رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نخستین اقدام اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ / وقتی هاشمی به وزیرش توصیه کرد، کمتر مصاحبه کند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳ 15 August 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
واکنش میرسلیم به شکایت اداره حقوقی مجلس

سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران در واکنش به خبر شکایت ادره حقوقی مجلس از او چند خبرنگار گفت: مجلس جایگاه حقوقی والایی دارد و اینجانب نشنیده‌ام که کسی علیه مجلس شورای اسلامی اقدامی کرده یا حرفی زده باشد و بر اثر آن مجلس از او شکایت کرده باشد. وی ادامه داد: اینکه یکی از نمایندگان مجلس مبالغی را با واسطه از شهرداری در سال ۱۳۹۵ دریافت کرده است حرف من نیست، فعلی است که رخ داده و قابل انکار نیست. فرد دریافت کننده نیز بازداشت شده و حتماً درباره آنچه مرتکب شده بازجویی خواهد شد. نماینده تهران در مجلس افزود: مستنداتی که در اختیار داشته‌ام تقدیم دستگاه قضایی کرده‌ام و یقین دارم دستگاه قضایی به‌ دقت تمام به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و ابعاد پنهان آن فاش خواهد شد و این به نفع مجلس انقلابی و به مصلحت نظام ماست. عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی درباره شکایت معاونت حقوقی مجلس از سه خبرنگار در همین‌ باره هم گفت: شکایت مجلس از خبرنگار خارج از صلاحیت مجلس است، زیرا آنچه را خبرنگاران مطرح کرده‌اند به مجلس برنمی‌گردد بلکه به افرادی برمی‌گردد که یا در مجلس قبل نماینده بوده‌اند و یا اقداماتی مرتکب شده‌اند که به دوران نمایندگی‌شان در مجلس برنمی‌گردد و بنابراین استفاده ابزاری از مجلس برای فشار آوردن بر خبرنگاران و شکایت علیه آنها در مورد موضوعی که در شهرداری رخ داده، درست نیست و به نظر من قابل پیگیری است.

بستری محمدرضا شجریان در مراقبت‌های ویژه

محمدرضا شجریان هنرمند باسابقه عرصه موسیقی صبح امروز با انتقال به بیمارستان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. هیات مدیره بیمارستان جم با صدور اطلاعیه‌ای از انتقال محمدرضا شجریان به بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «در راستای اطلاع رسانی به مردم هنر دوست و هم میهنان عزیز به استحضار می‌رساند، استاد عزیزمان امروز با افت سطح هشیاری، افت فشار خون، شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم بستری شدند و تحت نظر تیم پزشکی هستند. با آرزوی سلامتی برای استاد عزیزمان. هیات مدیره بیمارستان جم.» پیرو انتشار این اطلاعیه دکتر حسن عباس از پزشکان و دوستان نزدیک محمدرضا شجریان در گفتگو با مهر، ضمن تأیید این خبر توضیح داد: صبح امروز شنبه ۲۵ مردادماه به دلیل افت شدید فشار استاد شجریان از منزل به بیمارستان جم منتقل شدند و در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. وی تأکید کرد: در حال حاضر اوضاع عمومی آقای شجریان تحت کنترل تیم پزشکی قرار دارد و اطلاع‌رسانی‌های بعدی .رسمی از طریق بیمارستان صورت خواهد گرفت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین: هنوز تصمیمی برای برگزاری و یا عدم برگزاری اربعین گرفته نشده

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: هنوز تصمیمی برای برگزاری یا عدم برگزاری اربعین گرفته نشده است اما زیرساخت هایی که برای بهتر برگزاری این مراسم لازم است در حال تکمیل هستند. حسین ذوالفقاری در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح ضوابط و دستورالعمل‌ها برای برگزاری عزاداری در ماه محرم اظهار داشت: دستورالعمل‌ها و ضوابط در کمیته‌های مربوط به عزاداری ماه محرم و صفر کاملاً تشریح و روشن شده است. قید شده است که امسال عزاداری باید در فضاهای باز و بدون حرکت دسته‌ها انجام شود. وی افزود: همان طور که گفتم امسال حرکت‌های دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها و سطح شهر را نداریم. هیات‌ها هم باید فاصله دو متر برای هر نفر را رعایت کنند و عزاداری‌ها باید حتماً در فضای باز باشد و در مساجد یا تکیه‌هایی که امکان گردش هوا وجود ندارد و سقفشان باز نیست به هیچ عنوان هیچ مراسمی نباید برگزار شود.

کیهان: امارات خود را به یک هدف مشروع و ساده برای مقاومت تبدیل کرد

روزنامه کیهان نوشت: خیانت بزرگ امارات در حق ملت فلسطین و امضای توافق عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اگر تنها یک نتیجه داشته باشد، تبدیل این کشور کوچکِ ثروتمندِ به شدت وابسته به امنیت، به «هدفی مشروع و آسان» برای مقاومت خواهد بود. این روزنامه می‌نویسد: خنجری که اماراتی‌ها از پشت به فلسطین زدند، اثری در عزم گروه‌های مقاومت فلسطینی و حامیان آنان ایجاد نمی‌کند اما تاثیرات منفی عمیقی روی پادشاهی کوچک و کم جمعیت امارات که به تعبیر رهبر جمهوری اسلامی «عمرش از چنارهای خیابان ولیعصر تهران هم کمتر است»، خواهد گذاشت. موجودیت امارات صد در صد وابسته به بنگاه‌های اقتصادی و حضور سرمایه‌داران خارجی است که بدون وجود امنیت فرار خواهند کرد. اعلام عادی ‌سازی روابط با چنین رژیم بدنامی، خودکشی و شلیک به این شرایط است و باعث خواهد شد، امارات تبدیل به یک هدف ساده برای گروه‌های مقاومت شود. کتائب حزب‌الله عراق نیز رسما امارات را به عنوان یک هدف مشروع تعریف کرده است. حالا سؤال این است که امارات با وجود اینکه این مسائل را می‌داند و می‌داند که «رابطه با اسرائیل هیچ آورده‌ای برای این کشور ندارد و همانند مصر و اردن که با اسرائیل رابطه برقرار کردند به فلاکت خواهد افتاد چرا تسلیم این رژیم شده است؟» جواب اصلی، به عدم استقلال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برمی‌گردد و اینکه شیوخ مرتجع عربی بدون اجازه واشنگتن حتی اجازه ندارند یک لیوان آب بنوشند. امارات در واقع با یک حرکت انگشت آمریکا چنین حرکتی کرده است و در حقیقت ولیعهد ابوظبی ماموریت داشت تا ترامپ را در انتخابات پیش روی نجات دهد. ترامپ که به شدت نگران باخت در انتخابات پیش روست (آبان ماه)، به شدت نیازمند دستاورد بود. این اقدام، به نتانیاهو هم که به شدت درگیر بحران سیاسی و اجتماعی و امنیتی داخلی است، می‌تواند تنفسی مصنوعی دهد!
 
کرونا ویروس ظاهرا بیماری فقراست!

ثروتمندان در سیلیکون، ولی پارتی‌های خود را کما فی السابق برگزار کرده، منتها تست ۱۵ دقیقه‌ای کروناویروس را گرفته و سپس وارد مهمانی می‌شوند. آن‌ها از هواپیمای اختصاصی برای تردد بین شهر‌های مختلف استفاده می‌کنند تا از کروناویروس در امان باشند. این در حالی است که روزانه حدود ۱۰۰۰ آمریکایی بر اثر ابتلا به کرونا جان می‌دهند.

ماجرای کشف گونه‌ای جدید در کویر اسرارآمیز لوت

دکتر حسین رجائی، پژوهشگر ارشد و معاون بخش حشره‌شناسی در موزه تاریخ طبیعی اشتوتگارت آلمان در گفت‌وگو با خبرآنلاین: ما گونه جدید پری میگوی فهیمی را در سومین سفر به لوت در سال ۲۰۱۷ پیدا کردیم. در برخی مناطق برکه‌های کوچکی دیدیم که همچون دریاچه های کوچکی تشکیل شده بودند. در یکی از آن برکه ها که عمق کمی در حدود یک متر داشت، با تور حشره‌شناسی که همراهم بود داخل آب تور زدم و ناگهان دیدم سخت‌پوست کوچکی در آب در حال شناست. مردم تصور می‌کنند، چون در روز جانور زیادی در لوت نمی‌بینند، پس هیچ موجود زنده ای در آنجا نیست. این تصور غلط است. در لوت حیات هست، منتهی این حیات در زمان‌هایی که دمای هوا افت می­ کند، یعنی شب‌ها، فعال می ­شود. در همین دو سفری که من به لوت داشتم صدها گونه مختلف حشره را در آنجا رصد کردم. پری‌میگوها جانورانی هست که ساکن مناطق خشک‌اند و معمولاً در آب‌های شور یا شیرین سازگار شده­‌اند. یک ویژگی جالب­شان این است که تخم‌هایشان بصورت حفاظت شده‌ای به نام سیست در می‌آیند. این تخم‌ها می‌توانند مدت خیلی طولانی و حتی چندین ساله را در دماهای بالا زنده بمانند.

طرح سهمیه بندی بنزین از خودرو به خانوار تصویب نشده است

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور گفت: در حال حاضر طرح تغییر سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار به ما ابلاغ نشده است. باید در ابتدا این موضوع در هیات دولت بررسی و سپس به ما ابلاغ شود. تا به امروز هیچ گونه مصوبه‌ای مبنی بر طرح سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار تصویب نشده است. تمامی واریز‌های بنزین یا مصوبات جدید و نهایی با دستور وزارت کشور انجام می‌شود و اگر این موضوع ابلاغ شود ما ملزم به اجرای آن در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هستیم./باشگاه خبرنگاران

سلیمی نمین به نمایندگان: فرصت‌طلبی نکنید

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا به خبرآنلاین گفت: جامعه انتظار دارد که جریانات سیاسی علاوه بر معرفی کاندیداها، در دوران نمایندگی نیز بر رفتار افراد منتخب نظارت کند. جریان اصلاح طلب باید پس از پیروزی در انتخابات در قبال منتخبین خود نیز احساس وظیفه، تعهد و نظارت می کرد. اصولگرایان در این حوزه به جریان رقیب برتری دارند و حتی گاهی به صورت افراطی بر منتخبین جریان خود نظارت می‌کنند. اصولگرایان با نکته سنجی و ریزبینی مسائل مرتبط با پارلمان را دنبال کرده و رصد می‌کنند تا در کنار اجرای قانون، خطایی از سوی منتخبین مردم سر نزند.برخی از احزاب فرصت طلبی می‌کنند و پس از قدرت گرفتن، هزینه انتقاد و پاسخگویی را پرداخت نمی‌کنند و گاهی حتی از برخی افراد فاسد نیز حمایت می‌کنند. انتظار ما از اصولگرایان مجلس این است که با صداقت کارها را بیش ببرند و از فرصت طلبی نیز دوری کنند.

اصلاح‌طلبان چندان اجازه شرکت در انتخابات را ندارند

صوفی، دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات با اشاره به اینکه محدودیتی برای کاندیداتوری افراد به جهت بر عهده گرفتن ریاست و نایب رئیسی شورا وجود ندارد، بیان داشت: هرچند بعد از این که هیات رئیسه کنونی در سه انتخابات متوالی ۹۴، ۹۶ و ۹۸ مسئولیت کارها را بر عهده داشت، اکنون از این مسئولیت کناره‌گیری کرده است، اما داوطلبی مجدد آن‌ها مانعی ندارد و شاید دوستان بعد از گذشت مدتی تغییر نظر دهند یا اعضای شورا از آن‌ها بخواهند که باز هم در این جایگاه حضور داشته باشند که در آن صورت مجددا می‌توانند داوطلب شده و از اعضای شورای عالی رای دریافت کنند. حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت در ارزیابی کلی خود از برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان می‌خواهند که در انتخابات حضور داشته باشند و فعالیت کنند، اما گویا چندان اجازه‌ای به آنان داده نمی‌شود. ما معتقدیم که چون نظام انتخاباتی و حزبی ما باهم عجین نشده است انتخابات آن شور و انگیزه‌ای را که باید، در مردم ایجاد نمی‌کند و اگر این روند ادامه یابد نتایج مثبتی دربر نخواهد داشت.

قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد

حیدر محمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو: رمدسیویر ایرانی از اول مرداد ماه تولید و تست های پایداری آغاز شد و از این هفته توزیع انبوه داروی رمدسیویر در بیمارستان‌های کشور صورت می گیرد و این دارو ظرف چند روز در سراسر کشور توزیع می‌شود. ظرفیت تولید رمدسیویر هفته ای ۳۰ هزار عدد است و اگر سه شرکت تولیدکننده دیگر هم پای کار بیایند ظرفیت تولید به ۷۰ هزار عدد خواهد رسید و نیاز داخل کشور تامین خواهد شد. قیمت داروی رمدسیویر وارداتی بین یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار تومان است./باشگاه خبرنگاران

واکنش جالب ذوالنوری به شکست آمریکا در شورای امنیت
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، شکست مفتضحانه آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، کشوری بنام دومینیکن که زیر پونز بود را سر زبان‌ها انداخت. حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به شکست آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل متحد با هشتگ “‏⁧شکست سنگین آمریکا⁩” نوشت: «شکست مفتضحانه آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، اگرچه آبروی نداشته آمریکا را بر باد داد، ولی خوب شد کشوری به نام دومینیکن که ظاهرا زیر پونز الصاق نقشه به دیوار گم شده بود، سر زبان‌ها افتاد!» شورای امنیت سازمان ملل متحد به رغم تلاش‌های گسترده واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان با تصویب قطعنامه‌ای برای ادامه این تحریم‌ها مخالفت کرد. رأی‌گیری در شورای امنیت در حالی انجام شد که آمریکا و جمهوری دومینیکن به پیش‌نویس این قطعنامه رأی موافق و چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند. در این رأی‌گیری بقیه اعضای شورای امنیت رأی ممتنع دادند و بدین ترتیب پیش‌نویس آمریکا رد شد.
 
هشدار قوامی به بزرگان اصلاحات درباره اصلاح‌طلب‌نماها

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یکی از مشکلاتی که اصلاح‌طلبان با آن مواجه هستند اصلاح‌طلب‌نماها هستند که بارها در این باره به بزرگان اصلاحات، هشدار داده‌ام. حجت‌الاسلام «سیدناصر قوامی»، فعال سیاسی سیاسی اصلاح‌طلب، درباره وضعیت اصلاح‌طلبان با توجه به جلسات اخیر برخی احزاب اصلاح طلب و اعلام آمادگی آنها برای حضور در انتخابات 1400 به برنا گفت: در واقع احزاب فعال چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب در کشور نداریم. حزب برای خود تعریفی دارد. متاسفانه هیچ‌ یک از این احزابِ اصلاح‌طلب و اصولگرا، تعریفِ حزب به معنای واقعی ندارند. او افزود: در واقع این دو حزب، دو جریان هستند یعنی جریان اصولگرا و جریان اصلاح‌طلب. جریان اصلاح‌طلب در واقع جریانی است که مدعی اصلاحات است. متاسفانه اصلاح‌طلبان مطالبه اصلاحات دارند، در حالی که به نظر می‌رسد، انجامِ این اصلاحات در اختیار آنها نیست. اصلاحاتی که ضروری است در حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی و داخلی و غیره صورت گیرد. این چهره سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: مشروطه‌خواهان به دنبال تحقق مشروطه بودند اما فرمانِ مشروطه در اختیار آنها نبود. بنابراین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب حزب نیستند، چون حزب تعریف خاص خود را دارد و این دو جریان سیاسی در چارچوب تعریفِ حزب نمی‌گنجند.

قوامی اشاره کرد: در واقع یکی، دو نفر از این دو جریان در تهران می‌نشینند و یک نفر را معرفی می‌کنند. واقعیت این است که حزب بر محورِ یک نفر می‌چرخد. نه جلساتی، نه مرامنامه‌، نه تدریسی و نه فعالیتی، نه جذب عضوی دارند؛ این‌ها فقط اسم دارند. متاسفانه اینها همزمان با انتخابات نیز فعال می‌شوند. اگر در زمان انتخابات، این احزاب فعال باشند آرایی ندارند. جریان اصلاح‌طلب زمانی که مورد استقبالِ مردم قرار می‌گیرند، مردم این گونه تصور می‌کنند که اصلاح‌طلبان می‌توانند نجات‌دهنده باشند و وضعیت را سر و سامان بدهند؛ اما در نتیجه مشاهده می‌کنند که این گونه نیست و پشیمان می‌شوند و در انتخابات‌های بعد حضور کمرنگی خواهند داشت.
 
پیشنهاد عباس عبدی: سِمَت رئیس‌جمهوری را حذف کنید
 
عباس عبدی در اعتماد نوشت: اگر به جای انتخابات غیر راهگشای سال بعد، نهاد نخست‌وزیری را در قانون زنده کنند، خیلی بهتر است. حداقل رییس‌جمهور منتخب و دولت او 4 یا 8 سال روی دست ساختار نمی‌ماند. به نحوی که نه می‌توانند آن را قورت دهند و نه می‌توانند آن را بالا بیاورند.ولی نخست‌وزیری این مشکل را ندارد. می‌توان هر ماه یا هر سال یک نخست‌وزیر جوان و زبده و انقلابی را امتحان کرد و پس از مدتی، یا تجربه کسب می‌کنند و پیچ و خم کارها دست آنان می‌آید و مشکلات حل می‌شود. اگر هم نتوانستند مثل آب خوردن می‌توان او را تغییر داد و یک امید کاذب و سراب دیگر به روی مردم گشود. حداقل از حالا کمتر دچار مشکل خواهند شد. ضمن اینکه با احیای نهاد نخست‌وزیری، حوصله مردم هم از این فرآیندهای پرهزینه و بی‌ثمر و البته پر سر و صدا دیگر سر نمی‌رود. به‌ علاوه پس از ۴۰ سال باید پیشرفتی کرده باشیم و خلاصه ببینیم که اصلا انتخابات به معنای غربی لازم است یا خیر؟ در اسلام هست؟ این روزها برخی دانشمندان جدید حاضر در ساختار قدرت فرصت پیدا کرده‌اند تا چنین پرسش‌هایی را جهت رفع چنین شکاف‌هایی برای اولین‌ بار طرح کنند.
 
زمان محاکمه سرمایه گذار سریال شهرزاد اعلام شد

رسیدگی به پرونده محمد امامی دوشنبه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار می‌شود.اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده محمد امامی روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه آغاز می‌شود.با اعلام قاضی مسعودی مقام رسیدگی به اتهامات محمد امامی از جمله متهمان اصلی پرونده بانک سرمایه از روز دوشنبه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی برگزار می‌شود. امامی از جمله متهمانی است که نقش مهمی در پرداخت‌های بدون حساب و کتاب به بسیاری از افراد داشته و مراودات مالی او با بسیاری از متهمان بانک سرمایه محرز و مشخص است.
 
وقتی هاشمی به وزیرش توصیه کرد کمتر مصاحبه کند

در خاطرات سال ۷۳ هاشمی رفسنجانی در مورد توصیه اش به وزیر کشورش مطلب جالبی آمده است. در خاطرات ۲۴ مرداد سال ۷۳ آمده است [آقای علی‏‌محمد بشارتی]، وزیر کشور آمد. راجع به مسائل قزوین صحبت شد. گفتم کمتر مصاحبه کند.
 
اصلاح‌طلبان از خیر ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گذشتند؟

دبیرکل حزب اراده ملت گفت: تصمیم گرفته‌ایم که بیشتر بر مسائل خرد سیاسی متمرکز شویم و از این منظر در ۱۴۰۰ توجه و برنامه‌ریزی‌مان معطوف به انتخابات شورای شهر است.احمد حکیمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سخنان اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ و حضور اصلاح‌طلبان در آن اظهار کرد: ما با توجه به وضعیت که در آن قرار داریم و نیز تجربه‌ای که از انتخابات اخیر داشته‌ایم در حزب اراده ملت هنوز برای ریاست جمهوری برنامه‌ای نداریم. یعنی به طور مشخص کاندیدایی را برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص نکرده‌ایم و فرد خاصی مدنظرمان نیست. وی افزود: البته باید ببینیم فضا در ماه‌های آتی چگونه شکل می‌گیرد و چه کسانی برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی می‌کنند، در آن صورت ممکن است از فردی حمایت کنیم.دبیرکل حزب اراده ملت با بیان اینکه تشکل متبوعش در انتخابات ۱۴۰۰ بر شوراهای شهر متمرکز خواهد شد، ادامه داد: ما با توجه به شرایط سیاسی تصمیم گرفته‌ایم که بیشتر روی مسائل خرد سیاسی متمرکز شویم و از این منظر در سال ۱۴۰۰ بیشتر توجه و برنامه‌ریزی خود را معطوف به انتخابات شورای شهر کرده‌ایم تا لااقل بتوانیم مطالبات محلی، منطقه‌ای و صنفی مردم را محقق سازیم. حکیمی‌پور در ارزیابی کلی خود از برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان می‌خواهند که در انتخابات حضور داشته باشند و فعالیت کنند، اما گویا چندان اجازه‌ای به آنان داده نمی‌شود. ما معتقدیم که چون نظام انتخاباتی و حزبی ما با هم عجین نشده است، انتخابات آن شور و انگیزه‌ای را که باید، در مردم ایجاد نمی‌کند و اگر این روند ادامه یابد نتایج مثبتی در بر نخواهد داشت.
 
نخستین اقدام اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰

محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به جلسات مجازی اصلاح طلبان با محور انتخابات ریاست جمهوری گفت: خبرهای رسیده از جلسات مجازی «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» حاکی از آن است که اعضای حاضر در این شورا تحرک خوبی پیدا کرده‌ و در مسیر ایجاد تعامل با احزاب مختلف جریان اصلاحات، گام‌های موثری را نیز برداشته‌اند.

حمله عضو جبهه پایداری به اصلاح‌طلبان

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: اصلاح‌طلبان همچنین در نقد نظام تقصیرات را گردن کسانی می‌اندازند که عامل مشکلات نیستند و نوعی فرافکنی را در نقد خودشان و نظام به کار می‌برند. حجّت‌الاسلام قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تحرکات سیاسی اصلاح‌طلبان در حدفاصل انتخابات مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم، گفت: مشکل مدعیان اصلاحات که این روزها در اظهارات و مصاحبه‌هایشان گاهی به نقد درون و گاهی به نقد نظام می‌پردازند، عدم توجه به واقعیت‌هاست.وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند در مباحث داخلی به بحث‌هایی بپردازند که اصلی نیست. همچنین در نقد نظام تقصیرات را گردن کسانی بیندازند که عامل مشکلات نیستند و در واقع نوعی فرافکنی را در نقد خودشان و نظام به کار می‌برند.
 
روانبخش افزود: اصلاح‌طلبان در بحث‌های داخلی و جریانی خودشان مباحثی از این قبیل که «ما اشتباه کردیم از آقای روحانی حمایت کردیم» را مطرح می‌کنند. البته برخی هم می‌گویند «چاره‌ای نداشتیم و گزینه بهتری نبود». به اعتقاد اصلاح‌طلبان اینکه آن‌ها امروز دچار خلأ اعتبار و مشروعیت شده‌اند به خاطر اشتباه سیاسی در حمایت از روحانی بوده است، چون به زعم آن‌ها روحانی فرد ضعیفی بوده است. همچنین می‌گویند چون آقای روحانی در دولت خودش کم از نیروهای اصلاح‌طلب استفاده کرده و مشی اصلاح‌طلبی را به‌ کار نگرفته، موفق نبوده است. مثلاً‌ ما می‌خواستیم حصر شکسته شود و این اتفاق رخ نداده و اگر روحانی این کار را می‌کرد ما خیلی پیشرفت می‌کردیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :