این روز‌ها با توجه به مشاهده موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در ایران و هشدار جدی مسئولان، متخصصان و کادر درمان در مورد آغاز موج چهارم، با توجه به افزایش شدت سرایت و میزان مرگ و میر این ویروس جهش یافته، رعایت تمام اصول بهداشتی از جمله، استفاده از ماسک (اثربخشی بیشتر استفاده از دو ماسک همزمان، طبق تحقیقات جدید)، رعایت فاصله گذاری اجتماعی (اجتناب از برگزاری مراسم عزا و عروسی و دورهمی و به طور کلی قرار گرفتن افراد در فضای بسته) و همچنین شستشوی مکرر دست‌ها و ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوحی که مدام مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ تنها راهکار جلوگیری از خیز مجدد کروناست.

خرید عید + کرونای انگلیسی = موج چهارم کرونا

با توجه به آمار اخیر مبنی بر افزایش ابتلا و مرگ و میر و همچنین شیوع ویروس انگلیسی در ایران و به دلیل روز‌های پایانی سال، متخصصان توصیه اکید به مردم دارند که از تجمع در بازار‌ها و قرار گرفتن در پاساژ‌ها و مراکز تجاری به ویژه با فرزندانشان، جدا خودداری کنند.

خرید عید همواره برای کودکان و نوجوانان، جذاب بوده است، اما امسال، کرونای جهش یافته انگلیسی، هشدار جدی برای رفت و آمد در فضا‌های بسته و حضور در شلوغی پاساژ‌ها و بازار‌های سرپوشیده به خانواده‌ها می‌دهد و کمترین سهل انگاری در این موارد می‌تواند عید امسال را برای خانواده‌ها تلخ کند. پس برای اینکه تحویل سال جدید را در بیمارستان ها، در کنار تخت بستری فرزندانمان، سپری نکنیم؛ امسال هم از رسوم همیشگی نوروز و قبل و بعد آن پرهیز کنیم تا عیدمان عزا نشود.

 

 

ده درصد از افراد جامعه نسبت به هشدارها بی تفاوت هستند

حمید سوری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹، گفت: بشر تاکنون با ویروسی تا این حد تغییرپذیر و پیچیده مواجه نشده بود و سیاست‌هایی که برای کنترل اپیدمی اعمال می‌شود، در برابر جهش‌های این ویروس و بیماری زایی آن، کافی نیست.

سوری افزود: نباید اقداماتی را که برای کنترل اپیدمی ضروری است، دست کم گرفت. در اردیبهشت ۹۹ یک بار اپیدمی به مرز کنترل رسید، ولی به دلیل ساده انگاری و کم توجهی که صورت گرفت، پیک جدید اپیدمی آغاز شد و در ماه‌های مهر و آبان روزانه شاهد ۵۰۰ مورد مرگ در کشور بودیم و بسیاری از بیمارستان‌ها دیگر تخت و ظرفیت خالی برای پذیرش بیمار نداشتند و کادر درمان خسته و افسرده و فرسوده شدند و با اقدامات دولت و همکاری همراهی مردم، موفق به مهار نسبی موج جدید شدیم.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی گفت: متاسفانه علی رغم کنترل نسبی اپیدمی، جهش‌ها و طغیان‌های بیماری، در شهر‌ها و استان‌های مختلف گزارش می‌شود. برای مثال در خوزستان، به ویژه شهر اهواز که چند روز پیش در وضعیت قرمز و هشدار قرار گرفت، با طغیان اپیدمی مواجه شدیم که عمده‌ترین دلیلش تجمع مردم در مراکز غیررسمی حاشیه شهر بود. رعایت فاصله گذاری در چنین شرایطی امکان پذیر نیست و ازدحام مردم به ویژه با حضور کودکان در این بازار‌ها به راحتی به افزایش بیماری دامن زد اما خوشبختانه به کمک تیم واکنش سریع اقداماتی در حال مهار است.

او بیان کرد: باید در هر اقدامی ابتدا به سلامت مردم اهمیت دهیم. با توجه افزایش آمار ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونای انگلیسی، همراهی بچه‌ها با والدین در مکان‌هایی مثل دورهمی‌ها  یا حضور در پاساژ، بازار، مراکز پر رفت و آمد و وسایل حمل و نقل عمومی کهمحل  ازدحام جمعیت است، بسیار خطرآفرین خواهد بود.

او گفت: بچه‌ها تصمیم گیرنده نیستند و نباید قربانی بی احتیاطی و بی توجهی و ساده انگاری والدینشان شوند. همانطور که خانواده‌ها به تغذیه و سلامت فرزندانشان اهمیت می‌دهند، باید مراقب سلامت فرزندانشان در شرایط خاص کرونایی باشند و با کم توجهی و سهل انگاری فرزندانشان را به مهلکه نیندازند.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی افزود: در صورتی که خانواده‌ها نیاز به خرید ضروری و حضوری دارند باید با حداقل  زمان اقدام به خرید کنند و بدانند تجمع در مراکز خرید به دلیل حضور خانوادگی، به افزایش اپیدمی کمک و مهار بیماری را سخت می‌کند.

سوری گفت: به طور کلی ده درصد از افراد جامعه به رعایت دستورالعمل ها کم توجهی می‌کنند و  بسیاری فکر می‌کنند، چون جوان هستند و نیروی بدنی بالایی دارند به ابن بیماری مبتلا نخواهند شد در حالی که شاهد بودیم چندی پیش دو تن از ورزشکاران ما در دهه ۴۰ زندگی بر اثر ابتلا به این ویروس سرسخت جانشان را از دست دادند.

او گفت: لازم است مسئولان اقدامات جدی مثل محدودیت سفر‌ها و ساعات حضور در مراکز تجاری و پاساژ‌ها برای خرید را در نظر بگیرند وگرنه این ده درصد می‌توانند به ابتلا ۹۰ درصد دیگر مردم دامن بزنند.

خرید و سفر ممنوع

جلیل کوهپایه زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در استان تهران در موج‌های اول تا سوم، آمار ابتلای جمعیت زیر ۳۰ سال و ۱۷ سال کم بود، اما با توجه به افزایش آمار بستری‌ها در روزهای اخیر و با توجه به شدت سرایت ویروس جهش یافته انگلیسی، ابتلا در سنین ۵ تا ۱۷ سال رو به افزایش است.

کوهپایه زاده گفت: آمار مرگ و میر نسبت به بستری‌ها در سنین زیر ۱۰ سال که قبلا زیر یک درصد بود، اکنون به ۴ درصد رسیده است و سنین پایین هم به شدت در معرض درگیری هستند و رعایت خانواده‌ها نقش به سزایی در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر کودکان زیر ۱۰ سال دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با توجه به تعطیلات و مناسبت‌های پیش رو، خانواده‌ها در این ایام از رفت و آمد در فضا‌های بسته مانند مراکز تجاری و پاساژ‌ها و مسافرت در ایام تعطیلات نوروز، جدا خودداری کنند و با رعایت دستورالعمل‌ها حافظ جان فرزندانشان باشند.

او گفت: اگر امسال تجمع ها و دورهمی ها برقرار باشد، فاجعه رخ خواهد داد. مردم فهمیم ما باید امسال عید را هم مثل سال گذشته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پشت سر بگذارند و مراقب خود و فرزندانشان باشند تا با کمک خدا امسال آخرین سال حضور این ویروس در ایران باشد.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی از گرفتار شدن در بیمارستان ها، آسانتر است

مسعود مردانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری کرونا گفت: به احتمال زیاد و با توجه به قدرت و سرعت انتقال این ویروس، آمار ابتلای هموطنانمان به کرونای بریتانیایی بیشتر از آمار اعلام شده است. از طرفی چون فقط از افراد مشکوک، تست گرفته می‌شود و نمی‌توان همه افراد را مورد بررسی قرار داد نمی‌توان آمار دقیقی اعلام کرد.

او افزود: از همه مردم عزیز تقاضا داریم، ایام عید امسال را هم مثل پارسال، سپری و از هر گونه تجمع غیرضروری و خانوادگی در محیط‌های بسته و سرپوشیده مانند مراکز تجاری و بازار‌ها خودداری کنند و بسیار بیشتر از قبل مراقب فرزندانشان باشند تا با کمک خدا، پس از واکسیناسیون سراسری بتوانیم زندگی عادی و روزمره خود را از سر بگیریم و فراموش نکنیم که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در این ایام، بسیار آسانتر از رفت و آمد در بیمارستان‌ها یا دیدن عزیزانمان روی تخت بیمارستان است.