رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:پیشنهاد محمود صادقی برای مشارکت حداکثری در انتخابات / خباز: صداوسیما اگر جرات دارد گاندو 3 را از نفوذ در دستگاه های دیگر بسازد / آقای کارگردان! شما بیا و درباره بدبختی‌های من فیلم بساز و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴ 01 April 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

آقای کارگردان! شما بیا و درباره بدبختی‌های من فیلم بساز

پس از انتقاد محمدجواد ظریف به سریال گاندو، سیدمحمود رضوی (تهیه‌کننده فیلم سینمایی ماجرای نیمروز) از وی پرسید که «چرا علی رغم تولید فیلم و سریال توسط ارگان‌های مختلف در مجموعه دولت تا این حد دولتمردان روی این سریال حساس‌اند، در حالیکه این هم یک سریال مثل سایر سریال‌هاست».شامور خارجه در پاسخ به وی گفت: شما که فیلمساز هستی و من خودم بخاطر فیلم «ماجرای نیمروز» آمدم و به فیلم شما جایزه دادم و خیلی هم خوشحال شدم، بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من در وزارت خارجه بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد. گاندو از اول تا آخر دروغ است.رضوی هم در پاسخ به وی با اعلام یک شرط از آمادگی برای ساخت فیلم از محمدجواد ظریف صحبت کرد و گفت: بعد از پایان دولت من در خدمت شما هستم اما به شرطی که اجازه بدهید مانند ماجرای نیمروز، حرف‌های تمام طرف‌ها را بشنوم و در نهایت چیزی که خودم می‌خواهم را بسازم.

فواد ایزدی: حاضریم با اروپا هم سند امضا کنیم

استاد دانشگاه تهران گفت: ما در چارچوب برجام می‌توانستیم از اروپا و آمریکا میلیاردی هواپیما بخریم اما آنها پای کار نیامدند. ایران می‌توانست با آلمان و فرانسه و سایر کشورهای غربی هم سند همکاری راهبردی امضا کند ولی مشکل اینجاست که آنها جلو نمی‌آیند.ایزدی گفت: در این شرایط که آنها آمادگی انعقاد یک سند همکاری را ندارند، بنابراین ایران هم با هیچ کشور دیگری نباید همکاری راهبردی داشته باشد؟ این مساله هیچ منطقی ندارد و افرادی که اینگونه سخن می‌گویند قطعاً در راستای منافع ملی ایران فکر نمی‌کنند.وی با اشاره به بی‌اثر شدن تحریم‌های آمریکا با تفاهمنامه راهبردی ایران و چین گفت: این مساله در کوتاه مدت هم می‌تواند عملی شود اما بستگی به همت طرف ایرانی دارد.استاد دانشگاه تهران گفت: چین در سطح دنیا، شرکای تجاری متعددی دارد بنابراین ایران باید هرچه سریع‌تر این سند را عملیاتی کند.

سیاوشی: یک نظام مردمی نباید منتظر معجزه چند روز قبل از انتخابات باشد

یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه ما منتظر معجزه یا هیجان چند روز قبل از انتخابات باشیم آن هم برای نظامی که استحکام و مشروعیتش را از حضور مردم می‌گیرد به نظر معقول نمی‌رسد.طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا، در تحلیل میزان مشارکت در انتخابات‌های پیش رو با توجه به عدم استقبال مردم از انتخابات سال ۹۸ گفت: باید در نظر داشته باشیم انتخابات سال ۱۴۰۰ اولین انتخابات بعد از یک برهه طولانی از بحران‌های اقتصادی و معیشتی ناشی از تحریم‌هاست که در کشور برگزار می‌شود.این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر این است که نظام مشروعیتش را از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی می‌گیرد و به هیچ‌عنوان این موضوع را نمی‌توانیم انکار کنیم؛ لذا مشاهده می‌کنیم بارها از سوی بزرگان سیاسی ما تاکید شده است این مردم بودند که به نظام مشروعیت دادند و بحث حضور با درصد پایین خودش می‌تواند یک ضربه و آسیب باشد.

اظهارات چمران درباره لیست کاندیداهای شورای ائتلاف برای شورای شهر تهران

رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: اعلام لیست کاندیداهای شورای شهر تهران با توجه به برنامه‌ای که مدنظر شورای ائتلاف است زمان‌بر است و البته ما عجله‌ای هم برای این مسئله نداریم چراکه معتقدیم باید از تخصص‌های مختلف در لیست حضور داشته باشند.مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به حضو افراد متخصص در شورای شهر تهران اظهار کرد: در این دوره از انتخابات شورای شهر تهران، ری و تجریش ساز و کار خاصی را این مسئله در نظر گرفته شده است.چمران درباره اعلام لیست کاندیداهای شورای شهر تهران، ری و تجریش خاطرنشان کرد: این کار با توجه به برنامه‌ای که مدنظر شورای ائتلاف است زمان بر است و البته ما عجله‌ای هم برای این مسئله نداریم چرا که معتقدیم باید از تخصص‌های مختلف در لیست حضور داشته باشند.چمران گفت: در اواخر اردیبهشت ماه لیست کاندیداهای شورای شهر تهران، ری و تجریش از سوی شورای ائتلاف اعلام خواهد شد.

راهکار محمد هاشمی برای پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: تصور می‌کنم اگر اصلاح‌طلبان می‌خواهند در این دوره از انتخابات پیروز شوند، بازهم باید با سیاست ائتلافی وارد انتخابات شوند».

خباز: صداوسیما اگر جرات دارد گاندو 3 را از نفوذ در دستگاه های دیگر بسازد

نماینده پیشین مجلس گفت: امروز دیواری کوتاهتر از دیوار دولت نیست و هر کس هر حمله ای می خواهد به دولت می کند، غافل از این که خیلی از تصمیمات کشور فقط برعهده دولت تنها نیست دستگاه های دیگری هم هستند که در این قسمت نقش آفرینی می کنند.«محمدرضا خباز»، نماینده پیشین مجلس، در گفت و گو با برنا در خصوص سریال گاندو اظهار کرد: هر کاری که انسان انجام می دهد باید ببینیم که نیتش چیست و از او سوال کنیم شما با چه هدف این کار را آغاز کردید. به نظر بنده گاندو اول تعریف دولت و وزارت خارجه را داشت، گاندوی دوم هم در ادامه همان است به همین دلیل عده ای پیشنهاد می کنند که گاندو 3 را هم بسازید ولی با این محتوا که چگونه اسرائیلی ها توانستند در دستگاه امنیتی ما نفوذ کنند و یک سری ضربه هایی در مرکز انرژی هسته ای وارد کنند و در نهایت شهادت اخیر را مقدماتش را فراهم کنند و این انسان عزیز را از ما، بگیرند.او خطاب به صداوسیما افزود: بنابراین حرف این است که اگر واقعا شما برای خدا و برای تنویر افکار عمومی و برای آگاهی بخشیدن به مردم و برای بالا بردن سطح اطلاعات مردم قدم بر می دارید جداسازی نکنید؛ گزینشی عمل نکنید، متاسفانه نفوذ فقط در وزارت خارجه نبوده در جاهای دیگر هم هست، چرا صدا و سیما که مدعی ملی بودن دارد هیچ سریالی از آنها نمی سازد اگر واقعا تنویر افکار عمومی است. چرا در اختلاس افراد نام های پوششی به بعضی افراد می دهید و عنوانش را بیان نمی کنید این نشان دهنده این است که آن حالت ملی بودن صدا و سیما زیر سوال رفته است.خباز ادامه داد: صدا و سیما برای یک گروه و مجموعه خاص و برای ضربه زدن به دولت منتخب مردم برخی مواقع سریال هایی می سازد و از مسائل مهم دیگر چشم پوشی می کند در صورتی که این دولت عضوی از اعضای حاکمیت است، اگر حاکمیت را به یک پازل تشبیه کنید یک قسمت آن دولت و قسمت دیگر آن قوه قضائیه، قسمت دیگر قوه مقننه و قسمت دیگر آن نهادهای زیر مجموعه رهبری است. نهادهای اقتصادی و غیر اقتصادی که زیر نظر دولت نیستند بنابراین اینها همه با هم زیر سوال می روند مثل این می ماند که عضوی از اعضای بدن انسان درد کند. مثلا پای انسان بشکند دیگر نمی شود گفت دستمان کار خودش را درست انجام بدهد و مرکز تصمیم گیری ما درست تصمیم بگیرد. تا این شکستگی معالجه نشود بقیه اعضای بدن آرام نمی گیرند.

پیشنهاد محمود صادقی برای مشارکت حداکثری در انتخابات

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها بر لزوم پیش بینی تمهیداتی برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی تاکید کرد و گفت: افزایش مدت برگزاری انتخابات می‌تواند به مشارکت حداکثری کمک کند.

روایت قالیباف از ضربه‌ سربازان گمنام به جریان تحریم

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به هفته سربازان گمنام گفت: ضربه‌ای که سربازان گمنام امام زمان(عج) به جریان تحریم وارد کردند، از بزرگترین مجاهدت‌های تاریخ انقلاب بوده است.محمد باقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توییتر با هشتک هفته سربازان گمنام نوشت:«ضربه ای که سربازان گمنام امام زمان(عج) به جریان تحریم وارد کردند، از بزرگترین مجاهدت‌های تاریخ انقلاب برای تامین منافع مردم بوده است.قدردان این مجاهدت‌ها هستیم و امیدواریم برای ختثی شدن توطئه‌های جریان تحریف، بخش بیشتری از اقدامات این عزیزان برای مردم بازگو شود.»

تاسف آشنا برای صدا و سیما

مشاور رئیس جمهوری با انتشار توئیتی از عملکرد صدا و سیما بدلیل عدم ایجاد فضا برای گفتگوی مسئولان با مردم انتقاد کرد.حسام الدین آشنا نوشت:مایه تأسف آنکه وزیر خارجه در کلاب هاوس با پرسش‌گران-حتی نماینده مجلس-با صراحت گفتگو می‌کند ولی صدا و سیما یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند فضا و امکان مناسب و متوازن را برای گفتگوی مسئولان با کارشناسان و علاقمندان فراهم کند. حق مردم ایران، دولتی پاسخگو و رسانه‌ ملی غیرجناحی ‌است.

تکذیب کابینه منتشر شده منتسب به رضایی

امیدوار رضایی برادر محسن رضایی، ضمن تکذیب فهرست‌های منتسب به محسن رضایی که با عناوین گوناگون در فضای مجازی منتشر می شود، گفت: تحقق دولت قوی و کارآمد و شکل گیری «ایران بزرگ اقتصادی» با بهره‌گیری از جوانان کشور و کادرسازی و جانشین پروری، همواره مورد تاکید محسن رضایی بوده، ولی لیست اخیر درباره کابینه احتمالی رضایی در صورت کاندیداتوری، که با تیتر «اقتصاد پویا» منتشر شده، صحت ندارد.وی گفت: دعوت های مکرری از سوی دلسوزان کشور و انقلاب که نگران توان‌افزایی اقتصاد ملی و موفقیت کشورمان در جبهه بزرگ نبرد اقتصادی هستند، برای کاندیدا شدن رضایی مطرح شده است. بویژه که ایشان بعنوان یک فرمانده، توان ‌کمک به کشور در عبور از بحران ها را دارد و از طرف دیگر به عنوان یک اقتصاددان باتجربه شناخت کامل و دقیقی از اقتصاد کشور دارد و نیز توان کار با جوان ها را دارد و اکنون بالغ بر ۶۰ درصد مدیران دبیرخانه مجمع تشخیص را از افراد زیر ۴۰ سال منصوب نموده است.وی افزود: سامانه مردم یار که ابتکار محسن رضایی در ارتباط با مردم و کارشناسان و صاحبنظران است، برای اخذ نظرات و پیشنهادات راه اندازی شده است. از همه مردم تقاضا داریم که هر نوع پیشنهاد سازنده را از طریق آن سایت با رضایی در میان بگذارند.

لاوروف به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تهران در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰خبر داد.سعید خطیب زاده با اعلام این خبر گفت: این سفر در چارچوب رایزنی های سیاسی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و بنا به دعوت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان انجام خواهد شد.رایزنی در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای بویژه آخرین تحولات قفقاز، سوریه، یمن و افغانستان، همکاری های دو کشور در مجامع منطقه ای و بین المللی و همچنین موضوعات مهمی از جمله برجام، مقابله با اقدامات یکجانبه و تحریم های غیر قانونی آمریکا از مهمترین محورهای مذاکرات دو وزیر امور خارجه در این سفر خواهد بود.

کار آشنا و عضو شورای نگهبان بالا گرفت

هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان در توئیتی نوشت: بهتر است مشروح مذاکرات هیات محترم وزیران در خصوص کمبود مرغ وتخم مرغ فعلا منتشر شود تا مردم بدانند دولت چرا در تامین دو قلم کوچک معیشتی تا این اندازه ناتوان است.گفتنی است حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور دیروز در توئیتی نوشته بود: با توجه به نزدیک شدن ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر از شورای نگهبان درخواست می‌شود که برای جلب بیشتر اعتماد و احترام عمومی؛ آیین رسیدگی، ملاک‌های تفصیلی و اهم مذاکرات خود را در خصوص احراز یا عدم احراز صلاحیت داوطلبان مطرح دوره‌های‌ گذشته منتشر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار