باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: پخش مجموعه تلویزیونی «دادستان» به کارگردانی مسعود ده نمکی از ۲۲ بهمن در شبکه سه سیما آغاز شده و ده نمکی در همین قسمت‌های ابتدایی نشان داده که باز هم مانند آثار قبلی خود به دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی بی توجه نبوده و این موضوعات را دستمایه اثر جدید خود قرار داده است.

سریال ۱۵ قسمتی «دادستان» فضایی پلیسی معمایی دارد و با سایر آثار ده‌نمکی تفاوت بسیاری دارد و کار جدیدی در کارنامه این کارگردان محسوب می‌شود. به بهانه پخش سریال گفتگویی با  مسعود ده نمکی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

ده نمکی درباره ساخت «دادستان» گفت: سریال دادستان ادامه همان فاصله طبقاتی و دادستان‌هایی است که قبلا در مستند «فقر و فحشا» و سریال «دارا و ندار» نشان دادیم و همینطور فیلم سینمایی «رسوایی» ۱ و۲ که به فساد اداری و ... می‌پردازد. حالا این بار با «دادستان» در قالب یک مینی سریال مضمون مطالبه گری و عدالت خواهی به پدیده نفوذ با نگاه جدید در قالب یک کار پلیسی اکشن برای مخاطبان در نظر گرفتیم.

میزان استقبال مردم از «دادستان

وی با اشاره به میزان استقبال مردم از «دادستان»، ادامه داد: الحمدالله در آنچه که در جامعه می‌بینیم سریال مورد استقبال قرار گرفته و طبقات اجتماعی مختلف، سریال را تماشا می‌کنند و واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی و ... شاهد هستیم.

ده نمکی در خصوص اینکه چقدر شرایط برای پرداختن به این موضوعات مهیا بود، توضیح داد: حرف زدن در زمان خودش مهم است، اینکه بعد از ۱۰ سال یک سری حرف‌ها را در حوزه عدالت خواهی می‌زنند نشان می‌دهد که آن‌ها حرف زمان خودشان را نمی‌زند و این به دست باز بودن کارگردان بستگی ندارد بلکه به شناخت زمان برمی‌گردد.

کارگردان اخراجی‌ها درباره ممیزی‌ها عنوان کرد: شاید می‌توان گفت که ممیزی‌ها حداقل بود، البته بعضی اوقات فشار سیاسی مجازی را داشتیم که با اعمال فشار رسانه‌ای، مدیران تلویزیون را مجبور کنند که ممیزی بیشتری داشته باشد که تقریباً این اتفاق رخ نداد.

ممیزی‌های سریال «دادستان»

وی افزود: برای همه سریال‌ها این اتفاق می‌افتاد و شاید پیش‌بینی می‌شد که برای این سریال ممیزی‌ها بیشتر باشد، اما طبق قراری که با مسئولان سیما فیلم و تلویزیون گذاشته بودیم که طبق متنی که دیده شده بود و تایید کردند کار روی آنتن برود. اگر حرفی دارند در زمان نگارش فیلمنامه اعلام کنند چراکه ما به متن وفادار بودیم و تلویزیون روی حرف خودش هم ماند و کمترین ممیزی را داشتیم. 

ده نمکی درباره ادامه ساخت «دادستان» اظهار کرد: طرح اولیه «دادستان» را برای سینما نوشته بودم که به جشنواره امسال برسانم، اما به خاطر شرایط کرونا قصه را تغییرات دادم و به یک مینی سریال تبدیل کردم. پدیده نفوذ همچنان ادامه دارد و باید تا پایان سریال را ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد و بعد تصمیم بگیریم.

وی افزود:ساختن کار‌های این چنینی با این ضرباهنگ بسیار سخت است، برخی از سریال‌ها در ابتدا با ضرباهنگ خیلی خوب شروع می‌شود، اما دچار افت می‌شود، اما در دادستان شما شاهد هستیم که هر قسمت ملتهب‌تر و جذاب‌تر است.

جریانی که برای تخریب «دادستان» برنامه‌ریزی کردند را می‌شناسم

کارگردان «رسوایی» در پاسخ به انتقاد منتقدان که گفتند سریال شعاری است، عنوان کرد: برخی‌ها پشت این حرف قایم شده اند و نقد‌ها را به خودشان می‌گیرند. برخی از آدم‌هایی که این حرف را می‌زنند که خودشان بخشی از این قصه رانت در جامعه هستند و خود من آن‌ها را می‌شناسم. حتی به برخی از این افراد سفارش دادند تا به سریال ضربه بزنند و انتقاد کنند. 

وی ادامه داد: زمانی که ما درباره عدالتخواهی و مطالبه‌گری سریالی را می‌سازیم دیالوگ‌ها هم به این سمت می‌روند به نظر من این شعار زدگی نیست. اینجا دعوای گفتمان‌ها با همدیگر است و آقای کاسبی نماینده یک گفتمان و تفکر است، آن‌ها شعار‌هایی برای خودشان دارند. شخصیت‌ها بر اساس گفتمان آن‌ها شکل گرفته است.

کارگردان «دارا و ندار» درباره اینکه برخی منتقدان از خود کارگردان بیشتر انتقاد می‌کنند تا فیلم، بیان کرد: سریال معلول تفکر کارگردان است به هرحال پشت حمله و انتقاد به کارگردان می‌تواند پنهان شود، اما من حرف حسابی به آن صورت ندیدم. بیشتر درباره فرم و دوربین روی دست، رنگ صحبت میکنند که به نظرم ما به نوعی تابوشکنی داشتیم و ما می‌خواهیم که ذائقه مخاطب را تغییر دهیم.

بازگشت سحر قریشی بعد ۱۱ سال به تلویزیون

ده نمکی درباره بازگشت سحر قریشی بعد ۱۱ سال به تلویزیون، گفت: مشکل خانم قریشی حل شده بود که اجازه بازی در سریال «دادستان» داده شد، در سریال‌های دیگر هم این اتفاق رخ می‌دهد که برخی از بازیگران بعد از محدودیتی که داشتن دوباره در سریال کار کردند و ربطی به مسعود ده نمکی ندارد.

وی افزود: در سریال دادستان شاهد حضور بازیگران طنز در نقش‌های جدی هستیم و خیلی هم خوب و قابل باور هستند. آقای کاسبی در اینجا بسیار قوی ظاهر شدند و بازی خوبی از او شاهد هستیم.

کارگردان «اخراجی ها» درباره شایعه بالا بودن بودجه سریال هایش نسبت به کار‌های دیگر تلویزیون، گفت: این سومین سریالی است که برای تلویزیون ساخته ام و شاید همیشه پایین‌ترین تراز را داشتم. اینجا هم همین است البته برآورد به تهیه کننده ربط دارد و سازمان تصویب می‌کند و به نظرم کسانی که این نظر‌ها را می‌دهند به نظرم اسناد را منتشر کنند و با سریال‌های قبلی با سریال دادستان مقایسه داشته باشند.

واکنش مسعود ده نمکی به سکانس بازسازی حمله داعش به مجلس

ده نمکی درباره اطلاع رسانی و تبلیغات در صفحه شخصی اش، گفت: من در زمان اخراجی‌ها هم با وبلاگ اطلاعات سریال را گزارش‌نویسی میکردم و اطلاع رسانی داشتم. قبلا در سینما بعد از پایان کار عکسی از آن منتشر می‌شد، اما من برعکس این روال عمل کردم و اطلاع‌رسانی داشتم.

کارگردان «دادستان» درباره سکانس بازسازی حمله داعش به مجلس توضیح داد: برای آن کسانی که در آن روز از نزدیک حمله را دیدند، بسیار باور پذیر بود؛ حتی واقعی‌تر از آن زمان که در آن اتفاق حضور داشتند. در اتفاق واقعی بیش از چند هزار تیر شلیک شده بود اما در این سریال با وجود کمترین تعداد شلیک هم، برای مخاطب بسیار قابل باور بود.