رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: وال‌استریت ژورنال: نتانیاهو و بن‌سلمان درباره ایران صحبت کردند / فعال اصولگرا: کاندیدایی که همه سلایق اصولگرایان را صد درصد تامین کند وجود ندارد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷ 23 November 2020
 

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

علی جنتی: هرکسی کاندیدای ۱۴۰۰ شود باید به عقلش شک کرد


علی جنتی، وزیر سابق ارشاد، در توئیتی در مورد انتخابات ۱۴۰۰ نوشت: «من فکر میکنم با توجه به مشکلات عدیده ای که کشور با آن روبرو است اعم از تحریم‌های شکننده، تنگناهای اقتصادی، نارضایتی عمومی ناشی از مشکلات معیشتی، محدودیت اختیارات رئیس جمهور در اتخاذ تصمیم در سیاست خارجی و داخلی، هرکس هوس نامزدی ۱۴۰۰ را داشته باشد باید در میزان عقلش شک کرد.» در پاسخ به این اظهارنظر جنتی، سید عطاالله مهاجرانی، نماینده سابق مجلس، نوشت: «شهید رجائی در تابستان سال ١٣٥٩ در مجلس گفت: مسئولیت نخست وزیری را در این شرایط کسی می پذیرد که دیوانه باشد یا عاشق! شجونی* فریاد زد: هم دیوانه هم عاشق!»
*جعفر جوادشجونی نماینده کرج در دوره نخست مجلس شورای اسلامی بود.

بازداشت ۱۲ نفر از کارکنان قوه قضاییه به اتهام گرفتن رشوه


حجت الاسلام عبداللهی در نشست شورای عالی قضایی از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تخلفات کارکنان و مرتبطین با دستگاه قضا از جمله وکلای رسمی دادگستری گزارشی ارائه کرد و گفت: در ماه های اخیر ۱۲ نفر از کارکنان دستگاه قضا در بخش‌های مختلف به اتهام ارتشاء دستگیر شده‌اند. وی ادامه داد: همچنین ۱۸ نفر از وکلایی که در بخش های مختلف قضایی برای اعمال نفوذ در پرونده‌ها با پرداخت رشوه تلاش می کردند بازداشت شدند و در همین زمینه یک کارچاق‎کن حرفه ای که به صورت علنی در مقابل یکی از مجموعه های قضایی فعالیت داشت، دستگیر شد. رئیس قوه قضاییه در واکنش به این گزارش با تأکید بر لزوم برخورد با افراد فاسد در مجموعه مرتبطین با دستگاه قضا، تصریح کرد: مفسدین باید بدانند که وضعیت برای هر گونه فعالیت ناسالم در قوه قضاییه قرمز است. ما اجازه نمی دهیم چهره دستگاه کارآمدی که قضات آن بعضاً به صورت شبانه روزی در آن مشغول خدمت هستند و با اجاره نشینی و سختی زندگی خود را می گذرانند، با این نوع اقدامات موردی به گونه دیگری نشان داده شود. انتظار این است که جریان وکالت خودش نظارت داشته باشد تا فسادی در این مجموعه رخ ندهد.

علی عسکری: صداوسیما در راس اعتماد مردم قرار دارد


علی عسکری در نخستین جلسه مشترک اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با رئیس و معاونان رسانه ملی با تأکید بر اینکه فضای مجازی یکی از دیگر راه‌های دشمن برای هجمه فرهنگی است، تصریح کرد: فضای مجازی امروز برای ما هم فرصت است و هم تهدید و باید با قانون‌مند کردن آن مانند همه‌جای دنیا، از فرصت‌های آن بیشتر و بهتر استفاده کنیم و نقش مجلس در این زمینه و در رأس آن، کمیسیون فرهنگی بسیار مهم است. رئیس رسانه ملی با بیان اینکه با وجود همه هجمه فرهنگی و عملیات روانی دشمنان، صداوسیما در رأس اعتماد مردم قرار دارد، افزود: آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رسانه ملی جایگاه ویژه‌ای میان مردم هم از منظر اعتماد عمومی و هم میزان مراجعه و علاقه‌مندی قرار دارد. وی افزود: البته باید با تلاش و سرعت بیشتر به سمت نقطه مطلوب حرکت کرد و این مستلزم همکاری و هم‌افزایی با شما در کمیسیون فرهنگی مجلس و دیگر نخبگان فرهنگی دانشگاهی است.

انتقاد مصطفی هاشمی‌طبا از متن روزنامه کیهان


روزنامه کیهان در مطلبی نوشت: «زمزمه مذاکره، راه‌های غیر آمریکا و اروپا را هم برای ما ناامن می‌کند چرا که باعث سردرگمی کشورهایی نظیر چین، روسیه و هند می‌شود! آنان با این زمزمه‌ها درباره صداقت ما در اصلاح سیاست خارجی و روی کردن به «سیاست اولویت شرق» شک می‌کنند کما اینکه شک کرده و بی‌رغبتی نشان داده‌اند.» در این ارتباط «مصطفی هاشمی طبا»، چهره سیاسی اصلاح طلب، گفت: ابتدا باید گفت که روسیه شرق نیست و غرب است، روسیه از نظر جغرافیایی جزو اروپا است پس مغرب زمین است، دوم اینکه، سیاستِ نگاه به شرق صرفا به معنای شرقِ جغرافیایی نیست. او افزود: در واقع ما باید حتما با کره و ژاپن و همه کشورهایی که در شرق ما هستند، هر طور که می شود رابطه برقرار کنیم. در این مطلب روزنامه کیهان، حرف بدتری وجود دارد مبنی بر اینکه ما چشم به خوش آمدن و بد آمدن بعضی از کشورها داریم، در حالی که ما استقلال داریم و می گوییم نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی. او اضافه کرد: حال همه اینها سر جای خود، اینکه ما فکر کنیم اگر با کشور دیگری کار می کنیم چون یک کشور دیگر بدش می آید و ناراحت می شود باید از آن اجتناب کنیم این یعنی اینکه ما استقلال مان را از دست داده ایم، این متن یعنی اینکه ما مستقل نیستیم. این در حالی است که ما باید با همه کشورها تعامل داشته باشیم صرف نظر از خوش آمدن یا بد آمدن. کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: متأسفم که چنین متنی در یک روزنامه آمده است، در حقیقت ما با دست خودمان، استقلالمان را خدشه دار می کنیم. مگر ما نمی گوییم که باید نگاه به داخل داشته باشیم پس این ارتباط و نگاه به خارج و کشورهای بیگانه و ضددین و ضدخدا، این اصلا با هیچ کدام از روابط اسلامی سازگار نیست.

ذوب‌آهن تهدید به کناره گیری از لیگ کرد


باشگاه ذوب‌آهن در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده است در صورت تکرار اشتباهات داوری علیه تیم فوتبال این باشگاه، از لیگ برتر کناره‌گیری می‌کند. در بخشی از بیانیه این تیم آمده: در صورت ادامه این روند که به معنای بیهوده بودن حضور و تلاش ما در عرصه فوتبال کشور و جهت جلوگیری از به هدر رفتن میلیاردها ریال بیت المال و هزاران نفر_ ساعت وقت و استعداد ورزش در این زمینه است از ادامه حضور در لیگ برتر فوتبال امتناع کرده و عطای لیگ رابه لقای مافیای برد و باخت و دستهای پشت پرده آن خواهیم بخشید؛ لذا از آن مقام محترم بعنوان پاسدار اصلی حقوق ورزشکاران و ورزش دوستان این آب و خاک درخواست داریم که با صدور دستور اقدامی عاجل در این زمینه از تضییع بیشتر حق باشگاهی به قدمت و افتخارات باشگاه ذوب آهن و هزاران ورزشکار و مخدوم ورزش میهنمان و دل شکستگی بیشتر هزاران هوادار و کارگران شریف کارخانه ذوب آهن و مردم شریف استان شهید پرور اصفهان جلوگیری نمایید. شایان ذکر است که رونوشت نامه مذکور برای مدیرعامل محترم شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، ریاست محترم هیات مدیره شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، ریاست محترم فدراسیون فوتبال ج.ا.ا و ریاست محترم سازمان لیگ فوتبال ج.ا.ا نیز ارسال گردیده است."

کواکبیان: احترام خاتمی را داریم اما...

مصطفی کواکبیان: هرچند طرح های دیگری هم مطرح است، مثلا پیش از این شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان را داشتیم که الان ۹ ماه است تعطیل شده؛ البته ما بر سر آن ساز و کار هم مقداری بحث داریم که چطور بود، در مجموع نظر ما این است که ازعقل جمعی این ۳۲ حزب اکثریت اصلاح‌طلب به یک ساز و کاری برسند و ما آن ساز و کار را می پذیریم.نماینده سابق مجلس با بیان آنکه من هم گفتم این نیست که بگوییم مثلا از مجمع روحانیون مبارز، آقای موسوی‌خوئینی‌ها مثلا فلان آقا را توصیه می کند و همه هم باید در خدمت باشیم، گفت: ما گفتیم که این را قبول نداریم چون باید درباره هر فردی بحث شود، یا مثلا آقای خاتمی نظرشان به یک نفر است و همه باید او را بپذیرند. ما گفتیم احترام جناب آقای خاتمی را داریم اما نمی توانیم این نوع شرایط را بپذیریم، اما اگر اکثریت احزاب بگویند ساز و کار ما این است که ما هیچ تصمیمی نمی گیریم و هرچه آقای خاتمی بگوید را می پذیریم، خب این هم یک ساز و کار است. کواکبیان افزود: حرف ما این بود که بدون ساز و کار نباشیم، یعنی نحوه دستیابی به آن اتفاق نظر و آن اجماع نباید بدون ساز و کار باشد؛ بحث ما بر سر همین بود وگرنه ما اصلا بحث عبور از خاتمی و کنار گذاشتن ایشان نیست و احترام ایشان را هم داریم. اما در رابطه با بحث انتخابات ریاست جمهوری سه نظر وجود دارد: یک نظر مشارکت بدون قید و شرط است، اینها می گویند اگر کاندیدای نیابتی هم بود مصلحت فعلا اقتضا می کند که در انتخابات شرکت کنیم (البته حامیان این نظر در اصلاح‌طلبان کم‌اند اما هستند کسانی که اینگونه فکر می کنند که حالا که نفر ما تایید نمی شود یک نفر را قرضی بگیریم و این کار انجام شود).

واکنش محرز به تولید یک داروی گیاهی برای مقابله با کرونا

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مشخص نیست داروی گیاهی تولید شده در کرمانشاه چطور بدون تایید کمیته درمان کرونا وارد بازار شده است.مینو محرز روز دوشنبه افزود: درباره داروی گیاهی که می گویند در کرمانشاه ساخته اند و گفته اند کووید۱۹ را در درمان می کند. معلوم نیست این دارو چیست و از کجا تاییدیه گرفته، در حالی که هنوز در کمیته کشوری درمان ستاد ملی کرونا اصلا مطرح نشده، چطور ممکن است، سازمان غذا و دارو به دارویی که هنوز در کمیته علمی کرونا تایید نشده، مجوز بدهد، این کارها مردم را سردرگم می کند و مردم میلیونها تومان برای دارویی پول می دهند که اصلا معلوم نیست، چیست و هنوز تایید نشده است.

واکنش آشنا به محکوم شدنش در دادگاه

حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور به صدور حکم هیئت منصفه دادگاه سیاسی نسبت به خود واکنش نشان داد. وی در توییتی نوشت؛ قبول ندارم که اسرار هویدا می‌کردم و اشاعه اکاذیب می‌کردم.

کنایه امیرآبادی به روحانی

عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی با هشتگ روحان و مدیریت به رئیس جمهور کنایه زد.احمد امیرآبادی فرهانی نوشت: مدیریت یعنی مرغ ۳۵هزار تومانی

فعال اصلاح‌طلب: هماهنگی کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ با رهبری از اوجب واجبات است

سید افضل موسوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: در حالی به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم که اگر اکثریت مردم پای صندوق رأی بیایند، بی‌شک این اصلاح‌طلبان خواهند بود که می‌توانند پیروز رقابت شوند. امیدوارم شرایط در این چند ماه باقی‌مانده به گونه‌ای رقم بخورد که جامعه از این یأس و ناامیدی خارج شود و افکار عمومی به این تشخیص برسند که هر رأیی‌ داده می‌شود در سرنوشت‌ آنها اهمیت دارد. در واقع فقط در چنین شرایطی می‌توانیم به مشارکتی پرشور امید داشته باشیم.عضو حزب کارگزاران سازندگی در ادامه گفت: مساله نگران‌کننده این است که تندروها می‌دانند با حضور مردم نمی‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند، بنابراین به ‌طور دائم بر طبل ناامیدی می‌کوبند و سعی‌شان را به کار بسته‌اند تا به بخش زیادی از مردم بفهمانند رأی دادن یا ندادن‌شان چندان فرقی ندارد. این گروه به این مساله اشراف دارند که برای رسیدن به دولت احتیاج دارند انتخابات سرد باشد تا بتوانند با رأی‌های حداقلی نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم بزنند.

او‌ درباره نگرانی اصلاح‌طلبان از رد صلاحیت احتمالی گفت: شورای نگهبان هر چقدر هم که بخواهد نیروهای کارآمد و شاخص جریان اصلاحات را از حضور در انتخابات محروم کند باز کسی پیدا می‌شود که در قامت یک کاندیدا به نمایندگی از جبهه اصلاحات وارد رقابت شود. اصلاح‌طلبان همچنین می‌توانند برای حضور در انتخابات به سراغ چهره‌ای معتدل بروند؛ دقیقاً همان کاری که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ با رجوع به حسن روحانی انجام دادند. البته من با تعبیر کاندیدای اجاره‌ای مخالفم؛ یعنی یک جریان سیاسی می‌تواند بر حسب شرایط سراغ هر شخصی برود.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره شاخص‌های یک کاندیدای ریاست‌جمهوری توضیح داد: «هماهنگی با رهبری از اوجب واجبات است»؛ به هر صورت مقام معظم رهبری بر اساس قانون اساسی فرمانده کل قوا هستند و همچنین برخی از دستگاه‌ها و نهادها هم مستقیماً زیر نظر رهبری‌اند. پس می‌توان گفت، کمترین اختلاف احتمالی رهبری و رئیس‌جمهوری می‌تواند مانع انجام امور شود.سید افضل موسوی در پایان گفت: در پایان ابراز امیدواری می‌کنم تندروها به توفیق نرسند تا ان‌شاءالله نظام با انتخاباتی پرشور به سمت کاهش مشکلات و افزایش آرامش عمومی برود.

واکنش مدیرمسئول پیشین تهران تایمز به عکس جنجالی موسوی و ترامپ

عباس سلیمی نمین، مدیرمسئول سابق نشریه تهران تایمز در واکنش به عکس جنجالی موسوی و ترامپ در صفحه اول این روزنامه، این قیاس را «قطعا غلط» خواند.مدیرمسئول سابق روزنامه تهران تایمز با بیان اینکه ناخن کشیدن به زخم های کهنه را منطقی نمی دانم، گفت: من این مسأله را نمی پسندم که غیر استدلالی سخن بگوییم و یا به نوعی فقط سعی داشته باشیم همدیگر را ناراحت کنیم. اما این استدلال ایراد ندارد که بگوییم غربی ها همین شیوه ها را در ایران دنبال کردند.عباس سلیمی نمین در گفت و گو با خبرنگار جماران در واکنش به عکس جنجالی صفحه یک روزنامه تهران تایمز در مقایسه مهندس میرحسین موسوی و ترامپ، اظهار داشت: من ناخن کشیدن به زخم های کهنه را منطقی نمی دانم. در عین حال معتقدم که نباید خیلی خودمان را غیر قابل انعطاف نشان دهیم.

مدیرمسئول سابق نشریه تهران تایمز، افزود: مقایسه ها به معنای این نیست که صد در صد انطباق داده می شود بلکه در ارتباط با عدم پذیرش ساختارهای قانونی، غیر از تهران تایمز در جاهای دیگر و فضای مجازی مکرر دیده ام که مقایسه هایی صورت گرفته است.وی با ابراز این ادعا که «حصری به آن معنا وجود ندارد» در عین حال گفت: خود من این موضوع(مقایسه) را نمی پسندم؛ اما نه به دلیل اینکه آقای موسوی امکان دفاع از خودش را ندارد، بلکه ایشان ارتباطاتشان را دارند.وی گفت: اگر از سوی دیگر نگاه کنیم، بعد از انتخابات سال 88 غرب تلاش کرد که چاهی را برای ما بکند. در رأس آن آمریکایی ها بودند و رسانه های همسو با آنها هم در این زمینه نقش جدی ایفا کردند تا در جامعه ما چند پارچگی ایجاد کنند. خودخواهی بعضی از کسانی که علی القاعده از آنها انتظار نمی رفت به این امر کمک کنند، باعث شد که راه برای بدخواهان ملت باز شود.

کنایه نماینده تهران به گزینه‌های پیشنهادی بایدن برای وزارت خارجه

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به خصومت گزینه های پیشنهادی بایدن برای تصدی وزارت خارجه اش علیه ملت ایران اشاره کرد.مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:«‏از زیبایی های سیاست خارجی ‎بایدن اینکه گزینه های اصلی وزارت خارجه اش:

۱."کریس کونز" یک سناتور مخالف برجام و هم نظر با ‎ترامپ بود و فقط با فشار حزب دموکرات قانع شد.

۲."تونی بلینکن" ابتدا مخالف فشار حداکثری ترامپ بود ولی اخیرا گفته ترامپ خوب عمل کرده و سرمایه خوبی برای ما گذاشته است.»

جو بایدن نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا پیروز صحنه انتخابات شد و اکنون در حال برنامه ریزی برای انتقال قدرت و تشکیل کابینه در ژانویه است

فعال اصلاح‌طلب: شورای هماهنگی اصلاحات به مرحله طرح اسم کاندیدا نرسیده است

«علی باقری»، عضو شورای هماهنگی اصلاحات، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اینکه گفته شده بحث کاندیداها در شورای هماهنگی اصلاحات مطرح شده، چنین چیزی مطرح نشده و بنده این مسئله را تکذیب می‌کنم. نه تنها این اسامی اعلام شده از سوی کارگزاران، بلکه هیچ اسمی مطرح نشده است به بیانی دیگر ما حتی به مرحله طرح اسم کاندیدا در شورای هماهنگی اصلاحات نرسیده‌ایم.مدیرکل سیاسی وزارت کشور خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام کارگزاران را در انتشار لیست شتاب زده می‌دانید؟ افزود: بنده در این باره نظری ندارم چراکه به خود حزب کارگزاران مربوط است، منتهی این اسامی به شورای هماهنگی اصلاحات مربوط نیست.او درباره به اجماع رسیدن احزاب اصلاح طلب بر سر یک کاندیدا ادامه داد: در واقع قبل از اینکه کاندیدایی مطرح شود و مهم باشد، ما باید بر سر راهبردهای خود برای انتخابات آینده بحث کنیم و به توافق برسیم؛ اینکه فضای انتخابات آینده را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنیم و بر این مبنا راهبرد مدنظر اصلاح طلبان برای انتخابات آینده چیست؟ مهم است. از این رو احزاب، این مسائل را باید در وهله اول، در میان خودشان بررسی کنند بنابراین راهبردها و تحلیل ما از شرایط است که در نهایت کاندیدایی مطرح می‌شود.

فعال اصولگرا: کاندیدایی که همه سلایق اصولگرایان را صد درصد تامین کند وجود ندارد

یک چهره اصولگرا گفت: کاندیدایی که همه سلایق اصولگرایان را به طور 100% تامین کند و همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند، عملا وجود ندارد«جواد آرین منش»، فعال سیاسی اصولگرا، در رابطه با بالا گرفتن اختلافات در این جریان در نزدیکی انتخابات ۱۴۰۰ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: جریان اصولگرا در دوره های گذشته نیز در چنین مقاطعی به وحدت و همگرایی دست پیدا نکرده است. الان هم در درون این جریان اختلاف سلایق خود نمایی می کند و جریان هایی مثل پایداری و جبهه پیروان خط امام و رهبری و جامعه روحانیت مبارز و جمنا سلایقی متفاوت دارند و قاعدتا کاندیداهای متفاوتی وجود دارد.او افزود: امروز هم در میان کاندیداهای نظامی و پاسدار و روحانی و... چهره های مختلفی مطرح و اعلام موجودیت کرده اند و برخی از سوی دیگران، مطرح می شوند.آرین منش تاکید کرد: اصولگرایی باید به سمت شورا و وحدت برود ولی هنوز چنین شورایی شکل نگرفته است. هر چقدر به انتخابات نزدیکتر بشویم تلاش ها برای رسیدن به کاندیدای واحد بیشتر می شود و اگر چهره شاخصی، چون رییسی اعلام موجودیت کند، همگرایی و وحدت آسان تر است.او اضافه کرد: کاندیدایی که همه سلایق اصولگرایان را به طور 100% تامین کند و همه بر آن اتفاق نظر داشته باشند، عملا وجود ندارد هر کدام از این چهره ها که مطرح شوند، بخشی از جریان اصولگرایی رویکرد مثبت نشان می دهند.

وال‌استریت ژورنال: نتانیاهو و بن‌سلمان درباره ایران صحبت کردند

یک نشریه آمریکایی به نقل از دو مقام سعودی نوشت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولی‌عهد دولت ریاض درباره مسائلی از جمله عادی‌سازی روابط و ایران صحبت کردند اما به توافقی نرسیدند.یک منبع سعودی در گفت‌وگو با نشریه «وال‌استریت ژورنال» گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد رژیم سعودی درباره موضوعات حول ایران و همچنین توافق سازش بین ریاض و تل‌آویو صحبت کرده‌اند.به نوشته وال‌استریت ژورنال، این منبع سعودی که یکی از مشاوران ارشد کابینه آل‌سعود و آگاه به جزئیات این دیدار است، توضیح داد: «آنها درباره مسائل مختلفی از جمله عادی‌سازی روابط و همچنین ایران صحبت کردند اما هیچ توافق مرتبطی حاصل نشد. این جلسه چند ساعتی طول کشید».

بر این اساس، داده‌های سایت‌های مکان‌یابی پروازهای بین‌المللی نشان می‌دهد که هواپیمای مورد استفاده نتانیاهو - که یک جت شخصی تجاری بوده - پنج ساعت در شهر تازه تأسیس «نئوم» در سواحل دریای سرخ توقف داشته و سپس به فرودگاه «بن‌گوریون» در تل‌آویو بازگشته است.وزارت خارجه و همچنین وزارت اطلاع‌رسانی عربستان سعودی هنوز به سوالات وال‌استریت ژورنال درباره این اظهارات پاسخ نداده است. سخنگوی نتانیاهو و مسئولان هوانوردی رژیم صهیونیستی نیز از اظهار نظر در این باره امتناع می‌ورزد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار