عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات سال آینده، یکی از سرنوشت‌سازترین انتخاباتهای کشور خواهد بود. در واقع 1400 بسیار نقش تعیین‌‌کنندگی دارد که البته راه 1400 از مجلس می‌گذرد.
کد خبر: ۸۹۸۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 12 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی جامعه اسلامی مدیران استان اصفهان، احمد نادری در جلسه تخصصی تحول بنیادین آموزش به میزبانی جامعه اسلامی مدیران استان اصفهان با اشاره به اینکه مجلس یازدهم به تعبیر مقام معظم رهبری، مجلس امید است، اظهار کرد: مجلس یازدهم چالش‌هایی در مقابل خود دارد که البته فرصت‌هایی هم دارد. فرصت کلان و مهم‌ترین فرصت مجلس یازدهم، بازگرداندن اعتماد اجتماعی از دست رفته، به نظام است که باید ساز و کارهای آن مشخص شود که تا حدودی هم مشخص شده اما چالش‌های این مسیر موجب کندی کار می‌شود.
دولتی پیر و بی‌انگیزه داریم
وی ادامه داد: کلیت تعامل با دولت، یکی از چالش‌های مجلس یازدهم به شمار می‌رود. ما شاهد یک دولت پیر، خموده، فرسوده و بی انگیزه هستیم که در بخش‌هایی موجب ایجاد نارضایتی مردم می‌شود که به طور نمونه بحث بنزین است. تعداد زیادی کشته شدند، اما کسی محاکمه نشد البته حتما به پای میز محاکمه خواهند آمد. البته نیروهای خدوم و انقلابی هم در این دولت حضور دارند و در سیستم کار می‌کنند..
نادری با اشاره به اینکه نحوه مواجهه با این دولت، چالش اصلی ما در مجلس است، تصریح کرد: بسیاری از مواقع دستمان بسته است و نمی‌توانیم کارهایی که می‌توانیم را انجام دهیم و دولت هم با علم به اینکه دست ما در مجلس بسته است پیگیری می‌کند، اما با این وجود در مجلس هم ظرفیت‌هایی در اختیار داریم. باید با نظارت و اصلاح مسیر، این دولت را به سر منزل مقصود برسانیم تا به تعبیر مقام معظم رهبری دولت جوان و حزب الهی روی کار بیاید و به صورت جهادی خرابی‌های به بار آمده رااصلاح کند و به ریل برگرداند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت عمومی جامعه، گرانی‌ها و ... دیگر چالش موجود است؛ همچنین اینکه در 1400 چه کارهایی قرار است انجام دهیم نیز چالش دیگری محسوب می‌شود که در هاله‌ای از ابهام است. انتخابات سال آینده، یکی از سرنوشت‌سازترین انتخاباتها خواهد بود. در واقع 1400 بسیار نقش تعیین‌‌کنندگی دارد که البته راه 1400 از مجلس می‌گذرد.

بارها وضعیت بورس را تذکر دادیم تا فکر اساسی برای آن شود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت قرمز بورس در هفته‌های اخیر، اضافه کرد: زمانی که بورس را اَلَم می‌کردند و مجموعه‌هایی هم پای کار این موضوع آمدند، موضع‌گیری سنگینی کردم که بالاخره بورس فرو می‌ریزد و باید فکر اساسی برای آن کرد. ظاهرا در حال حاضر حدود 35 میلیون نفر سهام‌دار بازار بورس هستند . وضعیت بورس را قرمز کرده‌اند و کل سرمایه مردم دچار افت شدید شده است و احتمالا ادامه هم خواهد داشت.
نادری اضافه کرد: اگر یک نفر تنها چند سفر خارجی رفته باشد و آشنایی کوچکی با سیستم‌های اقتصادی دنیا داشته باشد، این سوال در ذهن او به وجود می‌آید که کدام کازیون‌های دنیا تا این اندازه سوددهی دارد که بورس ایران دارد؟ منطق اقتصاد دنیا این نیست.
وی در خصوص مبحث آموزش خاطرنشان کرد: در آموزش کشور از دهه 70 شاهد انحراف جدی خصوصی‌سازی در آموزش بودیم که به صورت پیوسته جلو آمده و در واقع در قالب یک گفتمان خود را معنا داده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم در حوزه آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی خصوصی‌سازی در آموزش به صورت یک نمودار با شیب صعودی بالا آمده است که البته خلاف قانون اساسی بوده و در واقع کج‌روی و انحراف از مسیر انقلاب اسلامی و گفتمان حضرت امام و رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی بوده است که نتیجه آن دوقطبی شدن جامعه است که بخش اعظم آن را آموزش چه در بخش پرورش و چه در بخش عالی، ایجاد کرده است.

برخی مدارس غیرانتفاعی بنگاه پول‌شویی شده اند
نادری گفت: قرار بر این بود رسالت و هدف مدارس غیرانتفاعی چیز دیگری باشد، اما به سمت بنگاه شدن رفت و بنگاه‌هایی برای پول‌شویی، کسب سود حداکثری، فرار از بسیاری مسائل و ... شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه گلایه مدیران دانشگاه‌های آزاد استان اصفهان، این است که دانشگاه‌های غیرانتفاعی نفس ما را بریده‌اند، تصریح کرد: حرف آن‌ها درست است و به واسطه اینکه فلان معاون وزیر علوم یا فلان مدیرکل و ...، دانشگاه غیرانتفاعی دارد، مجوز برخی از رشته‌ها را به دانشگاه آزاد نمی‌دهند که این به علت تعارض منافع است و به نحوی شکل گرفته است که اجازه اصلاح ندارد.
به گزارش روابط عمومی جامعه اسلامی مدیران استان اصفهان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: راه حل تعارض منافع، برگشت به اصول انقلاب اسلامی و متوقف کردن این چرخه است. مدارس دولتی باید تقویت شوند و برای این کار هم می‌بایست مشوق‌هایی گذاشته شود؛ همچنین در کنکور نیز باید سهمی از مدارس دولتی دیده شود؛ در حال حاضر مدارس دولتی کمترین کیفیت را دارند و به همین دلیل مدیران حاضر نیستند فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و درصد بسیار کمی از آن‌ها این کار را انجام می‌دهند چراکه کیفیت مدارس دولتی و غیرانتفاعی از زمین تا آسمان است.

مخالفت با به تعویق انداختن کنکور، پشت پرده دارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با برگزاری آزمون کنکور سراسری امسال، خاطرنشان کرد: قصه کنکور امسال که سر و صدای زیادی را هم به همراه داشت از این قرار است که در پیک دوم بیماری کرونا که میزان کشته‌ها روزانه بیش از 230 نفر بود، اصرار بر برگزاری آن داشتند. البته در ابتدا با تلاش زیاد توانستم یک ماه آن را به تعویق بیندازم اما کمتر از 24 ساعت از گذشت این تصمیم و تایید آن توسط وزیر علوم و بهداشت، شخص رئیس جمهور اعلام کرد امکان به تعویق انداختن کنکور وجود ندارد و باید در موعد مقرر برگزار شود که نشان از بی‌درایتی‌ها و پشت پرده‌هایی دارد. صحبت آن‌ها برای مخالفت با این موضوع این بود که نظم آموزشی به هم می‌خورد البته به عقیده بنده بحران کرونا فرصتی بود تا دست مافیای هشت هزار میلیارد تومانی گردش مالی سالانه کنکور را که یک سر آن در سازمان سنجش آموزش کشور است و به طور سیستماتیک کار می‌کند، را برای همیشه کوتاه کنیم.
نادری با اشاره به اینکه وظیفه دولت مداران، اخذ تصمیمات عقلانی و پیگیری قاطعانه است، ادامه داد: وضعیت آموزش کشور متاسفانه دچار نوسانات زیادی است که در هر دو حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی، قصه غم‌انگیزی دارد.
وی با اشاره به اینکه هجده هزار و 500 قانون در مجلس وجود دارد، ادامه داد: چهار هزار و 500 قانون از قبل از انقلاب و چهارده هزار قانون هم بعد از انقلاب اضافه شده است، ادامه داد: وجود تعداد زیاد قوانین در مجلس ایراد جدی است.

وجود بی‌ثباتی در دانشگاه‌ فرهنگیان
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: این دانشگاه‌ها به نحوی در این دولت منفجر شده است و چیزی از آن باقی نگذاشته‌اند. هیچ جای دنیا آموزش و پژوهش را به امان خدا رها نمی‌کنند که هر شخصی بتواند فرزندان کشور را تربیت کند. در دانشگاه فرهنگیان بی‌ثباتی وجود دارد. با توجه به اینکه هزینه تربیت یک معلم در دانشگاه فرهنگیان بسیار زیاد است، راحت‌ترین راه برای استخدام معلم، خرید خدمات و بر اساس ماده 28 است.
نادری با تاکید بر اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان پس از بازنشستگی آن‌ها به طور واقعی پول معلمان را حساب و به آن ها پرداخت نمی‌کند، اظهار کرد: این صندوق در اصل قلک احزاب بوده است که البته برای اصلاح آن بسیار پافشاری داریم.

مهدکودک‌ها باید ذیل آموزش و پرورش باشند
وی با اشاره به موضوع مهم مهدکودک‌ها، افزود: مهدکودک‌ها باید ذیل آموزش و پرورش شوند در حالی که رها بوده و ظاهراً ذیل بهزیستی اداره می‌شوند، اما در اصل ذیل مدیران است. باید برای مهدکودک‌ها به صورت جدی برنامه محتوایی داشته باشیم.
احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع آسیب‌های اجتماعی از اواسط سال 95، به صورت گزارشی که به مقام معظم رهبری و سران ارشد ارائه شد و تصمیم بر این شد تا با دستور رهبر انقلاب هر شش ماه یکبار گزارشی در خصوص آسیب‌های عمده و راه حل آن ارائه شود. در سومین جلسه ارائه گزارش مقرر شد تا سازمان جداگانه‌ای برای این موضوع تشکیل شود که البته این اتفاق نیفتاد و ماه‌ها بعد سازمانی با بودجه 400 میلیارد تومانی تشکیل شد که بودجه آن صرف جاهای دیگر شد و نتیجه‌ای نداشت و عملا حوزه آسیب‌های اجتماعی رها شد. مشکل آسیب‌های اجتماعی ساختاری است که باید برای حل آن هم فکر ساختاری شود.

فضای مجازی، فرصتی برای سیاسی‌بازی شده است
وی گفت: استفاده از فضای مجازی برای دانش‌آموزان نیاز به مدیریت دارد. وارد مرحله‌ای شده‌ایم که یک انسان جدید شکل گرفته است و کل مسئله چگونگی مدیریت آن است. فضای مجازی فضایی برای سیاسی‌بازی‌ها شده است. جمهوری اسلامی هیچ استراتژی برای مواجهه با فضای مجازی ندارد.
نادری ادامه داد: برای فراهم کردن زیرساخت‌های آموزش الکترونیک، باید فکری شود. 3.5 میلیون نفر از دانش‌آموزان به آموزش الکترونیک دسترسی ندارند و برای حل این مشکل هفته آینده طرح دو فوریتی به مجلس می‌بریم.

چالش اصلی کشور، چالش مدیریتی است
تورج حاج رحیمیان دبیر جامعه اسلامی مدیران استان اصفهان در ابتدای این جلسه گفت: مدیریت، بحران اصلی بوده و چالش اصلی کشور، چالش مدیریتی است که نظام را باچالش کار آمدی مواجه کرده است.
حاج رحیمیان با اشاره به اینکه انقلاب در دهه پنجم، به بلوغ خود رسیده است و به نوعی فرصت آزمون و خطا از ما گرفته شده است، اظهار کرد: نظام باید در این برهه جدید از حیات خود، اثبات کند که می‌تواند یک مجموعه حکمرانی دینی را به ثمر رساند.
وی ادامه داد: علیرقم اینکه در حال حاضر معیشت به عنوان بحران اصلی مردم مطرح است، اما مدیریت، بحران اصلی بوده و چالش اصلی کشور، چالش مدیریتی است.
وی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری مجلس یازدهم، مجلس انقلابی و مایه امید است، وظیفه همه ما حمایت از این مجلس است تا قوی به جلو حرکت کند تا مثل برخی دولت‌ها به سمت چالش نرود.
دبیر جامعه اسلامی مدیران استان اصفهان تصریح کرد: به نظر می‌رسد جایگاه مجلس یازدهم بسیار حساس است و باید مدیران قوی و انقلابی را برای دولت جوان حزب‌الهی آماده کنیم و به سمت مدیریت انقلابی که به تعبیر مرحوم استاد پرورش، بیشترین بازدهی و کمترین برداشت را داشته باشد حرکت کنیم. که متاسفانه در حال حاضر مدیریت در کشور ما اینگونه نیست و تعریف بالعکسی دارد.
وی اضافه کرد: هر اندازه که مجلس یا قوه قضائیه تلاش کند اما باز هم مدیران اجرایی کشور قوی نباشند، کاری پیش نخواهد رفت.
حاجی‌رحیمیان خاطرنشان کرد: در حال حضار که مجلس یازدهم تشکیل شده و نیروهای خوب و توانمندی هم از استان اصفهان در این مجلس حضور دارند پاشنه آشیلی ممکن است داشته باشد و آن این است که به هر حال بعد از مدت‌ها و برای نخستین بار یک مرتبه نسل سوم انقلاب و نیروهای جوانی که درآستانه میانسالی قرار دارند پا به عرصه مدیریت کشور در مجلس یازدهم گذاشته اند و یکسری نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر این جوانگرایی خوب عمل نکند و نتواند بازخورد خوبی از عملکرد خود داشته باشد ، این ریشه خشکیده ‌شود و مشخص نیست چه زمانی دوباره اعتماد به حوزه جوانان به دست آید.
وی خاطرنشان کرد: بی انگیزگی افراد متدین و کارآمد در قبول مسئولیت یکی از چالش‌های سال آینده است که باید برای حل آن فکری شود.
دبیر جامعه اسلامی مدیران استان اصفهان اظهار کرد: در حوزه آموزش و پرورش و هم در دانشگاه‌ها با چالش جدی روبه‌رو هستیم که استراتژی قوی وجود نداشته است. چراکه سال‌ها رشته های فنی- مهندسی را در کشور پررنگ کرده‌ایم و رشته های علوم انسانی مثل جامعه شناسی، مردم شناسی،حقوق و ... پاشنه آشیل نظام شده است و با سوق دادن جوانان به سمت رشته های فنی- مهندسی یک تجمع زیادی از متخصصین ایجاد شده است و اندک افرادی حاضر شده‌اند به سمت رشته‌های علوم انسانی رفته و طلبه شوند یا در رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و حقوق تحصیل کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار