رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نمایندگان مجلس از رئیس جمهور شکایت کردند / کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای اعتراضات و حوادث سراوان / نایب رئیس مجلس: شواهدی از کرونای جهش یافته "ایرانی" در کشور و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰ 27 February 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

شهرداران بازداشتی مناطق ۲ و ۸ تهران با قرار وثیقه آزاد شدند

غلامحسین محمدی مشاور و رئیس مرکز روابط عمومی شهرداری تهران با اشاره به آزادی دو شهردار دستگیر شده اظهار کرد: مهناز استقامتی شهردار منطقه ۸ و رحمانی شهردار منطقه ۲ که پیش از این دستگیر و بازداشت شده بودند با قرار وثیقه آزاد شدند. وی گفت: البته این آزادی با قرار وثیقه بوده و فرآیند قضائی و دادرسی آن‌ها ادامه دارد.

کمیته حقیقت‌یاب مجلس برای اعتراضات و حوادث سراوان

نماینده مردم چابهار با اشاره به ضرورت حل مشکلات مرزنشینان تاکید کرد: معاندین و فرصت طلبان باید بدانند که نمی توانند خدشه ای به پیوند ناگسستنی مرزنشینان با انقلاب اسلامی وارد کنند. معین الدین سعیدی در جریان جلسه علنی نوبت دوم امروز ( شنبه) مجلس در تذکری بیان کرد: هفته تلخی بر مردم سیستان و بلوچستان گذشت. اما از مردم انتظار می رود تمایز خود را با معاندین خارجی نشان دهند. مرزنشینان عزیز سختی ها و مشکلات زیادی را تحمل می کنند. ان شاءالله پایتخت نشینان نیز صدای آنان را بشنوند. وی در ادامه اظهار کرد: اما معاندین و فرصت طلبان باید بدانند که نمی توانند خدشه ای به پیوند ناگسستنی مرزنشینان با انقلاب اسلامی وارد کنند. با تدبیر مجلس کمیته حقیقت یاب در منطقه حضور خواهد یافت و ریشه یابی خواهد کرد. نماینده مردم چابهار تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را برای حل مشکلات مرزنشینان خواهیم کرد.

نایب رئیس مجلس: شواهدی از کرونای جهش یافته "ایرانی" در کشور

نایب رئیس اول مجلس و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از شواهدی مبنی بر وجود کرونای جهش یافته ایرانی خبر داد. سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، با ابراز تأسف از وضعیت قرمز در استان خوزستان اظهار داشت: حجم ابتلائات در استان خوزستان بالا است و نزدیک به نیمی از فوتی‌ها برای این استان است. درحالی‌که اگر خوزستان کنترل می‌شد تعداد فوتی‌ها به ۴۰ نفر کاهش پیدا می‌کرد. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از وجود کرونای جهش‌یافته در داخل کشور با عنوان «کرونای ایرانی» خبر داد و گفت: علاوه بر موتاسیون‌های (جهش ژنتیکی) آفریقایی و انگلیسی و کالیفرنیایی، باید کرونای جهش یافته ایرانی را هم اضافه کرد؛ البته هنوز کاملا تائید نشده ولی شواهدی از آن در قزوین و آن نواحی هست. وی درباره تصمیم‌گیری در مورد نحوه سفرها در ایام تعطیلات نوروزی نیز اظهار داشت: در این جلسه، در خصوص موضوع مسافرت‌ها و محدودیت‌ها مباحثی مطرح شد که مسافرت چگونه باشد و کدام شهرها آزاد و کدام شهرها آزاد نباشند و کجاها تراکم وجود دارد و یا ندارد؟ که قرار شد قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا بر روی این موضوع کار کند.

اصلاح طلبان در چه صورت در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا ندارند؟

آذر منصوری، سخنگوی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان،گفت: در مورد حمایت از کاندیداهای مختلفی که تاکنون اعلام آمادگی کرده اند ما هنوز هیچ بحثی مبنی بر حمایت آنها نداشتیم. آنچه که قطعی است اینکه اگر به کاندیدا اختصاصی رسیدیم و او هم اعلام آمادکی کرد اما رد صلاحیت شد، آنوقت مانند انتخابات مجلس یازدهم خواهیم گفت؛ کاندیدا نداریم اما طبعا این تصمیم باید اجماعی باشد./برنا

خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان بدون مشتری مانده اند

موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو: قیمت خودرو نسبت به هفته گذشته کمتر شده و اکنون بازار به شدت آرام است. همانطور که در گذشته اعلام شد امسال قیمت خودرو شب عید افزایش نخواهد داشت. بیش از ۹۰ درصد خودرو‌های وارداتی موجود در بازار، ارزشی بیش از یک میلیارد تومان دارد. قرار است از خودرو‌های میلیاردی مالیات اخذ شود که این کار باعث افت تقاضا و رکود بیشتر در بازار خودروهای وارداتی‌ می‌شود. اکنون تقاضا تنها برای خودرو‌های زیر ۶۰۰ میلیون تومان است و خودرو‌های بالای یک میلیارد بدون مشتری مانده اند./ باشگاه خبرنگاران

فدراسیون فوتبال یک رکورد تاریخی زد!

هر سال خرج فوتبال بیشتر و بیشتر می شود. معمولا مدیریت درستی هم روی منابع مالی صورت نمی گیرد و به همین خاطر فوتبال بدهکارتر می شود. فدراسیون فوتبال هم به خاطر داشتن تیم های مختلف و مربیان و ورزشکاران زیاد، هر سال هزینه های زیادی دارد و در حال حاضر از پرداخت این هزینه ها برنمی آید. راه دریافت پول های بین المللی بسته است و آنها فقط می توانند از اسپانسرهای داخلی درآمد داشته باشند. در این شرایط خبرهای رسیده حکایت از آن دارد فدراسیون فوتبال حدود 150 میلیارد تومان بدهی دارد. تازه این بدون احتساب به غرامت احتمالی به مارک ویلموتس بلژیکی است.

مطهری: اگر رابطه با آمریکا به نفع انقلاب است، اینکار را بکنیم

علی مطهری به خبرآنلاین درباره کاندیداتوری علی لاریجانی در 1400 گفت: درباره حضور ایشان در انتخابات، من نمی‌دانم و از ایشان هم نپرسیده‌ام. لاریجانی ذاتا معتدل و عاقل است، سوابق اجرایی و تجربه و ذکاوت لازم را دارد اما...منظور از دولت مقتدر، دولت نظامی‌ نیست. اتفاقا رئیس جمهور نظامی موضوع دخالت‌ها و بی‌اقتداری دولت را تشدید می‌کند. نمی شود قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در یک جا متمرکز شود. این امر حتی موجبات اختلاف در نیروهای نظامی را هم فراهم خواهد کرد.من بعید می‌دانم مردم به نظامی‌ها اقبالی نشان بدهند. معتقدم مردم هم رای نخواهند داد و چندان خوششان نمی‌آید که یک نظامی در رأس قوه مجریه قرار بگیرد.اگر رابطه با آمریکا به نفع انقلاب یا به نفع آزادی فلسطین است باید این کار را بکنیم و رنج غیرضروری بر مردم تحمیل نکنیم.در دنیای اسلام فقط دو تا دوست داریم یکی حزب الله و یکی هم حماس که حماس هم نیم‌بند است، گاهی با عربستان است گاهی با قطر. بعد با این وضعیت می‌خواهیم انقلاب را هم صادر کنیم. معلوم است که نمی‌شود. اصلا بدون اینکه با کشورها رابطه داشته باشیم و آنها را به خود جذب کنیم چطور می‌خواهیم انقلاب را صادر کنیم؟ باید کشورهایی مثل عربستان و امارات و بحرین را جذب می‌کردیم و در مقابل آمریکا و اسرائیل قرار می‌دادیم نه اینکه آنها را با اسرائیل متحد و در مقابل خودمان قرار دهیم.

اصلاح‌طلبان حتی به قیمت شکست باید راه شان را از کارگزاران جدا کنند

شرق نوشت:آنچه کار را برای اصلاح‌طلبان در دو دهه اخیر دشوار کرده است، رو ‌شدن دست آنان درمواجهه آگاهانه با روش‌های غیردموکراتیک بخشی از طیف‌های سیاسی ایران است؛ طیفی که بر شیوه و عملکرد سیاسی‌اش اصرار و پافشاری دارد. وقت آن رسیده که اصلاح‌طلبان حتی به قیمت شکست در انتخابات راه خود را از این دست اصلاح‌طلبان جدا کنند. هر اتحادی الزاما سازنده نیست؛ به‌ویژه اتحادی که بر مبنای اصولی مشترک شکل نگرفته باشد.

درخواست مشاور حسن روحانی از شورای نگهبان

حسام الدین آشنا از شورای نگهبان خواست تا مذاکرات در خصوص عدم احراز صلاحیت داوطلبان در ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کند.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسام الدین آشنا مشاور رسانه‌ای حسن روحانی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏با توجه به نزدیک شدن ایام ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری آیا این امکان وجود دارد که شورای محترم نگهبان برای جلب بیشتر اعتماد و احترام عمومی؛ آیین رسیدگی، ملاک‌های تفصیلی و مجموعه یا خلاصه مذاکرات خود در خصوص احراز یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان در دوره‌های گذشته را منتشر کند»

حدادعادل خیال همه را راحت کند و اسم رد صلاحیت‌شده‌ها را بگوید

 ابوالقاسم رئوفیان گفت: اظهارات آقای حدادعادل متاسفانه زیاد در راستای رفع دغدغه‌های مردم در انتخابات ۱۴۰۰ نیست. حتی می‌توان گفت، این عمل به نوعی مؤید آن است که ایشان با وجود نداشتن جایگاه قانونی، از رد صلاحیت‌شده‌ها مطلع است پس ایشان خیال همه را را راحت کند و اسم رد صلاحیت‌شده‌ها را بگوید.

نامه رئیس دولت اصلاحات به رهبر انقلاب

حق شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران نامه خاتمی رئیس جمهور اسبق به رهبر انقلاب را تائید کرد.در همین حال به گزارش انصاف نیوز به دنبال انتشار خبری در رسانه‌های مجازی کشور درخصوص نامه‌ٔ سیدمحمد خاتمی به رهبری، دفتر رئیس دولت اصلاحات با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی در این خصوص منتشر کرد.متن کامل این اطلاعیه به نقل از خاتمی‌مدیا در پی می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم‌‌

آنچه پیرامون ارسال نامه جناب آقای سیدمحمد خاتمی به رهبری معظم انقلاب در رسانه‌ها منتشر شده است، تنها گمانه زنی رسانه‌ای است.‌
همه کسانی که به کشور و مردم و انقلاب می‌اندیشند، نسبت به سرنوشت میهن اسلامی و ملت و نیز اصلاح امور دغدغه دارند.‌
جناب آقای خاتمی نیز از جمله هرجا و هر مناسبتی اقتضاء کند دغدغه‌های خود را عملا‌ً به دور از تبلیغات دنبال می کنند؛ ولی آنچه به این مقدار راجع به محتوای نامه بیان می‌شود ناشی از حدسیات و گمانه‌زنی‌ است

سیدعلی خاتمی
۹ اسفندماه ١٣٩٩‌

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ الکترونیکی برگزار نمی‌شود

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه انتخابات الکترونیک ۲۸ فرآیند دارد که یک فرآیند آن صندوق الکترونیک است، گفت: دوستان ما در شورای نگهبان سوالاتی درباره این دستگاه داشتند که البته ما پاسخ دادیم، اما به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمی‌رسد.

ترقی: اصلاح طلبان پوپولیست هستند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، با اشاره به رخدادهای درون جریان اصولگرا برای انتخابات سال آینده گفت: در حال حاضر هیچ اختلافی در میان اصولگرایان وجود ندارد و اینکه احمدی نژاد با حداد عادل مشکل پیدا کرده نشان دهنده اختلاف در میان جریان اصولگرایی نیست، بلکه اختلاف بین اصولگرایان و جریان انحراف در کشور است.حمیدرضا ترقی ادامه داد: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان هم در حال مذاکره و رسیدن به وحدت در انتخاب نامزد واحد هستند و چند روز پیش هم با طرح این موضوع که محمدباقر قالیباف اعلام کرده بود که به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار می‌رود کاملا زمینه را برای وحدت بر روی یک نامزد شکل داده و بحث‌ها و دیدگاه‌هایی هم که در میان آنها در حال مطرح شدن است صرفا تبادل نظر بوده؛ اما بزرگ‌نمایی‌هایی که از بیرون بر این موضوع انجام شده غیر واقعی است و مسائل دوستانه در حال حل شدن؛ امیدواریم که به زودی شاهد وحدت میان دو شورا باشیم.ترقی با اشاره به اتهاماتی که مبنی بر پوپولیست‌گرایی به اصولگرایان زده می شود افزود: معمولا جریان‌هایی که ریشه و سرمایه اجتماعی مناسبی ندارند در تلاش هستند با فریب مردم و استفاده از مهندسی افکار عمومی جامعه از این نوع روش‌ها برای جذب مردم استفاده کنند. متاسفانه این مساله در بین اصلاح طلبان بسیار بیشتر از اصولگرایان رخ داده است، زیرا اصولگرایان پایه رایی در بین قشر متدین و تکلیف گرای جامعه دارند و این پایگاه رای نیازشان را به رفتارهای پوپولیستی کاهش می‌دهد.

اظهارات یک اصولگرا درباره نامه رئیس دولت اصلاحات به رهبر انقلاب

 عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، در واکنش به نامه اخیر رئیس دولت اصلاحات به رهبر معظم انقلاب گفت: برخی داخلی‌ها کار مشابه آمریکایی‌ها را تکرار نکنند .سیدعلیرضا مرندی در واکنش به نامه‌نگاری اخیر خاتمی با رهبر معظم انقلاب و طرح مسائلی از قبیل مذاکره با آمریکا به عنوان راه حل مشکلات کشور و حمایت مجدد از محصورین سال ۸۸ اظهار داشت: این نامه‌نگاری از این جهت عجیب به نظر می‌رسد که در حال حاضر آمریکایی‌ها اینطور فضاسازی می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعامل هستیم، در حالی که ذره‌ای از فشارهایشان را بر ملت ایران کم نکرده‌اند؛ در چنین شرایطی، برخی داخلی‌ها کار مشابه آنها را تکرار نکنند و یادشان باشد که چه خسارت عظیمی در سال ۸۸ به کشور وارد کردند.وی افزود: تا پیش از شروع حوادث خرداد ۸۸، اوباما و غربی‌ها این آمادگی را داشتند که در موضوع هسته‌ای امتیازات زیادی به طرف ایرانی بدهند و به دنبال آن بودند که این مسئله حل شود، چون حضور مردم را در صحنه دیده بودند.این نماینده اسبق مجلس خاطرنشان کرد: اما وقتی اعتراضات سال ۸۸ کلید خورد، فضا برای فشارهای بیش از حد و دوباره از سوی طرف‌های غربی فراهم شد و متأسفانه محصورین هم با اینکه فرصت چندباره برای جبران خطاهایشان داشتند، نه تنها از این فرصت استفاده نکردند، بلکه بر همان طبل فتنه کوبیدند.مرندی تصریح کرد: من در آن ایام دو بار با آقای موسوی مکاتبه داشتم و یکبار هم در تماس تلفنی وی با بنده، این نکته را به او گفتم که طرح اظهاراتی مانند آنچه دو روز قبل از انتخابات در مصاحبه با نشریه تایمز مطرح کرده بود، عجیب به نظرم می‌رسید و تصور می‌کردم که این اظهارات ساختگی است، اما متأسفانه گذر زمان نشان داد که آنها چنین اظهاراتی را با اعتقاد مطرح کرده بودند.

طعنه سنگین زیدآبادی به «کیهان» درباره نظرسنجی دانشگاه مریلند

فعال و تحلیلگر سیاسی در یادداشتی تلگرامی نوشت: روزنامۀ کیهان به نقل از نتیجۀ نظرسنجی دانشگاه مریلندِ آمریکا تیتر زده است که ۷۳ درصد از مردم ایران از مصوبۀ مجلس شورای اسلامی تحت عنوان "اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها...." حمایت می‌کنند!احمد زیدآبادی ادامه داد: راستش من نمی‌دانم این دانشگاه مریلند چگونه از آن سر دنیا اقدام به نظرسنجی در بین ایرانیان می‌کند که نتایجش همیشه مورد علاقۀ کیهان در می‌آید و به تیتر نخست آن تبدیل می‌شود؛ اما با مشاهدات روزانۀ امثال من در تضاد است!اگر قرار باشد مردم یک جامعه ۷۳ درصد نسبت به یک مصوبۀ مجلس‌شان نظر مثبت داشته باشند، لابد باید نزدیک به صد در صد آنها از آن مصوبه با خبر باشند! اما من حاضرم شرط ببندم که حتی نیمی از ایرانی‌ها نیز از قانون اقدام راهبردی مجلس یا محتوای آن خبر ندارند چه برسد به اینکه ۷۳ درصدشان بخواهند حامی آن باشند!در همین جا باید تأکید کنم که این عدم اطلاع فراگیر از مصوبات مجلس، حتی مصوبات بسیار مهم و تأثیرگذار، منحصر به جامعۀ ایران نیست و شامل عموم کشورها می‌شود تا روزنامۀ کیهان فردا یقه‌ام را نچسبد و داد و بیداد راه نیندازد که این فلان فلان شده منکر اطلاع و آگاهی مردم فهیم ایران شده و به آنان توهین کرده است!ای کاش نظرسنجی معتبری در کشور صورت می‌گرفت تا متوجه شویم اصلاً چند درصد مردم ایران، هر یک از چهره‌های سیاسی معروف را می‌شناسند! بسیاری از کسانی که به دلیل سال‌ها ریاست و وزارت گمان می‌کنند زبانزد خاص و عام شده‌اند، معمولاً شناخت جامعه نسبت به آنها از ۳۰ درصد هم فراتر نمی‌رود! اگر مهندس عباس عبدی در این زمینه چیزی بنویسد، کمک شایانی به این بحث خواهد شد.

نمایندگان مجلس از رئیس جمهور شکایت کردند

جمعی از نمایندگان در قالب ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس از رئیس جمهور به خاطر عدم اجرای قانون تمرکززدایی از تهران شکایت کردند.ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام این خبر افزود: متن این شکایت تاکنون به امضای 30 نفر از نمایندگان رسیده و تعداد امضاهای آن رو به افزایش است.

واکنش نماینده چابهار به حوادث سراوان

نماینده چابهار درباره حوادث روزهای گذشته در سراوان گفت: هرگز معاندان نمی‌توانند کوچکترین خدشه‌ای میان پیوند ناگسستنی مردم و نظام ایجاد کنند.معین الدین سعیدی، نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی نوبت عصر امروز با تسلیت حادثه تلخ کشته شدن سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان گفت: مرکزنشینان قدر مرزنشینان را بدانند.وی تصریح کرد: البته مرزنشینان غیور سیستان و بلوچستان همواره تمایزشان را با فرصت‌طلبان خارجی اعلام کرده‌اند و هرگز معاندان نمی‌توانند کوچکترین خدشه‌ای میان پیوند ناگسستنی مردم و نظام ایجاد کنند.سعیدی با بیان اینکه اتفاقاتی مانند کشته شدن سوختبران در سیستان و بلوچستان موجب ناامیدی مردم خواهد شد، اظهار کرد: با تدبیر مجلس باید کمیته حقیقت‌یاب در استان حضور پیدا کرده است و حادثه اخیر ریشه‌یابی خواهد شد. ان‌شاء الله مشکلات مرزنشینان رفع می‌شود. خودمان را جای مردم این منطقه بگذاریم که جگرگوشه‌هایشان برای کسب روزی حلال رفتند و جنازه‌هایشان برگشت.

دیدار حضرتی با کروبی

الیاس حضرتی درباره دیدار با شیخ مهدی کروبی گفت: در خصوص حزب حاج آقا همچنان اصرار بر استعفا از دبیرکلی دارد ضمن اینکه به تشکل و وجود احزاب اعتقاد راسخ دارد و نمی‌خواهد دبیرکلی‌اش آسیبی به حزب وارد کند و بهانه به دست دیگران بدهد.قائم مقام حزب اعتماد ملی و مدیر مسئول روزنامه «اعتماد» روز یکشنبه هفته گذشته بعد از ۱۰ سال موفق به دیدار مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در منزل او شد.

حکم ۳ ماه حبس برای صادقی بابت توهین به آملی لاریجانی

محمود صادقی در توئیتی از نتیجه حکم خود بابت توهین به آملی لاریجانی رییس سابق قوه قضاییه خبر داد.نماینده مردم تهران در مجلس دهم در توئیتی نوشت: پس از پذیرش تقاضای اعاده دادرسی اینجانب، شعبه ۶۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، ضمن تایید حکم قبلی مجازات ها را کاهش داد؛ ۳ ماه حبس بابت اهانت به رئیس سابق قوه قضاییه، ۸ ماه بابت تمرد در برابر ماموران دادستانی و ۴ میلیون جزای نقدی بابت نشر اکاذیب.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار