رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: رفتار عجیب مجلس در دعوت از وزارت خارجه برای طرح لغو برجام / تاسف معین برای جنبش دانشجویی و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹ 06 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

جزئیات دقیق نحوه شهادت شهید فخری‌زاده از زبان جانشین فرمانده کل سپاه

سردار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:۱۱ پاسدار همراه شهید فخری‌زاده به عنوان تیم حفاظتی بودند و انفجار نیسان برای از بین بردن مجموعه حفاظت بود. تیربار ماهواره‌ای و آنلاین کنترل می‌شد و تروریستی در صحنه نبود.۱۳ تیر از تیربار شلیک شد و تیربار با دوربین پیشرفته روی چهره شهید فخری‌زاده زوم بود و از هوش مصنوعی کمک گرفته بودند.این تیربار فقط روی چهره شهید فخری‌زاده متمرکز بود و همسر شهید با وجود اینکه در فاصله ۲۵ سانتی‌متری شهید بود، تیر نخورده است. سرتیم حفاظت شهید فخری‌زاده به دلیل اینکه خود را روی شهید فخری‌زاده انداخته بود، ۴ تیر خورد و فردی از دشمنان در صحنه نبود تا به محافظان شلیک کند.از ۱۳ تیر تیربار، ۴ - ۵ تیر به شهید فخری‌زاده و یک تیر به کمر شهید برخورد کرد و شهید فخری زاده بر اثر قطع نخاع و خونریزی تا رسیدن به بیمارستان بقیه الله به شهادت می‌رسند.
 
حکم مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی تا قبل از سالگرد این اتفاق صادر می شود

سردار فدوی معاون هماهنگ کننده سپاه: در یک ماه گذشته موضوع پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی را از تشکیلات قضایی پیگیری کردم که اعلام کردند فقط حکم قاضی برای مقصران حادثه باقی مانده است.موضوع دیه‌ها باید تا قبل از سالگرد شهادت شهدای هواپیمای اوکراینی تعیین تکلیف شود.فرزندان نخبه‌ ما در این هواپیما بودند و شهید شدند و ما به همه خانواده‌های شهدا تک‌تک سر زدیم و غم و غصه‌ای که روی دلمان است بسیار بزرگ است. قول می‌دهیم که حکم قاضی برای مقصران در سقوط هواپیمای اوکراینی تا پیش از سالگرد این اتفاق ناگوار صادر و دیه و بیمه به نرخ بین‌الملل تا قبل از سالگرد شهادت ایرانیان در هواپیمای اوکراینی به خانواده‌ها پرداخت شود‌./ باشگاه خبرنگاران

مارادونا همسر سابق و دخترانش را از ارث محروم کرد

نشریه لارپوبلیکا: مارادونا پیش از مرگش همسر سابق و دخترانش را از ارث محروم کرده بود. اسطوره باشگاه ناپولی هفته گذشته به دلیل ایست قلبی درگذشت. حالا موضوع ارث و میراث به یک جنجال تبدیل شده و ۱۱ نفر با هویت‌های مختلف مدعی شدند که فرزند اسطوره آرژانتینی هستند. طبق گزارش‌های رسیده کل اموال مارادونا و بنا بر حساب‌های بانکی مختلفش حدود ۱۰۰ میلیون دلار است. البته مارادونا در بوینس آیرس یک خانه داشته که پیش از مرگش کسی از آن خبر نداشت./فارس

اجرای قانون ضدبرجامی مجلس با دولت ایران نیست؛ آن را برای رئیس جمهور امریکا بفرستید

فریدون مجلسی در روزنامه شرق نوشت: عنوان‌ کردن ناگهانی طرح رویگردانی ایران از تعهدات برجامی در کنار بیانیه انتقادی شورای عالی امنیت ملی از این اقدام، وضعیت‌ نگران‌کننده‌ای را به تصویر می‌کشد که با توجه به گام‌های بی‌اثر قبلی دولت در کاهش تعهدات برجامی، به نوعی گام ششم با یک جهش برداشته شده است. برخی معتقدند مجلس ایران به جای کمک به حل مساله، دنبال زدن دولت برای نرسیدن به هر گونه توافق است تا شرایط موفقیت کاندیدای موردنظر خود را در انتخابات ۱۴۰۰ فراهم کند، چون اجرای این قانون بیش از آنکه بر عهده رئیس‌جمهور ایران باشد، بر عهده رئیس‌جمهور آمریکاست، جا داشت نسخه‌ای از آن را برای اجرا به بایدن هم ابلاغ می‌کردند.

دولت به واردات خودرو تن می دهد؟

در نظر گرفتن درآمد از ناحیه حقوق ورودی خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر خلاف لوایح دو سال گذشته، شائبه گشایش دوباره واردات خودروهای خارجی به کشور را ایجاد کرد. این در شرایطی است که اظهارات مسئولان سازمان برنامه و بودجه، گویای این واقعیت است که دولت تصمیمی در گشایش دوباره واردات خودرو ندارد. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان نیز می‌گوید سیاست بانک مرکزی، مبنی بر مدیریت منابع ارزی از مسیر کنترل واردات کالا به کشور اصلی ترین مانع در راه ورود خودرو به کشور است./دنیای اقتصاد

پس لرزه ادعای فائزه هاشمی درباره خودرأی بودن سیدمحمد خاتمی

عضو حزب اتحاد ملت در واکنش به سخنان فائزه هاشمی گفت: بر این باورم که خاتمی، شخص مستبد و خودرأی و خودخواهی نیست تا تلاش کند نظرات خودش را بر دیگران تحمیل کند. در واقع برخی از کسانی که خودشان را اصلاح‌طلب می‌دانند، معتقد به دموکراسی و حضور دیگران در جمع نیستند. متاسفانه در هر جمعی، افرادی هستند که بیشتر به دنبال منافع خودشان هستند تا منافع جمعی./برنا

اگر به مطالبات مردم پاسخ ندهیم، باید منتظر پیامد‌های سخت‌تر و پرهزینه‌تر از آبان ۹۸ باشیم

حسین راغفر، اقتصاددان: تعداد زیادی از مسئولانی که جزو انقلابیون محسوب می‌شده‌اند، امروزه در دام اشرافیت افتاده‌اند.تمام مشکلاتی که در این سال‌های گذشته کشور متحمل شده، محصول سیاست‌های داخلی است. برای اینکه ما دچار تشنج‌هایی از جنس آبان ۹۸ نشویم، نیازمند اصلاحات اساسی هستیم. اگر به مطالبات مردم پاسخ ندهیم، باید منتظر پیامد‌های سخت‌تر و پرهزینه‌تر و آینده‌ای مبهم‌تر باشیم. ما به حکومتی قوی نیاز داریم تا بتواند خشونت را مهار، قوانین را اعمال و خدمات عمومی ارائه کند، به‌نحوی‌که مردم به خدماتی مانند آموزش‌وپرورش رایگان، خدمات سلامت رایگان، مسکن مناسب برای همه و سایر زیرساخت‌های لازم، آزادانه و برابر دسترسی داشته باشند./شرق

وزیر ارتباطات: بعید می‌دانم نظر دستگاه قضایی درباره رفع فیلتر تلگرام عوض شده باشد


وزیر ارتباطات درباره امکان رفع فیلتر تلگرام گفت: بعید می‌دانم نظر دستگاه قضایی درباره رفع فیلتر تلگرام عوض شده باشد. آن‌ها نه برای فیلتر و نه رفع فیلتر تلگرام از ما نظر نخواسته‌اند. «محمدجواد آذری جهرمی» شنبه شب در ارتباط تلفنی با برنامه تهران ۲۰ درباره این‌که چرا فیلتر تلگرام هنوز برقرار است، گفت: بعید می‌دانم که نظر دستگاه قضایی درباره رفع فیلتر تلگرام عوض شده باشد اما پیشنهاد می‌کنم از دادستان کل کشور این را بپرسید. نه زمان انسداد تلگرام از ما نظر خواستند، نه الان برای رفع آن از ما چیزی می‌پرسند. طبیعتاً این مقوله‌ای است که به نظر دستگاه قضایی بستگی دارد، چون با حکم دستگاه قضایی بسته‌ شده و با همین حکم هم قابل‌ بازگشایی است.

نماینده مجلس: با مردم آشتی کنیم تا انتخابات ۴۲ درصدی نداشته باشیم

 

غلامرضا نوری قزلچه نماینده مجلس در پاسخ به این که برخی معتقدند طرح هسته‌ای مجلس به دلیل نگرانی تندرو‌ها از مذاکره بایدن با دولت روحانی و احتمال برگشت آمریکا به برجام است گفت: اگر بخواهیم از حالت حقوقی طرح خارج شویم و نگاه سیاسی به موضوع داشته باشیم، باید بگویم این طرح بیشتر مصرف سیاسی داشت. اینکه دست و بال دولت کاملا بسته شود و اگر فضا و فرصت‌های در سطح بین المللی باز شود و ما نتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم، به ضرر ملت است و نمی‌شود ما با این رفتار‌ها اهداف ۱۴۰۰ را تعقیب کنیم. این نماینده مجلس افزود: اهداف ۱۴۰۰ باید با مشارکت مردم در انتخابات باشد. ما باید با مردم آشتی کنیم که مثل مشارکت ۴۲ درصدی یا ۱۸ درصد انتخابات مجلس در شهرستان‌ها و تهران نشود. باید اعتماد مردم را جلب کنیم که در صحنه حضور داشته باشند، اگر می‌خواهیم کار برای منافع خودمان نباشد، باید روی مشارکت و رضایتمندی مردم کار کنیم.

نوری قزلچه در پاسخ به این مطلب که بازگشت امریکا به برجام منجر به برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم می‌شود، گفت: مسلما این مساله بیشترین کمک را به رضایتمندی مردم می‌کند حتی فضای روانی آن نیز به اقتصاد داخلی ما کمک می‌کند. روز‌های گذشته قیمت‌ها را قبل ازتصویب طرح مجلس ببینیم و بعد از طرح مجلس قیمت ارز و سکه و طلا را نگاه کنیم، همین مساله نشان می‌دهد که حتی زمزمه‌های برداشتن تحریم‌ها تا چه اندازه در بازار داخلی ما تاثیرگذار است. در جهان مرتبط امروز که همه با هم ارتباط دارد، هیچ اتفاقی در دورافتاده‌ترین نقطه دنیا بی ربط به آن گوشه دنیا نیست، اتفاقات سایر کشور‌ها بر مراودات کشور‌های دیگر اثرگذار هستند. هنر ما باید این باشد که ازاین فرصت‌ها ولو کوچک و جزیی برای حفظ منافع مردم و کشور استفاده کنیم.

سخنگوی سپاه: ترور یک دانشمند در خیابان آن هم با دستگاه ماهواره‌ای، امنیت کشور را خدشه‌دار نمی‌کند


سخنگوی سپاه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب استراتژی عزت ملت ایران را طراحی و پیگیری کرده‌اند و این استراتژی سبب عظمت انقلاب اسلامی شده و همچنان نیز جریان دارد، عنوان کرد: مشارکت بالای مردم در کمک‌های مؤمنانه یکی از ابعاد قدرت آفرینی ملت ایران و فرهنگ اسلامی غنی کشورمان است، برخی حواشی سیاسی در داخل نباید مانع از دیده شدن خدمات جمهوری اسلامی ایران شود. ما شاهد هستیم که در زمینه‌های مختلف از جمله به ثمر رساندن پروژه‌های بزرگ عمرانی در این شرایط سخت اقتصادی، کارهای بزرگی در جریان است که برخی از آن‌ها نیز به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء صورت می‌گیرد، اخیراً نیز دیدیم که کارهای بزرگی در زمینهٔ افزایش حقوق بازنشستگان صورت گرفت. سردار شریف اضافه کرد: به ثمر رسیدن انبوهی از پروژه‌های کوچک و بزرگ در کشور که هفتگی شاهد بهره‌برداری از آن‌ها هستیم، در بستر امنیت تحقق یافته و اگر طهرانی مقدم‌ها نبودند تا موشک بسازند، صهیونیست‌ها لحظه‌ای در تهاجم به سرزمین ما درنگ نمی‌کردند. اگر دلاوری رزمندگان نیروی دریایی در آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان نبود، امنیت ما خدشه‌دار می‌شد. ترور یک دانشمند در خیابان آن هم با دستگاه ماهواره‌ای نمی‌تواند امنیت ما را خدشه‌دار کند و در عین حال اگر در جایی اشراف اطلاعاتی ما مشکل دارد، باید آن را جبران کنیم.

علی باقری: طی چهار دهه گذشته، ۴۰ ایرانی دارای تابعیت دوگانه مجرم شناخته و مجازات شده‌اند


دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم فلسطین و یمن در مقابل اشغالگران و متجاوزان و پشتیبانی غربی‌ها از رژیم‌های صهیونیستی و سعودی تصریح کرد: «سیاست جمهوری اسلامی ایران، حقوق بشری است و مبنای حقوق بشری دارد و برعکس، حقوق بشرِ غربی‌ها سیاسی است و مبنای سیاسی دارد.» بنابراین، باقری کنی افزود: «موضع جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای و توان موشکی نیز ریشه و مبنای حقوق بشری دارد، چراکه ملت ایران حق دارد از توانمندی‌های خود برای ارتقای توان علمی، فناوری و صنعتی کشور استفاده کند تا قادر باشد از تمامیت ارضی و امنیت ملی خود دفاع کرده و پیشرفت کشور و رفاه ملی را تأمین نماید.» معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخی فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای درباره دستگیری و یا مجازات افراد با تابعیت دوگانه اظهار داشت: «در میان میلیون‌ها ایرانی که در خارج کشور زندگی می‌کنند و تابعیت دوگانه دارند، حدود ۴۰ نفر طی چهار دهه گذشته با قوه قضائیه سر و کار داشته و مجرم شناخته و مجازات شده‌اند». باقری افزود: «از نظر جمهوری اسلامی ایران، تابعیت دوگانه نه موجب می‌شود که امتیازی برای فرد ایجاد بشود و نه موجب می‌شود که حقوق او تضییع شود».

داماد مصباح یزدی: اگر بجای روحانی بودم به خاطر مذاکره با آمریکا از مردم و رهبری عذرخواهی می کردم


حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری در رشته توئیت هایی توصیه های مهمی را خطاب به رییس جمهور با عنوان «اگر به جای رییس جمهور بودم» منتشر کرده است که در زیر آنها را مرور می کنیم. حجت الاسلام والمسلمین عراقی بعد از جریان توهین برخی مسئولان در مجلس به رییس جمهور و متذکر شدن این نکته از سوی رهبر معظم انقلاب در سوم آبان ماه در دیدار حضوری با رییس جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا نوشت: «اگر به جای مخاطبان رهبری در اهانت به مسئولین بودم بلافاصله عذرخواهی می کردم ... و اگر به جای رییس جمهور و دیگر مسئولین بودم ... به پاس حمایت و عنایت آقا، بدون توجه به حرفهای دیگران، تمام هم خود را صرف کار می کردم؛ کار برای حل مسائل و مشکلات کشور؛ کار، کار، کار... برای مقابله با کرونا و تحریم، آنچه مردم از مسؤولان می خواهند و نظام را موفق و رهبری را خشنود می کند، کار مخلصانه است». وی همچنین در توئیتی به مناسبت ۱۳ آبان اشاره به جریان مذاکرات برجامی داشت و خطاب به رییس جمهور نوشت: «آقای رییس جمهور ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی در پیش است. اگرچه شاید دیر هنگام باشد ولی اگر بجای شما بودم از این فرصت برای اعتراف به اشتباه خود در اعتماد و #مذاکره با آمریکا و عذر خواهی از مردم و رهبری استفاده می کردم واز همه نخبگان و دلسوزان و کارآفرینان و همه زنان و مردان ایرانی به ویژه جوانان خلاق برای ساماندهی اقتصاد کشور و شکست ویروس تحریم آمریکا و و ویروس کرونا استمداد می کردم. پاداش صداقت با مردم نصرت الهی و عاقبت به خیری است».

توضیحات سازمان برنامه و بودجه درباره ردیف بودجه‌ای بنیاد سردار سلیمانی


سازمان برنامه و بودجه درباره برخی از شبهات ردیف بودجه‌ای بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی پاسخ‌ داد: سال گذشته همزمان با شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی بود که دو ردیف ۱۱۱۳۹۷ با عنوان «طرح شهید سلیمانی» (پیشرفت و آبادانی دهستان‌ها) و ۱۱۱۳۹۸ با عنوان «بنیاد فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی» در بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تصویب رسید. ردیف‌های مذکور در صفحات ۱۰۸ و ۱۰۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ (ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف) درج و منتشر شده است. این دو ردیف مشابه سایر ردیف‌های مربوط به ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز تکرار و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. سازمان برنامه و بودجه توضیح داد که «عموم ردیف‌های بودجه‌ای سپاه به نام شهدای گرانقدر نام‌گذاری شده است. بنابراین دستگاه اجرایی دو ردیف یاد شده با نام شهید حاج قاسم سلیمانی، ستاد مشترک سپاه پاسداران بوده و ربط دادن آن به خانواده سردار سلیمانی گناه بزرگی است که عده‌ای با اغراض سیاسی از خالی بودن ذهن مردم از اعداد و ارقام بودجه سوءاستفاده می‌کنند.» لایحه بودجه ۱۴۰۰ چهارشنبه گذشته (۱۲ آذرماه) تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. منابع و مصارف بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور بیش از ۲۴ میلیون و ۳۵۷ هزار و ۷۸ میلیارد و ۹۸۶ میلیون ریال تعیین شده است.

ممیزی کتاب کودک و درخواست تغییر جنسیت یک شخصیت


غلامعلی رجایی در یادداشتی که در اختیار جماران قرار داد، نوشت: برادر ارجمندم جناب امیررضا ستوده، نویسنده کتاب «پا به پای آفتاب» (خاطرات زندگی امام خمینی) و از نویسندگان و ناشران مطرح کشور این عکس و یادداشت تأسف بار و اعجاب آور را از ممیزی کتاب در اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای من فرستاد. آنقدر دیدن این درد نوشته که از وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید و وزیر فرهیخته اش انتظارش را نداشتم برای من سخت بود که آن را برای جناب آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز فرستادم و از او خواستم که تو را به خدا کاری کنید! بدون هیچ شرح و توضیحی، ماجرا را از زبان امیررضا ستوده بخوانید: هر دم از این باغ بری می‌رسد. تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد! «غریق نجات آقا به غریق نجات خانم تبدیل شود!» مجموعه‌ی کتاب‌های نه‌ جلدی «سارا و اردکش» را داده‌ایم برای مجوز چاپ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. کتاب‌ها به زبان انگلیسی است و تصاویرش خیلی زیبا و فرهنگی. مترجمش هم نویسنده و مترجم نام‌آشنای کودکان و نوجوانان جناب آقای حسین فتاحی. امروز در صفحه‌ی وزارتخانه‌ی محترم ارشاد، نامه‌ی مشروطی بررس‌های محترم آمده است: «نجات غریق مرد به زن تبدیل شود!» حالا موضوع چیست؟ در همه‌ی این نه‌ جلد، دختری حضور دارد حدود هفت ساله به همراه یک اردک. در هر کدام از جلدهای کتاب، ماجراهایی ساده، جذاب و زیبا برای آن دو به وجود می‌آید و آن‌ها هم با فکر و تدبیرشان آن‌ها را حل می‌کنند.اما در جلد «سارا و اردک به هتل می‌روند» در قسمتی از کتاب، تصویر داستان سارا با لباس کامل کنار استخر آب ایستاده است و حدود ده یازده اردک در آب در حال آب‌تنی‌اند. یک نجات غریق واقعی مرد هم بر روی چهارپایه مواظب اردک‌ها که خدای‌ناکرده غرق نشوند. دوستان محترم بررس ارشاد مثل این‌که به کشفی بزرگ از نوع کشف ارشمیدس در خزینه‌ی آب‌گرم نایل آمده باشند مرقوم داشته‌اند که «این نجات غریق مرد به خانم تبدیل شود!»

دیوار جنجالی ترکیه در مرز ایران تکمیل شد

وزیر کشور ترکیه از اتمام ساخت دیوار مرزی ۸۱ کیلومتری این کشور با ایران خبر داد. به نوشته روزنامه «حریت»، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در توییتی با انتشار تصاویری از این دیوار ۸۱ کیلومتری که در استان «آگری» در شرق ترکیه واقع شده، از اتمام آن خبر داد. وزیر کشور ترکیه در توییت خود بر افزایش امنیت نقاط مرزی این کشور با ایران پس از تکمیل این دیوار اشاره کرد.ترکیه ۵۳۴ کیلومتر مرز با ایران دارد که اغلب از سوی عناصر پ‌ک‌ک (حزب کارگر کردستان ترکیه) انجام مهاجرت‌های غیرقانونی و قاچاقچیان امنیت آن به چالش کشیده شده، اما انتظار می‌رود با توسعه آن، امنیت نقاط مرزی این کشور ارتقا یابد.

پیشنهاد مشاور سابق بایدن: منافقین از آلبانی اخراج شوند

مشاور سابق بایدن پیشنهاد کرد، گروهک تروریستی منافقین از آلبانی اخراج شوند. «دانیل بنعیم» کارشناس، استاد دانشگاه و مشاور سابق «جو بایدن» در امور منطقه ی غرب آسیا و شمال آفریقا پیشنهاد داد که گروهک تروریستی منافقین از آلبانی اخراج و به اتیوپی یا در طول سواحل دریای سرخ منتقل شوند. بنعیم در گفت‌وگو با مجله آمریکایی «ژاکوپین» با اشاره به اینکه خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای، بی اعتمادی ایران از آمریکا را به شدت افزایش داد، گفت که اگر بایدن می خواهد به مذاکرات با ایران بازگردد، باید امتیازهایی را بدهد اما ساختار فشار و تحریم را حفظ کند. او گفت: من و دوستانم معتقدیم که یکی از این راهکارها، کاهش حمایت از گروه تروریستی مجاهدین خلق در آلبانی و انتقال آنان به اتیوپی یا کناره دریای سرخ مانند اریتره است که می تواند برای تهران جذاب باشد.

فرزند آیت‌الله مصباح: نیازمند توسلات و دعاهای مردم هستیم

حجت‌الاسلام مجتبی مصباح یزدی فرزند رییس مرکز آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) آخرین وضعیت سلامت پدر خود را اعلام کرد. متن اطلاعیه وی به شرح زیر است: «روند درمانی آیت الله مصباح یزدی تحت نظر تیم پزشکی ایشان در حال پیگیری مداوم است ولی وضعیت ایشان همچنان مطلوب نیست و به طور جدی نیازمند ادامه توسلات و دعاهای آحاد مردم هستیم.ضمنا بار دیگر تاکید می‌کنیم اخبار مربوط به وضعیت سلامت ایشان را تنها از پایگاه اطلاع رسانی ایشان به نشانی MESBAHYAZDI.IR دنبال کنید و اخبار دیگری که از ایشان منتشر می‌شود فاقد اعتبار است.»

نائب رئیس مجلس: مخالف مذاکره نیستیم

نایب رئیس اول مجلس گفت: طرح هسته‌ای مجلس با این هدف تدوین شد، در صورتی که طرف مقابل تعهداتش در برجام را عملیاتی کند، ما هم محدودیت‌های برجامی را می‌پذیریم.سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در گفت‌وگو با مهر در واکنش به انتقادات برخی از دولتمردان به طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران اظهار داشت: به طور کلی مجلس با دولت در این زمینه تفاوت دیدگاهی دارد اما کسی مخالف مذاکره و ارتباط با جهان و حل و فصل مسائل فیمابین از طریق گفتگو نیست. وی تأکید کرد: منتها حرف ما آن است که زمان نباید به لحاظ استراتژیک به ضرر جمهوری اسلامی ایران باشد و در شرایطی که ما تعهدی را پذیرفتیم و اقدامات خودمان را انجام دادیم اما طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد، تا زمانی که ما در این تعهدات بمانیم، طرف مقابل انگیزه ای برای انجام وظایف خود ندارد. نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس در این شرایط زمان به ضرر ماست و ما هر چقدر بیشتر بمانیم، دست و پای خودمان را قفل کرده ایم و طرف مقابل با خاطر جمع به وظایفش عمل نمی کند.نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: ما می گوییم که مذاکره و گفتگو باید با چاشنی اقتدار باشد؛ به این معنا که به طرف مقابل بگوییم هر گاه آنان به وظایف خود عمل کردند ما هم محدودیت های برجامی را عملیاتی می‌کنیم.

عراقچی جایگزین تخت روانچی می‌شود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه انتصاب معاون سیاسی وزارت خارجه به‌ عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل را تکذیب کرد.سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با تسنیم، برخی گمانه‌زنی‌ها درباره انتصاب سیدعباس عراقچی به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل را رد کرد و آن را کذب دانست. پیشتر برخی اخبار غیررسمی و شایعات درباره اینکه عراقچی جایگزین مجید تخت روانچی در سازمان ملل شود، منتشر شده بود. خطیب‌زاده به تسنیم گفت: چنین خبری صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

ماجرای شکایت پسر حجاریان از نماینده مجلس

وکیل مدافع محسن حجاریان درباره پیگیری اتهام به موکلش گفت: ما به حکم صادره از سوی دادسرا اعتراض کردیم که به دادگاه تجدید نظر ارجاع و در نهایت دادگاه کیفری دو کارکنان دولت نیز نظر بازپرس را تایید و قرار منع تعقیب قطعی شد.سید علی مجتهد زاده، وکیل مدافع محسن حجاریان با اشاره به شکایت موکل خود از علی خضریان نماینده مجلس گفت: بعد از آن که آقای خضریان، نماینده تهران در مجلس مواردی را علیه خانواده آقای حجاریان مطرح کرد ما به دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت کردیم و بازپرس پرونده از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان که ترکیب مشخص و اکثرا از دوستان و همراهان آقای خضریان هستند استعلام کرد. وی ادامه داد: مواردی که ایشان مطرح کرده است به روشنی و به صراحت فارغ از وظایف نمایندگیشان بود که برای تسویه حساب های شخصی خودشان مسائلی را به دروغ مطرح کردند؛ اما هیات نظارت این موارد را در حیطه وظایف نمایندگی دانست و دادسرا قرار منع تعقیب صادر کرد. وکیل مدافع محسن حجاریان گفت: ما به حکم صادره از سوی دادسرا اعتراض کردیم که به شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت ارجاع و در نهایت نظر بازپرس تایید و قرار منع تعقیب قطعی شد. وی ادامه داد: ما تمام مدارک و اسناد خود را در خصوص مواردی که آقای خضریان مطرح کرده بود را به هیات نظارت ارائه کردیم اما نمی دانیم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چگونه خود را قانع کردند که چنین نظری ارائه دهند. این وکیل دادگستری گفت: سابقا دیده بودیم که دادسرا معمولا در خصوص مسائل کلان با استناد به موضع هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قرار منع تعقیب صادر نمی کند اما در خصوص آقای خضریان اینگونه رفتار کردند و اراده ای برای رسیدگی قضایی وجود نداشت.

واکنش خباز به اظهارات سعید جلیلی

چهره سیاسی اصلاح طلب در واکنش به اظهارات جلیلی گفت: در زمان جلیلی، علاوه بر اینکه چهار دانشمند برجسته را از دست دادیم، شورای امنیت سازمان ملل، شش قطعنامه هم علیه ایران تصویب کرد.«محمدرضا خباز» چهره سیاسی اصلاح طلب، درباره اظهارات اخیر سعید جلیلی به برنا گفت: اگر به دولت قبل از روحانی بازگردیم، می‌بینیم که استکبار جهانی و اسراییل جنایتکار، چهار شخصیت را در دولت قبل از ما گرفت؛ یکی وقتی که اژه ای، وزیر اطلاعات بود و سه نفر هم وقتی که مصلحی وزیر اطلاعات بود. بنابراین این چهار شخصیت بزرگوار را ترور کردند و دولت احمدی نژاد هیچ واکنشی از خودش نشان نداد. او افزود: سعید جلیلی هم در حال حاضر این گونه اظهارنظر می کند در آن زمان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی بود، حال سوال این است؛ چرا شما خودتان در زمانی که چهار شهید برجسته و والا و دانشمند کم نظیر را در دوره هشت ساله شما، ترور کردند تلافی نکردید؟! خباز ادامه داد: از این روی اگر باید فوری پاسخ داد، این گونه سخنانی که جلیلی مطرح می‌کند باید در آن زمان مطرح می کرد نه حالا. کسانی که مدتی حکومت کردند به تعبیری دیگر حنایشان رنگی ندارد! بدین معنا که این افراد مدتی خدمت کردند و مردم نیز آنها را آزمودند.

سفر احتمالی وزیر خارجه جدید سوریه به تهران

فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه که به تازگی از سوی بشار اسد به عنوان جانشین ولید معلم به سمت وزیر خارجه سوریه انتخاب شده است احتمالا به تهران سفر می کند.در جریان این سفر وی با همتای ایرانی خود و تعدادی دیگر از مقامات کشورمان دیدار و رایزنی می‌کند .احتمالا دیدار وزیران امور خارجه ایران و سوریه فردا در تهران برگزار می شود .رایزنی در مورد آخرین تحولات دو جانبه، منطقه ای، بین‌المللی و موضوع تدوین قانون اساسی سوریه از مهم ترین محورهای دیدار احتمالی این دیپلمات عالی‌رتبه سوری با مقامات تهران است.

تاسف معین برای جنبش دانشجویی

مصطفی معین به مناسبت روز دانشجو یادداشتی با موضوع ضرورت تحرک در جنبش دانشجویی نوشت. متن بخش هایی از این این یادداشت به شرح زیر است: در آستانه هفتاد و هشتمین سالگرد شانزدهم آذر و "روز دانشجو" هستیم و خون آن سه آذرخش اهورائی هنوز هم الهام بخش جنبش دانشجوئی ایران در فرآیند آزادی خواهی، استبداد و استکبار ستیزی، مبارزات دموکراتیک و دفاع از حقوق بشر است. مایه تاسف است که جنبش دانشجویی پر افتخار ایران در این زمان به دلیل هزینه های سنگین فعالیت سیاسی و اجتماعی و فقدان تشکیلات سازمان یافته سراسری دچار رخوت و سکوت شده است.ولی روح شهیدان ۱۶ آذر و تداوم تهدید و توطئه آمریکا و انگلیس از کودتای ۲۸ مرداد تا این زمان، انتظار حضور و نقش آفرینی موثرتر دانشجویان در عرصه های اجتماعی و ملی دفاع از وطن مظلوم و حقوق مردم رنجور از سختی معیشت، بحران کرونا و تهدید و تجاوز دشمنانشان را دارد.

سخنان پُر نیش و کنایه جلیلی به برجامیان

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از ایجاد دوگانگی در کشور گفت: می گویند مذاکره خوب است یا تقابل؟مثل این است که بگوییم گاز خوب است یا ترمز؟ می گویند توافق خوب است یا عدم توافق؟ بعد می گویند این دو گانه ها را به رفراندوم بگذاریم یا می گویند هر توافقی بهتر از توافق نکردن است.جلیلی با اشاره به اینکه گفته می شود آمریکا در قبال ایران شکست اخلاقی خورده است، اظهار کرد: آمریکا در دانشگاه تهران در سال۳۲ شکست اخلاقی خورد و دیگر نیازی نبود بتن بریزید و بعد بگویید آمریکا شکست اخلاقی خورد.وی با بیان اینکه در سال۹۲ گفته شد، ذخایر کشور خالی است اما ده ها میلیارد در خزانه وجود داشت، گفت: توصیفی که از کشور در سال۹۲ انجام شد، صحیح نبود اما توافق با آمریکا انجام شد و رییس جمهور آمریکا پس از رسیدن به اهداف خود گفت که رژیم تحریم ها در حال فروپاشی بود و اگر توافق نمی کردیم، ایران پیچ تحریم ها را رد می کرد.

رفتار عجیب مجلس در دعوت از وزارت خارجه برای طرح لغو برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت، در موضوع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران نظرات و ملاحظات جدی وزارت امور خارجه مورد توجه قرار نگرفته است. سعید خطیب‌زاده گفت: از نماینده وزارت امور خارجه برای شرکت در آخرین جلسه هماهنگی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ دعوت شد، اما ناگهان در آخر وقت روز یکشنبه اطلاع داده شد که جلسه ملغی شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: البته متعاقباً اطلاع حاصل شد که جلسه مزبور عصر همان روز (یکشنبه) برگزار و تصمیمات لازم بدون حضور وزارت امور خارجه اتخاذ شده است.

رحیم‌پور: اگر سپاه قدس بپذیرد در هر عملیات انتقامی شرکت می کنم

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در یادداشتی تصریح کرد: اهل تعارف نیستم و اگر برادر قاآنی، فرمانده من در سالهای جنگ، ما را به عضویت سپاه قدس بپذیرد، در هر عملیات انتقامی در هر جای عالم که باشد شرکت می کنم به ویژه این که گرفتار کوتوله هایی هستیم که هوسی جز مذاکره با شیطان ندارند و نمی دانیم به کدام خدا نماز می برند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار