رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: موضع باهنر درخصوص انتخابات مشخص شد / نیکزاد: کسی که گرین کارت دارد نباید در جمهوری اسلامی مسئول شود / ابتکار: منتظر تایید یک زن در میان نامزدهای ریاست جمهوری هستیم … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۶۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵ 23 May 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

سخنگوی دولت: خبررسانی با عنوان منبع آگاه به زیان منافع ملی است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "اخیرا روندهای منبع آگاه و نقل‌های پرس‌تی‌وی بیش از گذشته روایت‌هایی متفاوت و بعضا تخریبی علیه مذاکرات وین را منتشر می‌کند. علت را در چه می دانید و واکنش شما چیست؟" گفت: در همه کشورها و براساس یک اصل کلی و در زمانی که کشور در یک عرصه سخت برای احقاق حقوق ملی است، شایسته است همگان سربازان میدان در آن عرصه را حمایت کنند و از بیان مطالبی که اخلال ایجاد می‌کند یا موضوع مناقشه می‌شود، خودداری کنند. در ایران با توجه به ساختارهای موجود این انتظار از ارکان حاکمیت و به ویژه صداوسیما به عنوان رسانه ملی بیش از همه مورد انتظار است. اجرا در اینجاست شبکه خبری مورد اشاره به مثابه نمایندگی یک تفکر دقیقا در جهت مخالفت با سیاست‌های ملی در خصوص بودجه و مذاکرات اقدام می‌کند که عاری از صحت است. مقام مسئول و مستقیم مذاکره کننده بارها اعلام کرده که این گونه خبررسانی ها جنبه تخریبی برای مذاکرات دارد و روند شکل گرفته تحت عنوان منبع آگاه به زیان منافع ملی است.

وزارت اطلاعات: سه تیم تروریستی متلاشی شد

وزارت اطلاعات طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی، سه تیم تروریستی متلاشی شد و عاملان انفجار تروریستی اول فروردین در سراوان دستگیر شدند. این انفجار کور تروریستی که در میدان کوزه سراوان رخ داد منجر به شهادت یک نوجوان شانزده ساله بلوچ و زخمی شدن چند عابر بی‌گناه شد. عناصر این تیم وابسته به گروهک تروریستی جیش الظلم، آموزش نظامی را در یک کشور خارجی دیده و با هدایت گروهک، اقدام به این جنایت کردند.

قطعی برق، دلیل شکست شطرنج بازان ایرانی

دبیر فدراسیون شطرنج با بیان اینکه قطع لحظه ای برق در مسابقات آنلاین خطا محسوب می شود گفت: دلیل شکست ۲ شطرنج باز کشورمان در مسابقات روز گذشته همین مساله بود. «محسن سمیع زاده» با بیان دلیل شکست دو شطرنج باز کشورمان مسابقات آنلاین اظهار داشت: مسابقات زون که انتخابی قهرمانی آسیا بود به خاطر شرایط سخت کرونایی به صورت آنلاین برگزار شد و فدراسیون تدابیر ویژه ای برای آن در دستور کار قرار داد. نفرات ملی پوش این مسابقات در فدراسیون حضور داشتند و تمام شرایط برای رقابت مهیا بود اما قطعی برق تمام این برنامه ها را به هم ریخت. وی ادامه داد: شطرنج بازهای ایرانی از جمله برترین های آسیا هستند اما قطع لحظه ای برق موجب خطا در سیستم خواهد شد و این به معنای باخت شطرنج باز است و به خاطر این مشکل دو نفر از بهترین های ایران باخت را تجربه کردند که موجب خواهد شد تا مسیر آنان سخت شود.

ابتکار: منتظر تایید یک زن در میان نامزدهای ریاست جمهوری هستیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان درباره کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: از شورای نگهبان درخواست کردم برای اولین بار یک زن را در میان نامزدها تایید کنند تا به احیای سرمایه‌های اجتماعی کشور کمک کرده باشند؛ منتظریم. معصومه ابتکاردر حساب توئیتری خود نوشت:" ‏هفته گذشته در نامه ای به دبیر شورای نگهبان از ایشان درخواست کردم ظرفیت قانون اساسی برای کاندیداتوری ‎زنان را درانتخابات ریاست جمهوری در نظر بگیرند و برای اولین بار یک ‎زن را در میان نامزدها تایید کنند تا به احیای سرمایه های اجتماعی کشور کمک کرده باشند، منتظریم."

ترقی: جلیلی بازوی انتخاباتی رئیسی در مناظره هاست

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: طبیعتا امثال جلیلی و چند نفری باید باشند تا از ابعاد مختلف بحث ها را دنبال کنند تا نیاز به اینکه رییسی به برخی موضوعات ورود کند نباشد، در واقع جلیلی و امثال او بازوی انتخاباتی رئیسی در مناظرات هستند. حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا، در رابطه با آرایش احتمالی سیاسی اصولگرایان در انتخابات آتی اظهار کرد: بعد از بررسی صلاحیت‌ها و مشخص شدن واجدین شرایط باید موقعیت افراد مشخص شود. به طور طبیعی نیاز است که چند نفری برای مناظره‌ها در کنار رئیسی باشند تا بتوانند مناظره قدرتمندی داشته باشند و در حقیقت آن‌ها حرف‌ها را بزنند. او افزود: طبیعتا امثال جلیلی و چند نفری باید باشند تا از ابعاد مختلف بحث‌ها را دنبال کنند تا نیاز به اینکه رئیسی به برخی موضوعات ورود کند نباشد، در واقع جلیلی و امثال او بازوی انتخاباتی رئیسی در مناظرات هستند.

جدال انتخاباتی در توئیتر؛ فیلترشکن نامزدها روشن است!

شبکه اجتماعی توئیتر در ایران فیلتر است و مردم جز با فیلترشکن نمی‌توانند از این شبکه استفاده کنند ولی این روزها همه نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری فیلترشکن‌های خود را روشن کرده‌‌اند و تمام جدال‌های سیاسی خود را رقبا را به این فضا منتقل کرده‌اند. علی لاریجانی و جلیلی دعوای دو نفره‌ای را شروع کرده‌اند. اسحاق جهانگیری و عزت‌الله ضرغامی همدیگر را به مناظره دعوت‌ می‌کنند و تاجزاده هم از همین فضا در نقد شورای نگهبان‌ می‌نویسد.

گرانی بالای ۷۰ درصد ۶ گروه خوراکی

گزارش های رسمی نشان می دهد که در ماه گذشته شش گروه خوراکی افزایش هزینه بیش از ۷۰ درصدی را به خانوار تحمیل کردند. این افزایش شش گروه کالایی بالای ۷۰ درصد گران شده است؛ به طوری که «روغن‌ها و چربی‌ها» مانند ماه‌های قبل همچنان بیشترین افزایش هزینه را برای خانوارها داشته و ۱۰۸.۸ درصد گران شده است.این در حالی است که اخیر هم وزارت صمت افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت روغن را اعلام کرده است.در سایر اقلام نیز گروه «چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آبمیوه» ۷۸.۴، «شیر، پنیر و تخم مرغ» ۷۵.۳، «ماهی و صدف داران» ۷۳.۱، «گوشت قرمز و ماکیان»۷۲.۹ و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن» نیز ۷۲.۹ درصد گران شده است/ایسنا

خیابانی در تهران به نام اکبر ترکان نامگذاری شد

عضای شورای شهر تهران خیابانی را به نام اکبر ترکان که هفته گذشته از دنیا رفت نامگذاری کردند. مرحوم ترکان از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول مرحوم هاشمی رفسنجانی بود. وی در اواخر دهه ۶۰ به عنوان رئیس فدراسیون کشتی ایران منصوب شده بود./ خبرنگاران‌جوان

حرف کدخدایی در باره مشروع بودن انتخابات حداقلی درست است؟

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:از سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شده که در جواب سؤالی در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات گفته است مشارکت پائین لطمه‌ای به اعتبار انتخابات نخواهد زد. مسئولان حکومتی در عین حال که باید به قانونی برگزار شدن انتخابات فکر کنند، به این واقعیت انکارناپذیر هم باید بیاندیشند که نظام برای آنکه مشروعیت و جایگاه مردمی خود را حفظ کند، نیاز به مشارکت حداکثری دارد. از مسئولین نهادهای حکومتی به‌ویژه شورای نگهبان انتظار اینست که این سخن روشن و صریح رهبری را مبنای عمل و سخن خود قرار دهند و زمینه را برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات فراهم نمایند. هنر دست‌اندرکاران امور حکومتی باید این باشد که موانع مشارکت مردمی را برطرف کنند و راه را برای حضور حداکثری مردم از جناح‌ها و سلایق مختلف برای حضور در انتخابات هموار نمایند. در اینصورت است که هم اعتبار قانونی انتخابات تأمین می‌شود و هم مشروعیت نظام تضمین می‌گردد.

ميزان تمايل مردم به شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر است؟

نظرسنجی ایسپا: ۴۳.۷ درصد کل پاسخگویان گفته اند قطعاً در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد، ۹.۳ درصد گفته اند به احتمال زیاد شرکت خواهند کرد. در برآورد میزان واقعی مشارکت در انتخابات متغیرهای متعددی از جمله محافظه‌کاری برخی از پاسخگویان در نظرسنجی تلفنی، تعداد پاسخگویانی که با پرسشگران همکاری نمی‌کنند و نسبت تقریبی مشارکت کسانی که گفته‌اند احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد مؤثر است؛ ایسپا با در نظر گرفتن تمامی این متغیرها در هر مقطع زمانی برآوردی از میزان مشارکت ارائه می‌کند. بر این اساس برآورد ایسپا از میزان مشارکت در انتخابات در پایان اردیبهشت‌ماه ۴۳ درصد است.

۹ وزیر این هفته به کمیسیون های تخصصی مجلس می روند

کمیسیون‌های تخصصی مجلس این هفته میهمان فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، بیژن زنگنه وزیر نفت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت و معدن و کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی خواهند بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی میهمان کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین کمیسیون اقتصادی است. وزیر نفت برای پاسخگویی به سوالات نماینده مردم آبادان، نماینده مردم مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتم به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس می‌رود. وزیر اطلاعات برای بررسی و پاسخگویی به سوال ۷ نماینده به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به این کمیسیون دعوت شده است. وزیر نیرو و وزیر نفت دوشنبه این هفته میهمان کمیسیون انرژی مجلس خواهند بود. وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه به دعوت کمیسیون بهداشت و درمان برای پاسخگوئی به سئوال قادری نماینده شیراز به این کمیسیون می‌رود./ایرنا

پاستور مرد عمل و «مرد میدان» می‌خواهد، نه سخنران و فیلسوف!

رستم قاسمی در گفتگو با کیهان: درباره بحث اقتصاد کشور، نتیجه 8 سال اخیر را مردم در خاطر دارند و نتیجه آن را در سفره خود می‌بینند. اقتصاد کشور نیازمند یک تجربه‌ای است. اینجا محل آزمون و خطا نیست. جای کارآموزی در حوزه اقتصاد هم نیست.مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، این است که کشور در حال رکود است و یک جو خاکستری بر بازار 85 میلیونی کشور پاشیده شده و کشور در رکود به سر می‌برد و نتیجه آن بیکاری‌های فراوان، گرانی‌ها و خیلی از موضوعاتی است که امروز مردم با آن مواجه هستند.8 سال بر این کشور حکومت می‌کنند ولی به‌جای پاسخ دادن به مردم و پاسخگویی درباره عملکرد 8 ساله خودشان، سال آخر می‌گویند که ما اختیارات نداشتیم یا نگذاشتند کار بکنیم. مردم از مکتب حرف‌گرایی‌گریزان هستند.میدان و دیپلماسی دو بال تکمیل‌کننده حضور ما در قدرت جهانی است. بر همین اساس در موضوع دیپلماسی و سیاست خارجی اولین اقدامی که باید در دولت سیزدهم، اجرا و محقق بشود، اقتدار اقتصادی است. باید مسئله اقتدار اقتصادی کشور حل شود.

اصلاح طلب معروف در بیمارستان بستری شد

یک عضو مجمع روحانیون مبارز به کرونا مبتلا شد.حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور بعداز ابتلا به کرونا در نجف‌اشرف به بیمارستانی در کرمانشاه منتقل شد و بعد از مداوای اولیه، هم‌اکنون در ICU بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران بستری شده است.

موضع باهنر درخصوص انتخابات مشخص شد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از حمایت حزب متبوعش از آیت‌الله رئیسی و دستور به شعب استانی برای همکاری کامل با ستادهای وی خبر داد.نشست مشترک دبیران استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با حضور محمدرضا باهنر دبیرکل این حزب شنبه شب به‌صورت مجازی برگزار شد.علیرضا خجسته پور قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در این خصوص از ارائه گزارشی از آخرین تصمیمات و اقدامات شورای وحدت اصولگرایان خبر داد.برپایه این خبر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار داشت: این رقابت‌ها به احتمال زیاد سه قطبی خواهد شد و آقایان رئیسی، لاریجانی و یک نفر از اصلاح طلبان (جهانگیری یا پزشکیان) رقابت کنندگان اصلی این دوره خواهند بود.

نیکزاد: کسی که گرین کارت دارد نباید در جمهوری اسلامی مسئول شود

نائب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه می‌شود کشور را با تکیه بر جوانان انقلابی و مدیریت جهادی اداره کرد، گفت: کسی که گرین کارت دارد نباید در جمهوری اسلامی مسئول شود، کسی که فرزندانش در آمریکا ساکن شوند و شهروند آمریکا باشد نباید در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته باشد.

بازداشت ۱۶۰ نظامی ارمنستان در ایران واقعیت دارد؟

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، در رد ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر بازداشت ۱۶۰ نظامی ارمنستانی در جریان جنگ قره‌باغ با جمهوری آذربایجان، این ادعا را «شایعات بی اساس» خواند.بنا بر گزارش «رادیو جمهوری ارمنستان»، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان «گزارش‌ها درباره ادعای حضور ۱۶۰ نظامی ارمستانی در ایران (و بازداشت آنها توسط ایران) را رد کرد».طبق این گزارش، «سفارت تهران در ایروان همچنین اعلام کرد، شایعات درباره اینکه ۱۶۰ نظامی ارمنستانی هم اکنون در ایران هستند و طرف ایرانی برای استرداد آنها پیش شرط‌هایی تعیین کرده است، نادرست و بی اساس هستند».بنا بر گزارش رادیو جمهوری ارمنستان، روز شنبه (دیروز) برخی رسانه‌های ارمنستانی گزارشی منتشر کردند مبنی بر اینکه این (۱۶۰) نظامی ارمنستان در جریان جنگ ۴۴ روزه (با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی) وارد مرز ایران شده بودند و ایران آنها را دستگیر کرده است.

همتی: کاندیدای پوششی لاریجانی و جهانگیری نیستم

نامزد انتخابات 1400 با بیان اینکه کاندیدای پوششی لاریجانی و جهانگیری نیستم، گفت: اگر خواستند به نفعم کنار بروند، استقبال می‌کنم.«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی و کاندید سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: گفته میشود همتی به عنوان کاندیدای پوششی آقای لاریجانی و جهانگیری و ... در انتخابات ریاست جمهوری وارد شده است اینجانب با برنامه مشخص و برای اصلاح حکمرانی اقتصادی وارد شدم اگر کاندیدای محترمی قصد کنار رفتن به نفع من را داشته باشد از آن استقبال می‌کنم.

فعال اصولگرا: جلیلی به نفع رئیسی کنار نمی‌رود

ناصر ایمانی گفت: یکی از افرادی که احتمالا تا پایان انتخابات انصراف نمی دهد و به نفع رئیسی کنار نخواهد کشید سعید جلیلی است.فعال سیاسی اصولگرا، در رابطه با شرایطی که اصولگرایان پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری پیدا کردند و آرایش سیاسی احتمالی جریان اصولگرا در انتخابات آتی گفت: به این موضوع از دو زاویه می توان نگاه کرد. زاویه اول این است که آیا تشکل های اصولگرا از یک کاندیدا حمایت می کنند یا خیر؟ وجه دوم موضوع نیز این است که آیا کاندیداهای اصولگرا به نفع رئیسی انصراف می دهند یا خیر؟او افزود: در وجه اول موضوع اکثریت قاطع تشکل های اصولگرایی از رئیسی به عنوان کاندیدا اجماعی این جریان حمایت خواهند کرد و کاندیدا دیگری ندارند.ایمانی تاکید کرد: اما در زاویه دوم موضوع آرایش سیاسی انتخابات آتی که انصراف کاندیداها به نفع رئیسی هست، من فکر می کنم برخی کاندیداها به نفع او انصراف نخواهند داد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: یکی از افرادی که احتمالا تا پایان انتخابات انصراف نمی دهد و به نفع رئیسی کنار نخواهد کشید سعید جلیلی است البته که او می داند مورد حمایت حتی برخی از اصولگرایان هم واقع نخواهد شد و همه تشکل های اصولگرایی همراه با رئیسی خواهند بود.او ادامه داد: جلیلی به عنوان یک اصولگرا به صحنه می آید و نقش بازوی کمکی برای رئیسی ندارد.ایمانی اظهار کرد: در نهایت آنطور که شواهد نشان می دهد رقابت اصلی در انتخابات ریاست جمهوری بین سید ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی خواهد بود.

روایت تاجگردون از دعوای روحانی و جهانگیری در قضیه افزایش قیمت بنزین

تاجگردون از دعوای روحانی و جهانگیری در قضیه افزایش قیمت بنزین : فکر می‌کنید من خبر ندارم پنج‌شنبه‌ها شما و جمعی از روشنفکران اصلاح‌طلب، در سعدآباد می‌نشینید و توطئه می‌کنید که دولت من را زمین بزنید!جهانگیری قصد رفتن از جلسه را داشت که آقای لاریجانی واسطه شدند و ایشان در جلسه ماندگار شدند.

آخوندی: سه گانه رییسی، جهانگیری و لاریجانی شور انتخاباتی ایجاد نمی‌کند

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با سه گانه رییسی، جهانگیری و لاریجانی شور انتخاباتی صورت نمی گیرد، گفت: شکل گیری این سه‌گانه ادامه وضع موجود با یک مقداری گرایش به سمت راست یا چپ است.

نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

عضو هیأت رئیسه مجلس از دیدار ویدئو کنفرانسی نمایندگان با رهبر انقلاب در روز پنج‌شنبه هفته جاری خبر داد.علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس با اشاره به نشست امروز هیأت رئیسه مجلس گفت: در جلسه امروز موضوع اجرای مواد مختلف آیین‌نامه به ویژه در مورد مواد ۴۵ و ۱۱۱ این قانون که مربوط به گزارش دستگاه‌‌ها و همچنین در ماده ۱۱۱ مربوط به نوبت‌دهی به نمایندگان برای ارائه مطالب‌شان است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.وی افزود: در این جلسه همچنین در رابطه با انتخابات هیأت رئیسه نیز صحبت‌هایی مطرح شد و در همین رابطه مجمع عمومی فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی در روز سه‌شنبه ۴ خرداد و جلسه صحن برای انتخابات هیأت رئیسه در روز چهارشنبه پنجم خرداد برگزار می‌شود.عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: همچنین نمایندگان در روز پنج‌شنبه ششم خردادماه و پس از انتخابات هیأت رئیسه به صورت ویدیو کنفرانسی با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت به این شکل که نمایندگان در صحن مجلس حاضر خواهند بود و دیدار با رهبر معظم انقلاب به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :