رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: فعال سیاسی: لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود اما رأی نخواهد آورد / تصمیم حناچی درباره انتخابات 1400: تلاش می‌کنم از بهشت به جهنم نروم و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۲۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳ 07 May 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

آذر منصوری : ائتلاف حداکثری اصلاحات روی لاریجانی منتفی است

آذر منصوری:در هیچ یک از انتخابات زمین همواری پیش روی اصلاح طلبان نبوده است در چنین فضایی باید سیاست ورزی کرد و از حداقل ها بهره گرفت.ممکن است یکی از احزاب لاریجانی را به عنوان کاندیدا مطرح کنند. اما برایند نظر جمعی اصلاح طلبان تاکید بر انتخابات آزاداست و عدم تمایل حداکثری برای رفتن به سمت کاندیدای نیابتی وجود دارد.

انتقاد شدید واعظی از پرس‌ تی‌‌وی

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ضمن بیان اینکه «با ارزیابی‌های انجام شده از مذاکرات در هفته‌های قبل می‌توان به دورنمای رفع تحریم‌ها امیدوار بود»، خاطرنشان کرد: "با روند فعلی پیش بینی ما این است که با مهارت و توانمندی تیم مذاکره‌کننده ایران انشااله رفع تحریم‌ها – با رعایت خطوط قرمز و چارچوب‌های ابلاغی مراجع عالی تصمیم‌سازی کشور- دور از دسترس نخواهد بود.” واعظی در پاسخ به پرسشی درباره صحت و سقم ادعای پرس تی وی مبنی بر زیاده‌خواهی طرف مقابل مذاکرات توضیح داد و از تاثیر منفی این اخبار بر بازار ارز گفت. «بله، در روزهای گذشته و متاثر از جو مثبت مذاکرات وین، بازار ارز روندی نزولی را طی می‌کرد که متاسفانه با خبرسازی دروغ یک رسانه رسمی، امروز این روند دچار اختلال شد. لذا خبرسازان باید بدانند که اقدامات غیرمسئولانه و جناحی آنها علامت‌های اشتباهی به افکار عمومی و فضای اقتصادی کشور می‌فرستد و این حرکت در چارچوب رقابت‌های جناحی مرسوم قابل ارزیابی و تفسیر نیست.” او تاکید کرد: «آنچه در این شرایط مهم باید در دستور کار قرار بگیرد، منافع ملی است و اگر حتی گروهی با برجام مخالفند هم نباید با خبرسازی موجب تضعیف تیم مذاکره کننده شوند.»

سردار نقدی: این روزها دوباره حاج‌قاسم را ترور کردند

معاون هماهنگ‌کننده سپاه در گفتگویی در تلویزیون به فایل صوتی اخیر منتشرشده از ظریف واکنش نشان داد. سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه با بیان اینکه این‌ها بدترین و زشت‌ترین اتهام را به مردی که تمام عمر خود را وقف دفاع از ایران کرد، نسبت دادند و بعد از تذکر رهبر انقلاب به جای عذرخواهی از اتهامات خود، از پخش شدن اظهاراتشان ابراز تاسف کردند، گفت: افرادی که یک دقیقه هم به سربازی عادی نرفته اند، به محبوبیت سردار سلیمانی حسادت میکنند. سلیمانی عمرش را فدای ملت کرد، تمام بدن حاج قاسم پر از زخم بود. سردار نقدی اظهار داشت: این‌ها بدترین و زشت‌ترین اتهام را به مردی که تمام عمر خود را وقف دفاع از ایران کرد، نسبت دادند و بعد از تذکر رهبر انقلاب به جای عذرخواهی از اتهامات خود، از پخش شدن اظهاراتشان ابراز تاسف کردند. افرادی که یک دقیقه هم به سربازی عادی نرفتهاند، به محبوبیت سردار سلیمانی حسادت میکنند. سلیمانی عمرش را فدای ملت کرد، شما حتی یک شب هم برای نگهبانی از وطن بیدار نماندهاید.

صادق خرازی: ظریف نه متعلق به اصلاح طلبان است، نه اصولگراها

صادق خرازی: آقای ظریف نه متعلق به اصلاح طلبان است و نه اصولگراها بلکه یک شخصیت مستقل فراجناحی دارد و این شخصیت فراجناحی ایشان می تواند زمانی که کاندیدا شد یا فرضا هنوز بر این قوت باقی بماند که ایشان بخواهند در صحنه بیایند برداشت من این است که ایشان خودشان را نامزد می کند و هر کسی که خواست از ایشان حمایت می کند که می تواند یک جریان اصولگرایی باشد یا یک جریان اصلاح طلبی اما قاطبه اصلاح طلبان امروز علاقه دارند که آقای ظریف برای ریاست جمهوری انتخاب شوند چون فکر می کنند که کسی غیر از آقای ظریف را ندارند.

واکنش آهنگساز سرود ملی ایران به ادعای کپی از سرود ملی کره

«حسن ریاحی» آهنگساز سرود ملی جمهوری اسلامی ایران درباره صحبت‌های عنوان شده مبني بر ساخت سرود ملي جديد گفت: «ساختن سرود ملی کار راحتی نیست. شما باید در یک دقیقه سرودی را با منطق‌های مهم یک سرود رسمی کشور بسازید و این کار راحتی نیست. من مجبور بودم که یکی از دستگاه‌های موسیقی ایران را برای این سرود انتخاب کنم. چون به‌هرحال این سرود، سرود رسمی ایران بود و داشتن مؤلفه‌های ایرانی جزو اصول اولیه‌ای بود که باید در ساخت آن رعایت می‌شد.» وي افزود: «فاصله شروع سرود را از پیش‌درآمد دستگاه ماهور استفاده کردم. دستگاهی که یکی از دستگاه‌های باستانی موسیقی ایرانی است و بار‌ها در آثار مختلف از آن استفاده شده است. بخشی از سرود نیز که فرود دارد را از گوشه «می گلی» استفاده کردم. کار با ارکستراسیون‌ ساخته شد و اینکه می‌گویند سرود ملی شبیه سرود ملی کشور کره جنوبی است را من درک نمی‌کنم.» ریاحی درباره این شایعه شباهت بیش از حد می‌گوید: «سرود ملی ایران چند سر و گردن از سرود رسمی کشور کره‌جنوبی بالاتر است. شنونده حرفه‌ای که این اثر را گوش می‌کند، از نظر فرم و هارمونی و ارکستراسیون متوجه برتری‌های این سرود می‌شود. این سرود بار‌ها در کره و ژاپن و همه جای دنیا اجرا شده و من درک نمی‌کنم که چرا بعد از این‌همه سال این ادعا‌ها مطرح شده است.»

آذری جهرمی: برنامه کاندیداها لیست آرزوهای‌‌شان است

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در کانال خود در یادداشتی با عنوان «کشکول آرزوها» به بررسی انتخابات پیش رو پرداخت. او نوشت: همواره کاندیداها با صدایی رسا فریاد می‌زنند که دارای برنامه هستند. برنامه‌ای که رنگِ آبادانی خواهد زد به تمام مشکلات! اما آنچه به‌عنوان برنامه از آن یاد می‌کنند بیش از هر چیز، فهرست درهمی از آرزوهایشان برای آینده‌ کشور است. فهرستی که بهتر است آن ‌را «کشکول آرزوها» بنامیم! سبدی از آرزوهای بلندبالا و درهم که گاه در تعارض با یکدیگرند! و یا در دنیای واقعی به سادگی در کنار هم قابل تحقق نیستند! برنامه‌ی «الف» (بخوانید آرزو) در دنیای واقعی تنها زمانی محقق می‌شود که برنامه‌ی «ب» رقم نخورد. نمی‌توان به کشاورزان وعده بازگشت به سطح زیر کشت سابقشان را درکوتاه مدت داد و هم‌زمان برای حفاظت از منابع آبی کشور برنامه داشت.

احمد خاتمی: مذاکره هیچ محلی از اعراب ندارد 

سید احمد خاتمی: تجربه تاریخی ایران نشان می‌دهد دیپلماسی بدون حضور در میدان هیچگاه نتیجه نخواهد داشت این در حالی است که دشمنان ایران با زیبا جلوه دادن مذاکرات به دنبال آن هستند که نشان دهند مذاکره با آمریکا عاملی برای ارزانی است اما کاهش قیمت طلا و ارز تاکنون هیچ اثری بر قیمت‌های اساسی کالاها نداشته است. وی ادامه داد: اگر مذاکرات جوابی که دشمنان می‌خواهند به همراه داشته باشد درخواهید یافت که در کوتاه‌ترین زمان فشارهای دشمنان چند برابر خواهد شد. امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: مذاکره هیچ محلی از اعراب ندارد زیرا آمریکا به دنبال سلطه بر ایران است زیرا در ادبیات استکبار نیز مستکبران به دنبال سلطه و ایجاد ظلم هستند. وی با تاکید بر اینکه با مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی از مشکلات مردم حل نخواهد شد، ادامه داد: یکی از خواسته‌های ملت ایران این است که باید تمامی تحریم‌ها لغو شود نه این که تحریم‌ها تعویق شود و نباید فراموش شود که فرهنگی که در ایران جریان دارد فرهنگ عاشورایی و فرهنگ انقلابی امام حسین (ع) است.

اما و اگرهای حذف قیمت خودرو و مسکن از سایت‌های اینترنتی

الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار‌های مجازی: مکانیزم جدیدی در سایت‌های ثبت آگهی به خصوص سایت‌های فروش کالای دست دوم فراهم شده است که از فروش کالا با قیمت نا متعارف جلوگیری می‌کند. طبق این فرآیند جدید، حداقل و حداکثر قیمت برای برخی کالا‌های مهم که قابلیت سرمایه گذاری دارند مانند خودرو و انواع ملک تعیین شده است و فردی که در سایت مورد نظر کالای خود را جهت فروش ثبت می‌کند باید این حد نصاب را رعایت کند. هم اکنون فرآیند بدین شکل است که اگر ثبت قیمت از سوی مردم بالاتر از حد نصاب تعیین شده باشد، سایت به صورت خودکار نسبت به عدم نمایش قیمت اقدام می‌کند./باشگاه خبرنگاران

خوش بینی یک مقام وزارت خارجه آمریکا به مذاکرات برجام

نيويورك تايمز سخنان یک مقام وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات برجام را " خوش بینانه" ارزیابی کرد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز گذشته به شرط آنکه نامی از او برده نشود،برخی خبرنگاران را درباره مذاکرات وین توجیه کرد. نیویورک تایمز می نویسد گرچه این مقام سعی کرده محتاطانه صحبت کند و گفت شاید نشست روز جمعه به نتیجه ای قطعی منجر نشود ولی سخنانش دارای سیگنال های مثبت و خوش بینانه بود./رصد

حتما مصلحتی در کاندیدا نشدن سیدحسن خمینی بوده است

محمدرضا باهنر،دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: یکی از دوستان تعریف می کرد که وقتی با آقای رئیسی صحبت می کنیم، می گویند که الان ساعت چند است و مثلا شما می گویید الان ساعت ۲ بعد از ظهر ششم اردیبهشت است، بعد ایشان می گویند پس متوجه باش که تا ساعت ۲ بعد از ظهر امروز من برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام حضور نکرده ام، این در خبرها باشد که فردا که از این در بیرون می روید نگویید که او می خواهد بیاید. خبری مبنی بر اینکه آقای رئیسی اعلام کند من کاندیدای ریاست جمهوری هستم هنوز اعلام نشده و البته رد هم نکرده است. آقای رئیسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند. متعدد به ما خبر رسیده است که هرکسی که به رهبری مراجعه می کند و در مورد انتخابات سؤال می کند ایشان می فرمایند که من ایجابا و سلبا هیچ اظهار نظری نمی کنم. آقای سید حسن خمینی هم که اخیرا رفته بودند و سؤال کرده بودند هم یکی از موارد استثنا بود که برای آن هم حتما رهبری یک مصلحت بزرگتری را تشخیص می دهند که این اتفاق می افتد.

اجماع اصولگرایان بر روی قالیباف سخت است /به دنبال سهم گرفتن نیستم

محمد ناظمی اردکانی، از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری 1400 در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین گفت: ️قانون اساسی ما بسیار مترقی است و در مقطعی اصلاحاتی بر آن انجام شد، در آینده هم ممکن است لازم باشد تا اصلاحاتی بر آن انجام شود. نیاز به ۲ مجلس داریم، یک مجلس ملی که به مسائل منطقه‌ای بپردازد و یک مجلس راهبردی که بر مسائل کلان کشور تمرکز کند. بالغ بر ۱۱ هزار قانون داریم که اجرای این قوانین یک معضل و چه بسا که فساد خیز است. کاندیداشدن هیئت رئیسه مجلس مورد پسند مردم و خواص نیست.ممکن است یک کاندیدای ناشناخته رأی بیاورد. به دنبال سهمی در دولت آینده نیستم! بر روی ابراهیم رئیسی اجماع وجود دارد ولی روی سایر کاندیداها تا آنجایی که رصد و بررسی شده اجماع نیست، هم آرای مخالف و هم آرای موافق دارند .تصمیم دارم با آقای رئیسی رقابت انتخاباتی نداشته باشم. سخنگوی رئیس مجلس اعلام کردند که قالیباف کاندید نمی‌شوند. شخصا کمتر دیدم که از سوی اصولگرایان برای آقای قالیباف فراخوانی شده باشد یا دعوتی صورت بگیرد.اجماع روی را قالیباف سخت و دشوار می‌بینم البته در فضای سیاسی و عالم سیاست هر موضوعی امکان پذیر است.احتمال ظهور یک پدیده انتخاباتی وجود دارد. ممکن است افرادی بیایند که متعرض وضع موجود شوند و با یک تبلیغات سنگین و پرهزینه به میدان بیایند و تبدیل به پدیده شوند.

احتمال دارد ایران و آمریکا طی هفته‌های آینده به برجام بازگردند

یک مقام وزارت خارجه آمریکا: ما می دانیم که ایران برای پایبندی به برجام چه کاری باید انجام دهد و همچنین می دانیم که چه کاری ما باید انجام دهیمو برای سناریوی عدم بازگشت ایران به توافق هسته ای آماده هستیم، اما می خواهیم این اتفاق نیفتد. دولت قبلی سالها تلاش کرد ایران را تحت فشار قرار دهد، اما این استراتژی موفق نشد. سه دور اخیر مذاکرات بیشتر اقداماتی را که باید برای بازگشت به توافق هسته ای انجام شود، روشن کرده است. ما موضوع آمریکایی های بازداشت شده در ایران را مطرح کردیم و هیچ توافقی درباره آنها حاصل نشد. ما نمی خواهیم توافق هسته ای جدیدی منعقد شود، بلکه می خواهیم مفاد توافق سال 2015 (برجام) رعایت شود./انتخاب

تکذیب قطعی شدن حضور رئیسی برای انتخابات

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از عدم قطعیت حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: در روزهای اخیر درخواست‌های فراوانی حاوی دعوت از آیت‌الله رئیسی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به شورای ائتلاف واصل شده است، با این حال هنوز خبری که بر قطعی شدن حضور ایشان دلالت کند، در دست نیست و آنچه در این باب در فضای مجازی منتشر شده صرفا جنبه گمانه‌زنی دارد.

تصمیم حناچی درباره انتخابات 1400: تلاش می‌کنم از بهشت به جهنم نروم

شهردار تهران گفت: برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارم و از بهشت به جهنم نخواهم رفت.پیروز حناچی شهردار تهران در یک گفتگو در فضای مجازی گفت: من برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارم. تلاش می‌کنم از بهشت به جهنم نروم.او همچنین گفت: شهرداری در نقاطی ضربه خورده که به انتخابات ربط پیدا کرده است. شرعاً و عرفاً حق نداریم منابع شهرداری را خرج مسائل مربوط به ریاست جمهوری کنیم.در این گفتگو که چند ساعت به طول انجامید، او انتقادات بسیاری را علیه دوره‌های قبلی مدیریت شهرداری تهران مطرح کرد.

فعال سیاسی: لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود اما رأی نخواهد آورد

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: رئیسی نمی‌آید و اصولگرایان یک کاسه نمی‌شوند.احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با نامه نیوز درباره کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات 1400 گفت: آقای لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شود اما رأی نخواهد آورد چون او سال 1384 یک بار همه نیروی خودش را تجهیز کرد و آقای باهنر هم رئیس ستادش بود اما در نهایت کمتر از 2 میلیون رأی آورد. آقای لاریجانی در بین نخبگان نفوذ دارد اما در بین بدنه اجتماعی این طور نیست.وی افزود: آقای لاریجانی روی کسب آرای آقای روحانی و جریان همراه او حساب می کند، اصلاح طلبان نیز به عنوان رحم اجاره ای با لاریجانی برخورد می کنند چون امکان دارد آنها نامزدی نداشته باشند و ناچار به حمایت از لاریجانی شوند. البته ترکیب نامزدها نیز برای آقای لاریجانی خیلی اهمیت دارد.این استاد دانشگاه یادآور شد: حالت مطلوب برای لاریجانی آن است که دوقطبی شکل بگیرد و نامزد مقابلش هم آقای جلیلی باشد چون در دوقطبی جلیلی-لاریجانی، نامزد پیروز لاریجانی خواهد بود. البته حالت های دیگری هم امکان دارد به وجود آید. مثلا احمدی نژاد تأییدصلاحیت شود که در این صورت اکثریت آرا را به خود اختصاص خواهد داد.

ظریف به مجلس احضار شد

وزیر امور خارجه برای توضیح درباره فایل صوتی منتشر از وی در جلسه کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا می کند.محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز یکشنبه( 19 اردیبهشت ماه) در جلسه کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس حضور خواهد یافت.به گزارش تسنیم، موضوع جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با وزیر امور خارجه درباره توضیحات ظریف در خصوص فایل صوتی درز پیدا کرده و بررسی سوالات نمایندگان از عملکرد وزارت خارجه است.

محسن رضایی: روز بازستاندن فلسطین دور نیست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توییتی به مناسبت روز قدس تاکید کرد که روز بازستاندن فلسطین از ستمگران دور نیست.محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت روز قدس در توییتر نوشت: ‏روز قدس، روز حمایت از ملت ستم دیده و حق طلبی است که با زور و فریب از سرزمین خود رانده شده اما هرگز مبارزه برای احقاق حق خویش را فروننهاده است. فلسطین، پاره تن جهان اسلام است و به همت ملت فلسطین و حمایت همه مسلمانان و آزادگان جهان، روزی از ستمگران بازستانده خواهد شد. آن روز، دور نیست.

افزایش درخواست‌ها برای نامزدی رئیسی در انتخابات

مجامع استانی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در نامه های جداگانه از حداد عادل درخواست کردند تا این شورا از آیت‌الله رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کند.مجموعه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در ۳۱ استان در نامه هایی جداگانه از غلامعلی حدادعادل (رئیس شورای ائتلاف) درخواست کردند باتوجه به شرایط کشور و اجماع نامزدها و نیروهای انقلاب بر روی آیت الله سیدابراهیم رئیسی، از وی دعوت کنند تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.پیش از این نیز، تعدادی از احزاب عضو شورای ائتلاف با ارسال نامه ای خطاب به حدادعادل درخواست کرده بودند، این شورا از آیت الله رئیسی جهت شرکت و ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کند.انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه امسال برگزار می‌شود؛ ثبت‌نام از داوطلبان نامزدی در این انتخابات نیز، از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت ماه صورت می‌گیرد.

برداشت خاص پناهیان از یک نظرسنجی

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ابراز کرد: امروز یک جریانی متأسفانه در جامعه اینگونه جا انداخته است که انقلابی ها ارزشی هستند و مبتنی بر واقعیات، مسائل کشور را دنبال نمی کنند و همین امر سبب شده است تا حدود 30 درصد از رأی دهندگان این دروغ بزرگ را باور کرده و رغبتی به رأی دادن به انقلابی ها ندارند؛ طبق نظر سنجی صورت گرفته، این 30 درصد اذعان کرده اند که انقلابی ها پاکدست هستند و مشکلاتی همچون رانت خواری و ویژه خواری و مشکلات اخلاقی ندارند، اما واقع بین نیستند؛ این ادبیاتی است که جریان انحرافی در جامعه ایجاد کرده است و ما باید در ادبیات خود بازنگری داشته باشیم.

آخرین گمانه زنی‌ درباره نامزد نهایی اصلاح‌طلبان

دبیرکل حزب همکاری ملی، گفت: با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات ممکن است سرانجام اسحاق جهانگیری به عنوان گزینه جبهه اصلاحات انتخاب و معرفی شود چون حزب کارگزاران سازندگی او را به عنوان گزینه اصلی خود معرفی کرده است.«شهرام صادر» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره شیوه اتخاذ تصمیمات و برنامه‌های جبهه اصلاحات ایران بعد از معرفی گزینه‌های احزاب، گفت: مقرر شد ۱۴ داوطلب معرفی شده به جبهه اصلاحات در جلسات این نهاد حاضر شده و برنامه‌های خود را ارائه کنند.دبیرکل حزب همکاری ملی افزود: عده‌ای تمایل دارند برخی وزرا به عنوان داوطلب معرفی کنند که این جای تعجب دارد. هر چند تمایل دارم مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب مردم‌سالاری رییس جمهوری شود ولی متاسفانه در جبهه اصلاحات ایران اقبالی به عنوان گزینه اول ندارد.صادر یادآور شد: در جبهه اصلاحات این بحث مطرح شد که فعلا گزینه‌ای معرفی نکنیم تا تکلیف احراز صلاحیت‌ها مشخص شود اما بیشتر اعضا معتقدند نباید زمان را از دست بدهیم و به همین دلیل هم احزاب عضو گزینه‌های خود را معرفی کردند.

صادقی: ظریف بیاید روی او اجماع می‌شود

محمود صادقی با اشاره به اینکه جواد ظریف تا الان برای کاندیداتوری اعلام آمادگی نکرده است، گفت: جواد ظریف نه قبل از قضایای اخیر و نه بعد از آن چیزی اعلام نکرد، در خصوص آمادگی و تمایل او برای کاندیدا شدن هنوز شک و تردید وجود دارد. اگر حاضر به حضور در انتخابات شود یکی از گزینه هایی است که مجموعه می‌تواند روی او به اجماع برسد.

واکنشی به اظهارات برجامی آشنا

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به اظهارات اخیر حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور درباره برجام، تاکید کرد: تفکیک تحریم‌ها و عدم راستی‌آزمایی یعنی مذاکرات وین همان نتیجه مذاکرات برجام را خواهد داشت.براساس این گزارش، حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در توئیتی تاکید کرد که ‏« کارکرد برجام در بند «ه» مقدمه آن ذکر شده‌است.این برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز شامل گام هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه‌های تجارت، فناوری، مالی، و انرژی خواهد شد.»فواد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این اظهارات حسام الدین آشنا گفت: « ‎‏این بند از برجام یکی از هزاران سندی است که آمریکا به تعهدات‌ خود پایبند نیست و نباید به قول آنها اعتماد کرد.پس چرا با لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مخالفت می‌کنید؟تفکیک تحریم‌ها و عدم راستی‌آزمایی یعنی مذاکرات وین همان نتیجه مذاکرات برجام را خواهد داشت: "تقریبا هیچ".

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :