رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند نماینده مجلس: انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از کاندیداتوری یک روحانی برای ریاست فدراسیون فوتبال/شهردار ارومیه بازداشت شد/ واکنش محیط‌ زیست به یک تمساح دیگر در تهران و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۳۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹ 11 January 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ناصر قوامی: محسن هاشمی اشتباه کرد
ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از جمله افرادی است که با رویکرد محسن هاشمی موافق نیست و آن را دارای شائبه قدرت‌طلبی و منفعت‌طلبی می‌داند. او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «من فکر می‌کنم که محسن آقای هاشمی می‌توانست و باید قبل از آنکه نامه سرگشاده بنویسد، با خواهرش حرف بزد و او را قانع کند که مواضع خود را تصحیح کند». وی افزود: «به هر حال اختلاف بروز کرده یک اختلاف نظری است و می‌شد که در دورن خانواده حل شود. به نظر من نوشتن این نامه نه به نفع خانم فائزه هاشمی است و نه به نفع آقای محسن هاشمی. ضمن اینکه این شائبه را ایجاد می‌کند که خواسته به خاطر مقاصد سیاسی و انتخاباتی حساب خود را از خانم هاشمی که مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است، جدا کند». قوامی با تاکید بر اینکه «من با نظر فائزه مواف نیستم» گفت: «من معتقد نیستم که فشار بیرونی به کشور می‌تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند، زیرا فشار به ایران یعنی فشار به مردم ایران. بدیهی است که سردمداران حکومت که با تحریم و فشار و ... مشکلی پیدا نمی‌کنند و این مردم هستند که زیر خط فقر می‌روند و زندگی برایشان سخت می‌شود لذا اصلا با نظر خانم فائزه موافق نیستم. در عین حال معتقدم که نوشتن نامه سرگشاده آقا محسن هیچ ضرورتی نداشت». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «محسن هاشمی با نوشتن این نامه اشتباه کرد» گفت: «به نظر من این نامه تبعاتی دارد و می‌تواند موجب کاهش محبوبیت او شود. لازم بود که عاقلانه‌تر فکر کرده و با صحبت کردن و به صورت محرمانه مساله را با خواهرش حل کند. حالا او مواضع خود را اصلاح می‌کرد یا نمی‌کرد، فرقی ندارد. به هرحال بهتر از نوشتن این نامه سرگشاده بود».

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از کاندیداتوری یک روحانی برای ریاست فدراسیون فوتبال
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: با انتشار خبر نامزدی یک روحانی برای پست ریاست فدراسیون فوتبال کشور، حواشی زیادی در این زمینه در فضای مجازی به وجود آمد. رشته‌های مختلف و تخصصی بیش از آنکه صرفاً به نیروهای متعهد نیاز داشته باشند به نیروهای متخصص نیاز دارند. کاربران فضای مجازی پرسیده‌اند این فرد که یک چهره ناشناخته در عرصه ورزش کشور است و تنها به دلیل نوشتن و انتشار یک کتاب در رشته ورزش، شرایط احراز سمت ریاست فدراسیون فوتبال کشور را در خود دیده و اقدام به ثبت‌نام کرده است چرا برای خدمت به مردم، اقدام به ورود به مشاغلی دارای سنخیت با لباس و حوزه تخصصی خودش نمی‌کند؟

واکنش محیط‌زیست به یک تمساح دیگر در تهران
در پی رسانه‌ای شدن خبر نگهداری از یک تمساح در حوضچه کوچکی در مرکز خرید اپال در غرب تهران و بازدید اداره حفاظت محیط زیست استان تهران از شرایط این گونه، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: گونه خزنده نگهداری شده در مرکز خرید غرب تهران تمساح «کیمن» است و برای نمایش در حوضچه‌ای در این مجتمع قرار داده شده و قابل فروش نیست. محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده دریافتیم که این تمساح متعلق به یک شرکت است که مجوز واردات گونه‌های خزندگان را از سازمان حفاظت محیط زیست دارد. به گفته وی، این تمساح کیمن از قاره آمریکا و کشور برزیل قانونی وارد ایران شده است. رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا جایگاه نگهداری این گونه از وسعت کافی برخوردار است، اظهار کرد: رشد این گونه در طبیعت حداکثر به ۸۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر می‌رسد و تاکنون به حداکثر رشد خود رسیده است؛ بنابراین کوچک بودن اندازه این گونه و کم تحرکی آن باعث شده که فضای درنظر گرفته شده برای آن مناسب باشد.

شهردار ارومیه بازداشت شد
در ادامه دستگیری ‌ها در شهرداری ارومیه محمد حضرت پور شهردار ارومیه توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) بازداشت شد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس در ارومیه از بازداشت محمد حضرت پور شهردار ارومیه توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داد. خاطرنشان می‌شود این بازداشت در ادامه روند مبارزه با فساد توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته و عزم جدی نیروهای قضایی و امنیتی استان در برخورد با فساد در هر رده و مقامی را نشان می‌دهد. در هفته‌های گذشته نیز چندنفر از کارکنان شهرداری توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) بازداشت شده‌ بودند.

شجاعی، نماینده مجلس: من به فائزه هاشمی توهین نکردم، گفتم اگر سردار سلیمانی نبود در ایران بازار برده‌فروشی زنان راه می‌افتاد
حسن شجاعی، نماینده مجلس یازدهم، در خصوص توئیت خود در واکنش به سخنان فائزه هاشمی، گفت: در این رابطه باید نکاتی را عرض کنم. اول اینکه، این خانم راه حاج قاسم سلیمانی و امثال حاج قاسم که راه مقاومت در برابر استکبار و تحجر دینی بوده را تقبیح کردند. از طرفی دیگر ایشان در واقع قاتل حاج قاسم سلیمانی را تحسین کرده‌اند.وی ادامه داد: هرکسی  از نظر داعش کافر به حساب می‌آمد و به کنیزی گرفته می‌شد. داعش با زنان ادیان مختلف، تشیع و تسنن و ادیان دیگر، بازار کنیز فروشی راه می انداخت. صحبت من این است که اگر امثال حاج قاسم نبودند، به احتمال زیاد همین بازار در ایران به راه می افتاد و به بهانه اینکه ملت ایران شیعه هستند به نوامیس ما تعرض می کردند. لذا کسی که این را زیر سوال می برد و می گوید حاج قاسم و جهاد او فایده‌ای نداشت، حواسش نیست که اگر حاج قاسم ها نبودند امثال این خانم می توانستند در بازار برده فروشی به فروش برسند.شجاعی اظهار داشت: ما  نسبت به ناموس ایرانی غیرت داریم و جان خود را فدای ناموس ایرانی می‌کنیم. در این رابطه اختلافات سیاسی و فرهنگی هم تأثیری ندارد. همه زنان ایرانی ناموس ما هستند. اما باید متوجه باشیم که چه حرفی می زنیم و این حرف‌ها چه خسارتی را متوجه کشور و ملت می‌کند. در یک کلام صحبت های ایشان  مسیر تجاوز دشمن را هموار می کند. اگر در مقابل چنین سخنانی نایستیم،  ملت آسیب می بینند و ما در دفاع از ملت با کسی تعارف نداریم.

واکنش ضرغامی به اظهارات صدیقی در مورد آیت الله مصباح: عذرخواهی کنید
عزت الله ضرغامی در حساب توییتر خود نوشت: «اگر به خاطر پخش کلمه "رقص" عذرخواهی می کنیم، به طریق اولی باید از نقل "داستان غسال" هم عذرخواهی کنیم. مرحوم آیت الله مصباح همواره با "چشمانی باز"، مدافع حریم دین و ولایت بود. نیازی به شهادت آن غسال نیست!» گفتنی است که حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در مصاحبه با شبکه چهار در مورد فوت آیت الله مصباح یزدی گفته بود: «خیلی بر ما سخت می گذشت. ایشان که دید ما ناراحتیم چشمانش را باز کرد و فرمود ناراحت نباشید این ناراحتی تا دو هفته است. دو هفته بعد باغ وسیعی برای ما تدارک دیده شده است و ما را آنجا می برند. این دلداری را به ما داد و دو هفته بعد هم تمام شد. یعنی دقیقا وقت وفات خودشان را خبر داشتند و جایگاهش را هم به او نشان داده بودند، در یک باغ وسیعی. داماد داماد ایشان آیت الله محمدی عراقی هستند که از فضلای متدین و انقلابی و از خبرگان هستند؛ داماد ایشان آقای دکتر محمدی جزء مریدان مرحوم آقای حق شناس بود گفت که آیت الله مصباح را در خانه غسل دادند و کسی غسل داد که آقای حق شناس را غسل داده بود. غسال گفته بود که آیت الله جاودان به ما پیام داده که حواستان باشد که اگر از آقای مصباح کرامتی دیدید به ما بگید. گفت این پیام را وقتی ما دریافت کردیم، وقتی من غسل می دادم آرزو کردم که کاش آقای مصباح از ما هم شفاعت کند و تا این آرزو آمد دیدم آقای مصباح چشمانشان را باز کردند. یک نگاه مهربانانه کردند و دوباره چشمانشان را بستند. ایشان از اولیای مسلم خدا بود…»

فریدون عباسی: بازرسان آژانس را را اخراج نمی‌کنیم، بلکه آنها را به کشور راه نمی‌دهیم
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق قوانین زمانی‌که بازرس آژانس، بخواهد وارد کشورمان شود باید به وی ویزا داده شود؛ درصورتی که ممانعت به عمل آوریم از بازرسی‌های سرزده جلوگیری می‌شود. فریدون عباسی در گفت‌وگو با خانه ملت، به اظهارات پمپئو مبنی بر اینکه «اخراج بازرسان آژانس در صورت لغو نشدن تحریم‌ها تهدیدی فراتر از نقض برجام است»، اظهار کرد: دولت به سبب اینکه تحریم‌ها را لغو کند راهبردی را در پیش گرفت که پذیرش پروتکل الحاقی بود، اما غربی‌ها در همین حال نیز هیچ کدام از تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان را برنداشتند؛ برای اینکه کشورهای عضو برجام وادار به انجام تعهدات خود شوند، مجلس شورای اسلامی توقف پروتکل الحاقی را مصوب کرد که دولت باید آن را عملیاتی کند.وی تاکید کرد: هیچ وقت بازرسان آژانس را اخراج نمی‌کنیم، بلکه آنها را به کشور راه نمی‌دهیم؛ طبق قوانین زمانی‌که بازرسی، بخواهد وارد کشورمان شود باید به وی ویزا داده شود؛ پس وقتی ممانعت به عمل آوریم از بازرسی‌های سرزده ممانعت خواهیم کرد که این اقدام را نیز این مرحله به مرحله انجام خواهیم داد.


کلانتری: بهتر است روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از مازوت استفاده نکنیم
عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم. معاون رییس جمهوری در ادامه ضمن بیان اینکه کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده یکی از عوامل آلودگی هوا هستند که پلیس باید از تردد آن‌ها جلوگیری کند، اظهار کرد: ما تمامی ضوابط هوای پاک را به دستگاه‌های مختلف کشور اعلام کرده‌ایم. در حال‌ حاضر بیش از ۵۰ درصد اتوبوس‌های درون شهری تهران مستهلک و به‌ شدت آلاینده هستند. نتیجه تمامی این‌ها آلودگی هوا در زمان پایداری جو است. وی ادامه داد: از سویی وزیر نفت اعلام کرده است که باتوجه به افزایش مصرف گاز در کشور است مجبور است که برای تولید ۵۰۰۰ مگاوات برق در کشور از مازوت استفاده کند. این مقدار ۹ درصد برق مصرفی کشور است. از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از مازوت استفاده نکنیم. ما در زمان جنگ هم روزی ۷ تا ۸ ساعت با خاموشی مواجه بودیم.

رئیس قوه قضاییه: در پرونده هواپیمای اوکراینی هیچ خط قرمزی نداریم
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: گزارش بررسی‌ها در این باره علاوه بر آن که در دو جلسه خدمت خانواده‌های بازمانده حادثه دیده ارائه شده از طریق رسانه ملی هم به طور گسترده انتشار یافته است و همه این‌ها حکایت از بررسی همه جانبه موضوع از نظر فنی و کارشناسی دارد. رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: برای بررسی، پیگیری و رسیدگی پرونده حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی هیچ خط قرمزی نداریم و آنچه مورد تاکید است، کشف حقیقت و دادرسی عادلانه است که آن را از وظایف خود می‌دانیم. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در این حال از برخی افراد در داخل کشور که به گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار کاری نشده است، گلایه کرد.

جهانگیری: دلار ۴۲۰۰ تومانی تصمیم سران سه قوه بود و به اسم من تمام شد
اسحاق جهانگیری: در سال قبل از آن گاهی بانک مرکزی در روز ۱۵۰ میلیون دخالت در بازار می‌کرد و اما موجودی ما در بانک مرکزی که حتی الان هم می‌ترسم که آن را بیان کنم محدود بود. در چنین شرایطی بود که اعلام کردند، ترامپ می‌خواهد از برجام خارج شود لذا دولت تصمیم گرفت به اتفاق آرا و تصمیم گرفت نرخ ارز ثابت ۴۲۰۰ نباشد و براساس تورم تغییر کند و لذا در مرداد ماه نرخ به ۴۴۰۰ رسید و در مرداد ماه در جلسه سران سه قوه با حضور رئیس کل بانک مرکزی سیاست ارزی اعلام شد که آقای پورابراهیمی نیز عضو جلسه بود و لذا در آن جلسه سران اعلام کردند که نرخ ارز ثابت همان ۴۲۰۰ تومان باشد. جهانگیری اظهار داشت: حالا همه می‌گویند که فلانی این کار را انجام داده است، در حالی که مواضع ما در مسائل اقتصادی روشن است. وی گفت: ما باید شرایط کشور را در نظر بگیریم و متناسب با شرایط مردم تصمیم بگیریم و مردم کشور اصل هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار