امام جمعه تبریز گفت: جو بایدن نیز نمى تواند با شگردهاى نخ نما شبیه آنچه سلف دموکراتش اوباما به کار گرفت، در محاسبات اصلى نظام تغییرى به وجود آورد.
کد خبر: ۹۱۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲ 16 November 2020

به گزارش تابناک تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم با اشاره به تدبیر راهبردى مجلس در مواجهه با زیاده خواهى آمریکا اظهار داشت: با تصویب طرح «اقدام راهبردى براى لغو تحریم ها» در مجلس؛ رئیس جمهور جدید آمریکا باید بداند که پرونده برجام بسته شده است و راهى براى عقبگرد و مذاکره نمانده است.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: جو بایدن نیز نمى تواند با شگردهاى نخ ما شبیه آنچه سلف دموکراتش اوباما به کار گرفت، در محاسبات اصلى نظام تغییرى به وجود آورد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه سیاست کلى نظام که توسط رهبر انقلاب تنظیم مى شود، گفت: ریل گذارى قانونى در این مسیر توسط نمایندگان ملت انجام مى شود و دولت کنونى و آینده ایران نیز موظف و مکلف به اجراى آن است.

وی گفت: نمایندگان مجلس شوراى اسلامى در جلسه علنى، یک فوریت طرحى ۹ مادّه اى موسوم به طرح «اقدام راهبردى براى لغو تحریم ها» را به تصویب رساندند که اجراى آن، مى تواند عامل بازدارنده اى بر سر راه زیاده خواهى هاى آمریکا باشد و آمریکا و اروپا را به سمت لغو رفع تحریم ها سوق دهد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: بر اساس این طرح که یک روز قبل از انتخابات آمریکا تصویب شد، دولت موظف است بر اساس بندهاى ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسى هاى نظارتى فراتر از پروتکل الحاقى بر اساس برجام را متوقف کند.

امام جمعه تبریز افزود: پس از ۳ ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکى ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آنها از ایران به شرایط عادى و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجراى داوطلبانه پروتکل الحاقى را متوقف کند.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: چنانچه پس از ۳ ماه از تصویب این قانون طرفهاى مقابل برجام به اجراى تعهدات خود در برجام بازگشته باشند، دولت مکلف است پیشنهاد اقدام متقابل ایران در بازگشت به تعهدات برجامى را به مجلس ارائه کند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم این اقدام مجلس را یک مقابله به مثل عملى در برابر استکبار جهانى دانست که آنان را به تحرک بیشتر وا مى دارد.

وی تاکید کرد: ایران، پس از برداشتن گام هاى پنجگانه در کاهش تعهدات خود، گامهاى بلندترى را به سمت بالا بردن سطح غنى سازى تا نصاب ۲۰درصد برخواهد داشت و عملیات احیاى رآکتور اراک را اجرایى خواهد کرد، تا تروئیکاى اروپایى بداند حرکت ایران در گامهاى پنجگانه یک اقدام نمادین نبوده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: اکنون قوه مقننه ایران پاى در میدان گذاشته و پاسخ متناسب را در برابر بى عملى هاى پرابهام اروپا خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در ادامه با تبیین شکست راهبردى آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ گفت: انتخابات ۲۰۲۰ را میتوان یک زلزله سیاسى اجتماعى در کشور مهد قدرت و تمدن غرب به شمار آورد و آن را تبیین کرد. مسأله پیروزى یا شکست ترامپ یا بایدن نیست، مسأله اصلى شکست آمریکا است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه باید متغیرها و بازیگرها و کارگردانان این تغییرات را شناخت و با نگاه آینده پژوهانه به آن نگریست، گفت: انتخابات در آمریکا قاعدتاً باید سمبل مردم سالارى، آزادى، اخلاق فردى، اجتماعى و حاکمیتى باشد. اما برونداد چنین نظام معرفتى چیزى جز لجنزار عَفِن نیست. از کوزه همان برون تراود که در اوست.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به فرآیند نخ نماى انتخاب ناگزیر از بین دو حزب در آمریکا گفت: اولین عارضه مزمن این انتخاب همین است، در این نظام انتخاباتى، رأى مردم و تأثیرگذارى آن بسیار کم است. گاهى اوقات چند کارت الکترال، توان کنار زدن میلیونها رأى مردمى را دارد. نظام انتخاباتى که دادگاه عالى آن، نماد بی عدالتى و تبعیض و هیچ انگارى رأى مردم است. وی اشاره ای هم به ریزش و کاهش قیمت دلار بعد از انتخابات آمریکا داشت و گفت: سالهاى سال است حکومت مستکبر آمریکا تلاش کرده است، تسلط خود برجهان را در ابعاد مختلف، تثبیت و تقویت کند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: در عرصه اقتصاد؛ این دلار است که همواره و با انواع شگردهاى مختلف به عنوان شاخص اصلى در مبادلات جهانى، بر اقتصاد دنیا، تحمیل شده است. اتفاقى که خوشایند اروپا ، چین، ژاپن و دیگر کشورها نیست.

به گزارش فارس،نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه ریزش قیمت دلار، فقط اختصاص به ایران نداشته است، گفت: کاهش قیمت دلار جهانی است و در ایران، کاهش دلار، تا حدّى از نتیجه انتخابات آمریکا تأثیر پذیرفته و بخشی هم وابسته به لطف تلاش ها و فضاسازى هاى روانى دلالان اقتصادى و نفوذى های آنها است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: بخش مهمى از آفت قیمت دلار حاصل تلاش ایران در آزادسازى طلب هاى مالى بلوکه شده در عراق، هند و دیگر کشورهاست که تأثیرات آن در حال نمایان شدن است. وی دلیل دیگر کاهش قیمت دلار را بازگشت بخش زیادى از بدهى هاى سرمایه گذاران و واردکنندگانى دانست که ارز نیمایى را دریافت کرده و در باز پرداخت آن تعلل کرده اند و اکنون با سیاست هاى بانک مرکزى و حمایت قوه قضائیه براى بازپرداخت بدهى خود اقدام کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه لازم است از فرصت شرایط انتقال قدرت از ترامپ به بایدن و حوادث احتمالى پساانتخابات، استفاده کنند و شاخص تحمیلى دلار را از اقتصاد ایران کنار بگذارند، گفت: باید در قالب یک سیاست هماهنگ برنامه اى، اقتصادى، رسانه اى، مسؤولان مختلف نهادهاى مالى، پولى و اقتصادى کشور از فرصت پدید آمده براى کاهش بیشترِ وابستگى اقتصاد ایران به دلار، تلاشى هماهنگ و منسجم با اتکاء به سیاستهاى اقتصاد مقاومتى و ظرفیتهاى داخلى را براى افزایش ارزش پول ملى کشور و بهبود فضاى تولید ملى و کسب و کار به اجرا بگذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار