سید ابوالفضل هاشمی
کد خبر: ۹۲۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷ 02 December 2020

ترامپ در انتخابات اخیر ۷۳ میلیون رای کسب کرد که نشان می‌دهد کرونا با شیوع گسترده و تلفات خود نیز نتوانست محبوبیت او را در میان هواداران کاهش دهد. پدیده ترامپ همچنان بزرگترین خیزش سیاسی در تاریخ امریکا باقی خواهد ماند. حملات او علیه جمهوریخواهان و کسانی که مقابل او ایستادند، باعث افزایش محبوبیت او در میان بسیاری از رای دهندگان شد که از اجرای سیاسی واشنگتن خسته شده بودند. ترامپ مساله نخست امریکا را در مورد همه مسائل از جهانی سازی و توافقات تجاری گرفته تا تعرفه‌ها، ناتو، توافق اقلیمی و اسرائیل مطرح کرد. بایدن شاید بتواند برخی از تصمیم های جنجالی‌تر ترامپ را مانند برجام و توافق اقلیمی تغییر دهد، ولی با تسلط جمهوریخواهان بر سنا، سیاست‌های ترامپ همچنان در دالان‌های کنگره برای سال‌ها باقی خواهد ماند.

اگرچه ترامپ هنوز نتایج انتخابات را قبول ندارد و هواداران متعصب او بر به سرقت رفتن پیروزی او به دست دمکرات‌ها تاکید می‌کنند، ولی ترامپ در نهایت نتیجه را پذیرفته و اجازه انتقال صلح آمیز دولت را به بایدن داده است. این اتفاق از اکنون تا روز گشایش در ۲۰ ژانویه روی خواهد داد و جمهوریخواهان در نهایت شکست را خواهند پذیرفت. ترامپ بازنده شده ولی ترامپیسم که نوع افراطی عوام‌گرایی است، هنوز بازنده نیست و در میان هواداران ترامپ زنده خواهد ماند، او شاید تصمیم به شرکت در انتخابات سال ۲۰۲۴ بگیرد یا یکی از منتخبان و شاید فرزندش را نامزد و سلطه خود را بر حزب جمهوریخواه تحکیم کند.

ترامپ در انتخابات اخیر ۷۳ میلیون رأی کسب کرد که نشان می دهد کرونا با شیوع گسترده و تلفات خود نیز نتوانست محبوبیت او را در میان هواداران کاهش دهد. پدیده ترامپ همچنان بزرگترین خیزش سیاسی در تاریخ امریکا باقی خواهد ماند. حملات او علیه جمهوریخواهان و کسانی که مقابل او ایستادند، باعث افزایش محبوبیت او در میان بسیاری از رای دهندگان شد که از عملکرد سیاسی واشنگتن خسته شده بودند. ترامپ مساله نخست امریکا را در مورد همه مسائل از جهانی‌سازی و توافقات تجاری گرفته تا تعرفه‌ها، ناتو، توافق اقلیمی و اسرائیل مطرح کرد.

میلیون‌ها امریکایی، ترامپیسم را پذیرفتند و این تفکر دکترین غالب مورد حمایت رسانه‌هایی مانند فاکس‌نیوز و دیگر رسانه‌های محافظه کار قرار گرفت. این نخستین بار نبود که مردم متعلق به دو جناح چپ و راست خواستار اصلاح سیاست امریکا بودند، جنبش تی پارتی در سال ۲۰۰۹ و جنبش اشغال وال استریت در سال ۲۰۱۱ که در آن جوانان علیه نابرابری های اقتصادی، فساد و نفوذ شرکت ها بر سیاست اعتراض کردند، از این جمله بوده اند، ولی ترامپیسم مساله دیگری است که حتی پیش از ظهور سیاسی ترامپ وجود داشت. ده‌ها سال بود که دو حزب اصلی امریکا پیامدهای وخیم جهانی شدن را بر امریکا نادیده گرفته بودند و میلیون‌ها شغل به نفع چین از دست رفته و توافقات تجاری با چین و مکزیک باعث انتقال کارخانجات خودروسازی به مرزهای جنوبی و شمالی شده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :