رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:مذاکرات مهم ایران و عمان برای رفع موانع مبادلات پولی و مالی / عبدالله عبدالله: سفر هیأت طالبان به تهران در تفاهم با شورای مصالحه بود / عرب‌سرخی: جامعه مسیر استعفاء را به عنابستانی نشان دهد و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند. کد خبر:۱۰۳۰۶۷۶
کد خبر: ۹۳۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸ 27 January 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلونسر برتر اینستاگرام فارسی برابر با درآمد صداوسیما از تبلیغات

برآورد‌های مرکز پژوهشی بتا نشان می‌دهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاع‌رسانی توسط اینفلوئنسر‌های اینستاگرامی در سال، مبلغی در حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان است. به‌طوری که می‌توان گفت مجموع درآمد ۶۰۰ اینفلونسر برتر اینستاگرام فارسی در یک‌سال چیزی در حدود درآمدی است که سازمان صداو سیما از تبلیغات به‌دست می‌آورد. هزینه متداول درج هر ویدئوی کمپین‌های تبلیغاتی شرکت‌های مختلف در صفحات اینفلوئنسر‌های اینستاگرام، مبلغی در حدود ۵ تا ۱۰۰میلیون است و هر کدام از اینفلوئنسر‌های اینستاگرام، روزانه تعداد قابل‌توجهی از چنین ویدئو‌ها و استوری‌های تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند.

دادستان فیروزکوه: ویلای میلیاردی یک مسئول سابق و یک مسئول فعلی تخریب شد

دادستان شهرستان فیروزکوه از تخریب دو ویلای میلیاردی متعلق به دو مسئول سابق و فعلی خبر داد. در حالیکه قرار بود از صبح امروز دو ویلای غیر مجاز مربوط به برخی مقامات مسول فعلی و پیشین در فیروزکوه تخریب شود ممانعت و حضور در محل این افراد مانع اجرای حکم قضایی تخریب شد به شکلی که دادستان فیروزکوه شخصا برای اجرای حکم تخریب در محل حاضر شد. رضایى، دادستان عمومى و انقلاب شهرستان فیروزکوه از تخریب دو ویلاى غیرمجاز میلیاردى منتسب به دو نفر از مسئولان سابق و فعلى به مساحت ٥ هزار متر مربع با ورود دادستانى خبر داد. دادستان عمومى و انقلاب فیروزکوه خاطرنشان کرد: با توجه به تصرف حریم رودخانه در پى ساخت دو ویلاى غیرمجاز، رسیدگى به موضوع در دستور کار قرار گرفت. وى تصریح کرد: در نهایت با ورود دادستانى و علیرغم ممانعت‌هایى که در مسیر اجراى حکم قضائى وجود داشت، دو ویلاى مذکور تخریب شدند و حریم و بستر رودخانه آزادسازى شد.

روحانی: از همه قوا، از نظامیان و از کسانی که با دولت بد هستند، خواهش می‌کنم در این ۶ ماه باقیمانده از دولت، بگذارید ما کار کنیم

روحانی گفت: من از تمام قوا، نیروهای مسلح، مردم و از آنهایی که با دولت خوب نیستند یا در رقابت یا قهر هستند می‌خواهم که در این ۶ ماه باقی مانده کار دولت، بگذارید که ما کار کنیم. وزیر ما وقت ندارد که بین سه قوه راه برود. یکی در یک قوه و دیگری در قوه دیگر باشد. کمیسیون اظهارش می‌کند و یا از آن سوال دارند. وزیر بین قوا نداریم. وزیر برای قوه مجریه است. وزیر برای قوه مقننه و مجریه و قضاییه همه باهم نداریم. یک وزیر است و مسوولیت اجرایی دارد باید به کارش برسد. بگذارید در این ۶ ماه آخر ما کارهای نیمه تمام را انجام دهیم و به سرانجام برسانیم. رییس جمهوری افزود: در دهه فجر افتتاح‌های فراوانی در برق، گردشگری، صنعت و بخش های مختلف خواهیم داشت. هفته قبل در پنجشنبه ای که گذشت افتتاح پالایشگاه عظیم گاز بیدبلند ۲ یک افتخار بزرگ بود. در دنیا سه ابرپروژه در ۲۰۲۰ انجام شد که یکی از آن این بود. این جزو ۳ مگا پروژه بزرگ جهان بوده است.

غیبت رئیس صداوسیما در جلسه هیئت وزیران

در جلسه صبح چهارشنبه هیئت وزیران که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی برگزار شد ، عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما حضور نداشت. ایسنا نوشته که این خبرگزاری اطلاع یافت که علت این غیبت عدم ارسال دعوتنامه از سوی دفتر هیئت دولت برای علی عسگری عنوان شده است. هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی به نام «زاویه» که از شبکه چهار سیما برگزار شد، حجت‌الاسلام احمد جهان‌ بزرگی عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که به عنوان مهمان در این برنامه حضور یافته بود، در اظهاراتی بی‌سابقه گفت: "مسئولی که در خانه نشسته و شاید پای منقل هم باشد، جایی سر نمی‌زند و وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند، این مسئوله؟ "این اظهارات توهین آمیز باعث اعتراض اعضای هیئت وزیران شد. همچنین محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص عدم دعوت از رییس صداوسیما به جلسه دولت گفت: صداوسیما در گزینش افراد، افرادی دعوت می‌کند که مخالف دولت هستند. وی افزود: صداوسیمای ما با مستنداتی که می‌سازد، نباید مردم را ناامید کند، این برنامه زاویه برای وزرای ما قابل قبول نبود. واعظی خاطرنشان کرد: نمی‌دانم آقای علی عسگری دعوت شده یا نه اما در آن سالنی که حضور داشتیم ایشان نبود!

«ممنونم آقای رییس‌جمهور»؛ پاسخ توییتری آذری جهرمی به دفاع امروز روحانی

آذری جهرمی وزیر ارتباطات از اظهارات رئیس جمهور در حمایت از او تشکر کرد. جهرمی در توییتر با اشاره به سخنان امروز روحانی گفت: «ممنونم آقای رئیس جمهور». رییس جمهور امروز گفته بود: از وزیر ارتباطات تشکر می کنم که کار بزرگی هم وزیر فعلی و هم قبلی کرده اند. کسی را به خاطر پهنای باند نمی توانند محاکمه کنند. این دستور من بوده است. اگر می خواهید کسی را احضار کنید باید من را احضار کنید. وزیر من را نمی توانید احضار کنید.

زاکانی: دوز مردمی بودن مجلس را با گوشت و پوست حس می‎‌کنم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: دوز مردمی بودن مجلس یازدهم بالاتر است، آن را با گوشت و پوستم حس می‌کنم.علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جلسه انعقاد تفاهم نامه میان دانشگاه عالی دفاع و مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: ما برای ۱۵ کمیسیون مجلس شورای اسلامی اولویت‌هایی را در ۲۴۷ صفحه مشخص کرده و با ۱۲ کمیسیون تفاهم کرده ایم.وی افزود: همچنین در حال مذاکرات با هیئت رئیسه مجلس هستیم تا در یک بازه زمانی دو الی چهار ساله خروجی عملکرد پارلمان مشخص شود.زاکانی بیان کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که به جای آنکه نمایندگان به دنبال اولویت‌ها بروند مجلس آن‌ها را در اختیار وکلای ملت قرار دهد.رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: مجلس باید علاوه بر نظارت و قانونگذاری به بالابردن سطح آگاهی مردم بپردازد چراکه همه جامعه به تریبون مجلس گوش فرا می‌دهند و پارلمان باید به این رسالت خود به درستی عمل کند.وی ادامه داد: معتقدم جنس مجلس یازدهم متفاوت بوده و دوز مردمی بودن آن بالاتر است؛ بنده آن را با گوشت و پوست خود حس می‌کنم، بنابراین اگر پارلمان با نگاه تیز بین و در جهت مناسب حرکت کند قله‌ها را فتح خواهد کرد.زاکانی گفت: معمولا سه الی ۴ماه اول مجلس صرف شکل گیری می‌شود، اما به نظر می‌رسد که پارلمان دو ماه است که به صورت منسجم عمل می‌کند.

ارزیابی شمخانی از دیدگاه مقامات طالبان درخصوص مبارزه با آمریکا

دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی با اشاره به دیدار امروزش با نمایندگان طالبان، به بیان دیدگاه خود از این دیدار پرداخت.شمخانی در این توییتر خود نوشت: در ملاقات امروز با هیئت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم. کسی که سیزده سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با آمریکا در منطقه را کنار نگذاشته است.هیئت سیاسی طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر معاون دفتر سیاسی این گروه که روز گذشته وارد تهران شده است صبح امروز با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و با وی گفت‌وگو کرد.

دو محصول مهم انقلاب از نظر سرلشکر صفوی

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، پیروزی رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و شکل‌گیری محور مقاومت را دو محصول تاثیرگذار انقلاب اسلامی ایران در منطقه و جهان دانست.به گزارش ایرنا از پایگاه خبری سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی روز چهارشنبه در مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری علمی- پژوهشی میان پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سراسر نما و موزه مقاومت سردار شهید سپهبد سلیمانی اظهار کرد: ۴۲ سال از انقلاب اسلامی و ۴۰ سال نیز از دفاع مقدس می‌گذرد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران جهان و غرب آسیا را تغییر داد. پیروزی دفاع مقدس و شکل‌گیری محور مقاومت دو محصول انقلاب اسلامی هستند.

عرب‌سرخی: جامعه مسیر استعفاء را به عنابستانی نشان دهد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: هرچند ما سنت استعفاء نداریم ولی وقتی یک نماینده با سیلی به سرباز تخلف می‌کند بهترین راه این است که جامعه مسیر استعفاء را به او نشان دهد.فیض الله عرب سرخی در حساب کاربری خود در توئیتر در خصوص ماجرای سیلیِ نماینده مجلس به صورت یک سرباز نوشت: هرچند ما سنت استعفاء نداریم ولی وقتی یک نماینده با سیلی به سرباز تخلف می‌کند و با گزارش دروغ آن را تکمیل می‌کند، بهترین راه اینست که جامعه مسیر استعفاء را به او نشان دهد.به گزارش صبح ما، طی روزهای گذشته ماجرای سیلیِ علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس به صورت یک سرباز پلیس راهور که مانع از عبور خودروی او از خط ویژه شده بود، واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است.

کنایه‌های نیش‌دار ضرغامی به روحانی

ضرغامی در توئیتی نوشت: آقای روحانی! اگر به احضار علاقه دارید باید به‌دلیل فاجعه بورس، سقوط ارزش پول ملی، تراژدی ارز ۴۲۰۰ تومانی، معیشت نامناسب مردم، ناتوانی در کنترل اجاره‌بها و مسکن و ۳ میلیون دانش‌آموز بدون تبلت احضار شوید نه پهنای باند!

هشدار تخت روانچی به بایدن؛ پنجره در حال بسته شدن است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه دولت بایدن بداند هرگونه تاخیر در لغو تحریم‌ها بیانگر ادامه خصومت با مردم ایران است، عنوان کرد: پنجره درحال بسته شدن است. اگر دولت جدید به تعهدات خود عمل نکرده و تحریم‌ها را در زمان کوتاهی لغو نکند، احتمال تعامل در برجام را از بین می‌برد.مجید تخت روانچی امروز (چهارشنبه) در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشت: بایدن خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است. او می تواند از اینجا شروع کند.در این یادداشت آمده است: همزمان با طلوع خورشید در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ ، و پس از گفتگوهای فشرده و طولانی دیپلماتیک، جزئیات نهایی برنامه جامع اقدام مشترک - معروف به برجام یا "توافق هسته ای ایران" - نهایی شدند. همه طرف های توافق امیدوار بودند. جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشور من ، در توئیتر خود نوشت: " توافق هسته ای با ایران یک سقف نیست ، بلکه یک پایه محکم است. اکنون باید شروع به ساختن آن کنیم. "‎تخت‌ روانچی خاطرنشان کرده است: این توافق در سراسر جهان به عنوان توافقی در نظر گرفته شد که می تواند پویایی خاورمیانه تغییر دهد. ایران به سهم خود تقریباً سه سال و نیم از زمان اجرای توافق در ژانویه ۲۰۱۶ به تمام تعهدات خود عمل کرد. با این حال ، ایالات متحده از ابتدا کمتر قابل اعتماد نشان داد. حتی در ماههای آخر دولت اوباما ، آمریکا به اندازه ای که انتظار می رفت، یک طرف پایبند نبود.وی می‌افزاید:‎ پس از آن دونالد ترامپ آمد. ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده "برچیدن" توافق نامه را داده بود. پیروزی انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ پویایی های خاورمیانه را خراب تر کرد. بنیامین نتانیاهو و دیگر رهبران منطقه امیدهای خود را برای آزار و به حاشیه بردن ایران دوباره تجدید کردند. سپس ، در ماه مه ۲۰۱۸ ، دولت آقای ترامپ ایالات متحده را از توافق خارج کرد. (با این وجود ایران ، به درخواست سایر مشارکت کنندگان در توافق ، به مدت یک سال کامل به پایبندی خود به محدودیت های اصلی برنامه هسته ای صلح آمیز خود ادامه داد)

عبدالله عبدالله: سفر هیأت طالبان به تهران در تفاهم با شورای مصالحه بود

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان اعلام کرد که سفر هیأت طالبان به تهران در تفاهم با این شورا صورت گرفته است.عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز چهارشنبه در صفحه فیسبوک خود نوشت که سفر هیأت گروه طالبان به تهران پیش از انجام با وی هماهنگ شده بود.وی همچنین طی نشستی در کابل که با حضور تعدادی از بانوان به منظور رایزنی درباره "نقش زنان در روند صلح و آتش بس" برگزار شد، گفت که فرصت‌های زیادی در روند صلح از دست رفته‌اند و نباید فرصت پیش آمده کنونی از دست برود.عبدالله تأکید کرد: تمامی زندانیان طالبان از زندان آزاد خواهند شد و نام‌های رهبران این گروه نیز از فهرست سیاه سازمان ملل متحد بیرون کشیده خواهد شد، اما این‌ها پس از رسیدن به یک توافق صلح ممکن است.رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تصریح کرد: فرصت‌های زیادی را از دست داده‌ایم و اگر این فرصت‌ها در تقابل دیدگاه‌ها ضایع شوند، ما فرصت زیادی نداریم و هر روز در ادامه جنگ مردم ما قربانی می‌شوند.هیأت گروه طالبان دیروز سه شنبه وارد تهران شد و با وزیر امور خارجه، نماینده ویژه وزارت خارجه ایران در امور افغانستان و علی شمخانی دبیرشورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و در باره صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کرد.

مذاکرات مهم ایران و عمان برای رفع موانع مبادلات پولی و مالی

رئیس‌کل بانک مرکزی در پستی اینستاگرامی درباره مذاکرات با عمان توضیح داد و نوشت: مذاکرات مهمی با عمان در جهت ایجاد تمهیدات لازم برای توسعه روابط تجاری و رفع موانع مبادلات پولی و مالی انجام‌ شده است.رئیس‌کل بانک مرکزی در اینستاگرام نوشت: امروز چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در ادامه مذاکرات دو روزه در مسقط جلسه مشترکی با رئیس بانک مرکزی عمان و وزیر صنعت و تجارت عمان داشتیم.وی ادامه داد: در این جلسه مذاکرات مهمی در جهت ایجاد تمهیدات لازم برای توسعه روابط تجاری و رفع موانع مبادلات پولی و مالی انجام دادیم.وی افزود: معاونین محترم وزارتخانه‌های صمت و بهداشت و درمان کشورمان و نیز معاون ارزی بانک مرکزی پیشنهادات و راهکارهای خود برای روان‌سازی امر تجاری و بانکی مطرح کردند.همتی تأکید کرد: روز گذشته نیز مذاکرات مفیدی با وزیر امور خارجه عمان داشتم. مسئولین اصلی روابط مالی و تجاری بین‌المللی عمان در این جلسات علاقمندی جدی خود برای توسعه روابط راهبردی اقتصادی با ایران بیان کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار