امید و باوری به کسانی که در ایران می‌گویند ما می‌خواهیم در ایران با فساد مبارزه کنیم، ندارم حالا می‌خواهد احمد توکلی باشد و یا سایر ارگان‌ها و نهاد‌هایی که می‌گویند که می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم.این مدرس دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه فسادستیزی باید به صورت واقعی باشد، خاطرنشان کرد: هر گاه یک نفر آمد و این سوال را مطرح کرد که چرا علی‌رغم همه اعدام‌ها و بگیر و ببند‌ها اینقدر فساد در ایران زیاد است آن وقت مطمئن باشید، آن آدم به دنبال حل این مشکل است.

عامل انفجار صوتی زاهدان دستگیر شد

قرارگاه منطقه‌ای قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) موفق به دستگیری عامل اصلی کار گذاشتن موادمفنجره صوتی در یکی از خیابانهای زیبا شهر زاهدان دستگیر شد.به گزارش روابط عمومی این قرارگاه، سربازان گمنام امام زمان (عج) با اشراف اطلاعاتی کامل در منطقه، عامل انفجار مواد منفجره صوتی در خیابان صدرا زیبا شهر زاهدان را دستگیر و پیگیری های لازم برای دستگیری سایر عوامل دخیل در این اقدام تروریستی ادامه دارد.روابط عمومی قرارگاه منطقه‌ای قدس اعلام کرد: اخبار تکمیلی متعاقبا به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رسید.
 
واکنش مطهری به موضع‌گیری نصرالله در مورد سفر مکرون

نماینده تهران در مجلس دهم سخن سید حسن نصرالله درباره سفر مکرون و کمکهای فرانسه را درسی برای انقلابی های وطنی دانست.علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، در حساب توییتری خود نوشت: «سخن سید حسن نصرالله درباره سفر مکرون و کمکهای فرانسه به لبنان باید درسی برای انقلابی های وطنی باشد که حتی کمک‌های پزشکان بدون مرز را به بهانه جاسوسی بازگرداندند. موضع نصرالله حاکی از تدبیر او برای حفظ وحدت کلمه در لبنان و رفع مشکلات این کشور است.»گفتنی است؛ دیشب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص سفر مکرون رییس جمهرو فرانسه به لبنان در پی انفجار بیروت گفت: «بارزترین رویداد در این روزها سفر رئیس جمهور فرانسه به لبنان بود و ما به هر سفر و کمکی در این روزها با دید مثبت می نگریم.»
 
پاکستان زیر بار حرف زور آمریکا رفت!

یکی از سناتور‌های پاکستانی اعلام کرد: دولت این کشور به درخواست آمریکا یک کشتی ایرانی را به خاطر انتقال نفت در بندر کراچی توقیف کرده است.به گزارش تریبون، رحمان مالک، دبیر کمیته امور داخلی سنای پاکستان، نسبت به انتقال نفت ایران به این کشور هشدار داد و گفت: این یک مسئله مهم بین‌المللی است و می‌تواند در نهایت به اعمال فشار علیه پاکستان منجر شود.وی با اشاره به توقیف یک کشتی ایرانی در بندر کراچی به خاطر به اصطلاح قاچاق نفت ایران به پاکستان گفت: با توجه به آنکه این گونه اقدامات نقض تحریم‌ها علیه ایران است و در پاکستان هم مبنای قانونی ندارد، یک موضوع مهم بین‌المللی است که می‌تواند پاکستان را تحت فشار قرار دهد.
 
مقام آمریکایی: ایران در انتخابات ما دخالت می کند

یک مقام رسمی آمریکا روز جمعه اعلام کرد: روسیه در حال تلاش برای تضعیف کاندیداتوری جو بایدن نامزد پیش فرض دموکرات ها برای انتخابات پیشرو ریاست جمهوری آمریکا است و این در حالی رخ می دهد که چین و ایران علیه انتخاب مجدد دونالد ترامپ تلاش می کنند. به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از سی ان بی سی، در بیانیه ویلیام اِوانینا رییس مرکز امنیت و ضدجاسوسی ملی آمریکا آمده است. او مدعی است که این اطلاعات را منتشر کرده تا به آمریکایی ها کمک کند تا نقش حیاتی خود را در حفاظت از انتخابات ایفا نمایند.او در این بیانیه آورده است: در حالی که بسیاری از بازیگران خارجی این دیدگاه را دارند که چه کسی باید کاخ سفید را اداره نماید، ما در درجه اول نگران فعالیت های در دست اقدام و بالقوه چین، روسیه و ایران هستیم.او هشدار داده که دولت های خارجی به بهره جویی از اقدامات نفوذی آشکار و نهان برای تحت تاثیر قرار دادن الویت ها و دیدگاه های رای دهندگان آمریکایی، تغییر سیاست های آمریکا، افزایش اختلاف و دعوا در کشور و تضعیف اطمینان مردم به فرآیند دموکراتیک ما در خصوص انتخابات 3 نوامبر ادامه می دهند.
 
نسخه انتخاباتی برای اصلاح طلبان

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: افرادی باید برای سال ۱۴۰۰ کاندیدا شوند که توانایی‌شان برای حل مشکلات کشور به اثبات رسیده و برنامه‌ای منسجم و کابردی داشته باشند.محمدهاشمی عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخابات ۱۴۰۰، گفت: امروز کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند؛ بنابراین انتخابات ۱۴۰۰ عرصه آزمون و خطا نیست.وی ادامه داد: در این انتخابات دیگر نمی‌شود افرادی صرفا با نقد عملکرد مجلس یا دولت گذشته رای جمع کنند، زیرا در انتخابات‌ گذشته شاهد بودیم که برخی افراد به جای ارائه برنامه درصدد تخریب مجلس و دولت پیشین بودند؛ امری که بیش از هرچیز به ضرر نظام بود.هاشمی افزود: در انتخابات آتی دیگر نباید آزمون و خطا کرد، بلکه باید افرادی کاندیدا شوند که توانایی‌شان برای حل مشکلات کشور به اثبات رسیده و برنامه‌ای منسجم و کابردی ارائه دهند، نه اینکه صرفا یک برنامه راهبردی معرفی کنند که از پس آن هم برنیایند.عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد: هرجناح باید خود را مسئول دانسته و کاندیدایی معرفی کند که آزمون خود را به خوبی پس داده و توانایی‌های خود را به مردم نشان داده باشد تا مردم هم بتوانند افراد توانمند را انتخاب کنند.

نامه دانشجویان بسیجی به رهبر انقلاب

نامه دانشجویان بسیجی به رهبر انقلاب | برای شکست جریان تحریف شبانه‌روزی تلاش خواهیم کرددانشجویان بسیجی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به رهبر معظّم انقلاب تأکید کردند که برای شکست جریان تحریف، شبانه‌روزی تلاش خواهند کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :