رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:واعظ آشتیانی: جلیلی نامزد پوششی رئیسی نیست / شکوری راد: تاجزاده تمثیلی روشن از یوسف(ع) و ماندلا است … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸ 15 May 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حقیقت‌پور: ثبت نام احمدی‌نژاد اشتباه بزرگی بود/ بعید است تایید صلاحیت شود/ نظام به هزینه تراشی احمدی‌نژاد توجه ندارد

منصورحقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با «آزادی» تایید صلاحیت شدن احمدی‌نژاد را بعید دانست و گفت: «آقای احمدی‌نژاد باید قاعده بازی را رعایت می‌کرد اما نکرد. قاعده بازی این است که شورای نگهبان برپایه قانون اساسی که تاکنون برای آن تلاش کرده، خون و جان داده‌ایم. شالوده تصمیم‌گیری در‌باره تایید صلاحیت‌ها است. این شورا وضعیت صلاحیت او را در سنوات گذشته معلوم کرده است. به اضافه اینکه مقام معظم رهبری نیز در دوره‌های قبلی به او گفته بودند که نیاید».وی افزود: «کاش آقای احمدی‌نژاد تقوای سیاسی را رعایت کرده و اجازه می‌داد که جمهوری اسلامی سیر خود را طی کند و هزینه اضافی تولید نمی‌کرد». حقیقت‌پور با اشاره به اینکه « اگر در حاشیه می‌نشست و این سر و صدا را به پا نمی‌کرد، بهتر بود» گفت: « به نظر می‌رسد که او بعد از این هم همین کارها را انجام دهد اما به او توصیه می‌کنم که به خاطر رعایت ادب و مصلحت به این رویه ادامه نداده و بیش از این هزینه را سنگین‌تر نکند. به نظر من اگر او صادقانه توانمندی خود را ثابت کند، در جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد».این فعال سیاسی اصولگرا ثبت نام احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری را اشتباه بزرگ خواند و گفت: « به نظر من این جفا است و نشانه معرفت نیست. بلاتشبیه، نه احمدی‌نژاد علی‌ (ع) است و نه جمهوری اسلامی وضعیت آن زمان را دارد، اما حضرت علی سکوت کرد و با این که حق بود، برای ماندن اسلام سکوت کرد. حالا تشبیه نمی‌کنم اما احمدی‌نژاد اول باید ثابت کند که حق است و حرفش درست است. نمی‌شود که از نجابت نظام استفاده کند و هزینه تولید کند و ما را دشمن شاد کند».وی در پاسخ به اینکه آیا این رویه افزایش هزینه برای نظام که احمدی‌نژاد پیش گرفته می‌تواند موجب تایید صلاحیت او شود، گفت: «بعید می‌دانم. جمهوری اسلامی از این استوارتر است که در مقابل زیاده‌خواهی و باج‌خواهی افرادی که از خطوط قرمز نظام گذشته‌اند، کوتاه بیاید».

حمله تند زریبافان به احمدی نژاد: از کسی که انتخابات را تخریب می کند ، اعلام برائت می کنم

زریبافان درباره محمود احمدی‌نژاد گفت: بنده از کسی که انتخابات را به خاطر خودش تخریب می کند اعلام برائت جستم و همراه کسانی هستم که سرباز انقلاب و نظام و ولایت هستند

دعوای کودکانه‌ای که شهر را به هم ریخت

دعوای دو کودک در شهر چمران ماهشهر (استان خوزستان) منجر به درگیری مسلحانه دو طایفه با یک کشته و یک زخمی و به آتش کشیدن سه خانه و سه دستگاه موتورسیکلت در این شهر شد.درگیری مسلحانه اول ۳ روز پیش رخ داده و درگیری دیگری صبح امروز به وقوع پیوسته؛ پلیس محلی اعلام کرده ۹ نفر از عاملان درگیری از جمله عامل اصلی قتل را دستگیر و نیروهای یگان امداد برای حفظ آرامش در محل درگیری مستقر شده‌اند./ عصرجنوب

کنایه صادقی به حضور پررنگ برخی کاندیداها در تلگرام و توئیتر

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس و از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره حضور برخی کاندیداهای ریاست جمهوری در فضای مجازی در توئیتی نوشت:خوب است روسای عالی مقامی که کاندیدای ریاست جمهوری شده اند و انشالله قصد گره گشایی از مشکلات مردم را دارند ابتدا بعضی از تناقضاتی که به دست خودشان ایجاد شده را حل کنند.شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و تلگرام را فیلتر می‌کنند اما خودشان در آنها بیش از دیگران فعالیت می‌کنند.

ایمن‌آبادی: تکلیف شد لاریجانی کاندیدا شود

جعفرزاده درباره ریاست ستاد علی لاریجانی تأکید کرد: اطلاعی ندارم اما آقای باهنر یا بهروز نعمتی شایسته ترین افراد هستند.علی لاریجانی امروز رسما کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد، در صورتی که تا هفته گذشته خیلی از یاران نزدیک او می گفتند «رئیسی بیاید لاریجانی نخواهد آمد و وقتی هم می آید که بداند پیروزی اش قطعی است». اما او در حالی کاندیدا شد که رئیسی قطعا ثبت نام می کند و در نظرسنجی ها نیز نزدیک به 40 درصد اقبال مردمی دارد.غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با نامه نیوز درباره کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: چون با آمدن آقای رئیسی همه دارند کنار می کشند و می رفت که فضای انتخابات سرد شود بنابراین برای آنکه تنور انتخابات گرم تر شود به آقای لاریجانی تکلیف شد که ثبت نام کند.وی افزود: در مناظرات قطعا کمتر کسی حریف آقای لاریجانی خواهد بود و احتمال آنکه فضا را بسیار بسیار به نفع خودش بچرخاند خیلی زیاد است و معتقدیم مردم براساس وزانت، شخصیت، علم و اطلاعات آقای لاریجانی رغبت بسیار زیادی به او نشان خواهند داد. هم اکنون براساس مشاوره هایی که به او دادند، دیدیم در ستاد وزارت کشور چقدر خوب مصاحبه کرد و گفت «کشور به سوپرمن نیاز ندارد».

فعال سیاسی اعتدالگرا درباره پایگاه رأی علی لاریجانی با وجود عدم اقبال اصلاح طلبان از او یادآور شد: آقای لاریجانی مستقل آمد، وابستگی به هیچ جریان و گروه سیاسی ندارد، نه دولت روحانی است و نه اصلاح طلب و اصولگرا. آقای لاریجانی بر پایه شخصیتی خودش در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.وی افزود: مردم هم این دوره از همه این داستان ها گذشته اند این طور نیست که یک کسی فرمانی دهد و همه به تبعیت از او حرکت کنند. کسی که برای اقتصاد کشور برنامه داشته باشد به او رأی می دهند. ما معتقدیم که آقای لاریجانی یک نامزد با برنامه و کاملی برای ریاست جمهوری است بنابراین مردم کف خیابان در بین همه کاندیداها از آقای لاریجانی حمایت خواهند کرد.

واعظ آشتیانی: جلیلی نامزد پوششی رئیسی نیست

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره ابعاد حضور سعید جلیلی در انتخابات به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای رئیسی نیازی به نامزد پوششی ندارد زیرا او با درخواست اقشار مختلف مردم وارد صحنه انتخابات شده است و مسیرش را ادامه می‌دهد؛ بنابراین آقای جلیلی نامزد پوششی آقای رئیسی نیست و مثل دیگر شخصیت‌ها در انتخابات ثبت نام کرده است. حالا اینکه از سوی چه طیفی از اصولگرایان حمایت خواهد شد، بحثی است که در روزهای آینده مشخص می‌شود».او ادامه داد: «البته این احتمال وجود دارد که آقای جلیلی در نهایت به نفع یکی از نامزدها کنار برود اما اینکه او نامزد پوششی محسوب شود، خیر این‌طور نیست.
این فعال سیاسی درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها هم اظهار کرد: «همه این بحث‌ها را باید بعد از تعیین نتیجه بررسی صلاحیت‌ها انجام داد زیرا ممکن است بسیاری از افرادی که امروز درباره آنها سخن می‌گوییم اساسا تأیید صلاحیت نشوند».او در پاسخ به این پرسش که وضعیت انتخاباتی علی لاریجانی را چه‌طور می‌بینید، بیان کرد: «آقای لاریجانی بیش از اینها نیاز به ریکاوری سیاسی داشت اما تشخیص‌اش این بود که حالا وارد میدان انتخابات شود. به هر حال مردم او را شریک عملکرد دولت می‌دانند و بعید است مجدد به فردی از جنس دولت فعلی رأی دهند؛ هرچند ممکن است حضور آقای لاریجانی قدری بر شور انتخاباتی اضافه کند».واعظ آشتیانی در پایان درخصوص نامزدی سید ابراهیم رئیسی هم گفت: «من باور دارم که بزرگ‌ترین حسن ورود آقای رئیسی به انتخابات ایجاد وحدت سراسری میان تمام طیف‌های اصولگرایی بود. حضور آقای رئیسی وحدت‌بخش است و به تمام اختلافات دو شورای وحدت و ائتلاف پایان می‌دهد».

فتاح: حکم رهبر انقلاب را مدال افتخار می‌دانم

رئیس بنیاد مستضعفان همزمان با آخرین روز ثبت نام ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ضمن تشکر از مردم تاکید کرد که حکم رهبری (برای انتصاب در ریاست بنیاد مستضعفان) را مدال افتخار می‌دانم.سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان همزمان با آخرین روز ثبت نام ریاست جمهوری ۱۴۰۰، با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه برای حضور در انتخابات پیش رو، با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نوشت: سرباز نظام، خادم و خاک پای مردم خصوصا مستضعفان تا شهادت فی سبیل‌الله باقی خواهم ماند.
در متن پست رئیس بنیاد مستضعفان آمده است: «یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ
با تشکر از ابراز لطف اقشار مختلف جامعه، همانطور که پیش از این نیز عرض کردم، حکم رهبری عزیز انقلاب را مدال افتخار می‌دانم و ان‌شاالله سرباز نظام، خادم و خاک پای مردم خصوصاً مستضعفان تا شهادت فی سبیل الله باقی خواهم ماند.»

شکوری راد: تاجزاده تمثیلی روشن از یوسف(ع) و ماندلا است

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در توئیتی نوشت: مجاهدت تاجزاده در تبیین رویکرد و روش اصلاح‌طلبانه ممتاز است. او اکنون تجسم یک اصلاح‌طلب تمام‌عیار و پاسخی عینی است برای آنها که رویکرد و روش جنبش اصلاحات را بر‌نمی‌تابند. هفت سال زندان ناعادلانه بجای کینه باور به آبادانی و صلح را در او تقویت کرد. تمثیلی روشن از یوسف(ع) و ماندلا

کریمی قدوسی: علی لاریجانی عامل انگلیس است

جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس یازدهم ادعای تازه ای را این بار درباره علی لاریجانی رئیس سابق مجلس مطرح کرده است.وی مدعی شد: در جلسه کمیسیون امنیت مجلس دهم که صوت آن موجود است رییس وقت کمیسیون به اعضاء اینگونه گزارش داد: در مجمع تشخیص مصلحت آیت الله یزدی با عتاب به آقای لاریجانی گفتند چرا با انگلیسی ها رابطه مخفی برقرار کرده‌اید ‎لاریجانی تکذیب کرد ولی آیت الله یزدی سند این ارتباط را نشان دادند
‌شورای محترم نگهبان شما حافظ اسلامیت و استقلال این کشور دشمن‌زده و نفوذزده هستید.

صوفی: کار جهانگیری در رأی‌آوری به شدت سخت است

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اسحاق جهانگیری به «نامه‌نیوز» گفت: «معروف است که آقای جهانگیری در سال96 نامزد پوششی آقای جهانگیری بود اما بعدها مشخص شد که به دلیل آنکه این ذهنیت وجود داشت که آقای روحانی ردصلاحیت شود، آقی جهانگیری آمده بود که بماند. او اکنون هم که آمده تا آخر می‌ایستد و همه فکر‌هایش را کرده است و با حزب متبوعش یعنی کارگزاران هم کاملا هماهنگ است و آمده تا رقابت کند و به نفع کسی کنار نمی‌رود».او ادامه داد: «آقای جهانگیری نقاط ضعف و قدرتی دارد. به هر حال او هشت سال معاون اول دولت بوده است، در گذشته هم وزیر و نماینده مجلس بوده است و کارنامه‌ای کاملی دارد. اما نقطه ضعفش منسوب بودن به دولت روحانی است. او سال‌ها در موقعیتی ضعیف قرار داشت؛ موقعیتی که برخی بدخوان و اتفاقا نزدیکان دولت برای او ساختند زیرا کارکردن جهانگیری را مانعی برای اهداف حزب اعتدال و توسعه می‌دانستند. آقای روحانی هم که در دور دوم کاملا به سمت اصولگرایان چرخید و عملا اصلاح‌طلبان را فراموش کرد و در این بین معاون اول اصلاح‌طلب دولت هم به حاشیه رانده شد».این فعال سیاسی درباره حضور جهانگیری در انتخابات96 گفت: «آقای روحانی هیچگاه نگفته است که اصلاح‌طلبم اما آقای جهانگیری در انتخابات 96 نماینده اصلاح‌طلبان و مردم هم به او اقبال خوبی نشان دادند و تردید نکنید اگر اصلاح‌طلبان برای خود کار می‌کردند و پشت روحانی را خالی می‌کردند، به راحتی جهانگیری رأی می‌آورد و جالب است که آقای روحانی به جای آنکه از آقای جهانگیری تشکر کند، در دوره دوم از محبوبیت اصلاح‌طلبان و مشخصا جهانگیری رنجیده شد و احساس خطر کرد. اطرافیان او هم از محبوبیت جهانگیری کینه به دل گرفتند. به هر حال جهانگیری نتوانست کار کند و مردم به هر حال عملکرد مجموعه دولت را به پای او هم می‌نویسند».این فعال سیاسی درباره جایگاه انتخاباتی کنونی جهانگیری هم تصریح کرد: «کار کنونی آقای جهنگیری بسیار سخت است و در واقع رأی‌گرفتن از مردم برای او دشوار است».

نقوی حسینی: هدف جلیلی از کاندیداتوری کمک به رئیسی است

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: سعید جلیلی، شخصیتی انقلابی و با برنامه است که شرایط لازم را برای ریاست جمهوری دارد اما هدفش از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کمک به سیدابراهیم رئیسی است.فعال سیاسی اصولگرا گفت: آقای لاریجانی در سخنان بعد از کاندیداتوری شان صریحا اعلام کرد «محور کار من سیاست خارجی است» بنابراین در انتخابات موضوع «مذاکره-مقاومت» اصل گفتگوها خواهد بود و قطعا آقای جلیلی از جبهه مقاومت دفاع خواهد کرد.سیدحسین نقوی حسینی درباره کاندیداتوری سعید جلیلی گفت: او شخصیتی انقلابی و با برنامه است که شرایط لازم را برای ریاست جمهوری دارد اما هدفش از کاندیداتوری کمک به سیدابراهیم رئیسی است.وی با اشاره به آرایش صحنه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ افزود: تا اینجای کار دو طرف میز انتخابات در حال تکمیل شدن است، در طرف جناح اعتدال و اصلاحات آقایان لاریجانی، جهانگیری، پزشکیان و مهرعلیزاده قرار دارند و در این طرف نیز آقایان رئیسی، جلیلی، رضایی و یک نامزد دیگر خواهند نشست.رئیس ستاد استان تهران سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اظهار کرد: محور اصلی رقابت این دوره رئیسی-لاریجانی خواهد بود و بقیه در ردیف اینها قرار می گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار