استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به استقرار مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور در خانه تاریخی اردوبادی در تبریز، گفت: با توجه به اهمیت حفظ اسناد، این مرکز باید به ساختمانی جدید دارای تمامی ملاحظات ایمنی، دسترسی و خدمات پشتیبانی منتقل شود.
کد خبر: ۹۶۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸ 09 May 2021

به گزارش تابناک تبریز، محمدرضا پورمحمدی روز یکشنبه در بازدید از مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال‌غرب کشور نسبت به توسعه و صیانت از این مجموعه نفیس و ارزشمند تاکید کرد و افزود: کشورهای غربی که تاریخ مکتوب طولانی ندارند سعی می‌کنند پیشینه خود را با عظمت و قدرت مطرح کرده و به رخ بکشند.

 

وی با بیان اینکه ما تاریخ بسیار درخشان و باعظمتی داریم ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم این گذشته را به خوبی حفظ کنیم و آثارش را در اختیار نسل‌های جدید قرار دهیم، از مردم خواست اسناد تاریخی خود را به مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور تحویل دهند.

 

پورمحمدی گفت: جمع‌آوری و نگهداری ۳۰ میلیون سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور در تبریز کاری بسیار مهم و باارزش است که باید تمهیدات لازم برای مراقبت از این اسناد در بهترین شرایط اندیشیده شود.

 

وی اظهار داشت: ضروری است اسناد بعد از گردآوری به‌روزرسانی شوند تا این اسناد به صورت دیجیتال و یا کپی به راحتی در اختیار پژوهشگران و مردم قرار گیرد.

 

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال‌غرب کشور نیز در این بازدید گفت: ۳۰ میلیون برگ سند در عرض ۳۰ سال گذشته در این مرکز جمع‌آوری و نگهداری می‌شود که مجموعه بزرگ و کم‌نظیری است.

 

غلامعلی پاشازاده افزود: در این مرکز، اسناد سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل گردآوری و نگهداری می‌شود که از مجموع ۳۰ میلیون برگ، سه میلیون سند فهرست‌نویسی و دیجیتال شده و در اختیار محققان قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: اسناد بسیار ارزشمند دوره‌های مختلف تاریخی از دوران صفویه گردآوری شده است، ولی با وجود ۳۰ سال تلاش متاسفانه مکانی مناسب در اختیار این مرکز وجود ندارد.

 

وی با تاکید بر اینکه ضروری است مرکز اسناد ملی به مکانی جدید انتقال یابد، گفت: ممکن است با کوچکترین زلزله و آبگرفتگی سالها تلاش برای گردآوری گنجینه و میراث مکتوب منطقه از بین برود و تاریخ و گذشته ما به دست آیندگان نرسد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار