دکتر محسن رضایی در دیدار با پیشکسوتان لشکر ۳۱ عاشورا در تبریز:
کد خبر: ۹۳۸۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶ 07 February 2021
 
 
محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس، در دیدار با جمعی از فرماندهان، پیشکسوتان لشکر ۳۱ عاشورا و راویان روزهای حماسه در باغ موزه دفاع مقدس تبریز، گفت: باید در حکمروایی کشور، تحول ایجاد کنیم و به ارزش های اول انقلاب که کارآمدی، پاکدستی، شایسته سالاری و برابری بود، برگردیم.
 
به گزارش تابناک تبریز، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه ۱۸ بهمن ماه در باغ موزه دفاع مقدس شهر تبریز با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و درود به روان امام (ره) و شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، گفت: ما در مورد میراث شهدا مسئولیم و نمی توانیم خودمان را از این مسئولیت کنار بکشیم. محاسبات مادی بمنظور موفقیت های دنیایی، برای برخی از ما اهمیت پیدا کرده اما در دوران حماسه و دفاع، ما برای موفقیت حمله می کردیم اما احتمال عدم فتح هم در عملیات ها بود. در آن شرایط دلایل عدم توفیق را بررسی می کردیم تا در آینده پیروز شویم.
 
دکتر رضایی گفت: کمبود امکانات برای ما سد راه نبود. البته بودند افرادی که به امام خمینی (ره) می گفتند امکانات و تانک و توپ نیست، لذا برویم و مذاکره کنیم. امام (ره) هم پاسخ می داد که ما به تکلیف خودمان عمل می کنیم و مساله شکست و پیروزی در برابر عمل به تکلیف، موضوع اصلی ما نیست.
 
رضایی با اشاره به خاطراتی از ماه های اول دفاع مقدس، گفت: در شش ماه اول جنگ تحمیلی، نیروهای مسلح کشورمان در چهار عملیات شکست خورده بودند. شهید رجایی به مناطق جنگی سفر کردند. در دفتر خاطرات شهید حسن باقری، مورخ هشتم شهریور ۱۳۶۰ آمده است که پس از بازدید شهید رجایی از بازدید خطوط و مناطق درگیری، در خودرو همراه با آقای رشید و شمخانی با آقای رجایی صحبت کردیم. از شهید رجایی سوال کردیم، آقای رجایی در شورای عالی دفاع در تهران جنگ های نامنظم را قبول دارید؟ شهید رجایی پاسخ می دهد: بله، ما همگی جنگ نامنظم را قبول داریم اما آقای بنی صدر قبول ندارد.
 
دکتر رضایی در توضیح آنچه شهید باقری نوشته است، گفت: در آن روزها همه ناامید شده بودند. حتی بچه های سپاه رفته بودند دنبال جنگ های نامنظم که ممکن بود جنگ را  بیست ساله کند. به این معنی که گروه های کوچک حمله کنند و از دشمن انهدام و تلفات بگیرند. 
 
رضایی افزود: شهید رجایی در ادامه به شهید باقری و همراهان توضیحاتی می دهد با این مضمون که ارتش، نتیجه نگرفته و سپاه هم‌ متشتت است و صراحتاً درباره سپاه می گوید: در اهواز، فرماندهان سپاه، یک چیزی می گویند. در کرمانشاه فرماندهان سپاهِ آنجا چیز دیگری می گویند. در شورای مرکزیتان هم اختلاف دارید. – او کاملا درست می گفت و سپاه در یکسال و نیم اول، چهار فرمانده عوض کرده بود - از طرف دیگر من معتقد شده‌ام که باید مردم به جنگ وارد شوند ولی سپاه نمی تواند این کار را انجام دهد. پیشنهاد من این است که نهادی غیر از سپاه درست شود تا مردم را به جنگ وارد کنیم.
 
دکتر رضایی افزود: این اظهارات، شش ماه قبل از عملیات ثامن الائمه (ع) و از سوی جانشین رئیس شورای عالی دفاع مطرح شده است. شش ماه بعد، همه چیز عوض شد و ظرف ۹ ماه بیش از ۹۰ درصد سرزمین هایمان را آزاد کردیم. پس ما می توانیم، همانطور که در دفاع مقدس توانستیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وضعیت امروز جامعه هم مانند ماه های اول جنگ تحمیلی است و فضای ناامیدی در میان برخی مسئولان و چهره های مدیریتی دیده می شود. سه دهه از دفاع مقدس گذشته و از دوقطبی اصولگرا و اصلاح طلب، کاری ساخته نیست. دهه پنجم، شبیه دهه اول انقلاب است و ساختار اداره آن باید متفاوت از سه دهه گذشته باشد زیرا با شخص گرایی و جناح گرایی نمی توانیم کاری پیش ببریم.
 
دکتر رضایی با تاکید بر ضرورت تحول و جوانگرایی در دهه پنجم گفت: این جوانان را چه کسانی به صحنه بیاورند و تحول و آینده سازی را رقم بزنند؟ شاید یکی از حکمت های حضور و حیات شما پیشکسوتان، این است که بتوانیم رویدادی را خلق کنیم. باید در حکمروایی کشور، تحول ایجاد کنیم و به ارزش های اول انقلاب که کارآمدی، پاکدستی، شایسته سالاری و برابری بود، برگردیم. تقاضای من از شما پیشکسوتان دفاع و حماسه این است که مردم را به ارزش ها فرابخوانید و جوانان را همراهی و تشویق کنید و در کنار هم فضای وحدت و ظهور چهره ها را مدیریت کنیم.
 
وی افزود: الان تعاملات نیروهای انقلاب بیشتر از چند سال پیش است و لازم است که پس از انتخابات ها، همراهی و اجماع نیروها را فراموش نکنیم. ولایت به تعبیر مقام معظم رهبری، معنای با هم بودن و حرکت در مسیر احکام الهی است. این پیوند با ولی فقیه، باید عاطفی، اعتقادی و عقلانی باشد. اگر این مفهوم و ابعادش به درستی تفسیر شود، ولایت فقیه پیشران پیشرفت ایران اسلامی و تمدن سازی خواهد بود. 
 
دکتر رضایی با اشاره به دست‌نوشته های شهید باقری در سال ۱۳۶۰‌ در رابطه با پیش بینی برادر محسن از خطر محاصره اقتصادی ایران اسلامی گفت: علت اینکه بعد از پایان جنگ تحمیلی، رشته دانشگاهی خود را از مهندسی مکانیک به رشته اقتصاد تغییر دادم، همین پیش بینی بود. به خاطر ضرورتی که در کشور احساس می کردم، در رشته اقتصاد ادامه تحصیل دادم و در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترای اقتصاد دانشگاه تهران، دغدغه هایی رل که درباره بهبود وضع کشور داشتم، دنبال کردم. بعد از آن، سیاست های اقتصاد مقاومتی و دیگر سیاست های کلی را در مجمع تدوین کردیم و جهت تکمیل و تایید به محضر مقام معظم رهبری فرستادیم اما دولت ها، سیاستهای کلی را که ابلاغیه رهبر انقلاب بود، به درستی اجرا نکردند و مشکلات از این زاویه ایجاد شد که بعداً در برابر تحریمها  مشکل ساز شد و اگر سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری توسط دولتها به درستی اجرا شده بود، تحریمها بطور کامل، خنثی یا کم اثر می شد.
 
در این دیدار جمعی از همرزمان شهدای شاخص استان آذربایجان شرقی و پیشکسوتان دفاع مقدس استان، با بیان خاطرات، دیدگاه ها، دغدغه ها و سوالات خود در فضای صمیمی با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتگو کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار