رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش زاهدی به اظهارات برخی داخلی‌ها درخصوص انتخابات آمریکا / مجید انصاری: عده‌ای فحاشی و هتک حرمت را انقلابی‌گری می‌دانند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴ 25 October 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش بانوی اصولگرا به پیشنهاد رفراندوم گذاشتن جنگ یا صلح

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: صلح چیزی نیست که به رفراندوم بگذاریم. خیلی لایه‌های آشکار و پنهان دارد و باید در بعضی از جلسات کارشناسی کاملاً محرمانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. الهه افتخاری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفتگو با مهر، در رابطه با علمی و عقلانی بودن پیشنهاد برخی سیاسیون مبنی بر به رفراندوم گذاشتن جنگ یا صلح، اظهار داشت: صلح چیزی نیست که به رفراندوم بگذاریم. خیلی لایه‌های آشکار و پنهان دارد و باید در بعضی از جلسات کارشناسی کاملاً محرمانه، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اگر بخواهند آن را به رفراندوم بگذارند در حقیقت دشمن را بیشتر از دوست در جریان قرار دادند و نمی‌توانند همه مطالب و همه راهکارها و استراتژی‌ها را مطرح کنند که ابتدا دشمن متوجه می‌شود و بعد دوست و بعد مردم رأی بدهند؛ بنابراین، این به مصلحت مردم نیست. یعنی اگر مصلحت نظام و مردم را می‌خواهیم باید عاقلانه رفتار کنیم، اینکه هیاهو و جار و جنجال به پا کنیم و با غوغا سالاری بخواهیم یکسری اقدامات صورت گیرد تا مردم را در مقابل نظام قرار دهیم خیلی اشتباه است‌. بنابراین این رفتار نه در شأن مردم است و نه به صلاح است. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه مسئولین به تاکید بر اینکه ما شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت مجلس را داریم، باید اینها را بررسی کنند، خاطرنشان کرد: رؤسای سه قوه به جای اینکه بعضی شأن از کرونا بترسند و به تعطیلی بروند باید بنشینند و تمام ابعاد را در نظر بگیرند. کسانی که دست‌اندرکار هستند و به تمام ابعاد شناخت دارند، باید این مسائل را بررسی کنند. این اقدام یک فرافکنی و کار اشتباهی است.

 واکنش عجیب یک نماینده به تذکر رهبری: روحانی نازک نارنجی شده است!

از جمله نمایندگانی که رییس جمهور را مورد اهانت قرار داد، می توان به «علی اصغر عنابستانی» اشاره کرد. خبرنگار برنا در تماس با «علی اصغر عنابستانی»، نماینده مردم سبزوار در مجلس، از او پرسید: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا رهبری خطاب به کسانی که راه تخریب را در پیش گرفتند تاکید کردند که حرمت هر سه قوه باید حفظ شود و توهین به مسئولان حرام است، نظر شما در رابطه با اظهارت رهبری چیست، گفت: قطعا توهین به رییس جمهور بد است اما روحانی نازک نارنجی شده است! رهبری که مصداق برای این توهین ها تعیین نکرده اند.عنابستانی بیان کرد: حرف در مصداق است که چه کلامی هتک حرمت محسوب می‌شود یا نمی شود. توییت خود به روحانی را توهین نمی دانم. انشاءالله همه با هم تمرین کنیم تا احترام یکدیگر را نگه داریم.

واکنش زاهدی به اظهارات برخی داخلی‌ها درخصوص انتخابات آمریکا

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توییتی به اظهارات برخی داخلی‌ها درخصوص انتخابات پیش روی آمریکا واکنش نشان داد."محمدمهدی زاهدی"، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در توییتی نوشت: فارغ از اینکه رئیس جمهور آمریکا ‎بایدن باشد یا ترامپ، بدانیم و باور کنیم آمریکا بدعهد و پیمان شکن است و هر دو ایشان بر ادامه روند خصمانه علیه ملت بزرگ ایران و در عین حال ترس از قدرت و نفوذ انقلاب اسلامی اذعان دارند.

خاطره کواکبیان از ذوالنوری

کواکبیان نماینده سابق مجلس گفت: یادم است ذوالنوری در مجلس دهم برای استیضاح رییس جمهوری امضاء جمع می‌کرد. پیش من آمد، گفتم آقاجان برو پی کارت! امضا نمی‌کنم. سپس پشت تریبون رفتم و گفتم که «ما اصلاح طلبان رشیدتر از آن هستیم که کار بیهوده انجام دهیم.» سر و صدا بلند شد گفتند یعنی ما رشید نیستیم؟ گفتم ما کاری به شما نداریم و داریم بحث خودمان را می‌کنیم، ما کار عبث انجام نمی‌دهیم. فردای آن روز به او گفته شده بود این بساط را جمع کنند بعد دیگر پیگیری نکردند.

شرط و شروط جدید برای انتخابات ریاست جمهوری

کمیسیون شوراها در جمع‌بندی‌ خود راجع به طرح اولیه اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرده که حداقل سن ۴۵ و حداکثر ۷۰ سال برای نامزد ریاست‌جمهوری در نظر گرفته شود. همچنین داوطلبان ریاست‌جمهوری موظفند برای هریک از حوزه‌های«فرهنگی-اجتماعی»، «سیاسی»، «اقتصادی»، «بین المللی» و «امنیتی - دفاعی» هر یک حداقل یک نفر (مجموعا ۵ نفر) به عنوان مشاور به هنگام ثبت‌نام معرفی کنند. در صورت درخواست داوطلبان ریاست جمهوری، ارزیابی برنامه آنها از طریق مصاحبه با مشاوران موضوع این ماده توسط شورای نگهبان انجام می‌پذیرد. معرفی مشاوران باید منضم به رضایت‌نامه کتبی افراد معرفی شده باشد. در صورت معرفی داوطلب از سوی احزاب ملی یا جبهه های سیاسی موضوع قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، داوطلب از معرفی مشاورین موضوع این ماده معاف خواهد بود.نکته مهم: این طرح اینک باید در صحن علنی مجلس بررسی شود و در صورت تصویب به تایید شورای نگهبان نیز برسد؛ لذا این طرح نهایی نیست.

توضیح ظریف درباره تنها حساب توییترش

وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری اعلام کرد که تنها یک حساب در این شبکه اجتماعی دارد و دیگر حساب‌ها جعلی است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه‌شب در صفحه رسمی توییتر خود به آدرس @JZarif به زبان انگلیسی نوشت: این تنها حساب کاربری توییتر است که من استفاده می‌کنم، و هر شخص یا ربات دیگری که از اسم یا تصویر من استفاده کند، جعلی است.

 مجید انصاری: عده‌ای فحاشی و هتک حرمت را انقلابی‌گری می‌دانند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: کسانی که ادعای ولایتمداری و انقلابی‌گری دارند باید بیش از دیگران به ارزشهای اخلاقی و اسلامی پایبند باشند ولی عده‌ای انقلابی گری را با فحاشی و هتک حرمت اشتباه گرفته اند.این افراد فکر می کنند اگر در تریبون مجلس همه حریم های اخلاقی را شکستند و با رکیک‌ترین الفاظ به مقام دوم کشور توهین کردند، شجاعت محسوب می شود در حالی که این شجاعت نیست و همانطور که بین انتقاد و توهین فرق هست بین شجاعت و بی حیایی هم تفاوت وجود دارد.وقتی که هتک حرمت نسبت به مسئولان عالی رتبه کشور باشد قانون این موضوع را با صراحت جرم تلقی کرده و چون جرم آشکار است احتیاج به شاکی خصوصی ندارد و مدعی العموم باید برای برخورد با آن ورود کند./ایرنا

منتقدان دولت هیچ گاه نپذیرفتند که باید با آن کنار بیایند

محمدعلی وکیلی، نماینده پیشین مجلس: منتقدان دولت هیچ گاه نپذیرفتند که بالاخره باید با این دولت به عنوان دولت مشروع و مستقر کنار بیایند. زیبنده نبود که به رغم تذکرات صریح رهبری در گذشته، ما همچنان شاهد این نوع رفتارهای هنجارشکن وهتک حرمت از سوی این گروه‌ها باشیم. با عنایت به تجربه گذشته، به نظر می رسد آقایان سعی می‌کنند با توییت و مصاحبه و موضع‌گیری کوتاه‌مدت، ولایتمداری خود را به ظاهر نشان دهند، ولی در میان‌مدت مجددا با ژست انقلابی‌گری سعی می‌کنند جلوتر از رهبری حرکت کرده و دوباره به بی‌اخلاقی و حرمت‌شکنی ادامه دهند./ایرنا

پاسخ گزنده کمدین آمریکایی به ترامپ: من دنبال دلقک می‌گردم و تو پس از ۲۰ ژانویه بیکار می‌شوی...

ساشا بارون کوهن که در تازه‌ترین فیلم از مجموعه «بورات» رئیس جمهوری آمریکا و هوادارانش را حسابی دست انداخته، به توهین اخیر ترامپ پاسخی گزنده و کوبنده داد.ترامپ درباره بارون کوهن گفته بود: من اصلا او را بامزه نمی‌دانم و کوهن از نظر من حال به هم زن است. یک روز پس از رسانه‌ای شدن این سخنان ترامپ، کمدین و بازیگر ۴۹ ساله انگلیسی عصر شنبه در صفحه رسمی خود در توییتر این‌گونه پاسخ او را داد: دانلد، من سپاسگزارم که رایگان برای بورات تبلیغ کردی. حرفت را قبول دارم و من هم تو را بامزه نمی‌دانم. با این حال، یک دنیا دارند به تو می‌خندند. من همیشه دنبال دلقک‌هایی می‌گردم که نقش نژادپرست‌ها را بازی کنند و تو هم که پس از ۲۰ ژانویه دنبال کار می‌گردی. بیا با هم مذاکره کنیم! 

محبیان: باید در مفهوم انقلابی‌گری بازنگری کنیم

امیر محبیان کارشناس مسائل سیاسی: اگر فردی را دیدیم که شعارهای تند نابخردانه می‌دهد در برابر مردم می‌ایستد رفتاری نامهربانانه و خشن با مردم دارد، در او قدرت طلبی و مقام پرستی دیده می شود، در زندگی‌ افراطی‌ها، فساد و ناپاکی و تکبر وجود دارد او انقلابی نیست.مدل حکمرانی رهبری روشن است؛ امنیت کشور برای ایشان اولویت دارد زیرا اساساً هر اتفاق مثبتی فقط در بستر جامعه امن رخ می‌دهد.مهمترین وظیفه ابتدایی حکومت‌ها هم حفظ امنیت است.گمان بعضی آن است که انقلابی گری معادل افراطی گری و فریاد زدن شعارهای تند نابخردانه و در برابر خواست مردم است. اینان دقیقا رصد می‌کنند که مردم چه چیزی را دوست دارند، سپس علیه آن موضع تند می‌گیرند؛ اینان خواسته یا ناخواسته مایلند که انقلاب و ارزش های آن از قلب مردم بیرون رفته و جای آن را نفرت و کینه بگیرد./تسنیم

وزیر ارشاد: نهیب رهبری را تا سال ۱۴۰۰ از یاد نبریم
 
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «سخنان رهبری در حرمت هتک رییس جمهوری صراحت و تاکید لازم و روشن را داشت. از معاندان نظام و ایران انتظاری نیست اما برخی از دوستان انقلاب و کشور تغییر رویه خواهند داد؟ تا ۱۴۰۰ این هشدار و نهیب را از یاد نبریم.»
 
مدیر عامل آپارات به خاطر انتشار این ویدئو ده سال حبس گرفت

حدود یک سال پیش بود که در آپارات ویدئویی بارگذاری شد که حواشی و پیامد‌های زیادی برای مدیران آن داشت. اواسط مهر ۱۳۹۸ بود که ویدئویی با محتوای مجرمانه در فضای مجازی (اینستاگرام) و خصوصا شبکه اجتماعی ویدئو محور آپارات منتشر شد. این ویدئو با وجود آنکه چهل دقیقه پس از انتشار پاک شد، حواشی و جنجال‌های زیادی را به دنبال داشت. در این ویدئو خانم مجری در حالی که پوششی نامتعارف داشت در مصاحبه با کودکان کم سن و سال پرسش‌هایی جنسی مطرح می‌کرد. در این ویدئو این خانم مجری از کودکان درباره چگونگی به دنیا آمدنشان سوال می‌پرسید و به اصطلاح پیگیر آموزش‌های جنسی به کودکان شده بود. /باشگاه خبرنگاران
 
انتقاد عماد افروغ از هتاکان به رئیس جمهور

عماد افروغ: ما حق نداریم به اسم آزادی هر حرفی را با هر ادبیاتی بیان کنیم. نمونه این آزادی بیان بی‌قاعده امروز در جهان نیز حکمفرماست و ما شاهدیم که در کشور فرانسه به اسم آزادی بیان به مقام والای پیامبر گرامی اسلام بی‌حرمتی می‌شود و حاکمان این کشور نیز از این بی‌حرمتی‌ها علناً حمایت می‌کنند. کانت (فیلسوف فرانسوی) در مذمت این نوع رویکرد در آزادی بیان تصریح کرده است که آزادی برای انسان‌های قدیس معنا پیدا می‌کند و مفهوم آزادی نباید از سوی هر جاهل و بی‌خردی به بازی گرفته شود. 
وی در ادامه گفت: متاسفانه نه تنها برخی سیاست‌مداران ما بلکه خیلی از چهره‌های آکادمیک در محافل علمی نیز معنای واقعی نقد را درک نکرده‌اند و خیال می‌کنند اگر یک شخص را با فحاشی و توهین بی‌آبرو کردند، او را مورد نقد قرار داده‌اند؛ در حالی که نقد یک مفهوم اساسی فلسفی دارد و این گونه معنا می‌شود که می‌گویند، حقیقت مطلق است، ولی معرفت‌های ما از آنجا که سرشار از مفروض است، همراه با خطاست. اما در عین حال داوری نسبی نیست. چون معرفت‌ها سرشار از خطا هستند، باید در معرض گفت‌وگو و داوری قرار گیرند، تا در نهایت داوری این معرفت‌های مختلف مشخص کند که کدام یک از معرفت‌ها به حقیقت نزدیک‌تر هستند.  

یک مامور کلانتری در رابطه با پرونده مهرداد سپهری احضار شد

فرمانده انتظامی خراسان رضوی با اشاره به ماجرای مرگ مهرداد سپهری در درگیری با پلیس گفت: مامور کلانتری توسط بازرسی استان احضار و تحقیقات از او آغاز شده است. محمد کاظم تقوی اظهار کرد: تحقیقات ویژه پیرامون مرگ مرد جوانی که خانواده همسر سابقش در تماس با فوریت‌های پلیس ۱۱۰ به خاطر اختلاف‌های خانوادگی و درگیری درخواست کمک داشتند، آغاز شده است. وی عنوان کرد: در پی تماس تلفنی با فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر درگیری مرد جوان با خانواده همسر سابقش و همچنین درگیری با اهالی محل همراه با تخریب وسایل آن‌ها، درخواست پیگیری فوری موضوع شد. به همین خاطر گشت کلانتری کاظم آباد مشهد در محل حاضر می‌شود. فرمانده انتظامی خراسان رضوی بیان کرد: پس از اعلام گزارش مرگ این مرد جوان، انتشار تصاویری از زمان دستگیری این فرد و ادعای مسمومیت بر اثر اسپری فلفل در شبکه‌های معاند، در همان دقایق اولیه و قبل از انتشار تصاویر مربوط، ما دستور ویژه‌ای به رئیس بازرسی پلیس استان برای پیگیری سریع پرونده و روشن شدن چرایی و علت آن صادر کردیم. تحقیقات با احضار مامور انتظامی آغاز شد. تقوی خاطرنشان کرد: مرد جوان دارای سوابق متعدد همچون نگهداری حشیش و هروئین در سال ۹۳، سرقت ادوات کشاورزی و سرقت گوشی تلفن همراه در سال ۹۷، سرقت احشام، سرقت لوازم خانه و سرقت از باغ در سال ۹۸ بوده است. وی ادامه داد: پلیس مقید به اخلاق‌مداری و قانون‌محوری است. پلیس احقاق حقوق شهروندان را وظیفه و تکلیف خود می‌داند.

حذف تصویر بانوان از سنگ‌های مزار در آرامگاه رویان در مازندران

پوشاندن تصویر بانوان از روی سنگ قبر‌های آرامگاه شهر رویان، خودسرانه و بدون اطلاع دادن به خانواده‌های این درگذشتگان سبب نارضایتی و انتقاد‌های تعدادی از شهروندان این شهر شده است. عصر پنجشنبه گذشته که تعدادی از شهروندان رویان برای زیارت اهل قبور و فاتحه‌خوانی بر مزار درگذشتگان خود به آرامگاه این شهر رفتند، با سنگ قبر‌های مخدوش شده‌ای مواجه شدند که تصویر روی آن با رنگ پوشانده شده و مشخص نبود، چه فرد یا افرادی اقدام به حذف تصویر از روی آن‌ها کرده بودند. این اتفاق فقط در مورد سنگ قبر‌هایی دیده شد که تصویر صورت …
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار