محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه 8 بهمن‌ماه در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره دعوت نشدن رئیس سازمان صداوسیما به جلسه هیئت دولت و ارتباط آن با برنامه زنده‌ای که از تلویزیون پخش شد، تصریح کرد: در برنامه‌ای که یک روحانی را در برنامه زاویه دعوت کرده بودند اینکه به‌طور صریح و با لحن بسیار بد به رئیس‌جمهوری توهین می‌کند، برای وزرای ما قابل‌قبول نبود و گفتند درست نیست صداوسیمایی که متعلق به نظام هست این‌طور عمل کند و نتیجه این شد که باید این مسائل را مقداری ساماندهی کنیم.

واعظی درباره دعوت رئیس صداوسیما به جلسه دیروز هیئت دولت تصریح کرد: من از دعوت شدن یا نشدن وی اطلاعی ندارم ولی در آن سالنی که ما بودیم، ایشان تشریف نداشتند.

این اتفاق در حالی رخ‌داده بود که خبرگزاری ایسنا صبح روز چهارشنبه در خبری با عنوان «رئیس سازمان صداوسیما به جلسه هیئت‌وزیران دعوت نشد» عنوان داشته بود «رئیس سازمان صداوسیما احتمالاً به دلیل اظهارات توهین‌آمیز یکی از مهمانان برنامه زاویه که از شبکه 4 پخش شد، به جلسه امروز هیئت‌وزیران دعوت نشد... ایسنا اطلاع یافت که علت این غیبت عدم ارسال دعوت‌نامه از سوی دفتر هیئت دولت برای علی عسگری عنوان‌شده است».

حبیب رحیم‌پور ازغدی، سردبیر و مجری ـ کارشناس برنامه زاویه نیز روز دوشنبه 6 بهمن‌ماه در مصاحبه‌ای با فرهیختگان اظهار داشته بود که خبر اخراج وی از برنامه صحت دارد.

پیش از آن، علی عسگری رئیس صداوسیما در جلسه شورای معاونان و مدیران سیما درباره برنامه زاویه گفته بود: بیان چنین اظهاراتی از آنتن صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و با هرگونه قصور و تقصیر برخورد قاطع می‌شود.

با این شرایط احتمالاً برنامه زاویه با تغییراتی روبه‌رو خواهد شد؛ اما مسئله مهم این است که در این قضیه حداکثر می‌توان به مجری برنامه زاویه انتقاد کرد همان لحظه که با ادبیات نامناسب درباره رئیس‌جمهور صحبت می‌شد می‌باید جلوی سخنان مهمان برنامه گرفته می‌شد.

البته مجری برنامه به‌درستی در انتهای همان برنامه سخنان آقای جهان بزرگی را نقد کرده بود و بیان داشته بود این‌گونه حرف‌ها با رسالت برنامه که نقد صحیح و منطقی برنامه‌ها و نه افراد است در تضاد می‌باشد.

بدون شک در این شرایط کنار گذاشتن مجری برنامه با عقل و منطق سازگار نیست و صداوسیما را از رسالتی که برعهده دارد دور خواهد کرد. اگر قرار باشد صداوسیما به روایت امام خمینی (ره) یک دستگاه عظیم آموزشی و تربیتی و به‌عنوان یک دانشگاه باشد می‌باید بر پایه بهره‌گیری و استفاده از نخبگان و کارشناسان و مباحثه و گفت‌وگو این اتفاق رخ دهد. اخراج مجری-کارشناس برنامه زاویه که اتفاقاً برنامه موفقی نیز داشته در شرایط کنونی هیچ دردی از دردهای صداوسیما را دوا نخواهد کرد. انتظار است مدیران سیما همانند تمامی مخاطبان آن شب برنامه زاویه که گفته‌های مهمان برنامه را دور از اخلاق نقد تشخیص دادند آن رفتار را محکوم کنند که این اتفاق رخ‌داده است اما حذف مجری برنامه که قصور و تقصیر جدی مواجه ایشان نیست زیاده‌روی و دور از جوانمردی است.

حذف برنامه‌های انتقادی یا بی‌اثر کردن آن‌ها در شرایط کنونی که جامعه نیازمند مباحثه و گفت‌وگو است ظلم به مخاطبان صداوسیما و سیاست سازان و سیاست‌گذاران است که چنین برنامه‌هایی به شناسایی و درک آن‌ها از مشکلات جامعه کمک می‌کند. بدون شک مزایای برنامه‌های گفت‌وگومحور و انتقادی آن‌قدرها زیاد است که اصولاً نباید سخنان یک مهمان برنامه در یکی از قسمت‌های آن مستمسکی برای حذف شود.

به‌جرئت می‌توان گفت در روزگاری که صداوسیما جذب مخاطب را بر پایه برنامه‌های سلبریتی محور کم‌عمق بنا نهاده برنامه‌ای مثل زاویه که پیشرو و انتقادی است و متأسفانه مانند آن نیز بسیار محدود می‌باشند می‌باید موردحمایت قرار گیرند.

در این بین فشار دولت به صداوسیما نیز هرگز معقول و منطقی نیست و انتظار است دولتی که دائماً حداقل در حرف به آزادی بیان تأکید داشته از موضع غیرمنطقی خود کوتاه بیاید و موجب نشود برنامه‌ای که مورد استقبال جامعه بوده تعطیل شود.الف