معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت برای ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران باید بخشی از زمین‌های کشاورزی و دارای فعالیت اقتصادی از مناطق مهم جنگلی خارج و در حاشیه رود ارس مستقر شود.
کد خبر: ۹۱۷۸۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 20 November 2020

به گزارش تابناک تبریز، معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت برای ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران باید بخشی از زمین‌های کشاورزی و دارای فعالیت اقتصادی از مناطق مهم جنگلی خارج و در حاشیه رود ارس مستقر شود.

محمد حسن طالبیان با اشاره به اینکه پرونده جنگل های ارسباران به دلیل گستردگی اراضی کشاورزی در بخشهای مهمی از مناطق جنگلی در ابتدا رد شد، افزود: با تلاش زیاد کارشناسان سازمان موفق شدیم طرح رد شده را به طرح دیفر (تعویق انداختن درخواست) تبدیل کنیم تا بتوانیم با ایجاد تغییراتی در پرونده از راه دیگری اقدام کنیم.

وی گفت: در این صورت جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی ثبت جهانی جنگلهای هیرکانی می تواند به تعهدات خود در جهت توسعه طرح عمل کند و بخشی از جنگلهای ارسباران را در قالب متمم و ادامه ثبت جهانی هیرکانی نهایی کند.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به فعال بودن یک هزار پروژه مرمتی در آذربایجان شرقی اعلام کرد: این استان با محوریت تبریز از ثروت میراث فرهنگی و میراث طبیعی بهره مند است و زمینه توسعه فعالیت ها وجود دارد و می تواند سرآمد نهضت احیای میراث در کشور باشد.

طالبیان گفت: اگرچه کارهای بزرگی انجام شده و در حال انجام است، اما تبلیغات و اطلاع ر سانی عمومی به شکل مناسب انجام نشده و باید تلاش کنیم با معرفی طرحها، زمینه را برای تشویق سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی فراهم کنیم.

خانه پروین اعتصامی موزه بانوان شاعر و مفاخر آذربایجان می شود

وی با اشاره به مدیریت موفق طرحهای بازسازی سرای ایکی قاپیلی بازار جهانی تبریز و مسجد و مدرسه حسن پادشاه این شهر افزود: خانه قدیمی پروین اعتصامی هم که در سالهای گذشته مرمت شده و مورد استفاده قرار گرفته است بر اساس ایده جدید سازمان از حالت خانه - موزه تغییر عملکرد می دهد و به زودی به موزه بانوان شاعر و مفاخر آذربایجان تبدیل می شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از بازدید از دانشسرای قدیمی پسران در خیابان دارایی تبریز هم گفت : این ساختمان معماری شاخص و ارزنده ای دارد اما به دلیل رها شدگی بخش مهمی از سقف آن دچار فرسایش شده و در حال تخریب است و بر این اساس تصمیم داریم با همکاری استان و تامین اعتبارات از منابع ملی و استانی سازه آن را احیا کنیم.

جنگل‌های ارسباران به مساحت ۷۸ هزار هکتار در شمال غرب ایران در استان آذربایجان‌شرقی و در مجاورت کشورهای آذربایجان و ارمنستان در کنار رود ارس قرار گرفته است.

در سال ۲۰۱۶ پرونده این منطقه که شامل ۵۷ هزار هکتار از مساحت ذخیره‌گاه زیست‌کره بود، با توجه به ویژگی‌های طبیعی منحصربه‌فرد آن در دنیا مانند غنای گونه‌های گیاهی و جانوری، وجود جوامع گیاهی منحصر به فرد، گونه‌های اندمیک، دربرداشتن وسیع‌ترین جنگل آردوج، مطرح بودن به عنوان زیستگاه ۱۵گونه از جانوران در معرض خطر دنیا و همچنین آخرین پناهگاه برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری دنیا در نیمکره‌شمالی، به عنوان زیستگاهی منحصر به فرد در دنیا به یونسکو معرفی شد.

رای ثبت جهانی یک اثر دو دلیل لازم است، اولی شرایط مدیریت و نگهداری مناسب و مطلوب اثر و دومی واجد ارزش‌های جهانی بودن که ارسباران دومین دلیل یعنی ارزش‌های جهانی را داشت، ولی چون شرط اول را نداشت، به ثبت نرسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار