عضو شورای اسلامی کار شرکت ماشین سازی تبریز، از سو‌ءاستفاده برخی افراد با نفوذ از شرکت ماشین‌سازی تبریز در جریان خصوصی‌سازی این شرکت پرده برداشت.
کد خبر: ۹۰۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲ 10 October 2020

حسین امامی که 11 سال سابقه فعالیت در شرکت ماشین‌سازی تبریز را داشته و خود را نیروی کف تولید می‌نامد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنیم که هیات داوری رای قطعی بازگشت ماشین‌سازی به ایدرو را صادر کرد؛ خواسته ما هم سال‌ها همین بوده چرا که ماشین‌سازی یک شرکت منحصربفرد و تولید‌کننده محصولات استراتژیک است و هرگز نباید متعلق به شخص باشد.

عدم تمکین مدیران صندوق فولاد به رای هیات داوری/تحمیل 60 نفر نیروی مازاد به کارخانه

وی افزود: با وجود رای قطعی هیات داوری، مدیران صندوق بازنشستگی فولاد از این رای تمکین نمی‎کنند و نفراتی را که به کارخانه تحمیل کرده بودند، همچنان در مناصب خود باقی گذاشته‌اند.

امامی تصریح کرد: تاکنون نزدیک به 60 نفر نیروی مازاد به کارخانه تحمیل کرده‎اند که با وجودی که هیچ‌یک تخصص های لازم را ندارند، در سمت‌های بالا به کار گمارده شده‌اند.

این عضو شورای اسلامی کار توضیح داد: اینکه گفته‌اند تولید را 60 برابر و صادرات را 200 برابر افزایش داده‌اند، اصلا صحت ندارد و آمار تولید نشان می‎دهد از زمان مالکیت قربانعلی فرخ زاد تا صندوق بازنشستگی فولاد نه تنها تغییر مثبتی صورت نگرفته بلکه تولید همواره رو به افول بوده است.

وی ابراز داشت: آخرین گزارش آمار هفتگی تولید نشان می‎دهد میزان تولید کارخانه از ابتدای سال جاری تا 17 مهرماه 318.9 دستگاه بوده است(برابرسازی و معادل سازی تولیدات برحسب 1.5 تراش است)؛ موجودی انبار 80 دستگاه، تعهدات فروش داخلی 353 و خارجی 28 دستگاه است.

امامی با بیان اینکه در پیش فروش در برخی مواقع 50 درصد و در برخی مواقع 30 درصد مبلغ فروش را دریافت می‌کنند، افزود: این در حالی است که از ابتدای سال 98 تا 13 تیرماه 98، یعنی زمانی که صندوق بازنشستگی فولاد ماشین‌سازی را از نماینده فرخ زاد تحویل گرفتند 154.6 دستگاه در کارخانه تولید شده بود؛ موجودی انبار در آن تاریخ 154 دستگاه، تعهدات فروش داخلی 24 و خارجی 22 دستگاه بود. یعنی موجودی انبار بیشتر از تعهدات است.

عضو شورای اسلامی کار شرکت ماشین‌سازی تبریز ادامه داد: یک سال بعد از آن تاریخ یعنی از اول سال 99 تا 13 تیرماه سال 99، تولید کارخانه 148 دستگاه، موجودی انبار 55 دستگاه، تعهدات فروش داخلی 183 و خارجی 8 دستگاه شده است؛ یعنی این دستگاه‌ها را ما باید به خریدار تحویل دهیم.

انبار را خالی کرده و تعهدات کارخانه را افزایش داده‎اند

وی با بیان اینکه در طول یک سالی که کارخانه را تحویل گرفته‎اند، انبار را خالی کرده و تعهدات کارخانه را افزایش داده‌اند، تاکید کرد: همانطور که گفتم آمار به‌روز نشان می‌دهد 80 دستگاه موجودی فعلی انبار است و تعهدات داخلی شرکت 353 دستگاه و تعهدات خارجی هم ارائه 28 دستگاه است؛ یعنی آینده ما را پیش فروش کرده و پولش را هم گرفته اند.

 

مخالف واگذاری ماشین‌سازی به شستا هستیم

وی ادامه داد: امروز بیانه‎ای صادر کردیم مبنی بر اینکه ما کارگران شرکت مخالف واگذاری شرکت ماشین‌سازی به شستا هستیم و خواستاریم تا این شرکت در جایگاه اصلی خود و تملک ایدرو باقی بماند؛ چرا که معتقدیم شستا همان مقیاس بزرگتر صندوق فولاد و شروع سوءاستفاده‌های دیگر از این شرکت می‌تواند باشد.

امامی با اشاره به اینکه نزدیک به 300 نفر از پرسنل ماشین‌سازی این بیانیه را امضا کردند، ابراز داشت: وقتی سازمان گسترش و نوسازی هست،شستا نباید عرض اندام کند؛ ما با تکنولوژی و تولید و فروش محصولات خود شرکت می‌توانیم به بازسازی و نوسازی بپردازیم و لازم نیست به بیرون وابسته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بعضا اخباری به گوش می‌رسد که عده‎ای با رفت و آمدهای مکرر به سازمان خصوصی‌سازی به دنبال تصاحب این شرکت هستند که این اخبار ما را ناامید می‌کند و امیدواریم صحت نداشته باشد.

لازم به توضیح است، متن بیانیه امروز کارگران شرکت ماشین‌سازی تبریز که در آن مخالفت خود را با واگذاری شرکت به شستا اعلام کرده‌اند بدین قرار است:

" بسمه تعالی

در پاسخ به نامه اخیر رئیس شورای اسلامی کار به نماینده محترم و محبوب شهر ما جناب آقای دکتر بیگی، ما نمایندگان شورای اسلامی کار و کارگران ماشین‌سازی تبریز برخود وظیفه دانستیم بیانیه‌ای به شرح زیر منتشر نماییم:

نامه ارسالی رئیس شورای اسلامی کار، به نماینده محترم مردم شریف تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، جناب "آقای دکتر بیگی" بدون هماهنگی با سایر اعضای شورا و بدون اطلاع و درخواست کارگران زحمت‌کش و کاملا به صورت توصیه و سفارش عده‌ای افراد معلوم‌الحال که منافع شخصی خود را در خطر می‌بینند تهیه و ارسال گردیده است. به طوری که عدم استفاده از مهر رسمی شورا در نامه نشانگر تک‌روی رئیس شورا بوده و فاقد وجاهت قانونی است؛ لذا انجام چنین اعمالی از سوی ایشان الزام بر بررسی صلاحیت اعتبارنامه نام برده از سوی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی را می‌طلبد.

قرار گرفتن نام شرکت ماشین‌سازی تبریز به موجب بند سوم ماده "ه"سیاست‌های کلی اصل 44 در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی به علت انحصاری بودن شرکت و تولیدات آن اشتباه و مخالف قانون بوده لذا کارگران شرکت و به تبع آن نمایندگان قانونی آنها در شورای اسلامی کار از ابتدای امر واگذاری‌ها خواستار ابقای شرکت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع بوده‌اند که در این خصوص نامه‌های متعدد ادوار گذشته شورای اسلامی کار بارها از طریق خبرگزاری‌های فعال کشور منتشر گردیده است.

نصب بنرهای متعدد در داخل شرکت و برخی نقاط شهر در حمایت از مدیریت فعلی و حاکم و یا حمایت از واگذاری شرکت به شستا کاملا فرمایشی و بدون اطلاع و رضایت کارگران، مدیران و اعضای شورا صورت گرفته و صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و دارد.

کارگران شریف مجموعه ماشین‌سازی، سال‌هاست که از نمایندگان قانونی خود در قالب شورای اسلامی کاردرخواست دارند تا روند خصوصی‌سازی شرکت به علت انحصاری بودن تولیدات آن متوقف گردد و در این راستا مخالف واگذاری اموال و املاک متعلق به شرکت نیز بوده و هستند لذا رئیس شورای کار آیا می‌تواند متعهد گردد که در صورت واگذاری کل سهام شرکت به شستا؛ املاک ائل‌گلی جزو املاک و دارایی‌های آن باقی خواهد ماند؟

جناب آقای دکتر بیگی، در نامه اخیر خود دلایل عدم همراهی خود با سایر نمایندگان در واگذاری شرکت به شستا را طی چندین بند قانونی به صورت واضح بیان نموده اند. همچنین مصوبه واگذاری 35 درصد سهام ماشین‌سازی به شستا غیرقانونی بوده و مورد اشغال هیات تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و بایستی تمام سهام شرکت به سازمان گسترش و نوسازی صنایع اعاده گردد.

درخواست‌ها و مطالبات قانونی کارگران مبنی بر اجرای بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل و یا افزایش ضرایب حقوق و دستمزد کارگران در راستای بهبود معیشت آن ها که به بهانه عدم تعیین و معرفی اعضای هیات مدیره از سوی صندوق فولاد بلاتکلیف مانده است. با اعاده شرکت به سازمان گسترش و تعیین هیئت مدیره قانونی قابلیت اجرایی خواهد داشت که در این راستا پیگیر موارد خواهیم بود.

در پایان مجددا یادآوری می‌نماییم اعاده سهام شرکت ماشین‌سازی تبریز به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با توجه به رسالت ذاتی سازمان مذکور، که همانا نوسازی شرکت ماشین‌سازی را نیز به تبع خود خواهد داشت مورد درخواست کارگران بوده و هست و تسریع در روند اعاده شرکت به دولت مورد درخواست و استدعاست."

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار