رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: هنوز غرامت جانباختگان هواپیمای اوکراینی پرداخت نشده است / رئیس ستاد کرونای تهران: محدودیت کمتر از دو هفته تأثیری ندارد / ویدیوی تازه ترامپ دستکاری شده بود؟ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰ 05 October 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مجید آذرپی آزاد شد
 
"کیمیا کورس" وکیل مجید آذرپی از آزادی مشروط او تا پایان مدت حبس شش سال و شش ماه خبر داد. کیمیا کورس، وکیل "مجید آذرپی" درباره آزادی مشروط موکل خود اظهار داشت: حکم شش سال و شش ماه حبس آقای آذرپی توسط شعبه ۲۸ دادگاه بدوی صادر شده بود که در دادگاه تجدیدنظرعیناً تایید شد. موکلم بازداشت موقت هشت ماهه‌ای نیز در سال ۹۴ داشتند و بعد از آن در تاریخ ۲۱ مرداد ماه ۹۷ برای اجرای حکم به اوین رفتند و از این تاریخ روزشمار حکم ایشان شروع شد و تا لحظه آزادی بالغ بر ۳۶ ماه را کامل در حبس گذراندند. وی افزود: از اردیبهشت ماه سال جاری درخواست آزادی مشروط آقای آذرپی را از طریق قوه قضاییه و دفتر معاون دادستان تهران پیگیری و ثبت کردیم که بعد از طی شدن مراحل، مساعدت قوه قضاییه در راستای آزادی مشروط مفید واقع شد و بعد از پنج ماه جواب نهایی که موافقت دادستان، دادیار و دادگاه صادرکننده حکم قطعی بود، در نهایت حکم آزادی مشروط برای آذرپی صادر شد. کورس با بیان اینکه آقای آذرپی شب گذشته آزاد شدند، تاکید کرد: این آزادی مشروط تا پایان حکم موکلم ادامه خواهد داشت.
 
خاتمی قصد بازگشت به قدرت دارد؟
 
چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه با خاتمی درباره حضور در انتخابات ۱۴۰۰ مذاکره‌ای شده یا خیر؟ اشاره کرد: در این باره چیزی نشنیده‌ام؛ شخص آقای خاتمی پاسخ این گمانه‌زنی‌ها را قبلا داده‌اند و در قالب یک ویدیویی گفتند که قصد بازگشت به قدرت را ندارند. «حسین نورانی‌نژاد»، چهره سیاسی اصلاح‌طلب، در این باره که بسیاری به ویژه اصولگرایان، محمدجواد ظریف را به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند، به برنا گفت: این گمانه‌زنی‌ها اتفاقی طبیعی است که در آستانه هر انتخاباتی شکل می‌گیرد، بدین گونه که برخی گمانه‌زنی و گمانه‌زنی‌های خود را به عنوان خبر، منتشر می‌کنند یا بخشی نیز جنگ روانی یک جریان علیه جریان دیگر در قالب خبرسازی است تا از آن فیدبک دریافت کند یا ممکن است یک جریان برای جریان مقابل کاندیداتراشی کند یا اینکه تلاش می‌کند، کاندیدایی را بسوزاند. او افزود: این گمانه‌زنی‌ها جزو بحث‌هایی نیست که بتوان به عنوان اخبار قطعی روی آن تکیه کرد، بلکه بیشتر از منظر گمانه‌زنی، شایعات و بحث‌های جنگ روانی در آستانه انتخابات باید به آن‌ها نگاه کرد.
 
هنوز غرامت جانباختگان هواپیمای اوکراینی پرداخت نشده است

رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از انجام مراحل تخصصی بررسی‌ها در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد. حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه از انجام مراحل تخصصی بررسی‌ها در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد و گفت: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح برای بررسی دقیق‌تر پرونده، اقدام به شبیه‌سازی حادثه نیز کرده است. وی افزود: آنچه در حال حاضر لازم است به صورت جدی از سوی دولت پیگیری و اجرا شود، موضوع پرداخت غرامت به خانواده‌های حادثه دیده است که با وجود پیگیری‌های این سازمان هنوز محقق نشده است. رئیس قوه قضائیه نیز با تقدیر از اقدامات سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در پیگیری پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی، تبیین دقیق ابعاد و زوایای حقوقی مسأله برای خانواده‌های جانباختگان در این سانحه هوایی را در اطمینان بخشی به آن‌ها نسبت به تلاش دستگاه قضا برای پیگیری حقوقشان مؤثر دانست و نسبت به پیگیری موضوع پرداخت غرامت به خانواده‌های آسیب دیده در جلسه مسئولان عالی قوا تأکید کرد.

طلایی: اصولگرا‌ها کاندیدای زن دارند

مرتضی طلایی در واکنش به کاندیداتوری سیاستمداران زن در انتخابات ریاست جمهوری، یادآور شد: اگر مشکل قانونی آن حل شود اصولگرایان می‌توانند کاندیدای زن هم معرفی کنند. اصولگرایان ظرفیت‌های خوبی در حوزه بانوان دارند که می‌توانند معرفی کنند. اما ابتدا باید مسئله قانونی آن حل شود. طلایی اظهار کرد:، اما موضوع این است که باید دید یک مدیر با چه ویژگی‌هایی باید در مسند مدیریت کشور قرار گیرد. من دیدم این روز‌ها بحث کاندیدای نظامی و غیر نظامی و ... هم مطرح می‌شود، اما موضوع این است که ما امروز یک دولت کارآمد و مدیری مقتدر و تصمیم گیر شجاع و پاکدست نیاز داریم تا وقتی روی کار آمد بایستد و برای مردم کار کند. حالا اینکه زن باشد یا مرد، نظامی باشد یا غیرنظامی همه فرع است. وی تصریح کرد: بنابراین شورای نگهبان باید دقت کند و کسانی را تایید کند که این ویژگی‌ها را داشته باشند و مصلحت اندیشی خود را بر این مبنا قرار دهد. مشکلات کشور این گونه حل می‌شود.

پاسخ صریح عارف درباره کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰
 
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس دهم در بخشی از ویدئویی که گفت‌وگوی وی با خبرنگاران بوده و به تازگی منتشر شده، درباره حضور در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من اگر باید بیایم میدان راحت می‌آیم و اگر نباید بیایم تا براساس خرد جمعی شخص بهتری بیاید، نمی‌آیم. رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم در این‌ باره افزود: من همیشه در ذهنم این بوده که اگر فردی مناسب‌تر از خودم پیدا کردم، بکشم کنار؛ بنابراین من از حالا نمی‌توانم بگویم که برای ۹ ماه دیگر چه کار می‌خواهم بکنم. من برای خودم در هر دوره از انتخابات یک راهبردی را مشخص کرده‌ام و به نظرم مهمترین راهبرد همه جریان‌های سیاسی کشور برای انتخابات آتی ریاست جمهوری مسئله مشارکت در انتخابات است. اگر خدای ناکرده مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات مجلس به طور مثال به ۳۷ درصد برسد، برای کشور فاجعه است. وی ادامه داد: بنابراین راهبردی که من شخصا در نظر دارم حضور مردم است و پس از آن حضور جدی اصلاح‌طلبان در انتخابات است. البته برای اصلاح‌طلبان انتخابات شورا‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و کمتر از ریاست‌جمهوری نیست. در این مسیر اگر من باید به میدان بیایم راحت به میدان می‌آیم و اگر هم نباید بیایم بر اساس خرد جمعی عمل خواهم کرد.

جهانگیری: شاهد تعدد مراکز قانونگذاری در کشور هستیم

اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی راهکار‌های اجرای سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری که به ریاست وی برگزار شد، تعدد مراجع قانونگذاری در کشور و مشخص نبودن حدود اختیارات قوا را از جمله ایرادات موجود در اداره کشور برشمرد و اظهار داشت: با اتکاء به سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، می‌توان بخش زیادی از این ایرادات را برطرف کرد. معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید وظایف، تکالیف و حدود اختیارات قوا، دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف به شکل دقیق و روشن مشخص باشد، افزود: همانطور که امور اجرایی کشور باید در حیطه وظایف و اختیارات دولت باشد، قانونگذاری نیز در حقیقت وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی است، اما امروز شاهد تعدد مراکز قانونگذاری در کشور هستیم و حتی برخی از شورا‌های عالی نیز قانون تصویب می‌کنند.

رئیس ستاد کرونای تهران: محدودیت کمتر از دو هفته تأثیری ندارد

رئیس ستاد مبارزه با کرونا استان تهران گفت: باید محدودیت‌های جدی‌تری با زمان طولانی‌تری اِعمال شود، بنابراین پیشنهاد ما دو هفته اِعمال محدودیت است، با توجه به میزان نهفتگی ویروس زیر دو هفته محدودیت تأثیرگذاری ندارد. وی همچنین در خصوص وضعیت بحرانی استان تهران نیز یادآور شد: ما در کمتر از ده روز میزان فوتی و ابتلا و بستری‌مان به اندازه سه تاچهار هفته در پیک دوم بوده، بنابراین رابطه مستقیمی به میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ابتلا وجود داشته، در بهترین شرایط تهران حدود ۵۵ درصد امان فاصله‌گذاری در مراکز پر تراکم مثل مترو وجود دارد، لذا معتقدیم باید محدودیت‌های جدی‌تری با زمان طولانی‌تری اِعمال شود، بنابراین پیشنهاد ما دو هفته اِعمال محدودیت است، با توجه به میزان نهفتگی ویروس زیر دو هفته محدودیت تأثیرگذاری ندارد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این دو هفته استمرار یابد، باتوجه به شرایط هم مسؤلان باید همراهی کنند، دورکاری همچنان جزو پیشنهادهای اصلی ماست، چون سفر را کم می‌کنیم، فشار بر حمل‌ونقل عمومی کم می‌شود و ظرفیت کارکنان و تجمع کاهش می‌یابد.
 
ویدیوی تازه ترامپ دستکاری شده بود؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه شنبه با انتشار ویدیویی کوتاه در توییتر از وضعیت جسمانی خود سخن گفت و تلاش کرد اوضاع را آرام نشان دهد. برخی گمان می‌کنند که صحبت‌های او ویرایش شده بود. در این کلیپ چهار دقیقه‌ای، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از دقیقه یک، سکسکه می‌کند. شانه‌های او تکانی می‌خورند و صدایی به گوش می‌رسد. برخی معتقدند این صدا و واکنش، از بابت تلاش ترامپ برای خفه کردن سرفه یا سکسکه بوده است، برخی دیگر هم می‌گویند فیلم ادیت شده تا صدای سرفه از آن حذف شود.

پشت پرده عذرخواهی حسین شریعتمداری بخاطر توهین به آیت الله سیستانی

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: عذرخواهی بلافاصله صورت نگرفت، بلکه مقاومت شد و روز بعدش صورت گرفت. مهم‌تر اینکه پس از انتشار اجازه داده نشد، در بیان عذرخواهی آن‌قدر تاخیر شود که ابتدا در روزنامه کیهان منتشر شود، بلکه در فضای عمومی منتشر شد. پس فشار برای عذرخواهی بسیار زیاد بوده است. تعریض به آیت‌الله سیستانی عوارض سیاسی در رابطه دو کشور ایجاد می‌کرد. از آنجا که در داخل کشور هر چه می‌خواهند علیه هر کسی می‌گویند و به هیچ وجه مواخذه نمی‌شوند، در اظهار نظر غیر محتاط شدند و به جایی پرداختند که مجاز نبودند. این از عوارض مصونیت‌های ویژه است که برخی افراد دارند.

ادعای عجیب درباره پیروزی قطعی کاندیدای معروف اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰
 
قدیری ابیانه، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: اگر آقای رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شود حتما رای خواهد آورد، زیرا رای پایه ۱۶ میلیونی برای خود دارد. همچنین عملکردش در قوه قضائیه رضایت مردمی را با خود به همراه داشته و مردم هم از رای دادن به روحانی کاملا پشیمان هستند. اگر رئیسی وارد عرصه انتخابات شود، چه اصولگرا چه اصلاح طلب در مقابل آن نمی‌توانند رای کسب کنند؛ البته برنامه نامزد‌های انتخاباتی از اهمیت بالایی برخوردار است. /باشگاه خبرنگاران

در صورت کناره گیری رئیس جمهور، هرکس جای او بیاید ضعیف‌تر از روحانی است

سیدمصطفی هاشمی‌طبا در روزنامه شرق نوشت: به‌ تازگی برخی از فعالان سیاسی پیشنهاد استعفای ریاست‌جمهوری را مطرح کرده‌اند. بسیار عجیب است مجلسی که خود را ولایی و انقلابی می‌داند، با وجود کلام صریح رهبری، زمزمه‌های استیضاح را همچنان دنبال می‌کند. اگر فرض کنیم هدف اصلاح امر باشد، مجلسیان برای بعد از برکناری رئیس‌جمهور به چه کسی اندیشیده‌اند؟ آن‌ها که در صف ایستاده‌اند، به‌مراتب ضعیف‌تر و ناکارآمدتر از آقای روحانی هستند و آن که انتخاب می‌شود برنامه‌ای برای رفع بحران نداشته و نیز فاقد شخصیت ذاتی برای مقابله با بحران خواهد بود.

سعید محمد کاندیدای جامعه روحانیت مبارز می‌شود؟

حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این که آیا درباره سردار سعید محمد، که یکی از کاندیدای مطرح  است، تاکنون در جامعه روحانیت بحثی صورت گرفته، تاکید کرد: خیر. هیچ مصداقی مطرح نشده و شاید در جلسات آینده، پس از آماده شدن مقدمات کار، به اینجا برسیم که ان‌شاءالله مطرح شود. اعتمادآنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار