رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:کنایه‌های سنگین عباس عبدی به حمله‌کنندگان به روحانی / امیر حاتمی: هرگز درخصوص موشک با آمریکا گفتگو نمی‌کنیم / کنایه معنادار عطاءالله مهاجرانی به ذوالنوری و دیگر طراحان استیضاح روحانی و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۰۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵ 19 October 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
آیت الله مقتدایی: حرف‌های ذوالنور مورد تایید بزرگان قم نیست

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حرف‌های اخیر مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس مورد تأیید بزرگان قم نیست، گفت: او هتک حرمت آقای روحانی رئیس‌جمهور را کرده که این زیبنده نیست. آیت الله مقتدایی با اشاره به اظهارات اخیر یکی از نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اعدام آقای روحانی رئیس جمهور گفت: این حرف‌ها به هیچ وجه مورد تأیید بزرگان و علما نیست. این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: این حرف‌ها قابل قبول نیست، چرا که هتک حرمت یک مؤمن، به هیچ وجه زیبنده نیست. آیت الله مقتدایی در پاسخ به این سؤال که آیا آقای ذوالنور هتک حرمت آقای روحانی رییس جمهور را کرده است؟ گفت: بله؛ هتک حرمت کرده است و این کار زیبنده نیست؛ البته ممکن است اعتراض و اشکال به آقای روحانی وارد باشد اما این جور حمله کردن و پاسخ دادن مصلحت نیست. نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که سخنان اخیر مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مورد آقای روحانی رئیس جمهور، مورد تأیید بزرگان و علما نیست، گفت: اعتراض به آقای روحانی وارد است اما این جور صحبت کردن به هیچ وجه مورد تأیید نبوده و نیست.

صداوسیما تیشه به ریشه موسیقی سنتی ایران زده است

هانا کامکار خواننده و نوازنده گروه «کامکارها» یکی از دلایل اساسی در شناخته نشدن بزرگان موسیقی ایران در سطح بین‌المللی را نبود شناخت مردم ایران از آن بزرگان دانست و گفت:‌ صداوسیما آن‌گونه که باید در این زمینه فعالیت نمی‌کند؛‌ گویی با هنر ایران دشمن است و تیشه به ریشه این هنر زده. کدام عامل یا عوامل باعث شده‌اند معرفی هنرمندان ایرانی به دیگر کشورها به درستی انجام نشود؟ هانا کامکار، خواننده و نوازنده گروه «کامکارها» درباره چرایی این مساله گفت: مشکل اساسی صداوسیماست. این رسانه گویی با هنر ایران دشمن است و تیشه به ریشه هنر زده. به نظر می‌رسد آنها می‌خواهند هنر درست را نابود کرده و هنر نادرست را پرورش دهند؛ این بزرگ‌ترین مشکل است. تا صداوسیما درست نشود و سیستمش تغییر نکند هیچ چیزی درست نمی‌شود. به گفته کامکار، یکی از دلایل اینکه بسیاری از کودکان و بزرگسالان در ایران، ارتباط خوبی با موسیقی برقرار نکرده‌اند، عملکرد صداوسیماست که مردم نمی‌توانند ساز را ببینند و آن را بشناسند.

رییس پلیس تهران: در اجرای امنیت اخلاقی فحش و کتک می‌خوریم اما کوتاه نمی آییم

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: همان میزانی که ما برای زینب (س) اشک می ریزیم وظیفه و رسالت ما، عمل و اقدام زینبی است، هیچ گاه هم در این زمینه ناامید نشده و میدان را خالی نخواهیم کرد تا افرادی بیایند و امنیت اخلاقی جامعه را نا امن کنند. وی افزود: دشمنان به همان میزان که برای مشکلات اقتصادی و ناامنی در کشور تلاش می کنند به همان میزان هم به دنبال ترویج فرهنگ بی بند و باری هستند اما ما هم از مسیرمان کوتاه نمی‌آییم و در این راه فحش می خوریم کتک می خوریم و تهمت ها را می‌پذیریم اما کوتاه نمی آییم، همان که امام حسین (ع) در این راه با خانواده اش به میدان رفت و تمام سختی ها را پذیرفت. به تعبیر سردار عزیزمان سلیمانی ما ملت شهادتیم من می دانم که چه برخوردی با ماموران زن امنیت اخلاقی و همین طور همکاران اقا می شود اما ما کوتاه نمی آییم و در تمام ابعاد امنیت را تامین خواهیم کرد. سردار رحیمی در خاتمه تاکید کرد که حفظ ارزش‌های اسلامی باید اولویت پلیس باشد .

حکم مهدی محمودیان تایید شد

حکم ۵ سال زندان مهدی محمودیان عینا در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تایید و امروز رسما ابلاغ شد./منبع: امتداد

سردار جلالی: به بندر شهید رجایی و مس سرچشمه حمله سایبری شد

سردار جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل در پاسخ به اینکه ما در سال اخیر چند حمله سایبری به ایران انجام شده، گفت: گاهی نفوذ سایبری هم حمله سایبری خوانده میشود و این باعث می‌شود که آمارها مثلاً بالا برود. ولی سطح یکم تهدیدات که بسیار کم ارزش است تعداد بالای دارد و شاید به روزی ۳۰ یا ۴۰ هزار مورد برسد و سیستم‌های بومی که برای آن در کشور ساخته‌ایم به صورت نرم افزاری با آن مقابله می‌کند. جلالی افزود: تهدیدات سطح دوم هم داریم که زیرساخت‌ها را مورد برخورد قرار می‌دهد ولی موجب نابودی آن زیرساخت نمی‌شود و اتفاقاتی که در بندر شهید رجایی و مس سرچشمه رخ داد از جمله اینان است ولی در سطح سوم که توام با تخریب بوده را در سال گذشته حدود ۲ یا ۳ مورد داشتیم و با آن مقابله کردیم اما در سال اخیر در حوزه هسته‌ای تهدید سایبری جدی نداشته‌ایم.

کنایه معنادار عطاءالله مهاجرانی به ذوالنوری و دیگر طراحان استیضاح روحانی
 
وزیر ارشاد دولت اصلاحات به طرح استیضاح روحانی که توسط مجتبی ذوالنوری مطرح شده بود، واکنش نشان داد.عطاءالله مهاجرانی در توئیتی به طرح استیضاح روحانی که توسط مجتبی ذوالنوری مطرح شده بود، واکنش نشان داد و نوشت: «بدیهی است طرح استیضاح رئیس جمهور هیاهوست. از ٤٤ امضاء ١١ نفر امضای خود را پس گرفته اند. دست کم به ٩٦ امضاء نیاز است. رای به استیضاح هم به رأی دو سوم نمایندگان نیاز دارد. مثل استیضاح وزیر نیست که اکثریت مطلق لازم است. تا بخواهند به ٩٦ امضاء برسند. نوبت بحث بودجه است و فرصت تمام!»وی در توئیتی دیگر نوشت: «اگر به هر دلیل استیضاح از جیب ذوالنوری، روی میز قالیباف قرار گیرد و مطرح شود. فرصتی برای مجلس و روحانی خواهد بود تا درباره مهمترین مسائل کشور بحث کنند. به عنوان تجربه ممتاز استیضاحم در مجلس را تجربه‌ای ماندگار می‌دانم، از استیضاح کنندگان ممنونم. درود بر کارگردان و مباشران!»
 
محسن هاشمی قیدِ شورای شهر ۱۴۰۰ را زد
 
رئیس شورای شهر تهران درباره حضور یا عدم حضورش در انتخابات آتی شورای شهر تهران در سال آینده گفت: بنایی برای حضور در انتخابات ندارم و این تصمیم قطعی است.محسن هاشمی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شورای شهر تهران در ۳ سال گذشته اظهار کرد: این اقدامات در بخش‌های مختلف صورت گرفته و در حوزه‌های متعدد موفقیت‌هایی را کسب کرده است.وی با بیان اینکه بنده به عنوان رئیس و عضو شورای شهر به اقدامات انجام شده از سوی شورای شهر تهران در این دوره نمره ۱۵ را می‌دهم، گفت: شورای شهر در این دوره در اهدافی که قانون برای آن‌ها مشخص شده است قدم برداشته است و شاید انتظارات از شورای شهر بالا بوده، اما در این دوره توانسته‌ایم در مسیر قانون حرکت کنیم.
 
واکنش جالب ابطحی به جنجال ذوالنور
 
ابطحی در پیامی معنادار به جنجال این روز‌های ذوالنور واکنش نشان داد.ابطحی در این پیام توئیتی نوشت:اقای ذوالنوری نمایندگان محترم تند وتیز مجلس ما خیلی بیشتر از شما دلمان از آقای روحانی خون است. اما به این دلیل که شعار‌های انتخاباتی اش را کنار گذاشت و به تفکر تندرو‌هایی مثل شما‌ها نزدیک شد.
 
راه حل آشنا برای مقابله با تندرو‌ها
 
مشاور رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تندرو‌های صاحب منصب با تذکر و هشدار دست از تندروی برنمی‌دارند، گفت: تندرو‌ها را تنها می‌توان با بی‌اعتنایی جدی یا برخورد جدی ادب‌کرد والا از بی‌ادبی پلکانی برای ترقی می‌سازند.حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏کسی که با تند روی به پست و مقامی رسیده‌است با تذکر و هشدار دست از تندروی بر نمی‌دارد، بلکه تصور می‌کند دیگران را مجبور کرده برای او اهمیت بیشتری قائل شوند. تندرو‌ها را تنها می‌توان با بی‌اعتنایی جدی یا برخورد جدی ادب‌کرد والا از بی‌ادبی پلکانی برای ترقی می‌سازند.»
 
توصیه تسلیحاتی محسن رضایی به دولت
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از دولت خواست با صادرات تسلیحات پیشرفته ایران، به درآمدهای ارزی جدیدی دست یابد.محسن رضایی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به اتمام تحریم‌های تسلیحاتی ایران نوشت:هر چند تحریم‌های تسلیحاتی ایران یک اقدام ظالمانه بوده و الان هم با آزاد شدن و رفع تحریم‌های تسلیحاتی، آمریکا و اروپا به آن پایبند نخواهند شد، امّا دولت با برنامه‌ریزی درست باید از شکاف‌های بین‌المللی و همچنین نیاز بسیاری از کشورهای جهان به تسلیحات پیشرفته ایرانی استفاده کند و به درآمدهای ارزی جدیدی دست یابد.
 
واکنش سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره اظهارات ذوالنوری
 
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات نماینده مردم قم علیه رییس جمهوری، گفت: اگر شکایتی درباره اتفاقات اخیر به هیات واصل شود، آن را بررسی می‌کنیم.حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چه واکنشی درباره اظهارات حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم علیه رییس جمهوری داشته است گفت: اگر شکایتی در این باره واصل شود، هیات به آن رسیدگی می‌کند. هیات نگاه فردی به شکایت‌ها و به ویژه این موضوع ندارد و هر شکایتی رسیدگی، بررسی و رای گیری می‌شود و بر اساس آراء گفته می‌شود که آیا این رفتار در راستای وظایف نمایندگی هست یا نیست.عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این شکایت را قاعدتا باید از طرف فرد یا گروهی که علیه او اهانتی صورت گرفته است، انجام شود.غضنفرآبادی با تاکید بر اینکه بهتر است این موضوع در یک فضای آرامتری حل شود، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم فضای رسانه‌ای بتواند کمکی به حل چنین مسائلی کند.وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: ایشان همیشه گفته‌اند که باید تعامل و هماهنگی میان قوا وجود داشته باشد البته مجلس نیز باید در چارچوب اختیاراتی که دارد به وظایف خود عمل کند.
 
عضو خبرگان رهبری: صلح امام حسن(ع) تحمیلی بود نه انتخابی
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: صلح امام حسن(ع) تحمیلی بود و امام برای حق و پاسداری از اسلام این صلح را پذیرفت؛ سندی برای این ادعا که امام حسن(ع) به خواست اکثریت تن به صلح داد، در دسترس نیست.آیت‌الله محسن حیدری اظهار داشت: صحبت‌های اخیر رئیس جمهور محترم مجموعه‌های از صحبت‌های درست و نادرست بود.وی افزود: اسلام در سایه مجاهدت‌ها و رشادت‌های پیامبر اسلام و صحابه به بار نشسته است و اگر جانفشانی‌ها و جنگ پیامبر با دشمنان نبود، اکنون اسمی از اسلام باقی نمانده بود.نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: پیامبر اسلام صلح هم داشت ولی صلح پیامبر اسلام برای تکمیل جهاد و برای اسلام بود. جنگ و جهاد پیامبر(ص) برای حق و دفاع از موجودیت اسلام در برابر لشکر کفر بود.وی درباره صلح امام حسن(ع) ادامه داد: این یکی از مظلومیت‌های امام است که هنوز از درک عظمت "صلح حسنی" بی‌اطلاع هستیم و آن نرمش قهرمانانه و شکوهمندانه را قادر به تحلیل درست نیستیم.حیدری افزود: اینکه رئیس جمهور گفتند امام حسن(ع) به خواست اکثریت تن به صلح دادند، برای این ادعا سندی در دسترس نیست و اگر ایشان مدارکی دارند، ارائه دهند.وی گفت: رفتار و سلوک ائمه بر محور حق است و نه اکثریت. صلح و پذیرش آن از سوی امام برای حفظ اسلام بوده است و این رفتاری است که اگر هر یک از ائمه هم بودند، انجام می‌دادند.
 
باقری‌کنی: گزارشگر داخلی حقوق بشر ایجاد می‌شود
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به ایجاد نهادی تحت عنوان گزارشگر داخلی حقوق بشر اشاره کرد و گفت: به دنبال تاسیس چنین نهادی هستیم تا مسائل حقوق بشری حوزه‌های مختلف در داخل کشور را همراه با مستندات ارائه دهند و ما نیز این گزارش‌ها را به مردم بدهیم.علی باقری‌کنی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در دیدار با رییس پژوهشگاه قوه قضاییه، تعامل این ستاد با پژوهشگاه قوه‌قضاییه را یک ضرورت دانست و گفت: ستاد حقوق بشر باید از توانمندی و ظرفیت‌های پژوهشگاه قوه قضاییه استفاده کند.وی تأکید کرد: متاسفانه بحث حقوق بشر در بعد داخلی (حقوق مردم) و بیرونی (حقوق ملت) و همچنین مباحث بین‌المللی در کشور ما مهجور واقع شده و جایگاه واقعی خود را ندارد.باقری‌کنی افزود: بر عکس تصور بسیاری افراد، معتقدیم در عرصه مباحث بین‌المللی فضای خوبی برای تحقق اهداف و مقاصد نظام وجود دارد، اما به آن بی‌توجهی می‌شود.
 
امیر حاتمی: هرگز درخصوص موشک با آمریکا گفتگو نمی‌کنیم
 
وزیر دفاع گفت: ایران هیچ زمانی در خصوص موشک‌های خود با آمریکا گفتگو نخواهد کرد و هیچ کسی حق چنین درخواستی را ندارد.به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای در خصوص پایان تحریم تسلیحاتی، جنگ قره‌باغ کوهستانی و سازش برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی به گفتگو نشست.میر حاتمی به شبکه الجزیره گفت: ایران آماده امضای معاهدات نظامی و امنیتی با کشور‌های حوزه خلیج فارس در راستای حفظ ثبات و امنیت منطقه است.وی سازش کشور‌های امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را یک تهدید مستقیم برای امنیت منطقه و خلیج فارس دانست و افزود: «هر تهدیدی از جانب اسرائیل که از مبدأ خلیج فارس باشد، فورا با پاسخ روشن و مستقیم مواجه خواهد شد.»وزیر دفاع در خصوص جنگ قره‌باغ کوهستانی نیز گفت که ایران هیچ زمانی مرز و خاک خود را برای انتقال سلاح‌های روسی به ارمنستان به کار نگرفته و این مسائل صرفا اتهام است.
 
کنایه‌های سنگین عباس عبدی به حمله‌کنندگان به روحانی

عباس عبدی در یادداشتی به حملات علیه رئیس جمهور واکنش نشان داد.اصولگرایانی که تا حد خواهان اعدام شدن و اثبات خیانت او جلو رفته‌اند و هیچ دادگاهی هم از آنان سوال نمی‌کند به چه چیزی جز خودشان حمله می‌کنند؟ این حمله به کل سابقه‌ای است که از آن می‌خواهید دفاع کنید. این حمله به ساختاری است که او براساس ضوابط آن برآمده است. این حمله به مردمی است که به درخواست خودتان پای صندوق رای آمدند و آنان را حداقل در سخن ارج می‌نهید. این حمله به ساختاری است که نمی‌تواند بر عملکرد مسوولان خودش نظارت کافی و موثر داشته باشد. این حمله به تشخیص شورای نگهبان است که دروازه ورود به حکومت در این سطح است. این حملات هیچ‌کدام به اصلاح‌طلبان نیست و نخواهد بود. چون اصلاح‌طلبان به همه این موارد گفته شده، نقد دارند و مشارکت انتخاباتی آنان نیز مشروط است.حداکثر انتقاد به اصلاح‌طلبان این است که چرا به فرآیند انتخاباتی موجود اعتماد کرده و تن دادند.پس این حملات شما علیه روحانی، ببخشید، تف سربالاست که مثل بومرنگ عمل می‌کند و اعتبار و کارایی تمام موارد گفته شده را نقض و رد می‌کند. حالا فرض کنیم که این حملات علیه خودتان نباشد، چه فایده‌ای دارد؟ اینکه او تا 9 ماه دیگر هست و تمام می‌شود، شما می‌مانید و وضعیتی که قادر به انجام کوچک‌ترین اصلاحی هم در آن نیستید. شاهدش مجلس فعلی است. قوی‌ترین شما طی 1384 تا 1392 آمد، چه کرد؟ جز اینکه الان مثل استخوان در گلویتان گیر کرده و علیه سیستم شده است؟ جز اینکه صدها میلیارد دلار پول نفت را گرفت، روزی که رفت جز سیاهی و بدبختی اثری از خود نگذاشت؟
 
خباز: غیر از عارف و جهانگیری هم کاندیدا داریم

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ از ادعاهای بزرگ بپرهیزند.اصلاح‌طلبان دو آرزو دارند، یکی اینکه انتخابات پرشور و دشمن شکن برگزار شود. آرزوی دوم این است که کاندیدای ما رأی بیاورد.بی‌توجهی به محرومان برای رئیس جمهور نقص است.کاندیدای ریاست جمهوری باید اول ایده و مانیفست خود را مشخص کند.چنددستگی در جریان اصلاحات وجود ندارد؛ اما این به معنی نبودن اختلاف سلیقه در طیف‌ اصلاح‌طلب نیست. برخی دوستان به خاطر رفتارهایی که در دولت روحانی و مجلس دهم اتفاق افتاد دلخورند و فهرست اشتراکی را به صلاح نمی دانند و معتقدند یا باید کاندیدای اصلاح طلب داشته باشیم یا اصلاً حضور پیدا نکنیم.
 
نوید محمدزاده هم کرونا گرفت!

نوید محمدزاده بازیگر سینما با انتشار تصویری در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام از ابتلای خود به کرونا خبر داد و برای این بیماری خط و نشان کشید! محمدزاده که در سریال «قورباغه» تازه‌ترین محصول شبکه نمایش خانگی ایفای نقش کرده، در ماه‌های گذشته با حضور در چندین پروژه سینمایی روز‌های شلوغی را از سر گذرانده است. /خبر آنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار