رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری / تماس عارف با کروبی بعد از بستری شدن در بیمارستان / واکنش یک نماینده به ادعای جنجالی احمدی‌نژاد و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۵۹۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰ 25 April 2021
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری
 
بیش از ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به سید ابراهیم رئیسی، با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخص‌های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸خرداد دعوت بعمل آوردند. در بخشی از این نامه آمده است: فی الواقع با وجود آنکه در بدنه کارشناسی و مدیریتی قوه مجریه، عناصر و نیرو‌های توانمند، متعهد و انقلابی و دارای دغدغه فراوانند، اما متاسفانه هسته مرکزی دولت کنونی، بواسطه ضعف بنیان‌های تئوریک، رخوت و خمودگی عملی و فقدان باورمندی به توان داخلی، طرح و برنامه و راهبرد کلانی برای پیشرفت و توسعه درونزای کشور بر مبنای بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی ندارد و به طور روزمره با فرافکنی، منازعه گرایی، عملکرد جزیره‌ای و حاشیه سازی عملاً توان و سرمایه کشور را هرز می‌برد. مهمترین و شاید تنها ایده و وعده دولت یعنی رفع مشکلات از طریق مذاکره نیز همانگونه که قابل پیش بینی بود، از همان ماه‌های نخست پس از توافق هسته‌ای با بدعهدی و پیمان شکنی طرف مقابل رو به افول رفت و امروز کمتر کسی است که در شکست مطلق آن ایده، تردیدی در ذهن داشته باشد.

سید مصطفی تاج‌زاده برای انتخابات۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد
 
سید مصطفی تاجزاده چهره اصلاح طلب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کاندیداتوری کرد. در بخشی از بیانیه اعلام کاندیداتوری سیدمصطفی تاجزاده آمده است: می‌آیم تا با تنش‌زدایی و عادی‌سازی روابط با آمریکا و گسترش مناسبات با همه‌ی کشور‌ها از چین و روسیه تا اروپا و هند، لغو همه‌ی تحریم‌ها ممکن شود و بانک‌های جهانی با دسته‌بندی ایرانیان در ردیف تروریست‌ها، آنان را از حقوق مسلّم خویش در دادوستد آزاد با جهان محروم نکنند. می‌آیم تا با تشکیل دولتی کارآمد، جوان و فراگیر توسعه کشور سرعت گیرد، معیشت مردم بهبود یابد و حقوق و کرامت همه ایرانیان با هر گرایشی و از هر قشر و قوم و دین و مذهبی تامین شود و امید و لبخند و نشاط، حرف اول را بزند. به باور من رفع تحریم‌ها در دسترس است. خرید واکسن برای همه مردم ممکن است. رشد اقتصادی و مهار گرانی و بیکاری در دوره اصلاحات تجربه شد و رسیدن به جایگاه درخور ایران دست‌یافتنی است؛ به‌شرطی‌که همه از تمامیت‌خواهی دست بکشیم؛ مخالفان خود را ببینیم و برای آن‌ها به اندازه خود حق قائل شویم، امنیت را برای همه ایرانیان، نه فقط حاکمان، بخواهیم، تحوّلات جهانی را درک کنیم و با اعتماد به ملت، تسلیم رای اکثریت شویم.

تبریک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تیم بسکتبال شهرداری گرگان
 
نماینده دولت آمریکا در امور ایران طی پیامی پیروزی تیم شهرداری گرگان و قهرمانی این تیم در لیگ‌برتر بسکتبال ایران را تبریک گفت. رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به پری پتی و تیم او شهرداری گرگان تبریک می‌گویم. عجب شوت دقیقه نودی (buzzer beater) فوق العاده‌ای بود. رابرت مالی در توئیت خود همچنین ویدئویی از لحظه پرتاب این شوت سرنوشت ساز منتشر کرده است. در بسکتبال، Buzzer Beater شوتی است که پیش‌از سوت پایان بازی و در لحظات آخر پرتاب می‌شود، ولی وقتی زمان پایان یابد و صدای شوت پایان درآمده است، وارد سبد بسکتبال می‌شود. پری پتی نام ستاره آمریکایی تیم بسکتبال شهرداری گرگان است.

نامه نمکی به وزیر بهداشت هند: برای کمک به مهار کرونا در هند آمادگی داریم
 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت هند با تاکید بر اینکه مدیریت پاندمی کووید۱۹ جز با همدلی و همکاری همه کشور‌ها میسر نیست، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارایه کمک‌های فنی، کارشناسی و تجهیزاتی به این کشور برای مهار کرونا اعلام کرد. سعید نمکی در نامه‌ای به هاراش وارد هان وزیر بهداشت هند با ابراز تاسف از ابتلا و مرگ و میر بالای شهروندان آن کشور به بیماری کووید۱۹ تاکید کرد: مدیریت پاندمی موجود به جز با همدلی، همکاری و مساعدت همه کشور‌ها در سایه عدالت، رفع تبعیض‌ها و تحریم‌ها و همچنین رساندن عادلانه همه امکانات موثر در پیشگیری، تشخیص و درمان برای یکایک مردم نیازمند جهان و حمایت سیاسی، کارشناسی و اقتصادی تشکیلات بین المللی و سازمان‌های مردم نهاد میسر نخواهد بود.

ملاقات‌های انتخاباتی حدادعادل در قم
 
رییس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در سفری کوتاه به قم با برخی علما و روحانیون درباره آخرین وضعیت انتخابات دیدار و گفتگو کرد. به گزارش شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، «غلامعلی حدادعادل» رییس شورای ائتلاف روز شنبه در سفری کوتاه به قم با برخی علما و روحانیون درباره آخرین وضعیت انتخابات دیدار و گفتگو کرد. حدادعادل پس از این دیدار‌ها با تاکید بر نقش برجسته روحانیت در ادوار مختلف به ویژه شرایط امروز کشور اظهار امیدواری کرد تا در زمان مناسب ائتلاف نیرو‌های انقلاب بهترین گزینه را جهت حضور در انتخابات معرفی کند.

یک نماینده مجلس تلفات کرونا را با سقوط هواپیما مقایسه کرد
 
مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، بیان کرد: بنده از مردم خواهش می‌کنم با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و توجه به فاصله گذاری اجتماعی جان خود و عزیزانشان را حفظ کنند. ما نگران وضعیت کادر درمانی کشور بوده و شرمنده زحمات شبانه روزی و به خطر انداختن جانشان هستیم. این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه اظهار کرد: از همه کسبه و بازاریان نیز که درآمد پایداری ندارند و محدودیت‌ها معیشت آنان را در تنگنا گذاشته است خواهش می‌کنیم در این مدت در اجرای پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها همکاری داشته باشند تا ما بتوانیم از این پیک عبور کنیم. یوسفی در پایان افزود: متاسفانه امروز میزان فوتی‌های روزانه به سقوط یک هواپیما رسیده و تنها راه حل موجود همکاری مردم است. از سوی دیگر ما شاهد سوءمدیریت در تامین اقلام اساسی مردم در شرایط کرونایی هستیم. در شرایطی که کسبه و صنوف مختلف تعطیل هستند مردم باید برای خرید مرغ در اهواز و یا شکر و روغن در سایر شهر‌های کشور صف بکشند. این وضعیت قابل قبول نیست که ما با سوءمدیریت شرایط را بدتر کنیم و بعد کوتاه‌ترین راه یعنی فشار به مردم را انتخاب کنیم.

3 دلیل اصلی عدم دعوت شورای وحدت از لاریجانی

حمیدرضا فولادگر در گفتگویی درباره کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: او تاکنون نه اعلام آمادگی کرده و نه فعالیتی دارد. اینکه می گویند او ثبت نام می کند، صد درصد نیست. نامزدی آقای لاریجانی بستگی فعل و انفعالاتی دارد که در هفته های آینده اتفاق می افتد.وی افزود: تا آنجا که من اطلاع دارم و پرسیدم و تحقیق کردم این است که نه ایشان تا به حال اعلام حضور کرده و نه فعالیتی در حوزه انتخابات انجام داده است. با این شرایط و تا اینجای کار باید حضور آقای لاریجانی را در عرصه انتخابات منتفی بدانیم. مگر اینکه در 2 یا 3 هفته آینده تحولاتی رخ دهد.این فعال سیاسی اصولگرا درباره علت عدم دعوت جامعه روحانیت و جبهه پیروان از علی لاریجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: شرایط برای ایشان نزد تشکل های انقلابی و اصولگرا خیلی مساعد نیست اما شخصا معتقدم عملکرد آقای لاریجانی در مجلس و قبل از آن در جهت کلی انقلاب و مصالح نظام بود.وی با بیان اینکه مجلس در سه دوره ریاست علی لاریجانی موفقیت هایی داشت و تصمیمات خوبی در حوزه موضوعات کلان کشور به ویژه مسائل اقتصادی گرفت، ادامه داد: البته انتقادهایی به آقای لاریجانی درباره دوره ریاستش در مجلس، موضوع برجام و نسبتش با دولت روحانی وجود دارد. مخصوصا برخی انتظار داشتند آقای لاریجانی در مجلس دهم نظارت قاطع تری بر دولت انجام دهد.

واعظ آشتیانی: اصلاح‌طلبان از محبوبیت رئیسی می‌ترسند

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی درباره هدف اصلاح‌طلبان از چنین تخریب‌هایی به «مثلث‌آنلاین» گفت: «خود اصلاح‌طلبان می‌دانند که در پی آزمون هشت‌ساله‌ای که داده‌اند دیگر جایی در بین مردم ندارند. اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات احساس کمبود می‌کنند و سعی دارند تا با توسل به توهین و تخریب کار خود را پیش ببرند. از سوی دیگر طیفی از اصلاح‌طلبان به سمت رادیکال‌کردن شدن می‌روند و می‌خواهند هنجارشکنی و ساختارشکنی کنند. آنها تمایل دارند فضا غبارآلود شود».او ادامه داد: «در پی چنین سیاسی حالا توپخانه‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلبان آقای رئیسی را نشانه گرفته‌اند زیرا اصلاح‌طلبان می‌دانند که آقای رئیسی از محبوبیت بالایی برخوردار است و در بین افکار عمومی به شدت مقبولیت بالایی دارد زیرا در تمام این‌سال‌ها بدون در نظرگرفتن هیچ ملاحظه‌ای عدالت را اجرا کرده است. آنها از حضور آقای رئیسی نگران هستند».این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که هدف رادیکال کردن فضای انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان چیست، بیان کرد: «آنها می‌دانند در انتخابات شکست خورده‌اند و به همین دلیل به سمت تندروی می‌روند. اگر آنها بخواهند نامزدی رادیکال روانه میدان کنند یا انتخابات را به آشوب بکشند همین ذره‌ای آبروی‌شان که بر روی یخ نوشته‌اند هم از بین می‌رود. وارد کردن امثال تاجزاده به انتخابات این پیام را می‌دهد که آنها می‌خواهند آشوب به پا کنند و هدف‌شان شرکت در یک رقابت سالم انتخاباتی نیست».

تماس عارف با کروبی بعد از بستری شدن در بیمارستان

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در تماسی تلفنی جویای احوال مهدی کروبی شد.در پی بستری شدن حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی در بیمارستان، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در تماسی تلفنی جویای احوال وی شد و ضمن احوالپرسی ، سلامتی و عافیت وی را از خداوند مسألت کرد.

ادعای یک نماینده درباره برنامه قالیباف برای انتخابات

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قالیباف قصد رقابت با رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ را ندارد، گفت: آقای دکتر قالیباف اعلام آمادگی کرده‌اند که برنامه و تیم اقتصادیشان برای تحول اقتصادی کشور در اختیار آقای رئیسی باشد تا بتوان شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در دولت آینده باشیم.مجتبی توانگر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان توجه کمپین‌های انتخاباتی و کاندیداها به مسایل اقتصادی گفت: به جز برخی افراد که مشخص است جزو گزینه‌های اصلی انتخابات نیستند و بعضا حرف‌ها و مواضع اقتصادی مطرح می‌کنند که چندان قابل تامل هم نیست، هنوز شاهد توجه کمپین‌های انتخاباتی به مسائل اقتصادی نیستیم. دلیلش هم این است که فعلا تکلیف گزینه‌های اصلی مشخص نیست. چه در سمت اصول‌گرایان و چه در سطح اصلاح‌طلبان و چه مدعیان اعتدال؛ مشخص نیست کدام یک از چهره‌های اصلی مطرح می‌آیند؟ لذا در چنین شرایطی اصلا بحثی درباره مسائل اقتصادی شکل نمی‌گیرد.وی افزود: از سال ۱۳۹۷ تا اواسط ۱۳۹۹ یک تیم اقتصادی جوان در کنار آقای دکتر قالیباف فارغ از قوه اجرایی، تقنینی و قضایی، برنامه‌های جامعی را برای تحول اقتصادی کشور آماده کرده بودند که بخشی از آن در مجلس پیگیری شده و می‌شود لیکن بخش مربوط به اجرا به دلیل اینکه ایشان قصد رقابت با آقای رئیسی را ندارند کاملا اعلام آمادگی کرده‌اند که برنامه و تیم‌شان در اختیار آقای رئیسی باشد تا بتوان شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در دولت آینده باشیم.

واکنش متکی به سوالی درباره احمدی‌نژاد؛ سوال بعدی لطفا!

وزیرخارجه پیشین کشورمان درباره احتمال ورود محمدجواد ظریف به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به عنوان نامزد جریان اصلاح طلب هم بیان کرد: شخصا معتقدم ظریف نامزد نخواهد شد.وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با محمود احمدی نژاد در ارتباط است و آیا او به میدان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ورود خواهد کرد یا خیر؟ گفت: بروید سراغ سوال بعدی لطفا!

واکنش یک نماینده به ادعای جنجالی احمدی‌نژاد

نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور پیشین در خصوص خرید جزیره از سوی مسئولان جمهوری اسلامی، جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد.شهریار حیدری در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر این که «مسئولان جمهوری اسلامی جزیره خریده‌اند تا درصورت جوشیدن خشم ملت به آنجا فرار کنند»، گفت: آقای احمدی‌نژاد حرف‌های عجیب و غریب زیاد می‌زند و می‌خواهد متفاوت‌تر از دیگران باشد؛ به همین خاطر این‌گونه صحبت می‌کند.نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آقای احمدی‌نژاد زمانی، خودشان رئیس جمهور و مسئول قانون اساسی بودند و می‌دانند این قانون اجازه چنین کاری را به مسئولان جمهوری اسلامی ایران نمی‌دهد.وی با بیان این که به صراحت می‌گویم هیچ مسئولی در جمهوری اسلامی نه جزیره خریده است و نه جزیره‌ای فروخته، گفت: باید بگویم جزایر ما در خلیج فارس استراتژیک و جزء سرزمین‌مان محسوب می‌شوند؛ این حرف‌های آقای احمدی نژاد برای جلب توجه است و کمیسیون امنیت ملی به موضوعاتی می‌پردازد که واقعیت داشته و حساسیتی بر رویش وجود داشته باشد.

نماینده سابق مجلس: لاریجانی برای داوطلبیِ انتخابات با احدی رایزنی نکرده است

چهره نزدیک به علی لاریجانی، او را از زمره شخصیت‌هایی برشمرد که درپی خدمت است و درباره حضور احتمالی او برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: او از آن دسته افراد نیست که برای رای خودش را به آب و آتش بزند بنابراین تا اجماع و خواست عمومی حاصل نشود برای لاریجانی زمینه خدمت فراهم نمی‌شود.«عزت‌الله یوسفیان ملا» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره گمانه زنی‌ها برای حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: لاریجانی ۱۲ سال رییس مجلس بود و رجل سیاسی محسوب می‌شود اما تا این لحظه درباره داوطلبی در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست جمهوری اظهار نظری نکرده است.این نماینده ادوار در عین حال افزود: زمینه خدمت فراهم شود مسلما لاریجانی برای خدمت می‌آید اما وقتی زمینه‌ها مساعد نباشد، بعید است داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری شود زیرا او از آن دسته افراد نیست که خودش را به آب و آتش بزند که رای بیاورد و رییس جمهوری شود. لاریجانی از داوطلبانی است که هدفش رای نیست بلکه خدمت است و تا اجماع و خواست عمومی حاصل نشود زمینه‌های خدمت فراهم نمی‌شود.وی به حضور بی‌حاشیه لاریجانی در راس مجلس شورای اسلامی در مدت بیش از یک دهه اشاره کرد و گفت: در این مدت، لاریجانی کلمه‌ای نگفت که روابط عمومی مجلس مجبور به صدور اصلاحیه یا تکذیبیه شود.

ادعایی درباره زمان بازگشت آمریکا به برجام

قرارگاه سایبری عمار با انتشار مطلبی مدعی شده است که طبق آخرین اخبار دریافتی از مذاکرات وین، ایران و آمریکا در ۳ خرداد به تعهدات برجام بازمی‌گردند.قرارگاه سایبری عمار می نویسد: بر اساس پیشنهادات آمریکایی‌ها آنها تاکنون حاضر شده‌اند که تحریم‌های نفتی ایران را بردارند اما حاضر به لغو تحریم‌های بانکی نیستند. طرف ایرانی هم ۳ خرداد را برای بازگشت دو طرف به تعهدات برجامی پیشنهاد کرده است.گفتنی است طی روزهای اخیر صداوسیما و برخی رسانه‌ها اخبار ضدونقیضی را در این رابطه منتشر کرده اند که تایید صحت و سقم آن امکان پذیر نیست.

نیکزاد: انتخابات ریاست جمهوری عرصه خودنمایی نیست

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری عرصه خودنمایی نیست و باید با بررسی زیاد تصمیم گرفت لذا نباید ذهن جامعه را مغشوش کرد.علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد.متن مطلب نایب رئیس مجلس درباره انتخابات ریاست جمهوری به شرح است:انتخابات ریاست جمهوری عرصه خودنمایی نیست. باید با بررسی زیاد تصمیم گرفت. نباید ذهن جامعه را مغشوش کرد. باید به یقین رسید که می توانی و شایسته تری نیست. اعلام حضور کاری ندارد. آمادگی واقعی برای خدمت مهم است.

 «کاندیدای پنهان» نداریم

صوفی درپاسخ به این پرسش که سخنگوی جبهه اصلاحات ابراز امیدواری کرده بود که تا قبل از ثبت‌نام‌ها، نامزد جریان اصلاحات مشخص شود پس چرا فرآیند انتخاب گزینه اصلی به تعویق افتاد؟، اظهار داشت: به اعتقاد بنده، اصلاح طلبان باید منتظر باشند تا نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام شود. براین اساس دوهفته مانده به انتخابات درباره گزینه خود تصمیم می‌گیرند.عضو جبهه اصلاحات در عین حال «کاندیدای پنهان» اصلاحات در انتخابات که از سوی سخنگوی حزب کارگزاران مطرح شده است را رد می‌کند و می‌گوید: ما عضو جبهه اصلاحات هستیم و مرعشی هم در آنجا حضور دارد، در این جمع خبری از طرح «کاندیدای پنهان» نیست!

ترقی: رهبر انقلاب سید حسن خمینی را از کاندیداتوری منع نکردند

وی در پاسخ به این پرسش، دلیل این بهره برداری ها چیست؟ تاکید کرد: می خواهند موفقیت یا عدم موفقیت یک فرد را در انتخابات به حساب رهبری بگذارند. نکته دیگر این که فردی را نامزد رهبری تلقی کنند که این هم باز یک اشکال اساسی است. هزینه نیامدن را به عهده رهبری بگذارند. مثل این خبری که درباره سید حسن خمینی نقل شده است. این موارد بدین مفهوم است که رهبری مانع آمدن فردی شدند در حالی که مانع چیز دیگری بوده است، نه این که ربطی به رهبری داشته باشد. در مجموع فقط بهره برداری های شخصی یا جناحی است که از این مسئله انجام می شود.او درباره ورود رییسی به کارزار انتخابات گفت: تا الان هیچ کسی از اصولگرایان نتوانستند اجماع کلی داشته باشند. همین مسئله که یک عدم اجماع روی فردی غیر از آقای رئیسی امکان پذیر نشده است دلیل روشنی است بر این که درخواست اصولگرایان از ایشان جدی است. اگر که قرار باشد جریان مدیریت کشور به دست کسانی بیفتد که تغییر جدی را در این مسیر ایجاد کنند و همگرایی و همراهی با سیاست های کلان نظام و رهبری تحقق یابد طبیعی است زمینه موفقیت اصولگرایان فراهم می شود و در تعدد و تکثر نامزد موفقیتی وجود ندارد. در امکان رای آوری غیر از آقای رئیسی هم طبیعی است که این مسئله محقق نمی شود. بنابراین از نظر اصولگرایان اجماع و موفقیت در آقای رئیسی متعین است.ترقی بیان کرد: هر چه تکثر بیشتر باشد احتمال عدم موفقیت در غیر آقای رئیسی را بیشتر می کند. آن چه مسلم است تکثر در غیر از آقای رئیسی متعدد و فراوان است و این تکثر همان سرنوشت در سال ۹۲ را رقم می زند. بنابراین هر چه این نوع تکثر ایجاد می شود و خطر عدم توافق روی نامزدهای غیر آقای رئیسی بیشتر می شود، ضرورت آمدن آقای رئیسی افزایش می یابد.

وقتی رسایی در عمرش اینقدر نخندیده بود

فعال سیاسی اصولگرا در توئیتی به اعلام کاندیداتوری مصطفی تاجزاده واکنش نشان داد.حمید رسایی که در انتخابات دهمین دوره مجلس از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود، نوشت: در عمرم اینقدر نخندیده بودم تاجزاده اعلام کاندیداتوری کرده...

مهدی هاشمی به مرخصی آمد

فاطمه هاشمی از به مرخصی آمدن برادرش مهدی خبر داد.فاطمه هاشمی رفسنجانی با اشاره به آخرین وضعیت برادرش مهدی هاشمی اظهار کرد: مهدی هم اکنون به مرخصی آمده است.وی درباره این مرخصی بیان کرد: همانگونه که سایر زندانیان توانستند از مرخصی ویژه ماه رمضان برخوردار شوند مهدی هم اکنون از این مرخصی بهره‌مند شده و به بیرون از زندان آمده است.هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی مهدی هاشمی مرخصی است بیان کرد: زمان مرخصی مشخص نیست و او هم اکنون در این مرخصی به سر می‌برد.گفتنی است مهدی هاشمی که سابقه مسئولیت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت را بر عهده داشت به اتهام اخذ رشوه و اختلاس ۶۰۰ میلیون تومان به ۱۰ سال حبس و به رد ۶۰۰ میلیون تومان و ۱.۲ میلیارد تومان جزای نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

تغییرات جداول قانون بودجه ١۴٠٠ را رییس مجلس به رییس جمهور ابلاغ کرده است
 
پس از ابلاغ قانون بودجه ١۴٠٠ در تاریخ ٢٧ اسفند سال گذشته از مجلس به دولت، جداول بودجه ١۴٠٠ نیز طی نامه‌ای از سوی رئیس مجلس در تاریخ ٢۵ فروردین ماه به رییس جمهور ابلاغ شده است. هیات رییسه مجلس جداول لایحه بودجه ١۴٠٠ را در نامه‎ای از سوی معاونت تقنینی مجلس به معاون پارلمانی دولت ارائه داد. اما جناب آقای حسینعلی امیری پاسخ دادند که قانون بودجه باید رسما طی نامه‎ای از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شود و چنین هم شد. در نامه رییس مجلس به رییس جمهور تغییرات در جداول بودجه به دولت ابلاغ شده است. سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان علت و ماهیت این تغییرات نبوده و صرفا به عنوان مجری قانون خود را ملزم به اجرای آن می‌داند. همواره ارتباط نمایندگان دولت و سازمان برنامه و بودجه تا پایان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی است و بعد از آن این ارتباط قطع می‎شود. در جریان بررسی احکام، ارقام و جداول بودجه ١۴٠٠ نیز همینگونه بوده است. /ایرنا

افزایش ۵۰ درصدی آمار بستری نسبت به هفته قبل
 
کولیوند، رئیس اورژانس کشور:۴١ هزار و ٢٠٠ بیمار بستری کرونا در کشور داریم که ٩ هزار و ٣١٠ نفر از این بیماران در تهران بستری هستند. از این تعداد ٣۵ هزار نفر با اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند که ١٣ درصد از آن‌ها به صورت سرپایی ویزیت و ترخیص شدند. آمار‌های بستری نسبت به هفته قبل ۵٠ درصد افزایش پیدا کرده است. تماس‌ها با اورژانس ١١۵ در موج چهارم کرونا بالا رفته است البته قسمت اعظم تماس‌ها با مشاوره حل می‌شود. ۴٢ درصد کاهش حوادث جوی نسبت به فروردین سال قبل را داشتیم و شاهد افزایش ٧٠ درصدی نزاع و درگیری در فروردین بودیم. قرار بر این است که در برخی بیمارستان ها، رمپ مستقیم از مترو به بیمارستان کشیده شود. /باشگاه خبرنگاران

در انتخابات ۱۴۰۰ هم مثشاهد افشاگری خواهیم بود، اما کسی از آزادی حرف نخواهد زد
 
کیومرث اشتریان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به روزنامه ایران گفت:یکی از موضوعات اصلی ما در انتخابات بحث فرهنگ اداره کشور است. سابق بر این خصوصاً از انتخابات ۱۳۸۴ هم بحث فساد و افشاگری‌ها در انتخابات مهم و مهم‌تر شد و این بار هم چنین خواهد بود. یعنی ما قطعاً افشاگری‌های وسیعی را خواهیم دید. اما من بعید می‌دانم که باز هم نامزد‌ها بیایند بگویند برنامه آن‌ها برای آزادی که پادزهر فساد است، چیست. یعنی بحث فساد در سطح همین افشاگری‌های معمول دیده خواهد شد و عمیق‌تر نمی‌شود.

چهار سال پیش بودجه شهرداری تهران دو برابر شهرداری لندن بود
 
رئیس شورای شهر تهران:بودجه شهرداری تهران ۴ سال قبل دو برابر شهرداری لندن بود و تعداد کارکنان شهرداری نیز به شدت افزایش یافته بود. به دلیل عدم حمایت دولت و سیستم بانکی افتتاح خطوط و ایستگاه‌های مترو و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی به کندی پیش رفت و از دولت و مجلس انتظار داریم فراتر از وعده و مصوبات کاغذی عمل کنند. به دلیل وجود کمبود‌ها و ضعف‌هایی که در اجرا توسط شهرداری و عملکرد شورای شهر وجود داشته از شهروندان تهران عذرخواهی می‌کنم. شورای پنجم موفق شد مطالبات سلبی عمومی در حوزه مدیریت شهری را تا حد زیادی محقق کند همچنین کاهش هزینه اداره شهر به کمتر از نصف ابتدای دوره یکی از این دستاورد‌ها بود.

اصولگرایان با چند"آقازاده" وارد انتخابات شورای شهر تهران می‌شوند
 
اعتماد نوشت:اصولگرایان تلاشی گسترده را برای ورود به انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در دستورکار خود قرار داده‌اند. نکته اینجاست که از انشقاق و اختلافات شدید داخلی در جریان اصولگرا همان‌طور که آنان را در مسیر دستیابی به کاندیدای واحد انتخابات ریاست‌جمهوری با بلاتکلیفی مواجه کرده در انتخابات شورا‌ها نیز اگر با مشکلاتی دوچندان مواجه نباشند، کمتر مصیبت ندارند. این همه مصایب اصولگرایان در انتخابات شورا‌های پیش‌رو نیست و ظاهرا دست‌هایی نیز به کار افتاده تا اسامی برخی «آقازاده‌های اصولگرا» را در فهرست این جریان سیاسی قرار دهد.

چرا تندرو‌ها نگران توافق در وین هستند؟
 
صادق زیباکلام نوشت:مثل برجام قبلی، اینبار هم تندرو‌ها نگرانند مبادا توافق منجر به تنش زدایی با غرب شده و خللی در آمریکا ستیزی پدید آید. بعلاوه همچون برجام قبلی نمیخواهند بهبود وضع اقتصادی بسود روحانی و میانه رو‌ها شود. البته اینبار از یکسو وضعیت و شرایط ما تغییر کرده، و از سوئی دیگر هم غربی‌ها بدنبال حل و فصل موضوعات بیشتری از صرفا هسته‌ایی هستند. اما یک واقعیت فرقی نکرده: منافع ملی برای تندرو‌ها همچنان فرع بر اولویت‌های ایدئولوژیک، سیاسی و جناحی‌شان هست.

وزیرجوان، امسال به پاستور فکر می‌کند یا منتظر ۸ سال بعد است؟
 
چند روز پیش یک روزنامه اصولگرا در عکس و تیتر نخست خود پیش‌بینی کرده بود که آذری جهرمی در رویای شهرداری تهران است. لیکن به نظر می‌رسد بعید است او منتظر نتایج انتخابات شورای شهر باقی بماند. انتخاباتی که احتمال ریزش تمام نیرو‌های اصلاح‌طلب آن وجود دارد و به نظر می‌رسد اصولگرایان مجددا به صندلی‌های خود باز می‌گردند. پس باید ظن دیگری را جدی گرفت. یعنی آذری جهرمی تمایل دارد سرمایه خود را در انتخابات ریاست جمهوری خرج کند. البته این احتمال هم وجود دارد که وی و نزدیکان او تمایل نداشته باشند آذری جهرمی در این انتخابات خرج شود و به نوعی ذخیره انتخابات ۱۴۰۸ باشد. /آفتاب یزد

کرباسچی کاندیدای دقیقه نودی کارگزاران است
 
روزنامه اعتماد با اشاره به کاندیدا‌های کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نوشت: بعد از ظریف و محسن هاشمی از سال جدید زمزمه‌هایی دوباره درباره احتمال کاندیداتوری جهانگیری شنیده شد. با این حال چنانچه جهانگیری تصمیم خود را برای کاندیداتوری بگیرد، احتمالا از میان دیگر احزاب اصلاح‌طلب چندان حامیان جدی و مهمی نخواهد داشت. فارغ از این ۳ گزینه که بار‌ها از آن‌ها شنیده‌ایم، اما اینکه گزینه چهارم و احتمالا همان شگفتی کارگزاران چه کسی است، محل تامل است. گزینه‌ای که اگرچه برخی معتقدند فائزه هاشمی خواهد بود، اما به نظر می‌رسد این شگفتانه کسی نباشد جز غلامحسین کرباسچی، دبیر کل کارگزاران سازندگی!

ماجرای اصرار سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب
 
«در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می‌شود. در بخشی از این کتاب آمده: شب میهمان رهبری بودم. دربارة مسأله‌ای صحبت‌کردیم که اخیراً رهبری به مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، در خصوص تشکیل شورای ویژه‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد مسایل فوق سرّی خارج از مقررات، به عنوان معضل، ارسال‌کرده‌اند و گفتند، خودشان آن را معضل نمی‌دانند و با اصرار آقای [سیدمحمد]خاتمی، [رییس‌جمهور]، ارجاع داده‌اند. قرار شد، پیگیری کنم. این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال ۱۳۷۷ است. /جماران

سهل‌انگاری مجلس در بررسی لایحه حمایت از زنان غیرقانونی است
 
معصومه ابتکار معاون زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری: سهل‌انگاری مجلس شورای‌اسلامی در بررسی لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت را خلاف رویه قانونگذاری کشور و خلاف اصول قانون‌اساسی است و مجلس نمی‌تواند با وجود اینکه دولت بر یک لایحه فوریت گذاشته است، آن را اعلام وصول نکند و اعلام کنند این لایحه برای ما اولویت نیست! لایحه مورد وفاق دو قوه چرا باید از دی سال گذشته تاکنون که به مجلس ارسال شده اعلام وصول هم نشده باشد! دو پیامک سراسری در جهت معرفی اورژانس و خط مشاوره از کار‌های مهم و مشترک معاونت زنان و وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم بود. نظر مجلس پیرامون بحث غربالگری جنین، عملا در بحث تعالی و افزایش جمعیت کمکی نخواهد کرد و فقط معضلی به اسم کودکان معلول را تشدید می‌کند؛ باعث تعجب است که موضوعی که در دنیای امروز با فناوری‌ها و پیشرفت‌های علم پزشکی سال‌ها است حل شده و هیچ‌گونه ایراد شرعی بر آن متبادر نیست. / ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار