رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: دفاع نایب رئیس مجلس از طرح قیر رایگان / توئیتر، حساب کاربری عباس آخوندی را مسدود کرد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۲ 26 November 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ماموریت اقتصادی روحانی به سه وزیر کابینه

رئیس‌جمهور از سه وزیر کابینه خواست هرچه سریعتر طرح‌های خود را برای تصویب در ستاد اقتصادی دولت آماده کنند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم رونمایی از طرح‌های ملی وزارت نفت گفت:‌ نکته ای که مقام معظم رهبری روز سه‌شنبه بر آن تاکید کردند، این بود که باید در جهش تولید سه اقدام مهم در مساله خودروسازی، صنعت نفت و نهاده‌های دامی انجام شود. وی افزود: سه وزیر نفت، صمت و جهاد کشاورزی تلاش خود را انجام دهند و هرچه سریع تر طرح خود را به ستاد اقتصادی دولت بیاورند تا تصویب کنیم و سریعتر اجرایی شود. تاسیسات فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی دو طرح شرکت ملی نفت ایران است که با دستور ویدئو کنفرانسی رئیس‌جمهور بهره برداری از آن آغاز می‌شود. طرح تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی در عسلویه و شرکت پتروشیمی اوره آمونیاک لردگان در استان چهارمحال و بختیاری دیگر طرح‌ها هستند.

انتقاد تند روحانیِ‌ اصولگرا از فراخوان علیه دولت روحانی در قم


حجت الاسلام سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز درباره فراخوان راهپیمایی علیه دولت روحانی در قم گفت: معتقدم براساس قانون اساسی باید تحزب در کشور شکل بگیرد و چند حزب قوی و فعال پای کار بیایند و عقاید مردم را نمایندگی کنند. بالاخره مسائلی در جامعه مطرح می شود و برخی می خواهند دیدگاه هایشان را بگویند اما وقتی زمینه ای برای طرح دیدگاه هایشان نمی بینند، ناچارند از طرقی استفاده کنند که عمدتا کم نتیجه یا بی نتیجه است. وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری افزود: رهبر انقلاب بارها به آثار مثبت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی اشاره کردند و اگر ما این نوع برنامه ها را در رسانه ملی، حوزه علمیه، احزاب و دانشگاه ها برپا کنیم، بسیار مفید خواهد بود، چون ابعاد مختلف موضوع مشخص می شود و نتیجه روشنی هم به دست خواهد آمد. عضو جامعه روحانیت مبارز درباره نیات عوامل اعلام فراخوان علیه دولت روحانی اظهار کرد: بی‌کاری یک بلاست که افراد اوقات فراغتشان را گاهی در این کارها می گذرانند یا ابراز وجودشان را با این نوع امور نشان می دهند. ما برای نقد راهکار داریم و همان طور که اشاره کردم، با برگزاری کرسی های آزاداندیشی نتایج خوبی از نقدونظر کسب خواهد شد.

ابربدهکار بانکی از زندان پای ثابت معاملات فولادی بورس


روزنامه شرق نوشت: یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی ایران که سال ۱۳۹۸ خبر بازداشت او منتشر شد پای ثابت معاملات مچینگ فولادی شده است! امروز در کنار عرضه‌ کالاها در تالار بورس، مکانیسمی از سوی تولیدکنندگان راه‌اندازی شده که کالاها را بدون شرکت‌دادن در رقابت، به مشتریان خاص عرضه می‌کنند. نامش را سیستم مچینگ گذاشته‌اند اما شباهتی به مچینگ واقعی ندارد.نکته درخور تأمل درباره این سیستم، فهرست نام‌آشنایی از مشتریان خاص است که در بین آنها نام بدهکاران بانکی در حبس نیز به چشم می‌خورد. به گفته غزنوی، سخنگوی اتحادیه لوازم خانگی، این روزها یکی از بدهکاران بزرگ بانکی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود است، پای ثابت معاملات مچینگ فولادی شده است! مچینگ، سازوکاری تکمیلی در بورس برای فروش مازاد کالای عرضه‌شده در تالار است تا محصولاتی که از عرضه روزانه بورس باقی مانده، روی دست نماند و به مشتریان عرضه شود. اما در سیستم کنونی بدون آنکه محصولات در تالار عرضه شده و در رقابت شرکت کنند، یک‌راست به مچینگ می‌روند و به صورت عرضه خاص به فروش می‌رسند.یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی ایران که سال ۱۳۹۸ خبر بازداشت او منتشر شد، از مشتریان پروپاقرص این سیستم است. بر اساس اطلاعات منابع غیررسمی، او از بدهی چند هزار میلیارد تومانی خود تا به حال بخش عمده‌ای را تسویه کرده اما همچنان برای گذراندن دوره محکومیت خود در زندان است.

اعتراض به اظهارات عیسی کلانتری درباره امام خمینی


جماران در یادداشتی نوشت: در این روزها قطعه کلیپی در فضای مجازی نشر یافته که در آن آقای عیسی کلانتری، «امام خمینی» را فرزند ناخلف آمریکا خوانده است. استدلال ایشان هم مبتنی بر آن است که مدعی می شود «آمریکایی ها پشت شاه را خالی کرده اند و او را تنها گذاشته اند».اول آنکه مطابق هیچ سند و مدرکی آمریکایی ها پشت شاه را خالی نکردند و این نه تنها با شواهد تاریخی در تضاد است. مطابق همه اسناد منتشر شده، شاه و رژیم پهلوی تا آخرین لحظات حیات خود از حمایت کامل غرب و حتی شوروی برخوردار بوده است. اما درباره ادبیات منحط و مبتذل آقای کلانتری است که در باره شخصیت امام از تعبیر زشت «فرزند ناخلف» استفاده می کند. آقای کلانتری ظاهرا از کمترین میزان از ادب سیاسی و اجتماعی برخوردار نیست که درباره مقتدای کشور از این واژه زشت و توهین آمیز بهره می گیرید. راستی ایشان معنای فرزند ناخلف را می داند؟ مطابق نقل فرهنگ های فارسی بهترین معنا برای این واژه « فرزندی است که مطابق با آداب خانواده اش عمل نکرده است». آیا جریان فکری نهضت اسلامی دست پرورده آمریکاست تا بگوییم چون به اندیشه آمریکا و آداب ایشان پشت کرده است، پس ناخلف بوده است. 

نیکزاد: دژپسند روز قیامت باید پاسخگو باشد


علی نیکزاد با اشاره به سفر نظارتی سه تن از نمایندگان پارلمان به محل کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در خوزستان گفت: بر ۴ موضوع در بررسی‌ها تأکید شد که به استاندار خوزستان و مسئولان اعلام کردیم؛ لزوم کاشت در ۳ هزار هکتار برای برداشت محصول کافی، ضرورت فراهم کردن بیمه تأمین اجتماعی کارگران، جلوگیری از پرداخت نشدن حقوق کارگران بیش از یک ماه و خلع ید از مالک که این مورد بر اساس گزارش وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات الزامی است. نیکزاد با بیان اینکه ۲ دستگاه دولتی حاضر به تملک هفت تپه شدند، تصریح کرد: وزیر اقتصاد به هیات داوری در این زمینه خلع ید مالک کشت و صنعت هفت تپه نامه‌ای نوشته است و انتظار داریم این هیات با توجه به نظر دستگاه‌های نظارتی و بررسی‌ها اهلیت مالک را مانند کشت و صنعت مغان رد کند و خلع ید اتفاق بیفتد. او یادآور شد: چرا علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی را پس از چند کار انقلابی برکنار کردند؟ وزیر اقتصاد هم در روز قیامت و هم در حضور نمایندگان مردم باید در این باره پاسخ دهد. نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این گفته را که «عزل رئیس سازمان خصوصی‌سازی با استعفای خودش بوده است» اصلاً نمی‌پذیریم. اطلاعات غلطی درباره مسکن به رئیس جمهور داده‌اند/ خانه متری ۱۵۰ میلیون تومان در تهران شرم‌آور است!

مردانی: لباس های تاناکورا عامل انتقال کرونا هستند


عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: لباس های تاناکورایی عامل بسیار مهمی برای انتقال ویروس کرونا و حتی دیگر بیماری های عفونی هستند. دکتر مسعود مردانی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک یکی از بهترین راه های جلوگیری از انتقال کرونا به دیگران است، افزود: لباس های آلوده به ویروس کرونا در شرایط های متفاوت ممکن است ۲۴ تا ۴۸ ساعت سبب انتقال ویروس کرونا به دیگران باشند. استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: لباسهای تاناکورایی باید قبل از عرضه برای فروش در فروشگاه ها، شست وشو و ضدعفونی شوند. دکتر مردانی بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی و شست‌ وشوی مکرر دست ها از دیگر مسائلی است که سبب کاهش آلودگی و انتقال کرونا می شود، اظهار داشت: در مجموع رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی ضامن سلامتی و ادامه زندگی است.

توییت احساسی احمدی‌نژاد برای مارادونا

رییس جمهور سابق ایران درگذشت دیگو مارادونا را تسلیت گفت.محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران با انتشار توییتی، درگذشت دیگو مارادونا اسطوره آرژانتینی فوتبال جهان را تسلیت گفت.احمدی نژاد در این توییت که به زبان انگلیسی منتشر شده است، نوشت: درگذشت دیگو مارادونا، یک بازیکن بزرگ فوتبال، و یک فرد انسان دوست بزرگتر که در برابر امپریالیسم ایستاد، من را بسیار ناراحت کرد. به خانواده وی و همه کسانی که او را دوست داشتند تسلیت می گویم.

توضیحات وزیر علوم در مورد نامه به رهبر انقلاب

وزیر علوم در پی انتشار نامه خود به مقام معظم رهبری و واکنش‌هایی که در مورد فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان به وجود آمده، منظور دقیق خود را از ارسال این نامه تشریح کرد.دکتر منصور غلامی در خصوص انتشار نامه خود به مقام معظم رهبری در مورد لزوم به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور در تامین نیروی آموزشی مورد نیاز آموزش و پرورش گفت: متاسفانه از نامه بنده به محضر مقام معظم رهبری، سوء برداشت شده است.وی ادامه داد: اولاً همانطور که در مطلع نامه آورده شده، به هیچ وجه نظر به کم‌رنگ شدن جایگاه دانشگاه فرهنگیان نبوده. ثانیاً بحث استفاده از نیروی انسانی تحصیل کرده موجود که همزمان مسئولین کشور، دغدغه اشتغال آن‌ها را هم دارند، بوده که بکارگیری آن‌ها در یک مقطع چند ساله مشکل تامین انبوه معلم مورد نیاز آموزش و پرورش را هم حل خواهد کرد. ثالثاً اعلام نظر کارشناسی به عدم لزوم گسترش کمی دانشگاه مذکور با تمام محدودیت‌هایی است که در ابعاد مختلف در این رابطه وجود دارد.وزیر علوم تاکید کرد: نکته آخر اینکه عزیزانی که ابراز نگرانی کرده‌اند، قبل از اینکه حضرت آقا نامه را دریافت و ملاحظه بفرمایند، این همه واکنش منفی نشان داده‌اند.دکتر غلامی خاطرنشان کرد: بنده همان‌ روز و بلافاصله در مصاحبه‌ای که در رسانه ها و از جمله صدا و سیما هم پخش شد، توضیح دادم که منظور توقف روال جاری، فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان نبوده و نیست.

نماینده مجلس: هیچ کدام از نطق‌هایم توهین آمیز نبود

نماینده مردم کاشمر،خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ یک از نطق‌های ما توهین آمیز نبوده است، دولت با طرح اظهاراتی می‌خواهد مجلس شورای اسلامی به حاشیه کشیده شود. جواد نیک بین در واکنش به اقدام عجیب دولت مبنی بر اینکه اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را توهین تلقی کرده است، اظهار کرد: این دولت مستحق محاکمه بوده و باید نسبت به عقب افتادگی‌هایی که در حوزه‌های مختلف اعم از معیشت، اقتصاد و ... در کشور بوجود آورده پاسخگو باشد و به جای اینکه به اهمال کاری‌های خود بپردازند و همچنین به تذکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی توجه داشته باشند با این طرفند واهی که نباید توهینی به رئیس جمهوری صورت بگیرد به دنبال به حاشیه بردن مجلس شورای اسلامی هستند.نماینده مردم نماینده مردم کاشمر،خلیل آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی افزود: البته ما توهین را نسبت به هر شخص در هر پست و مقامی که باشد محکوم می‌کنیم، چون توهین وارد کردن به اشخاص اقدامی ناپسند بوده، اما بنده در همه نطق‌های اخیر خود لفظ "محترم" را برای دولت به کار بردم؛ البته منتقد بودم و انتقادات جدی را هم وارد کردم ولی تفاوت میان توهین و انتقاد بسیار واضح است.

توئیتر حساب کاربری عباس آخوندی را مسدود کرد

حساب توئیتری عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی در توئیتر بدون هرگونه توضیحی (نقض قوانین شبکه توییتر) مسدود شد. این احتمال وجود دارد که مخالفان آخوندی او را در توئیتر ریپورت کرده و این شبکه اجتماعی با استناد به این موضوع حساب او را مسدود کرده باشد.

دفاع نایب رئیس مجلس از طرح قیر رایگان

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه اجتماعی خود در توئیتر اظهار کرد: طرح مهم قیر رایگان شامل آسفالت جاده‌ها، روستاها، مالچ‌پاشی و... بوده و در مسیر تحقق عدالت اجتماعی است.در متن توئیت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین آمده است: «نکاتی درباره طرح قیر رایگان:
۱. این طرح مهم شامل آسفالت جاده‌ها، روستاها، مالچ‌پاشی و... بوده و در مسیر تحقق عدالت اجتماعی است.
۲. حواله‌ای به کسی داده نخواهد شد و مدیران دستگاه‌های اجرایی، با اعتبار مشخص صرفاً امکان خرید قیر را دارند.
۳. نظارت و مراقبت را به طور مستمر خواهیم داشت.»

اظهارات جنجالی احمدی‌نژاد

محمود احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درمورد قانون «الزام به حجاب اجباری» گفت: قانون، یک قرارداد اجتماعی است. مگر غیر از این است؟! به مردم می‌گویند شما یک مجلس انتخاب کردید و این مجلس برای شما قانون گذاشته.احمدی نژاد که در یک برنامه اینترنتی با مهدی نصیری سردبیر سابق روزنامه کیهان گفتگو می‌کرد در پاسخ به سوال مجری در این باره که رهبری گفته اند کسی در این مساله (نقد حجاب اجباری) وارد نشود، گفت: اگر رهبری یک موقع توصیه‌ای می‌کنند معنایش این است که اگر کسی نظری داشت، نگوید؟! یا مثلا احتمال نمی‌هند که شاید نظر ایشان از دو سال پیش تا الان عوض شده باشد؟! این حرف‌ها خیلی سبک است. شما می‌خواهی به ظواهر سخنان رهبری استناد بکنی تا برای مردم محدودیت ایجاد کنی، این خیلی غلط است.

واکنش جواد لاریجانی به احتمال بازگشت آمریکا به برجام:  غلط کردند بیرون رفتند

محمدجواد لاریجانی در واکنش به احتمال بازگشت آمریکا به برجام گفت: «ما مگر علاف آن‌ها هستیم؟! ما مگر مسخره آن‌ها هستیم؟! غلط کردند بیرون رفتند ما هرگز نباید برگردیم».
معاون وزارت خارجه در دهه شصت در این باره افزود: یک نکته مهم وجود دارد و این است که هروقت آقایان برگردند ماهم بر می‌گردیم مثل اینکه ما خیلی معطلیم، یعنی ما را شش، هفت سال علاف کردند و حالا ما چند قدم مختصر برداشتیم و هروقت برگردند ما باید برگردیم؟ چرا همچین حرفی می زنید.؟ او بیان کرد: چنین چیزی وجود ندارد. ما مگر علاف و مسخره آن‌ها هستیم. ما مگر آلت دست آن‌ها هستیم. غلط کردند که بیرون رفتند. ما هرگز نباید برگردیم. به چی برگردیم؟ چیزی وجود ندارد که برگردیم.جواد لاریجانی افزود: این که ما بگوییم هر وقت شما برگشتید ما هم برمی‌گردیم، این موضع بسیار بدی است. ما باید موضعمان را قاطع بیان کنیم. من گفتم ما اگر با دنیا به خصوص این غربی‌ها خوب صحبت کنیم باید سطح مذاکره را با شارژ صفر ببندیم. نه اینکه من بگویم این مذاکرات را بیندازیم در خاک آن ها، ما باید تمام تعهداتمان را تعلیق کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :