رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: عضو جامعه روحانیت: رئیسی پیروز انتخابات می شود / توییت محمود صادقی درباره کاندیداتوری زهرا شجاعی و آزمون شورای نگهبان / علم‌الهدی: کسانی که مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند، کافرند و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶ 21 May 2021
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

حضور نماینده ولی فقیه در سپاه در شورای نگهبان برای اطمینان از رد صلاحیت یکی از کاندیداها کذب است

سردار رمضان شریف با تکذیب اخبار منتشره پیرامون مراجعه نماینده ولی فقیه در سپاه به شورای نگهبان در خصوص یکی از نامزدهای ریاست جمهوری تصریح کرد: اینگونه اخبار صرف نظر از کذب و بی‌اساس بودن ، پیگرد قانونی و قضایی را در پی خواهد داشت .در پی انتشار اخباری در برخی کانال ها و شبکه های اجتماعی مبنی بر حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه در محل شورای نگهبان برای اطمینان از عدم صلاحیت یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: مدتی پیش یکی از کانال ها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی خبری مبنی بر نامه نماینده ولی فقیه در سپاه به شورای نگهبان پیرامون یکی از نامزدها منتشر گردید که خبرسازان را در دستیابی به هدف خود ناکام گذارد وی افزود: اخیراً نیز همان کانال مبادرت به انتشار خبری کذب و موهوم مبنی بر حضور حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه در محل شورای نگهبان برای اطمینان از عدم تایید صلاحیت همان کاندید مشخص منتشر کرده است! که با قاطعیت آن را تکذیب می کنیم.

واکنش تلویحی واعظی به ادعای پرس تی وی

در حالی که شبکه «پرس تی وی»، شبکه انگلیسی زبان صداوسیما امروز مدعی شده «آمریکا قصد لغو کامل تحریم‌های نفتی، بانکی، مالی و انرژی را ندارد و دستورالعمل آن صرفا توقف موقت این تحریم‌هاست، محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور در توییتر خود نوشت: مذاکرات وین برای احیای برجام پیشرفت‌های مناسبی داشته است. تلاش تیم مذاکره‌کننده با نگاه معطوف به منافع ملی تا حصول نتیجه و احقاق حقوق ملت بزرگ ایران ادامه خواهد داشت. او در توییتی دیگر ادامه داد: در این مسیر تلاش‌های دشمنان خارجی و برخی خبرسازی‌های منفی مخالفان داخلی برجام بر اراده و تلاش مسئولان و دولت در وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهدات و برداشتن تحریم‌ها تاثیری ندارد.

علم‌الهدی: کسانی که مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند، کافرند

امام جمعه مشهد با اشاره به وجود مشکلات معیشتی در کشور، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بعدی باید بتواند کشور را با وجود چنین مشکلاتی اداره کند. اگر شما مردم واقعا می‌خواهید در حل این مشکلات اقتصادی موفق باشید، باید کاری کنید که در فتح خرمشهر صورت گرفت. علم‌الهدی با بیان اینکه کسانی که مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند، کافرند، گفت: ۴۲ سال مردم ما پای انقلاب ایستادگی کردند و عزتشان بر دنیا تثبیت شد و امروز این دنیای استکبار است که در برابر ما مستاصل شده است. چرا ما باید ناامید باشیم؟ ما امیدواریم اما این امیدواری باید با حرکت در راه خدا همراه باشد. وی با بیان اینکه امروز تمام مشکلات کشور و جامعه ما قابل حل است، افزود: اما ما نیازمند یک مدیر کارامد، خداباور، معادباور و جهادگر هستیم. اگر مردم به صورت حداکثری در انتخابات شرکت کنند و مدیری را پیدا کنند که این ویژگی‌ها را داشته باشد و تنها هدفش مجاهدت و خدمت به مردم باشد، مشکلات حل خواهد شد.

نمکی: اهل بعضی از خصلت‌ها نیستم، اما به دغدغه مقام معظم رهبری توجه می‌کنم

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نگرانی مقام معظم رهبری در مورد جمعیت، بسیار به جا است و همواره این دغدغه را داشته ام که در طوفان کرونا که اداره آبرومندانه آن نه برای وزارت بهداشت بلکه برای جمهوری اسلامی ایران پرمسئولیت بود، فرمان دردمندانه مقام مظعم رهبری را پاسخ نداده باشم و مبادا در طوفان این بلای خانمان سوز فراموش کنم که ایشان هم دغدغه‌ای برای آینده داشته‌اند. کووید19 یک روز به پایان می رسد اما این دغدغه که در 20 سال آینده کشور دچار سالمندی جمعیت و بسته شدن پنجره جمعیتی می‌شود، را باید حتما پاسخ داد. نمکی اظهار داشت: اهل بعضی از خصلت‌های برخی افراد نیستم. اگر به دغدغه مقام معظم رهبری توجه می کنم بخاطر احترامی است که در درونم برای این عزیز قائل هستم اما عده ای از روی جهالت، غرض و مرض می‌گفتند که او این حرف ها را می زند که کاندیدای ریاست جمهوری شود اما دیدند که ما جزء سربازی برای نظام، هدف دیگری نداریم.

واکنش یک کاندیدای ریاست جمهوری به بغض جهانگیری

کاندیدای انتخابات1400 به بغض جهانگیری در روز ثبت نام برای انتخابات 1400 واکنش نشان داد.محمد عباسی وزیر اسبق تعاون و ورزش و جوانان و کاندیدای انتخابات1400 در گفتگویی با بیان اینکه بغض جهانگیری هم عجیب بود هم خنده‌دار، گفت: عجیب بود به دلیل اینکه این مجموعه تقریبا در تمام سال‌های بعد انقلاب بیشترین مسئولیت‌ها را داشتند. یعنی اگر هر اتفاقی بیفتد و ما بغض کنیم باید از خودمان بگوییم، مخصوصا الان کسی که ۸ سال در جایگاه بالای نظام تصمیم‌سازی قرار گرفته، همه اختیارات هم در اختیارش است چرا باید این طور برخورد کند.وی با بیان اینکه یا باید همه مردم سطحشان را بالا بیاورند و یا مسئولین باید سطحشان را به کف جامعه نزدیک کنند، افزود: ماشینم دنای معمولی است و در محدوده بالای بلوار ارتش خانه دارم. به اعتبار اینکه پول از کجا بیاورم وارد انتخابات نشدم. الان در فضای مجازی نیاز به امکانات اقتصادی برای تبلیغ نیست. کرونا باعث شده با داراها در زمینه تبلیغات مساوی شویم.

لاریجانی، رئیسی را دعوت به مناظره کرد

علی لاریجانی در پایان گفت‌وگوی چند ساعته خود در کلاب‌هاوس با مردم، ابراهیم رئیسی را به مناظره شفاف و صریح درباره سیاست‌های دیپلماسی و سیاست خارجی دعوت کرد.عطریانفر: رقابت نهایی انتخابات احتمالا میان جهانگیری و لاریجانی است.عطریانفر افزود: جهانگیری در انتخابات پاسخگوی انتقادات به دولت است و از این فرصت برای ترویج و تبلیغ و بیان دیدگاه‌ها و جهت گیری‌های کل کشور استفاده می‌کند و بر آرای منفی خود فائق آمده و دوستان دیگر به نفع او از صحنه خارج می‌شوند.این فعال سیاسی یادآور شد: قطعا انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود و احتمال می‌دهم شاهد دوگانه جهانگیری و لاریجانی در مرحله دوم باشیم چون رییسی در دور گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری (سال ۹۶) که مشارکت خیلی بالا و حدود ۴۰ میلیون بود حداکثر ۱۶ میلیون رای آورد. پیش بینی می‌کنم که رای او به مرز ۱۰ یا ۱۱ میلیون برسد.

اسامی اعضای شورای عالی مشاوران منتجب نیا اعلام شد

اعضای شورای عالی مشاوران آیت الله رسول منتجب نیا برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند.

اسامی اعضای این شورا بشرح ذیل است:
1- احمد محمود رباتی (نماینده اسبق مجلس، رئیس ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی در سال 80 و رئیس ستاد اصلاح طلبان ایران اسلامی در سال 84)
2- علی یعقوبی (نماینده ادوار چهارم و پنجم مجلس)
3- علی محمد غریبانی (نماینده ادوار دوم، سوم، چهارم و ششم مجلس و رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات)
4- سید رسول موسوی (نماینده ادوار دوم و سوم مجلس)
5- فریدون سلیمی نیا (نماینده ادوار دوم و پنجم مجلس، مشاور میرحسین موسوی در دوران نخست وزیری و مشاور سید محمد خاتمی در دولت اصلاحات)
6- سید داود افضلی (مشاور آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام)
7- مهرانگیز مروتی (نماینده ادوار ششم و هفتم مجلس)

اظهارات سعید محمد درباره ائتلاف با اصولگرایان: نظر مردم ملاک باشد

داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، درباره پیوستن به سازوکار اجماعی اصولگرایان، گفت: دوستان ساز و کاری برای خود دارند اما من موافق این هستم که نظر مردم ملاک باشد نه نظر جریان‌های سیاسی.سعید محمد روز جمعه در گفت و گو با ایرنا درباره سنگ اندازی‌ها و موانع بر سر داوطلبی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: تبلیغات وسیعی علیه من صورت گرفت که محمد تخلفات زیادی داشته است و یک کار رسانه ای بدی در این باره انجام شد. حتی نفرات ما را یک سری از مجموعه‌ها تهدید کردند که چرا با محمد کار می‌کنید.داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری درباره ائتلاف با اصولگرایان، افزود: هر کدام از دو شورای وحدت و ائتلاف مرا دعوت کنند، برای توضیح برنامه‌های خود به آنجا می‌روم اما اصل موضوع انتخاب آن فرد نهایی است که آن را قبلا گفتم. دوستان ساز و کاری برای خود دارند اما من موافق این هستم که نظر مردم ملاک باشد نه نظر جریان‌های سیاسی.محمد درباره برخی پیشنهادات به او برای کناره گیری از داوطلبی انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: نامزدهای نظامی زیاد بودند منتها هجمه زیادی سمت من بود و می‌گفتند که تخلف سیاسی کرده‌ام. ابتدا گفتند تخلف و بعد عنوان کردند که تخلف سیاسی است. اگر تخلف سیاسی باشد باقی دوستان هم مانند من بودند و چرا به آنها چنین بحثی برای کناره گیری مطرح نشده است.انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار می‌شود.

نیکزاد: شاید برخی آرزو کنند هر چندماه یکبار ⁧‫انتخابات‬⁩ داشته باشیم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انتخابات‬⁩ حسن‌های زیادی دارد. مثلا برخی‌ها که حتی با خود قهر بودند مردمی می‌شوند و بین آنها می‌آیند یا برخی‌ها که کوچکترین نقدها را بر نمی‌تافتند انتقاد پذیر شده و پاسخگویی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.علی نیکزاد در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «انتخابات‬⁩ حسن‌های زیادی دارد. مثلا برخی‌ها که حتی با خود قهر بودند مردمی می‌شوند و بین آنها می‌آیند یا برخی‌ها که کوچکترین نقدها را بر نمی‌تافتند انتقاد پذیر شده و پاسخگویی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. با دیدن این‌ها شاید برخی آرزو کنند که هر چندماه یکبار ⁧‫انتخابات‬⁩ داشته باشیم.»

توییت محمود صادقی درباره کاندیداتوری زهرا شجاعی و آزمون شورای نگهبان

چهره سیاسی اصلاح طلب در توییتر نوشت: سخنگوی شورای نگهبان بارها ادعا کرده هیچگاه در احراز صلاحیت داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری، زن بودن به عنوان مانع منظور نشده است کاندیداتوری زهرا شجاعی محک خوبی برای سنجش این ادعا است.محمود صادقی، چهره سیاسی اصلاح طلب با اشاره به کاندیداتوری زهرا شجاعی در توییتر نوشت: ‏سخنگوی شورای نگهبان بارها ادعا کرده هیچگاه در احراز صلاحیت داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری، زن بودن به عنوان مانع منظور نشده است.او اضافه کرد: اکنون که یک زن با ویژگی‌های بارز رجل سیاسی و مذهبی و با سوابق موفق مدیریتی داوطلب نامزدی ریاست جمهوری شده محک خوبی برای سنجش این ادعا است.

عضو جامعه روحانیت: رئیسی پیروز انتخابات می شود

حجت الاسلام حسین ابراهیمی در گفتگو با نامه نیوز درباره تحلیل فضای انتخابات ریاست جمهوری گفت: یک جریان اصلاح طلبان با نامزدی آقای جهانگیری، یک قطب آقای رئیسی و یک طرف هم آقای لاریجانی است. آقای لاریجانی در روزهای اخیر نشان داده که می خواهد آرای اصلاح طلبان را کسب کند.وی افزود: آقای لاریجانی بعد از ثبت نام صحبت هایی انجام داد که در واقع به «دادگاه» و «پادگان» حمله کرد. اظهارات او معنی دار بود می خواهد کاری کند تا از ناحیه اصلاح طلبان مورد حمایت قرار بگیرد چون اصولگرایان به جز افراد خاص بعید است که به آقای لاریجانی رأی دهند.عضو جامعه روحانیت سیدابراهیم رئیسی را رئیس‌جمهور آینده ایران خواند و اظهار کرد: آقای رئیسی به شهادت رقبا و طرفدارانش، آرا در انتخابات ریاست جمهوری نهایتا متعلق به آقای رئیسی است. البته عواملی وارد شدند و در فضای مجازی علیه آقای رئیسی کار می کنند، مثلا می گویند ایشان باید از قوه قضائیه استعفا می داد، در حالیکه طبق قانون اساسی سران سه قوه برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارند.

شورای نگهبان صلاحیت دادگاه کانادا را رد کرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در رسیدگی به حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی، رای دادگاه داخلی کانادا به دلیل عدول از صلاحیت سرزمینی، فاقد اعتبار حقوقی است.عباسعلی کدخدایی در توییتر نوشت:" ضمن تاکید بر صلاحیت دادگاه های ایران در رسیدگی به حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی، رای دادگاه داخلی کانادا به دلیل عدول از صلاحیت سرزمینی، فاقد اعتبار حقوقی است. در غیر این صورت، دادگاه های ملی ایران نیز صلاحیت رسیدگی‌به حوادث مختلف در کانادا و محاکمه مقامات این کشور را خواهند داشت؟!"

همتی: هیچ امری مهمتر از معیشت مردم نیست

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی در اینستاگرام نوشت: هیچ امری مهمتر از معیشت مردم نیست.

در ایران امروز ما، اقتصاد اصلی‌ترین بخشی است که باید اصلاح شود.
هیچ بحثی در موقعیت فعلی کشور، مهمتر از اقتصاد نیست.
امروز، روز خیزش بزرگ برای ساختن دوباره ایران است، محکم تر و مقاوم تر.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: سیاست درست، کنارگذاشتن دولت از اقتصاد نیست، دولت در هیچ جای دنیا کنار نرفته، نه در چین، نه در اروپا و نه حتی در آمریکا، بلکه دولت باید حضور جدی داشته باشد. ولی نه در گندم و جو و غذای مرغ، دولت باید در جاده، مخابرات، ریل، اینترنت و.... سایر زیر ساخت‌ها حضور محکم و جدی داشته باشد.
دولت باید سرمایه گذار پیشران در اقتصاد باشد، نه مداخله گر. به امید ایرانی بهتر و پیشرفته تر.

ترور مقام بلند پایه ارتش تکذیب شد

یک مقام آگاه در ارتش اخبار منتشر شده درباره ترور سرتیپ بیژن ساعدی فرمانده دانشگاه پدافند هوایی را تکذیب کرد.ظهر امروز برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های معاند با انتشار مطالبی کذب اعلام کردند که امیر سرتیپ بیژن ساعدی فرمانده دانشگاه پدافند هوایی در قصر فیروزه تهران حین تردد با خودروی شخصی توسط ۲ موتور سوار مسلح مورد تهاجم قرار گرفته و از ناحیه کتف و کبد بشدت مجروح شده و هم اکنون نیز در بخش مراقبتهای ویژه یکی از بیمارستانهای تهران بستری است.

پاسخ ضرغامی به فراخوان مناظره جهانگیری

پس از آنکه اسحاق جهانگیری در توئیترش رقیبانش را به مناظره دعوت کرد، عزت الله ضرغامی با مخاطب قرار دادن جهانگیری نوشت: از مناظره با شما در همه زمینه‌ها در تلوبیون استقبال می‌کنم.

جهانگیری همه نامزدها را به مناظره سخت دعوت کرد

معاون اول رییس‌جمهوری و داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آمادگی دارم با همه نامزدها در هر پلتفرمی و هر زمانی درباره مسائل مهم کشور گفت‌وگو کنم.«اسحاق جهانگیری» عصر امروز جمعه در حساب کاربری خود در توییتر با هشتگ مناظرات سخت نوشت: سیاست خارجی مهم است، اما کشورداری یک‌بعدی نیست.وی ادامه داد: آمادگی دارم با همه نامزدها در هر پلتفرمی و هر زمانی درباره مسائل مهم کشور - هم در سیاست خارجی و هم حوزه‌های سیاست داخلی و اقتصاد و فرهنگ و اجتماعی و محیط زیست - گفت‌وگو کنم.

حملات تند فریدون عباسی به رئیسی

فریدون عباسی دوانی کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری:احمدی نژاد هم هموطن ما است و او هم مانند بنده و مانند دیگران می تواند بیاید و در انتخابات شرکت کند و شرایط را شورای نگهبان، بررسی کند و نظرش را بدهد.بنده این نظر را نداشتم و اعتقادم به این است که هر کسی رفت و داوطلب و انتخاب شد در شغلی که دارد آن هم در حد رییس قوه آنجا بماند و اجازه دهد افرادی که کار اجرایی بیشتر و کار مدیریتی کرده اند و کار علمی کرده اند و می توان از توان و تخصص آنها استفاده کرد، به میدان بیایند.اگر می فرمایید اصولگرایان چنین تصمیمی گرفته اند بروند تصمیم شان را اجرایی کنند و فرد مورد نظر بیاید و کاری به بقیه نداشته باشند و اجازه دهند که نفسی در این کشور کشیده شود./برنا

درآمد استخراج بیت کوین در ایران چقدر است؟

رویترز نوشت: مطالعات جدید نشان می‌دهد استخراج بیت کوین در ایران باعث شده تا یک مسیر جدید برای پرداخت پول کالاهای وارداتی و صادراتی برای کشورمان باز شود.نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، در حال حاضر حدود ۴.۵ درصد از کل استخراج بیت کوین در جهان در ایران انجام می‌شود.الیپ تیک، موسسه فعال در حوزه فناوری بلاک چین، می گوید: روند استراج بیت کوین به ایران این فرصت را داده که صدها میلیون دلار درآمد داشته و از آن برای واردات و صادرات کالاها استفاده کند و از تأثیر تحریم‌ها بکاهد./فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :