رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:اظهارات بی‌سابقه جهانگیری در مورد اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران / پشت پرده جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای دعوت از رییسی در انتخابات و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶ 18 February 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واعظی: عوامل توهین به رییس جمهوری شناسایی شدند

رییس دفتر رییس جمهوری از شناسایی عوامل توهین به رییس جمهوری خبر داد و از دستگاه قضایی، وزارت اطلاعات و استاندار اصفهان بابت برخورد با عاملان این حادثه قدردانی کرد.محمود واعظی افزود: این موضوع بحث رییس جمهور نیست بلکه نهاد ریاست جمهوری مطرح است. ۲۴ میلیون نفر به رییس جمهوری رای دادند و اگر قرار باشد ۲۰ نفر به خودشان اجازه دهند که هر کاری دلشان بخواهد بکنند، عملاً بقیه نهادها، ارگانها و مجموعه‌ای که باید کشور را اداره کند را تضعیف می کنند ضمن اینکه مقام معظم رهبری بارها و بارها تاکید کردند انتقاد خوب است اما توهین، بدزبانی، بی اخلاقی و فحاشی نباید انجام شود.وی ادامه داد: چهار ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم آیا درست است طرفداران یک کاندیدا به کاندیدای دیگر فحش دهند و برای او تقاضای مرگ کنند؟واعظی گفت: از قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و همچنین از مردم و مسئولان اصفهان و قوای دیگر هم بابت برخورد خوبی که انجام شد، قدردانی می‌کنم.در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن عده ای موتورسوار به رییس جمهوری توهین کردند. این رفتار با واکنش قاطع شخصیت ها و فعالان سیاسی مواجه شد.

ترامپ بار دیگر درباره ایران اظهار نظر کرد

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با انتقاد از سیاست‌های دولت جدید این کشور در قبال ایران، گفت که دموکرات‌ها در برابر تهران رویکردی منفعلانه دارند.ترامپ گفت که دموکرات‌ها آمریکا را آخرین محور توجه خود قرار داده‌اند و تصمیم دارند همه چیز را در برابر چین و همچنین ایران رها کنند.ترامپ بار دیگر ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر گذشته را تکرار کرد و گفت که در جریان این انتخابات، اتفاقات بد و نادرستی رخ داد که باید مورد بررسی قرار گیرد.وی از اظهار نظر درباره حضور خود در انتخابات ۲۰۲۴ خودداری کرد و گفت که می‌خواهم کمی در این زمینه سکوت کنم.

پیشنهاد نماینده اصولگرا به دختر حاکم دبی: به ایران بیا!

زهره الهیان، نماینده اصولگرای تهران در مجلس در توئیتی به دختر حاکم دبی پیشنهاد کرد به ایران سفر و در کشورمان اقامت کند.شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» ویدئویی متعلق به دختر جوان حاکم دبی را منتشر کرد که در آن می‌گوید زندانی شده و جانش در خطر است. شاهزاده لطیفه در این فیلم می‌گوید: «من مثل یک گروگان در ویلایی که به زندان تبدیل شده بازداشت هستم».شاهزاده «لطیفه بنت محمد آل مکتوم» ۳۴ ساله، در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد با کمک یک مقام اطلاعاتی سابق فرانسه که در قایقی منتظر او بود از طریق دریا از امارات فرار کند، اما نیروهای کماندو او را در مقابل سواحل هند بازداشت کردند بنا به تأیید خواهر لطیفه، او در دبی در حبس به سر می‌برد و نیروهای پدرش او را تحت نظر دارند.

صادق خرازی: تحریم ها به هیچ وجه نعمت نیست

صادق خرازی می گوید: تحریم به هیچ وجه نعمت نیست، تحریم برای کشور و مردم ما ضرر و خسران است و خدا کند روزی در کشورمان هیچ تحریمی نداشته باشیم.

صفار هرندی: بعضی فکر می‌کنند جام زهر را در هر دوره‌ای باید به رهبر نوشاند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعضی فکر می‌کنند این جام زهر را در هر دوره‌ای باید به رهبر نوشاند، در حالیکه امام(ره) می‌گوید فکر نکنید این یک انتخاب خوب است چاره‌ای جز آن نیست.محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه کشور پس از پیروزی و مقاومت مردم در عملیات مرصاد بیمه شد، گفت: این اتفاق فصل نهایی تحکیم موقعیت انقلاب اسلامی بود به گونه‌ای که دیگر بعد از آن هیچ‌گاه شاهد عملیات نظامی علیه ایران نشدیم. وی در پاسخ به این سؤال که «ظاهرا امام(ره) راضی به پایان جنگ به آن شکل نبودند چرا قطعنامه پذیرفته شد» تصریح کرد: پایان جنگ اصولا زمان پذیرفتن قطعنامه است، ولی چه اتفاقی افتاد؟ بعد از اینکه قطعنامه را پذیرفتیم از غرب و جنوب لشکر مستقیم صدامی‌ها و جریان منافقان حمله کردند، اینکه یک عده دنبال پایان جنگ بودند کدام پایان، پس چرا جنگ از آن طرف ادامه پیدا کرد؟.

توضیحات نایب رئیس مجلس برای فهرست‌ های انتخاباتی منتشر شده در فضای مجازی

نایب رئیس اول مجلس گفت: فهرست‌های انتخاباتی منتشر شده در فضای مجازی درباره انتخابات ۱۴۰۰ با محوریت من رسمیت ندارند.امیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره فهرست های انتخاباتی منتشر شده در فضای مجازی گفت: لیست‌های منتشر شده در فضای مجازی که اسمی از من برده شده رسمیت ندارند.وی افزود: این فهرست های انتخاباتی از منبع نامعلوم در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

روایت حداد عادل از جزئیات پیام رهبر انقلاب به پوتین

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در موارد مختلفی به رؤسای کشورهای مختلف پیام داده‌اند؛ ما با روس‌ها در سوریه، قره‌باغ روابط اقتصادی و برجام حرف‌ها داریم و پیام رهبر معظم انقلاب به پوتین ناظر به این موضوعات بوده است. رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که هر مقام خارجی قصد دیدار با پوتین دارد باید دو هفته قرنطینه باشد، ضمن اینکه لاریجانی و دیگران هم با پوتین دیدار نکرده‌اند. حدادعادل افزود: مجلس هم‌اکنون زیر ذره‌بین است و بارها این را مشاهده کرده‌ایم. این در حالی است که برای موضوعات مختلفی برای مجلس و نماینده حرف درمی‌آورند که ما آن را در موضوع درگیری یک نماینده با سرباز، رد کلیات بودجه و یا رأی مثبت و منفی به طرح‌ها و لوایح می‌بینیم، ولی در مجموع، جامعه باید بصیرت و هوشمندی داشته باشد.

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به توییت عجیب الهیان درباره دختر حاکم دبی

زهره الهیان نماینده ای که به اظهارات جنجالی مشهور است در تازه ترین توییت خود درباره گروگان گیری دختر حاکم دبی نوشت: " به ایران بیا. می‌توانی در ایران همچون سایر بانوان و دختران ایرانی هم درس بخوانی و هم زندگی کنی!"این توییت نماینده انقلابی مجلس در حالی منتشر شد که با واکنش بسیاری از کاربران در این شبکه اجتماعی مواجه شد. به عنوان نمونه «سمیرا عالم پناه» خبرنگار خبرگزاری ایلنا در همین رابطه در پاسخ به این نماینده مجلس گفت: "شما که جواب تلفن نمی دهید لااقل اینجا بگویید برای زنان زندانی چه کرده اید."الهیان آبان ماه گذشته گفته بود: اگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب قابلیت اجرا ندارد آن را تبدیل به قانون کنیم تا امکان نظارت مجلس بر حسن اجرای آن بیشتر شود.

معاون سپاه قدس: به عراق یک فشنگ رایگان ندادیم ولی در سوریه هزینه کردیم

معاون سپاه قدس با بیان اینکه برخی نسبت به هزینه‌های صورت گرفته در محور مقاومت انتقاد دارند، گفت: در این زمینه باید گفت که حتی یک فشنگ رایگان به عراق نداده‌ایم اما در سوریه هزینه کرده‌ایم، از سوی دیگر باید توجه داشت که چنانچه ما در محور مقاومت فعالیت نداشتیم امروز باید برای حفظ مرزهایمان هزینه می‌کردیم.رستم قاسمی پیش از ظهر پنجشنبه در نشست خبری که در مجتمع فرهنگی، مطبوعاتی اصفهان برگزار شد با بیان اینکه در حال حاضر در صنعت نفت کشور هیچ فرد خارجی وجود ندارد، اظهار داشت: هدف تحریم‌ها جلوگیری از گسترش صنعت نفت بود که خوشبختانه محقق نشد.وی با بیان اینکه بالاترین سطح توسعه در صنعت نفت کشور در سال ۹۰ و ۹۱ اتفاق افتاد، ابراز داشت: همچنین در این بازه زمانی بیشترین نفت از کشور صادر شد.

آرین طباطبایی کیست؟

وزارت خارجه آمریکا، «آرین طباطبایی» از تحلیلگران مسائل ایران در آمریکا را به عنوان مشاور ارشد معاون وزارت خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امور امنیت بین‌الملل منصوب کرده است.طباطبایی در حساب کاربری خود در توییتر از پیوستن به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او، «کاملا هریس» ابراز خرسندی کرده است.وی در حال حاضر عضو سازمانی به نام «ائتلاف تضمین دموکراسی» است که در سال ۲۰۱۷ برای مقابله با تلاش‌های ادعایی روسیه جهت «تضعیف نهاد‌های دموکراتیک» در آمریکا و اروپا تشکیل شد. روزنامه واشنگتن‌پست ۱۱ جولای ۲۰۱۷ گزارش داده بود این گروه توسط مقام‌های سابق وزارت اطلاعات و وزارت خارجه آمریکا راه‌اندازی شده است.طباطبایی دارنده مدرک دکتری تخصصی در رشته مطالعات جنگ از دانشگاه «کینگز کالج لندن» است و به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و فارسی صحبت می‌کند.دیدگاه‌های او درباره ایران، بر اساس آنچه تا کنون در سخنرانی‌ها و مقاله‌های مختلف ابراز کرده به دیدگاه‌های مقام‌های فعلی دولت «جو بایدن» بسیار نزدیک است.طباطبایی در یک جلسه استماع که ژانویه سال گذشته میلادی در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان برگزار شد گفت معتقد است سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران در سطح تاکتیکی موثر بوده، اما در سطح راهبردی موفقیتی نداشته، زیرا به تغییر رفتار تهران منجر نشده است.این تحلیلگر در مقاله‌ای که ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ روی وب‌سایت ائتلاف تضمین دموکراسی قرار گرفته می‌نویسد دولت دونالد ترامپ نتوانسته هدفش در خصوص رسیدن به توافق بهتر با ایران بعد از خروج از برجام را عملی کند.

نشست های انتخاباتی احمدی نژاد کجا برگزار می‌ شود؟

روز گذشته سایت دولت بهار ارگان تبلیغاتی جریان محمود احمدی نژاد مدعی شده بود که وزارت اطلاعات با استفاده از یک فضای آموزشی از احمدی نژاد جاسوسی می کند.برخی منابع آگاه از برگزاری جلسات منظم جریان موسوم به بهاری ها برای حضور فعال در انتخابات 1400 خبر داده اند.گفته شده است که بهمن شریف زاده روحانی نزدیک به محمود احمدی نژاد و سردار احمد خورشیدی پدر داماد احمدی نژاد این جلسات انتخاباتی را که در منطقه تهرانپارس تهران برگزار می شود را اداره می کنند. گفتنی است روز گذشته سایت دولت بهار ارگان تبلیغاتی جریان محمود احمدی نژاد مدعی شده بود که وزارت اطلاعات با استفاده از یک فضای آموزشی از احمدی نژاد جاسوسی می کند.

مازنی: باید جبهه های سیاسی دائمی تشکیل شود

نماینده پیشین مجلس اختلافات در برخی احزاب را کودکانه عنوان کرد و گفت: باید جبهه های سیاسی دائمی تشکیل شود و گام اول برای تحزب سیاسی این است که به جبهه ها اهمیت بدهیم.احمد مازنی روز پنجشنبه در نوزدهمین کنگره حزب مردم سالاری با بیان اینکه حدود ۱۱۰ حزب مصوب داریم، گفت: متاسفانه نظام سیاسی کشور با تحزب و با کار حزبی چندان تناسب و هماهنگی ندارد حتی می‌شود گفت در ایران نظام سیاسی به نوعی ضدتحزب و ارکان تشکیلاتی است.وی افزود: از سویی برای احزاب ایجاد موانع می‌شود و از سوی دیگر حزبی نبودن به لحاظ فرهنگی در جامعه ما یک ضد ارزش تلقی می‌شود و افراد می گویند عضو هیچ حزب و گروهی نیستم و این امتیاز تلقی می‌شود که انسان گرایش سیاسی و حزبی نداشته باشد.نماینده مردم تهران در دوره دهم مجلس با بیان اینکه بدون تعریف درستی و مشخص برای احزاب، افراد محوریت می‌یابند گفت: در این حالت هر کس صدای بلندتری داشته و شعارهای عوام پسندتری بدهد، جایگاه پیدا می‌کند. در حالی حزب مهمترین حلقه وصل زنجیر دموکراسی است که ما در نظام انتخاباتی فاقد آن هستیم.

نگرانی هاشمی‌طبا برای انتخابات 1400

مصطفی هاشمی‌طبا، فعال سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظر من اگر نمایندگان از باب یک شهروند عادی بودن از نامزدی حمایت کنند، هیچ ایرادی ندارد و حق آنهاست اما اینکه برخی از نمایندگان طومار جمع کرده‌اند و از یکی از شخصیت‌ها درخواست کرده‌اند که در انتخابات نامزد بشو، در شأن نمایندگی آنها نیست. هیچگاه هم در عرف سیاسی چنین چیزی را نداشته‌ایم اما به هر حال از این دوستان مجلس‌نشین فعلی هیچ چیز بعید نیست».او ادامه داد: «برخی نمایندگان کنونی اصلا نمی‌دانند چه کار می‌کنند. وقتی دولت لایحه بودجه را به مجلس فرستاد، آنها کلی قیل‌وقال کردند که در بودجه باید اصلاحات ساختاری انجام شود اما در نهایت دیدیم که در ساختار بودجه هیچ تغییری ایجاد نشد و صرفا در کمیسیون بودجه چند عدد را جابه‌جا کردند».این فعال سیاسی درباره اینکه آیا حمایت نمایندگان از نامزد ریاست‌جمهوری می‌تواند به اصل تفکیک قوا لطمه بزند، بیان کرد: «کار از این حرف‌ها گذشته است و قضیه فراتر از این حرف‌هست. وقتی برخی نمایندگان هیچ حدودی را رعایت نمی‌کنند، چه انتظاری داریم که به فکر اهمیت اصل تفکیک قوا باشند؟ آب از سر نمایندگان گذشته است و دیگر نمی‌شود برای آنها از این مبانی کلی سخن گفت. واقعا من تعجب می‌کنم که چه‌طور یک نماینده مردم به خود اجازه می‌دهد از جایگاه نمایندگی از فردی درخواست کند که در انتخابات نامزد شود. با هیچ منطقی چنین عملی پذیرفتنی نیست».هاشمی‌طبا درخصوص سیاسی‌کارهای مجلس یازدهم به جای انجام وظیفه قانون‌گذاری، تصریح کرد: «به نظر من برخی نمایندگان کنونی به هیچ‌وجه به فکر مملکت نیستند و فقط می‌کوشند امیال جناحی و سیاسی خود را تأمین کنند که اگر چنین نبود، در این ماه‌هایی که روی کار آمده‌اند یک مصوبه برای بهروزی مملکت تصویب می‌کردند».او در پایان در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر احتمال می‌دهید دولت آینده از جنس مجلس یازدهم باشد، گفت: «تصور می‌کنم دولت آینده از جنس مجلس یازدهم باشد اما خدا نکند که این‌طور شود که اگر شود، کشور دوره سختی را تجربه خواهد کرد».

پشت پرده جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای دعوت از رییسی در انتخابات

از هفته گذشته برخی رسانه ها خبر از جمع آوری امضا در مجلس برای دعوت از سید ابراهیم رییسی جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری دادند.این خبر البته با واکنش هایی در میان برخی چهره های اصولگرا و برخی رسانه ها همراه بود.تازه ترین خبرها اما حکایت از این دارد که تعداد امضاها به ۷۰ عدد رسیده است .گفته می شود جمع آوری امضا توسط برخی افراد نزدیک به جبهه پایداری از جمله آقاتهرانی، پژمانفر، سید نظام الدین موسوی و جلالی راهبری می شود.

توئیت نماینده مجلس در تقبیح توئیتر!

سید جواد حسینی کیا نماینده مجلس در توئیتی نوشت:«‏با محدود کردن رسانه های مخربی همچون ‎اینستاگرام و ‎توئیتر فضا برای رسانه های انقلابی و آن ها که دل در گرو اهداف انقلاب و منافع عالی کشور دارند فراهم می گردد که با فعالیت ارزشمند خود در خط مقدم جهاد اُمیدآفرینی بنمایند.»این توئیت در همان توئیتر هم با واکنش کاربران همراه شد، المیرا شریفی مقدم (مجری خبر صداوسیما) جواب داد: «پس شما کجا بنویسید؟» و کاربر دیگری هم ریتوئیت زد: «‌‎سید جان پس خودت و امثالهم اینجا چیکار میکنید؟» و البته بسیاری هم محترمانه و غیر محترمانه به او تاخته اند و گفته اند چرا چنین پیام مهمی را در توئیتر منتشر کرده اید این فعالیت ارزشمند خود را در یکی از پیام رسان های مورد تائید خودتان باید می نوشتید.

هاشمی: اگر ترامپ می‌ماند یک دولت نظامی در ایران شکل می‌گرفت

محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر ترامپ در قدرت می‌ماند شاید طبیعی بود که یک دولت نظامی در کشور شکل می‌گرفت که شاید رویایی صریح‌تری با ترامپ می‌داشت اما اکنون اینگونه نیست، شرایط می‌تواند به سمتی حرکت کند که به ما این امکان را بدهد که با یک سیاست درست اقتصادی شرایط را ترمیم کنیم و بتوانیم گام‌های مثبتی داشته باشیم.رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: حضور سرد در انتخابات با یک نامزد بی‌انگیزه باعث شکست می‌شود و در نتیجه هم حضور داشته‌ایم و هم شکست خورده‌ایم که به نام اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود.محسن هاشمی رفسنجانی در چهارمین کنگره این حزب طی سخنانی گفت: شرایط سیاسی کشور و نظام انتخاباتی باید به گونه‌ای باشد که احزاب بتوانند مسئولیت اداره کشور را برعهده گیرند و اینگونه نباشد که تنها یک فرد در ریاست جمهوری یا تک تک افراد در مجلس مسئولیت داشته باشند بلکه باید احزاب در مقابل مردم پاسخگو باشند.وی ادامه داد: در طول سال‌های مختلف پس از انقلاب بحران های زیادی را تجربه کردیم اما این بحران که اکنون با آن مواجه هستیم ویژگی خاصی دارد و متفاوت از آن‌هاست. تفاوت هم در این است که بحران های قبلی ویژگی غیراقتصادی داشت اما اکنون بحران کنونی جنبه اقتصادی دارد.

اظهارات بی‌سابقه جهانگیری در مورد اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران

جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی ها و متحدان اسرائیلی و سعودی آنها در جنگ اقتصادی علیه ایران از هیچ کاری پرهیز نکردند و پست ترین اقدامات را علیه ایران به کار بردند، گفت: چه کسی باور می‌کند که برای توقف صدور نفت ایران حتی متوسل به اعزام نیرو به نفت کش‌های ایرانی و ایجاد انفجار در موتورخانه کشتی‌ها شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار