رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:روایت کریمی قدوسی از دستاورد مذاکرات / محاکمه مدیری که با همکاری اینترپل به کشور برگردانده شد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۶۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸ 13 November 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

امام جمعه کرج: انتخابات آمریکا نشان داد آمریکا کارش تمام است

امام جمعه کرج: حضرت آقا در بیانی فرمودند: اگر ساخت داخلیِ قدرت در کشور در همهی زمینه‌ها ازجمله و به‌خصوص در زمینه‌ اقتصادی، ساخت مستحکمی باشد، همه‌ی مسائل را با طرفهای گوناگون می‌شود مذاکره کرد؛ انسان منتها از موضع قدرت مذاکره میکند، نه از موضع نیاز، نه از موضع احتیاج که زبان دشمن را دراز کند، دائم شرط و شروط بگذارد، دائم حرف بیربط و مفت بزند؛ بنده علاج را در این میبینم. باید همه مواظب باشیم و نگذاریم استحکام درونی را چیزی خدشه دار کند و با آسیب هائی که به اقتدار ملی زده می شود قاطعانه برخورد کرد. کسانی که دم از مذاکره با استکبار و برقراری روابط از روی ضعف و انفعال می زنند؛ دانسته یا نداسته استقلال کشور را نشانه گرفته اند. انتخابات مفتضح آمریکا را دیدید و بهتر از این نمی شد به عده ای نشان داد و قبولاند که لیبرال دموکراسی و به تبع آن آمریکا کارش تمام است.


نماینده ایلام در مجلس نهم به خاطر کرونا درگذشت

عمران علیمحمدی نماینده سابق مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و از رزمندگان دفاع مقدس صبح امروز جمعه ۲۳ آبانماه در اثر ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت و به همرزمان شهیدش پیوست. وی پس از چندین روز بستری در بخش مراقبت های ویژه به علت عارضه های ناشی از حضور در جبهه های جنگ و در اثر ابتلا به کرونا پس از طی یک دوره چند روزه مبارزه با این بیماری دار فانی را وداع گفت.

محمدبیگی، نماینده مجلس: «شیرین بیان» ضد کرونا است

دبیر کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس شورای اسلامی گفت: طب سنتی برای کنترل کرونا در چین بسیار نقش داشته و مطالعات نیز ثابت کرده که شیرین بیان ضد کووید ۱۹ است. فاطمه محمدبیگی در ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در استان قزوین افزود: در کشورهای چین، تایوان و اروپا برخوردهای مقتدرانه‌ در اجرای شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و طب سنتی ۳ عامل مهم در کنترل همه گیری کرونا بوده است. او با بیان اینکه در کشور چین طب سنتی برای کنترل کرونا بسیار نقش داشته، گفت: این روزها ساعات کاری عطاری‌ها باید افزایش یابد و مطالعات ثابت کرده که شیرین بیان ضد کووید ۱۹ است. محمدبیگی با تاکید بر اینکه عطاری‌ها نباید همانند مغازه‌های دیگر تعطیل شوند، اظهار داشت: عطاری‌ها باید همانند داروخانه‌ها با ارائه داروهای گیاهی به مردم خدمت کنند و این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. این نماینده مجلس بر تشویق رعایت‌کنندگان شیوه‌ نامه‌های بهداشتی کرونا در ادارات و جامعه تاکید کرد و گفت: مدیران ادارات مختلف که در این زمینه فعال هستند باید شناسایی و تشویق شوند یا نوعروسی که تنها با چهار نفر سر سفره عقد می‌نشیند،باید از سوی سازمان‌های فرهنگی مربوط مورد تشویق قرار گیرد.

احمد خاتمی: مذاکره با دشمن جواب نداده و نمی‌دهد

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در پایان گفت: ویژگی دیگر مکتب شهید سلیمانی، فرهنگ مقاومت است. این‌فرهنگ همان فرهنگی است که راه انبیا بوده و هست. تجربه هم نشان داده باید برای مقابله با دشمنان مقاومت کرد، زیرا مذاکره با دشمن جواب نداده و نمی‌دهد و نسخه باقیمانده برای ما، نسخه مقاومت است که جوابگو خواهد بود.این‌عضو شورای نگهبان ادامه داد: ویژگی دیگر شهید سلیمانی این بود که با تمام وجود از استکبار نفرت داشت؛ نفرتی که ریشه قرآنی دارد و این‌نفرت را امام راحل (ره) به ملت ما آموخت. این‌روزها بازی‌های ظاهری مختلفی در آمریکا جریان دارند. یکی در آستانه رفتن و دیگری در آستانه آمدن است و اگر کسی به آن‌ها دل ببندد، از نظر سیاسی، بسیار ناشی‌گری کرده است. زیرا ترامپ سردار عزیز ما را به شهادت رساند و بایدن هم به او خسته نباشید گفت و از این‌کار شیطانی تجلیل کرد. پس راه درست در مقابله با آمریکا راه نفرت از آنهاست و برای این‌کار باید مقتدر شویم.

زنگنه: دولت آمریکا مسئول مرگ روزانه ۴۰۰ ایرانی است

وزیر نفت با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و محروم کردن ایران از درآمدهای نفتی سبب شد کشورمان در مقابله با کرونا با مشکل روبه‌رو شود، گفت: معتقدم دولت آمریکا مسئول کشته شدن روزانه ۴۰۰ نفر از مردم ایران به‌دلیل همه‌گیری ویروس کروناست.«بیژن زنگنه» امروز (پنجشنبه) در حاشیه بیست و دومین نشست سالانه وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) که به صورت وبینار برگزار شد، ‌ادامه داد: نقش مخرب آمریکا در تمام مقررات جهانی در چهار سال اخیر قابل مشاهده بود.وی به رفتارهای آمریکا از جمله در مورد گرم شدن آب و هوا و کنوانسیون‌های آب و هوایی تا به هم زدن روابط تجاری با چین و جنگ تجاری با چین، روابط دو طرف اقیانوس اطلس و خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یک جانیه و غیرقانونی بر ایران به ویژه در بخش انرژی اشاره کرد و افزود: آمریکا دسترسی ایران را به درآمدهای خود محدود و از نظر خوش منع کرده و باعث شده در این شرایط کرونا که بازارهای جهانی با رکود رو به رو است، تا روزی ۴۰۰ کشته در کرونا داشته باشیم و نتوانیم از اموال و درآمدهای خودمان برای زندگی مردم و به ویژه برای هدف‌های بشر دوستانه و بهداشتی و درمانی استفاده کنیم.

نظر عباس عبدی درباره رئیس جمهور بعدی: فرقی ندارد!

عباس عبدی درباره احتمال روی کار آمدن یک پوپولیست در سال ۱۴۰۰ گفت: در شرایط کنونی چه یک نفر پوپولیست سر کار بیاید و چه فردی که بظاهر برنامه ای نوشته باشد تفاوت چندانی در نتیجه نهایی ندارد.عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب درباره رواج رفتارهای پوپولیستی در بین سیاسیون، گفت: برای جامعه ای که هیچ صاحب قدرتی راه حلی منطقی و جامع برای آن ندارد یا نمی‌تواند داشته باشد، پوپولیسم سکه رایج است. یعنی سوار شدن بر امواج حرف های بی پایه، بی منطق و بدون دلیل، وعده های پوچ دادن و حرفهای چرت و پرت زدن! این اتفاقی است که می افتد.وی افزود:‌درمورد آسیبی که این شیوه عمل به کشور می زند مثالی می‌زنم. فرض کنید که یک هواپیمایی حامل سوخت است و فقط با سوختی که خودش حمل می کند به جلو می‌رود، هرچه این سوخت را بیشتر مصرف می کند هواپیما سبک تر و سرعت آن بیشتر می شود اما در عین حال سوخت آن ته می‌کشد و دیر یا زود سقوط خواهد کرد. این سرانجام پوپولیسم است.عباس عبدی درباره احتمال روی کار آمدن یک پوپولیست در سال ۱۴۰۰ گفت: در شرایط کنونی چه یک نفر پوپولیست سر کار بیاید و چه فردی که بظاهر برنامه ای نوشته باشد در ساختار موجود تفاوت چندانی در نتیجه نهایی ندارد. همه اینها نهایتا روی یک ریل می افتند و همان را باید تا آخر بروند و این همان وضعیتی است که می بینیم مگر اینکه مسیر این ریل به طور کلی بازسازی و اصلاح شود، آن موقع دیگر کسی با شعار پوپولیستی و عوام فریبانه و پوچ نمی تواند سر کار بیاید و مجبور است که برنامه قابل اجرا ارائه دهد.

جواد امام: فراکسیون امید «گندم‌نمای جوفروش» بود

عضو شورای‌ عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان گفت: فراکسیون امید با رای مردم به برند اصلاح طلبی، با بیش از ۱۰۰ نماینده در مجلس دهم تشکیل شد، سپس برخی آنها تغییر فراکسیون دادند و «گندم نمای جو فروش» شدند چون با رای اصلاح‌طلبی به مجلس رفتند و خلاف آن عمل کردند.«جواد امام» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، درباره عملکرد فراکسیون امید مجلس دهم گفت: این فراکسیون در مجلس دهم در اقلیت بود. برخی اعضای آن در همان روزهای اول تغییر فراکسیون دادند و به مستقلین و اصولگرایان پیوستند.دبیر کل حزب مجمع ایثارگران اصلاح طلب، سیستم حزبی کشور را دچار اشکال دانست و گفت: در کشور ما حزب جایگاهی ندارد به همین دلیل امروز شاهد حضور دست‌کم ۱۲۰ حزب در کشور هستیم. حزب می‌تواند برنامه تولید و تدوین کند و کادرسازی انجام دهد. حزب باید با حضور در انتخابات برنامه خود را به رای بگذارد. این در حالی است که نظام انتخاباتی ما برای احزاب جایگاهی تعریف نکرده است.جواد امام یادآور شد: اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات ۱۴۰۰ با برنامه حاضر شده و نامزد خود را معرفی کنند و او باید برنامه مورد نظر اصلاح طلبان را نمایندگی کند. به لحاظ سیستم‌های حزبی، جریان اصلاحات باید در پی نیروی تشکیلاتی و حزبی مورد نظر برود تا مطالبات خود را پیگیری کند.وی همچنین فقدان سازوکار حزبی را از عمده ترین دلایل ناکارآمدی مجلس یازدهم ذکر کرد و گفت: مجلس یازدهم در حالی شکل گرفت که محدودیت هایی برای سایر رقبا فراهم شد در حالی که اگر رقابت واقعی شکل می‌گرفت، ترکیب مجلس این نبود. الان هم به نظر می رسد این مجلس برنامه خاصی ندارد و اشخاصی که امروز در آن هستند غیر از ضرباتی که به خودشان زدند خروجی خاصی نداشتند.جواد امام خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس یازدهم اگر دوباره در معرض رای مردم قرار گیرند، شاید دوباره موفق به حضور در مجلس نشوند و رای نیاورند به دلیل اینکه مردم احساس می کنند این افراد نمی‌توانند آنها را نمایندگی کنند و موثر باشند.

عطاءالله مهاجرانی به قتل رسید؟

وزیر ارشاد دولت اصلاحات به انتشار خبر قتلش واکنش نشان داد. همسر وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز خبر منتشر شده مبنی بر به قتل رسیدن عطاءالله مهاجرانی را تکذیب کرد.در پی انتشار خبر قتل مهاجرانی با ضربات چاقو در شهر لندن، جمیله کدیور با انتشار تصویری از همسر خویش که مربوط به چند ساعت قبل است، خبر را جعلی خواند.جمیله کدیور در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تکذیب این خبر گفت: آقای عطاءالله مهاجرانی در صحت و سلامت به سر می‌برد و خبر منتشر شده جعلی است.عطاءالله مهاجرانی پس از انتشار خبر به قتل رسیدنش با ضربات چاقو در شهر لندن، در صفحه توئیتر خود نوشت: « وودی آلن: "مرگ می‌تواند هر زمان و هر کجا به سرغ من بیاید. مهم آن است که من آنجا نباشم" نبودم!» 

آمار فلاحت‌پیشه از تعداد تحریم‌های ایران: ۷۰۰ مورد تازه بعد از ترامپ اضافه شد

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، در گفت و گو با برنا در رابطه با آینده برجام گفت: اعتقاد من بر این است که هر آنچه که در زمان ترامپ در رابطه با برجام شکل گرفت هم به منافع آمریکا و هم به منافع ایران، لطمه زد. این حرکت بخشی از یک جانبه گرایی ترامپ بود که رفته رفته موجب شد موضعی منفی در دنیا در خصوص ترامپ شکل بگیرد. به غیر از ۱۲۴۸ تحریم ۹۱۵ تحریم برداشته شده بود اما بعد از ترامپ علاوه بر اینکه تحریم های گذشته احیا شد ۷۰۰ تحریم تازه تحت عنوان تحریم های ترامپ اضافه شد، این وضعیتی قابل دفاع نیست.او افزود: ۴ سال در زمان ترامپ خود او و جریان محافظه کار آمریکا و طیف راست اروپا و دو لابی صهیونیست ها و مرتجعین منطقه علاوه بر اینکه خود برجام را مورد حمله قرار می دادند، دو عامل دیگر را مطرح می کردند که امروز آن دو مورد را به عنوان انتظار از بایدن مطرح می کنند، همین مساله فضا را کمی سنگین می کند.رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم اضافه کرد: به نظر من اولین گام ایرانیان این باشد که چندان خوشبینانه به قضیه نگاه نکنند. چون این سیاست ها یک طرفه نیست و طرف مقابل ما آمریکا است و احتمال دارد، دموکرات‌ها به سیاست های تحریمی ادامه بدهند. از طرفی گزینه نظامی از روی میز برداشته شده وترامپ سعی کرد از این گزینه استفاده کند ولی موفق نشد بنابراین به این نتیجه رسید که نمی تواند، موفقیتی قابل پیش بینی کسب کند.

 ادعای احمدی‌نژاد درباره کرونا در گفتگو با ایندیپندنت

محمود احمدی نژاد می گوید: کرونا که معلوم است یک ویروس آزمایشگاهی است، ساخته شده و عمدا منتشر شده است با اهداف سیاسی.محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان در گفتگویی اینستاگرامی با ایندیپندنت به سوالاتی پاسخ داده است.کرونا که معلوم است یک ویروس آزمایشگاهی است، ساخته شده و عمدا منتشر شده است با اهداف سیاسی. من معتقد هستم کسانی که دنیا را در صد سال اخیر مدیریت کردند، به این نتیجه رسیده اند که ساز و کارهایشان دیگر پاسخ نمی دهد، باید تغییرات اساسی بوجود بیاورند و انتشار کرونا، یکی از اهدافش پوشش دادن و تغییرات است. یعنی زمینه را برای تغییرات فراهم کنند. دستورالعمل هایی را که منتشر می کنند در دنیا بسیار گنگ است، چند پهلو و متناقض است و هر کشوری که بخواهد از آن دستورالعمل ها تبعیت بکند دچار مشکلات می شود. بنظرم در ایران هم مشکل اصلی این است که مدیریت کرونا، در تبعیت از سیاست هایی که بهداشت جهانی منتشر می کند، دارد اتفاق می افتد و همین باعث شده که مهار کرونا در ایران با مشکلات جدی مواجه شود.

محاکمه مدیری که با همکاری اینترپل به کشور برگردانده شد

رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران ارزی: یکشنبه، علیرضا حیدرآبادی پور مدیر عامل سابق بانک سرمایه در دادگاه محاکمه می‌شود.مسعودی مقام درباره محاکمه رئیس سابق بانک سرمایه گفت: این متهم یکی از مدیران عامل سابق بانک سرمایه بوده که در جریان تحقیقات مقدماتی پرونده از کشور خارج می‌شود.وی گفت: شهریور سال گذشته با تعیین وقت دادرسی برای رسیدگی به اتهامات مدیران سابق بانک سرمایه، این متهم نیز که در کشور حضور نداشت، با تعیین وکیل تسخیری در دادگاه به صورت غیابی محاکمه و رای محکومیت وی صادر شد.قاضی مسعودی مقام تصریح کرد: اخیرا علیرضا حیدرآبادی پور با همکاری پلیس اینترپل از اسپانیا به کشور برگردانده شد و یکشنبه در دادگاه محاکمه می‌شود.وی افزود: اطلاعات خوبی از سوی این متهم ارائه شده که بخشی از ابهامات در پرونده فساد بانک سرمایه را روشن می‌کند.

واکنش امام (ره) به اصابت موشک در اطراف جماران

روزنامه «کیهان» به نقل از مرحوم سیداحمد خمینی نوشت: یک روز بعد از ظهر حدود هفت الی هشت موشک به اطراف جماران اصابت کرد.‏‎ ‎‏خدمت امام رفتم و عرض کردم: اگر یک مرتبه یکی از موشک‌های ما به کاخ صدام بخورد‏‎ ‎‏و صدام طوری بشود ما چقدر خوشحال می‌شدیم، اگر موشکی به نزدیکی‌های اینجا - جماران - بخورد و سقف اینجا پایین بیاید و شما یک طوری بشوید چه؟ امام در پاسخ‏‎ ‎‏گفتند: «والله قسم، من بین خودم و آن سپاهی که در سه‌راه بیت است هیچ امتیاز و فرقی‏‎ ‎‏قائل نیستم. والله قسم، اگر من کشته شوم یا او کشته شود برای من فرقی نمی‌کند.» من‏‎ گفتم: ما که می‌دانیم شما اینگونه هستید اما برای مردم فرق می‌کند. امام فرمودند: «نه،‏‎ ‎‏مردم باید بدانند اگر من در یک جایی بروم که بمب، پاسداران اطراف منزل مرا بکشد و‏‎ ‎‏مرا نکشد، من دیگر به درد رهبری این مردم نخواهم خورد. من زمانی می‌توانم به مردم‏‎ ‎‏خدمت کنم که زندگی‌ام مثل زندگی مردم باشد. اگر مردم یا این پاسداران یا کسانی که در‏‎ ‎‏این محل هستند یک طوری‌شان بشود، بگذارید به من هم بشود تا مردم بفهمند همه در‏‎ ‎‏کنار هم هستیم.» گفتم: پس تا کی می‌خواهید اینجا بنشینید؟ به پیشانی مبارکشان ‌اشاره‏‎ ‎‏کردند و فرمودند: «تا زمانی که (ترکش) موشک به اینجا بخورد.» 

دیپلمات ایرانی: بایدن تحریم‌ها علیه ایران را لغو نخواهد کرد


علیرضا شیخ عطار، سفیر اسبق ایران در آلمان با انتقاد از کسانی که در ایران، موضوع تحریم را در رابطه میان آمریکا و ایران برجسته می کنند، آن را یک انحراف دانست و گفت: وقتی از ریشه های دشمنی آمریکا از ایران منحرف شویم، حتما در تصمیمات خود نیز دچار اشتباه می شویم.وی تحریم را یکی از جلوه های دشمنی آمریکا علیه ملت ایران دانست و اظهار کرد: ایران پس از انقلاب اسلامی، تابوی چهار قرنی سکولاریسم بر تمام جهان که از غرب سرچشمه گرفته بود را شکست و این سبب ایجاد کینه ای در آمریکا علیه ایران شد.سفیر اسبق ایران در آلمان درباره دیگر چالش هایی که ایران اسلامی علیه آمریکا ایجاد کرده و باعث دشمنی ایالات متحده شده است، بیان کرد: به چالش کشیدن سلطه دومین مسئله ای است که سبب ایجاد کینه دولتمردان آمریکایی علیه ایران شده است. آمریکا پس از جنگ جهانی دوم که میراث دار استعمار انگلیس شد، از طریق سلطه حاکمیت خود دنیا را تحت حاکمیت خود قرار داد اما ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی این حاکمیت سلطه را به چالش کشید.

وی از تقابل آمریکا با چالش هایی که ایران ایجاد کرده است گفت و عنوان کرد: یکی از راه های مقابله آمریکا با ایران ایجاد تحریم است و اگر همه تمرکز خود را روی تحریم بگذاریم، دشمنی اصلی را فراموش خواهیم کرد.شیخ عطار درباره اظهارات جان بولتون در خصوص لغو تحریم های ترامپ توسط بایدن بیان کرد: تردید ندارم این تحریم ها حذف نخواهند شد. با جمع آوری سخنرانی های بایدن و حزب دموکرات درباره ایران مشخص شد، آنها اساسا با تحریم ایران مخالفتی نداشتند و انتقاد از ترامپ بابت خروج از برجام به این دلیل بوده است که سبب جدا شدن متحدین آمریکا از این کشور شده است.

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

بازار گمانه‌زنی‌ها درباره ورود احتمالی سعید جلیلی به کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ ایران در حالی داغ است که دو پیام توئیتری وی درباره برجام مورد انتقاد کاربران قرار گرفته است.مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های توئیتری، برجام را خسارت محض و تعهدی یک طرفه عنوان کرده بود که تحریم بیشتر ایران نتیجه آن بوده است.جلیلی در این پیام توئیتری نوشت: «آنها آن چه را که بیشتر بود گرفتند، حداقل را هم ندادند. حالا باز دوباره تعهدات بیشتری میخواهند؟‌»محسن عبداللهی استاد حقوق بین الملل در دانشگاه شهید بهشتی یکی از کاربرانی است که به ادعای جلیلی پاسخ داده است.این کارشناس ارشد حقوق در پاسخ به جلیلی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مخالفین مذاکره با غرب غالبا درچند ویژگی مشترک هستند که یکی از این ویژگی ها این است که آنها خود در گذشته نمایش ناامیدکننده‌ای از مذاکره داشته‌اند.عبداللهی افزود: مخالفان مذاکره با غرب هیچ راه حل جایگزینی به جز کلیشه‌ «اتکای به داخل» ندارند و در سر سودای مذاکره دارند.وی تصریح کرد: اتکای به داخل نه تنها خوب که ضروری است اما با توجه واقعیت‌های دنیای امروز کافی نیست.

جناب دکتر جلیلی، کُل داستان را بفرمایید!

در شرایطی که صدایی از داخل ایران درباره مذاکره مجدد با آمریکا بلند نشده و آنچه درباره مذاکره تهران - واشنگتن گفته می شود فقط گمانه زنی رسانه ای مخالفان خارج نشین جمهوری اسلامی است که با هدف ایجاد تفرقه در میان سیاسیون ایرانی این مسائل را مطرح می کنند اما رییس تیم مذاکره کننده ایران در دولت های نهم و دهم در توئیت دیگری نوشت: عده‌ای می‌گویند برویم دوباره مذاکره کنیم!‌‌جلیلی برای تقبیح مذاکرات گذشته با غرب که به امضای برجام منجر شد، نوشت: یکی از اقدامات دولت اوباما و سناتورها پس از امضای برجام، تمدید ده‌ساله تحریم های ایران موسوم به آیسا و همچنین امضای قانون ویزا بود.وی تصویب قانون تجمیع و توسعه تحریم‌های ایران موسوم به کاتسا با اجماع حداکثری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را از دیگر پیامدهای امضای برجام برای جمهوری اسلامی عنوان کرد.

رضا نصری حقوقدان و کارشناس مسائل سیاست خارجی در پاسخ به جلیلی طی پیامی در توئیتر نوشت: جناب دکتر جلیلی، کُل داستان را بفرمایید!وی در توضیح «کل داستان» خطاب به دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: قانون آیسا که بستر حقوقی بسیاری از تحریم‌هاست، تمدید شد و از کنگره (به ویژه کنگره جمهوری‌خواه) انتظاری جز این هم نبود اما معافیت‌های مورد توافق در برجام تا زمان خروج ترامپ از توافق پا برجا ماند!این حقوقدان اضافه کرد: اصلاح قانون ویزا که یکی دیگر از دستاوردهای جریان تندرو در واشنگتن بود، محدودیت‌هایی برای کسانی که در ظرف پنج سال گذشته به هفت کشور نامبرده سفر کرده بودند برای دریافت ویزای آمریکا ایجاد می‌کرد اما برجام موجب شد دولت اوباما مجبور شود از میان این کشورها صرفاً برای «ایران» معافیت‌هایی قائل شود تا طبق تعهداتش مانع «عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران» نشود. وزارت خارجه آمریکا نیز معافیت‌هایی برای تجار و سرمایه‌گذاران و غیره که به ایران سفر می‌کردند صادر کرد.نصری درباره دیگر نتایج مثبت برجام نیز نوشت: در ضمن، صرف وجود برجام موجب شد اتحادیه اروپا نیز با تهدید به اتخاذ اقدام متقابل و وضع شرایط سختگیرانه ویزا برای اتباع آمریکایی با این اصلاحیه قانون آمریکا به شدت مخالفت کند. در مورد سایر کشورهای لیست‌شده در قانون مذکور چنین حساسیتی وجود نداشت.

 
روایت کریمی قدوسی از دستاورد مذاکرات
 
جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس درباره دستاوردهای مذاکره در توییتر نوشت: بارها تأکید کردند اگر مذاکره نشود جنگ می‌شود. مذاکره کردند و عملیات های تروریستی افزایش یافت و به مجلس، مرقد امام(ره)، رژه اهواز و نطنز حمله شد و اسرار امنیتی ما توسط نفوذی ها و هیأت های اقتصادی ربوده شد و بارها تکرار کردند که ما سایه شوم جنگ را دور کردیم.
 
شهادت ۳ مرزبان ناجا طی درگیری با تروریست‌ها در شمال غرب کشور
 
سه نفر از نیرو‌های مرزبانی بر اثر درگیری با تروریست‌ها در شمال غرب کشور به شهادت رسیدند و تلفات سنگین و مهلکی را به عناصر ضد انقلاب وارد کردند.عناصر مسلح ضد انقلاب در حوزه گروهان مرزی "تکور" در استان آذربایجان غربی حدود ساعت ۱۳:۵۰ امروز با تعدادی از عوامل مرزبانی به صورت مسلحانه درگیر شدند که با حضور عوامل کمکی به منطقه و با مقاومت کم‌نظیر، رشادت و ایثار نیرو‌های جان بر کف مرزبانی ضمن دفع حمله تروریست‌ها از نفوذ آنان به خاک مقدس کشور جمهوری اسلامی جلوگیری به عمل آمد.در این درگیری سه نفر از نیرو‌های مرزبانی به نام‌های استوار دوم "مسلم جهان‌آرا"، استوار دوم "مالک طاهر" و سرباز وظیفه "کامران کرامت" به درجه رفیع شهادت نائل و دو نفر مجروح شدند.با توجه به تبادل آتش پرحجم نیرو‌های خودی شواهد حاکی از وارد شدن تلفات سنگین و مهلکی به عناصر مسلح ضد انقلاب است که گزارش تکمیلی اعلام خواهد شد.
 
روایتی از دیدار با مهدی کروبی

حجت نظری درباره چگونگی مهیا شدن دیدارش با کروبی عنوان کرد: ارتباط بنده با کروبی به سالها قبل باز می گردد. در حال حاضر نیز کسانی که تاکنون توانسته اند با او دیدار داشته باشند همه جزو کسانی هستند که ارتباطشان با او مربوط به سالهای پیش از حصر است. به طور طبیعی به اینکه در حال حاضر چه موقعیت شغلی و سیاسی دارم ارتباطی پیدا نمی کند؛ بنده این امکان برایم مهیا شد که با کروبی دیدار داشته باشم چراکه هم ارتباط قبلی داشتم و هم خانواده در کنار سایر اسامی، اسم بنده را به مسئولین ذیربط ارائه دادند و الحمدالله با حضور بنده، همسرم و فرزندم موافقت شد. این چهره سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: این دیدار نیز کاملا خانوادگی بود و هیچ کس در این جمع حضور نداشت. بنده به همراه همسرم و فرزندم و همچنین مهدی کروبی، فاطمه کروبی و حسین کروبی حضور داشتند که فضایی راحت و صمیمی بود که امیدوارم این اتفاق، همچنان ادامه دار باشد.

او در پاسخ به این سوال که محوریت بحث درباره انتخابات 1400و اصلاح طلبان در این دیدار چه بود و کروبی بر چه نکاتی تاکید کرد؟ عنوان کرد: بیشتر در این باره تبادل اطلاعات شد، کروبی بیشتر از تحرکات انتخاباتی می پرسید و اینکه چه کسانی و چه گروه هایی در حال حاضر فعال تر هستند و بیشتر حول این موضوع صحبت کردیم که چه افرادی می توانند، شانس بیشتری برای انتخابات آتی داشته باشند و اینکه گروه های مختلف سیاسی چه نقشی، می توانند در انتخابات ایفا کنند؟ حجت نظری ادامه داد: در واقع به این بحث ها که اصلاح طلبان یا مشخصا حزب اعتماد ملی چه باید کند، وارد نشدیم و به بیانی به صورت کلی، درباره انتخابات گفت و گو کردیم و فعالیت گروه ها و افراد مختلف را با یکدیگر مرور و تحلیل کردیم.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که آیا کروبی پیشنهاد مشخصی به اصلاح طلبان و یا حزب اعتماد ملی داشت یا خیر؟ گفت: کروبی ممکن است در ادامه پیشنهادی ارائه کند اما تاکنون هنوز شرایط برای تصمیم گیری و ارائه پیشنهاد بسیار زود است. از این رو نمی توان به آسانی درباره انتخابات صحبت کرد حتی کسانی که در حصر نیستند هم، نمی توانند به وضوح آینده را پیش بینی کنند. بنابراین هم چنان نیاز است که زمان بگذرد و اتفاقات دیگری رقم بخورد تا حدوی، شرایط و آرایش های انتخاباتی مشخص تر شود تا بعد از آن بتوان، تصمیم گیری کرده و آن تصمیمات را اجرایی کرد.او در پایان تاکید کرد: از مسئولین محترم دولتی که از قضا، یکی از دلایل روی کار آمدنشان، حمایت های جریان اصلاحات و بزرگان اصلاحات، مشخصا کروبی و موسوی است، خواهش می کنم در این شرایط به این موضوع فکر کنند که باید در کنار اینکه حتما دغدغه های این عزیزان و مردم را مرتفع کنند به لحاظ شخصی هم تلاش کنند که این درخواست وقت برای دیدار را داشته باشند و بتوانند به محل حصر راه پیدا کنند. برای مسئولین، مرور کردن سال های پیش از مسئولیت شان می تواند مفید باشد چراکه یادآوری خوبی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار