کد خبر: ۹۲۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳ 02 December 2020

 مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ۱۷۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد کل جمعیت استان دارای معلولیت هستند، گفت: بیشترین درصد معلولیت در استان یعنی ۴۰ درصد شامل معلولیت جسمی و حرکتی در استان است و بعد از معلولیت جسمی و حرکتی بیشترین درصد شامل معلولیت ذهنی، شنوایی، بینایی، گفتار و روانی مزمن است.

فرگل صحاف در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرارسیدن هفته‌ی جهانی معلولین از ۱۳ تا ۱۹ آذرماه، اظهار کرد: هر روز این هفته با محوریت خاصی مشخص شده است، روز اول با محوریت وضعیت معلولین در دوران پسا کرونا، روز دوم اشتغال معلولان، روز سوم معلولان و حمایت‌های قانونی از معلولان و آگاه‌ سازی از طریق رسانه و روز بعد با محور مناسب سازی اماکن است.

وی خاطرنشان کرد: از ۱۷۰ هزار نفر معلول در استان، ۷۰ هزار نفر دارای پرونده در بهزیستی هستند که از خدمات بهزیستی برخوردار می‌شوند و مستمری دریافت می‌کنند.

وی افزود: ۶۳ درصد از جمعیت معلولین در استان را مردان و ۳۷ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهد، سه هزار و ۶۰۰ دانش آموز معلول و ۸۱۷ دانشجوی معلول در استان وجود دارد و ۷۰ هزار فرد معلول نیز از بهزیستی استان مستمری دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که مراکز متنوعی برای ارائه‌ی خدمات به افراد دارای معلولیت در استان وجود دارد، گفت: مراکز شبانه از سالمندان، معلولان و بیماران روانی به طور شبانه روزی مراقبت می‌کنند، ۴۰ مرکز شبانه روزی در سطح استان با ارائه‌ی خدمات توان بخشی و مراقبتی به طور تخصصی و با بهره گیری از تجهیزات مورد نیاز و نیروی انسانی متخصص فعالیت می‌کنند. ارتقای کیفیت خدمات این مراکز از اهداف اصلی بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که ۱۲۴۰ بیمار ضایعه‌ی نخاعی در منازل نگهداری می‌شوند، افزود: نگهداری و پرستاری در منزل از طریق افراد خانواده انجام می‌گیرد، دو نوع مرکز ویزیت و مراقبت در منزل بهزیستی در راستای ارتقای کیفیت زندگی گروه هدف معلولیت و تحکیم بنیان خانواده فعالیت می‌کنند، ۱۱ مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز مراقبت در منزل وجود دارد که به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان این‌که مراکز روزانه‌ی بهزیستی نیز در راستای تقویت توانمندی و جلوگیری از پیشرفت معلولیت با ارائه‌ی برنامه کوتاه و بلندمدت فعالیت می‌کنند، افزود: ۸۳ مرکز روزانه در سطح استان وجود دارد که ماهانه به ۳۵۰۰ نفر خدمات ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: علاوه بر ارائه‌ی خدمات به معلولان، از ابتدای سال جاری توانستیم ۱۲ هزار قلم وسایل کمک توانبخشی با اعتبار دو میلیارد تومان تهیه کرده و در اختیار معلولان قرار دهیم.

صحاف بیان کرد: برنامه‌های توانبخشی مبتنی بر جامعه در راستای رفاه و بهبود معیشت و ارتقای سطح جسمی و روانی معلولان و خانواده‌ها وجود دارد که در روستاها و حاشیه‌ی شهرها با شناسایی و رفع مشکلات معلولان اجرا می‌شود بعد از شناسایی معلولان، نسبت به میزان معلولیت، خدمات مستمر و غیرمستمر سازمان ارائه می‌شود.

وی افزود: افرادی که والدین آن‌ها معلول بوده یا دارای دو فرزند معلول هستند از امتیاز معافیت سربازی برخوردار می‌شوند که امسال به ۳۵۰ نفر معلول معافیت سربازی اعطا شده است.

وی توانمندسازی معلولین در راستای اشتغال پایدار را نیز از اهداف مهم بهزیستی استان عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون با پرداخت تسهیلات به ۲۲۳۵ نفر توانستیم آن‌ها را به اشتغال پایدار برسانیم.

مدیرکل بهزیستی استان تاکید کرد: هدف اصلی بهزیستی پیشگیری از معلولیت و جلوگیری از تولد نوزاد معلول است که در این راستا طی یک سال گذشته مشاوره‌های ژنتیک غربالگری به ۸۶۰۰ نفر ارائه کردیم و به ۴۲ هزار نفر برنامه‌های آگاه سازی و پیشگیری از بروز معلولیت ارائه شده است.

وی افزود: امسال ۱۶۰ هزار نفر در سامانه غربالگری بینایی شده و تنبلی چشم کودکان زیر شش سال در پایگاه‌های ثابت و سیار معاینه شدند، تا پایان سال نیز غربالگری بینایی چشم انجام خواهد شد.

صحاف با بیان این‌که همزمان با هفته‌ی جهانی معلولان، ۵۱ واحد مسکونی به خانواده‌های دارای معلول و ۲۰ واحد نیز به خانوارهای حداقل دارای دو معلول در استان تحویل خواهد شد، گفت: از ابتدای نهضت مسکن حدود هفت هزار واحد مسکن به افراد دارای معلولیت تحویل داده شده است ولی طی ۹ ماه سال جاری به ۷۰ نفر از معلولان واحد مسکونی تحویل دهیم.

وی با بیان این‌که ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی اماکن عمومی در سطح شهر برای معلولان برگزار می‌شود، گفت: مناسب سازی شهر در راستای استفاده‌ی تمامی معلولان از اهداف اصلی ستاد است. از شهرداری‌ها و تمامی ارگان‌ها در خواست می‌کنیم تا در راستای فراهم کردن زمینه برای استفاده‌ی معلولین از اماکن عمومی، مناسب سازی را به خوبی انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار