معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: رکورد تعداد بستری‌ها در آذربایجان شرقی، دو روز قبل زده شد،حتی الان، وضعیت از فروردین ماه و تیر ماه که اوج شیوع بیماری و تعداد بستری‌ها بود، وخیم‌تر است.
کد خبر: ۹۰۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶ 20 September 2020

روزبه رجایی در گفت‌وگو با ایسنا از اختصاص 20 درصد از تخت‌های فعال کلیه‌ی بیمارستان‌ها به بیماران کووید19 برابر مصوبه ستاد کرونا هم در آذربایجان شرقی و هم در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و گفت: تمامی بیمارستان‌ها اعم از دانشگاهی، غیردانشگاهی، حتی بیمارستان‌های خصوصی و بیمارستان‌های وابسته به نهادهای نظامی و تامین اجتماعی بر اساس آخرین دستورالعمل، موظف هستند تا 20 درصد از تخت‌های فعالشان را برای بستری کردن بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهند.

وی ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها این نسبت را رعایت نکرده بودند که پس از تذکرهای متعدد طی جلسات مختلف، اکنون در وضعیت بهتری قرار داریم. بر اساس بخشنامه‌ی وزارتی، تعرفه‎ی بیمارستان، مصوب بخش دولتی بوده و بیمار در صورت بستری شدن در بیمارستان‌های خصوصی و بیمارستان‌های غیردانشگاهی هم همان هزینه را پرداخت کرده و مابه‌التفاوت بخش خصوصی و دولتی را هم از محل مربوطه تامین می‌کند. هدف ما در حال حاضر این است که بیماران در اورژانس‌ها معطل نشوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 870 نفر در بیمارستان‌های آذربایجان شرقی بستری بوده و آمار تا 900 نفر متغیر است، با وجود ایجاد ظرفیت‌های جدید در بیمارستان‌های اصلی شهر از جمله مراکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) و سینا، حجم زیاد مراجعه به بیمارستان‌ها و افزایش موارد بستری باعث می‎شود تا ظرفیت جدید هم تکمیل شود.

رجایی با اشاره به برخی محدودیت‌ها گفت: تعدا بستری‌ها در حال حاضر نسبت به ماه گذشته افزایش 10 الی 15 درصدی را نشان می‌دهد و روند و تعداد مراجعان طی دو هفته گذشته،هر روز رو به افزایش بوده است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما کمبود تخت و یا کمبود امکانات نیست، بلکه کمبود نیروی انسانی است،چرا که برخی از کادرهای درمان هم بر اثر ابتلا به کووید19 مجبور به خروج از چرخه‎ی درمان هستند. البته این به معنای نبود محدودیت در تعداد تخت‌ها نیست.

وی بیان کرد: در آی‌سی‌یوها هم از نظر تعداد تخت و امکانات فعلا کمبودی نداریم، اما این وضعیت نیز دلیلی بر خوب بودن وضعیت نیست. نمی‌توانیم کل بیمارستان‌ها و آی سی یوها را به کویید 19 اختصاص دهیم، چرا که سایر بیماران هم مانند بیماران نیازمند جراحی و بیماران دچار سکته مغزی برخلاف روزهای ابتدایی شیوع کرونا که مراجعات عادی کاهش یافته بود، مراجعه می‌کنند و بر همین اساس الان وضعیت وخیم‌تر است،چرا که باید به هر دو گروه خدمات ارائه دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خاتمه، گفت: الان دچار کمبود پزشک و پرستار هستیم، بیمارستان‌ها را طوری طرحی کرده‌ایم که بخش عادی و بخش کرونا از هم جدا باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار