رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:ریزش بورس به دلیل اختلاف نظر وزیر اقتصاد و وزیر نفت نبود / اظهارات خباز درباره بیانیه اخیر رئیس دولت اصلاحات / کوشکی: صف‌بندی مشابه انتخابات 92 شکل گرفته است / توصیه زیدآبادی به رئیس دولت اصلاحات و … رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۷۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸ 13 June 2021


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.


شوک قاضی زاده به اصولگرایان: تا آخر می مانم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی نوشت:میدان را باز کنید؛ می‌خواهیم ایران جدید را بسازیم. بر اساس وظیفه شرعی و با تکیه بر اعتماد مردم و توجه به مطالبات و لطف گسترده هموطنان که پس از مناظره‌ها شاهد هستیم، به لطف الهی تا آخر انتخابات در صحنه خواهم بود. پیش به سوی دولت سلام.

قبل از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران، مذاکرات وین نهایی نمی‌شوند

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین: ما برای تمیز کردن متن کنونی و برداشتن پرانتزهای دور موضوعات ثانویه به دو هفته دیگر زمان نیاز داریم. باید روی نحوه و چگونگی اجرای توافق تمرکز کنیم. ما نمی‌توانیم تا قبل از انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران پیش‌نویس سند نهایی را آماده کنیم.‌ پیشرفت‌هایی حاصل شده اما سرعت آن به اندازه‌ای که تمایل داشتیم نیست، اما من همچنان خوش بین هستم.

وضعیت انتخابات، دستپخت شورای نگهبان است

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مردم با مشاهده مناظره‌ها و شنیدن مطالب مطرح شده توسط نامزدها به این نتیجه رسیده‌اند که سطح داوطلبان احراز صلاحیت‌شده برای برعهده گرفتن مسئولیت اول اجرائی کشور بسیار پائین است. نکته بسیار مهم و مأیوس‌کننده اینست که در این مناظره‌ها نامزدها تلاش کردند برای جلب نظر مخاطب و جذب آراء، به تخریب متوسل شوند و از این طریق به اثبات خود بپردازند. این تخریب‌ها سه بخش داشتند؛ تخریب رقیب، تخریب دولت و تخریب نظام. هرچند تمام انواع تخریب‌ها خلاف اخلاق هستند ولی تخریب نظام از همه زشت‌تر و ناجوانمردانه‌تر است. شورای نگهبان باید به این دستپخت خود توجه کند و در روش غیرقابل قبولی که برای احراز صلاحیت‌ها در پیش گرفته است تجدیدنظر نماید. شورای نگهبان اگر با روشی صحیح به وظیفه احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی عمل کند، میزان مشارکت در انتخابات را می‌تواند به حداکثر ممکن برساند.

اصلاح‌طلبان در ستادهای انقلابیون نفوذ کرده‌اند تا نگذارند به سود یک‌نفر انصراف بدهند!

کیهان نوشت: اخبار موثقی که به کیهان رسیده حاکی از آن است که شماری از مدعیان اصلاحات با پوشش سرخوردگی از اصلاح‌طلبان در ستاد برخی از نامزدهای جبهه انقلاب حضور یافته و با ارائه اطلاعات غلط درباره میزان رای آنها، تلاش می‌کنند آنان را از انصراف به نفع دیگران منصرف سازند.کیهان افزوده: « حضور هر پنج نامزد جبهه انقلاب در انتخابات و خودداری چهار تن آنها از کناره‌گیری به نفع نفر پنجم، خطای بزرگی است که دود آن به چشم جبهه انقلاب می‌رود و می‌توان این خطا را با توجه به دامنه خسارت‌آفرینی که درپی دارد، گناهی نابخشودنی دانست.اگر هر پنج نفر در صحنه بمانند، آرای هریک از آن‌ها به هر ‌اندازه‌ای که باشد از سبد نامزدهای دیگر جبهه انقلاب کم می‌شود.»

افشاگری میرسلیم از دخالت افراد صاحب نفوذ در تایید و ردصلاحیت‌های شورای شهر

مصطفی میرسلیم، نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها درباره دلیل استعفایش به خبرآنلاین گفت:دستگاه های نظارتی در دوره قبلی انتخابات شوراها افرادی را که صلاحیت لازم نداشتند تایید کرده بودند.این افراد دستشان باز شده بود برای اینکه مرتکب مجموعه ای از تخلفات و زد و بند شوند و کارهایی کنند که متاسفانه آبروی بسیاری از شوراهای شهر و روستاها برود.ما با ۶ هزار پرونده مواجه شدیم، ما و دوستانی که با ما همکاری می کردند واقعا شب و روز نداشتیم؛ برای بررسی این پرونده ها و رد صلاحیت یا تایید صلاحیت. توصیه های مختلف از طرف شخصیت هایی برای تایید یک عده افراد یا رد یک عده افراد به ما می شد ( کتبی و حضوری) و نمی شد که به این شخصیت ها بی اعتنا بود چون بالاخره حرمتی دارند. ما سعی کردیم که به مجموعه درخواست ها رسیدگی کنیم و تا جایی که میسر می شود به کسی ظلم نشود و تا حدودی در این زمینه موفق شدیم.ما در هیئت مرکزی کار خودمان را انجام می دهیم و زیر نظر رئیس مجلس نیستیم بلکه منتخب مجلس هستیم و باید به مجلس پاسخگو باشیم. وزارت کشور متاسفانه اسامی افرادی را به فرمانداری دادند که این افراد از نظر صلاحیت رد شده هستند با سندهایی که از نظر من محکم هم بوده و یک کار غیر قانونی انجام داده اند که انشالله به اینها خواهیم رسید. اعتراضی که من کردم این است که از طرف افراد صاحب نفوذ مداخلاتی صورت گرفته بود و مانع ایفای وظیفه ما به طور سالم و صحیح در طول این ۲۰ روز گذشته می شد.

احمدی‌نژاد، سنت بدی را در مناظرات بنیان گذاشت

محمدجواد جمالی نوبندگانی، فعال سیاسی:معتقدم مناظره‌ها را باید «دو به دو» می‌گذاشتند و افراد نسبت به هم سنجیده می‌شدند چرا که باتوجه به وضعیت فعلی نمی‌شود آنها سنجید و همگی کاندیداها بهتر بود درباره یک موضوع صحبت کنند و پاسخ دهند.یکسری بداخلاقی‌ها را از سال ۸۸ آقای احمدی‌نژاد بنیانش را گذاشت و همچنان دارد و در هر مقطعی هم خودش را به یک شکلی نشان می‌دهد؛ به طور مثال بهم پریدن‌ها و بحث‌های خارج از اخلاق‌ اجتماعی را متاسفانه بخصوص در مناظره اول شاهده بودیم. افراد تاثیرگذار به هر حال اثرات خود را بر جامعه خواهند گذاشت، همین احمدی‌نژاد هم اثرات بد خودش را گذاشته است و خدا می‌داند تا چه زمانی وجود خواهد داشت./ایلنا

هاشمی: نیمی از اعضای شورای شهر فعلی رد صلاحیت شدند

رئیس شورای شهر تهران:در انتخابات شوراهای شهر متاسفانه نیمی از اعضای شورای فعلی تهران که در انتخابات ثبت نام کرده بودند، رد صلاحیت شدند و تلاش برای تایید آنها به نتیجه نرسید. با این وجود جبهه اصلاحات فهرست ۲۱ نفره خود برای شهر تهران را منتشر کرد و از شهروندان تهرانی می‌خواهیم که با مشارکت در انتخابات، بستر تقویت و رشد مدیریت شهری در دوره ششم را فراهم بیاورند./ایلنا

دادستان تهران: عناصر غربگرای داخلی‌ همه توان به میدان آمده‌اند تا مردم را از حضور در صحنه ناامید کنند

دادستان تهران با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی بین پلیس پایتخت و دادسراها گفت: راه اندازی این سامانه موجب خدمت بهتر و کاهش هزینه‌ها می‌شود. علی القاصی مهر در همایش هم اندیشی پلیس و دستگاه قضا با اشاره به اینکه ما در شرایط ویژه و برهه خاص از تاریخ سیاسی کشورمان هستیم، گفت: امروز دشمنان ما و در راس آن آمریکا و اسرائیل و عناصر غربگرای داخلی‌شان، همه توان خود را به میدان آورده اند تا مردم را از حضور در صحنه نا امید کنند. وی افزود: دشمن تلاش دارد که حضور مردم در پای صندوق‌های رای کمرنگ شود چرا که دشمن از این امر هراس دارد و بسیار نگران است. دادستان تهران با بیان اینکه نظام و حکومت ما در اوج عزت و سربلندی است، گفت: هیچ نظامی در دنیا همانند نظام مقدس جمهوری اسلامی متکی به خواست و اراده مردم نیست.

نماینده مجلس: تصمیم نهایی درمورد افزایش قیمت بنزین برعهده نهاوندیان بود

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به شرح وظایف کمیسیون اصل نود گفت: به استناد اصل نودم قانون اساسی و قوانین موضوعه از جمله قانون اجازه مکاتبه و تحقیق مستقیم مصوب ۱۳۵۹/۱۱/۱ و ماده ۲ قانون نحوه اجرای اصل نودم مصوب ۱۳۶۵/۸/۲۵ مجلس شورای اسلامی راجع به بررسی پرونده مهم نحوه افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ و حوادث بعدی، دو بار از آقای محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای حضور در کمیسیون و شنیدن اظهارات کارشناسی دعوت به عمل آورده ولی  ایشان از حضور در کمیسیون و کمک به انجام وظایف نظارتی و قانونی کمیسیون اصل نود خودداری کرده است.

واکنش دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به انتشار لیست بدهکاران بانکی

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به انتشار لیست بدهکاران بانکی که دیروز از سوی یکی از نامزد‌های انتخابات منتشر شد، واکنش نشان داد.کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اعلام ۱۱ بدهکار بانکی از سوی یکی از نامزد‌ها انتخابات در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شما در آن بالا توپخانه‌ها را رو به هم گرفته‌اید، سربازان در این پایین وظیفه‌شان را انجام می‌دهند.وی ادامه داد: پرونده ۱۱ بدهکار کلان بانکی و دیگر بدهکاران در کمیته فرا دستگاهی وصول مطالبات معوق بانکی ذیل ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در بانک مرکزی، با حضور ضابطین قضایی و قوه قضاییه چند سالی است که مورد پیگیری قرار گرفته و الحمدالله با همکاری خوب و تعامل موجود نتایج خوبی حاصل شده است؛ جز دو مورد که هنوز حریفشان نشده‌ایم و ان‌شالله به فضل الهی به زودی درموردشان نتیجه خواهیم گرفت».

متکی: شورای «وحدت» و «ائتلاف» لیست مشترک نخواهند داشت

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: با توجه به آخرین صحبتی که با حداد عادل داشتم لیست واحدی از طرف شورای وحدت و شورای ائتلاف برای انتخابات شوراها منتشر نخواهد شد.منوچهر متکی در نشست خبری درباره شرایط انتخابات پیش رو گفت: مردم مجدداً در دولت نهم به آینده امیدوار شدند. امروز مردم ما ناراحت و خواهان تغییر هستند. مردم در اوج فساد و پلشتی و حرام‌خواری، پاکدستی را طلب می‌کنند. آیت‌الله رئیسی به دلیل ساده زیستی و پاکدستی‌اش مطلوب مردم است.وی افزود: رئیسی از گذشته تاکنون تغییری نکرده و کماکان روحیات عدالت‌خواهانه و ضد فساد خود را حفظ کرده‌ است. شورای وحدت از ابتدا از آیت‌الله رئیسی حمایت کرد و به او باور داشت. ما از اول تاکید داشتیم که گزینه قطعی ما رئیسی است ولی عده‌ای به دروغ می‌گفتند ما به دنبال حمایت از لاریجانی هستیم. حمایتی که هم اکنون از رئیسی شکل گرفته است، حمایت از پاکدستی در دولت است.متکی در خصوص لیست شورای شهر منتشر شده توسط شورای وحدت اصولگرایان گفت: ما به دنبال این بودیم که لیست مشترکی با شورای ائتلاف تشکیل دهیم ولی این اتفاق نیفتاد. متاسفانه هم‌اکنون ما با دو لیست به استقبال انتخابات می‌رویم. ما از جوانان از بانوان و از کارگران نمایندگانی در این لیست داریم. در انتخابات میان دوره مجلس خبرگان هم، ما از کاندیداهای مورد اتفاق جامعتین حمایت می‌کنیم. در انتخابات میان دوره مجلس هم ما از سردار کوثری حمایت می‌کنیم.

چمران: همتی و مهرعلیزاده فقط آمده بودند به رئیسی «نیش» بزنند

مهدی چمران درباره ارزیابی مناظره سوم نامزدها گفت: مناظره سوم از دو مناظره قبلی گرم تر بود چون مطالبی که مطرح شد از نظر تنوع و بیان مطالب اصلی بهتر از مناظره اول و دوم بود.وی افزود: دو کاندیدای اصلاح طلب متأسفانه فقط آمده بودند که آقای رئیسی را بکوبند و هر مطلبی را که مطرح می کردند یک نیشی هم به آقای رئیسی می زدند تا جایی که آقای رئیسی گفت «اگر من نبودم آقایان چه کار می کردند».عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یادآور شد: نامزدهای اصلاح طلب مطالب اقتصادی را که درباره دولت بود فقط توجیه می کردند، حال آنکه خود آنها این وضعیت را پیش آوردند، کسی از کره مریخ که نیامد ایران را در 8 سال گذشته اداره کند. دائم می گفتند باید با دنیا تعامل کرد خوب 8 سال با دنیا تعامل کردند و نتیجه آن را هم دیدند.

توصیه زیدآبادی به رئیس دولت اصلاحات

احمدزید آبادی با اشاره به بیانیه روز گذشته رئیس دولت اصلاحات گفت: سید محمد خاتمی اظهارنظری کرده است که مخاطبانش آن را نوعی دعوت به حضور در پای صندوق‌های رأی تعبیر کرده‌اند. اینکه آقای خاتمی به دلایل مختلف و خصوصاً پس از بیانیۀ مهندس موسوی، خواهان حفظ پیوند رو به گسست جبهۀ اصلاح‌طلبان با نظام حاکم باشد، برای فردی مثل من، هم قابل درک است و هم دور از انتظار نیست.تحلیلگر مسائل سیاسی کشور ادامه داد: با این حال، لازم است خاتمی صراحت بیشتری در این باره از خود نشان دهد و برخی ابهامات را روشن کند. در واقع دوستدار و مخاطب سخن خاتمی می‌خواهد بداند که اگر توصیۀ او به حضور در پای صندوق رأی است، چه فعل مشخصی باید انجام دهد. رأی سفید دهد؟ به چه منظور و با کدام رویکرد و هدف؟ به عبدالناصر همتی و یا محسن مهرعلیزاده رأی دهد؟ با کدام قدرت و نفوذ و پشتوانۀ این دو نفر در ساختار حاکم که احتمال تحقق حتی یکی از وعده‌های آنها را نوید دهد؟ به کاندیداهای اصولگرا رأی دهد؟ بعید می‌دانم چنین چیزی به مخیلۀ آقای خاتمی خطور کرده باشد! در هر صورت، شفاف‌سازی در این زمینه ضروری به نظرمی‌رسد.

کوشکی: صف‌بندی مشابه انتخابات 92 شکل گرفته است

مناظره سوم برگزار شد و نامزدهای انتخاباتی فرصت این را یافتند تا برای آخرین بار از قاب تلویزیون یکدیگر را به چالش بکشند.محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا مناظره سوم را مشخص کننده صف‌بندی انتخابات دانست و گفت: «این مناظره و به خصوص آن متن احساسی که آقای همتی در نوبت آخر قرائت کرد، صف بندی‌ها را مشخص کرد».وی تصریح کرد: «عملا شاهد انتخاباتی هستیم که جناح اصلاحات اصرار دارد مثل هشت سال گذشته در انتخابات بماند برای این کار از همتی حمایت می‌کند».کوشکی کفت: «این مناظره به مردم این جمع بندی را داد که در این انتخابات یک نامزد اصلاح‌طلب که همه این جریان از وی حمایت می‌کنند و چند نامزد اصولگرا در مقابل او داریم. از این جهت بسیار شبیه انتخابات 92 است که از آقای روحانی حمایت کردند».وی در پاسخ به اینکه با شرایط فعلی نتیجه انتخابات را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: « باید دید که آیا مردم از آن تاکتیک و روش اصلا‌ح‌طلبان در سال 92 استقبال می‌کنند یا خیر».

ایمانی: باروت اصلاح‌طلبان خیس است

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره وضعیت کنونی انتخاباتی گفت: «بر اساس نظرسنجی‌هایی که بعد از مناظره‌های انجام‌شده بیرون آمده است، می‌توان گفت که مناظره‌ها تأثیر معناداری در آرایش نامزدها و میزان رأی آنها نداشته است و به تعبیری نوع نگاه مردم را نسبت به آنها تغییر نداده است. البته در دوره‌های قبل هم همین طور بوده است و معمولا مناظره‌ها چندان تأثیری در تصمیم مردم نمی‌گذارد».او ادامه داد: «تصور نمی‌کنم در مناظره آخر هم شاهد تغییر ویژه‌ای در نگاه مردم باشیم. البته ممکن است تا روز انتخابات تغییراتی در آراء نامزدها به وجود آید اما این تغییرات احتمالی خیلی ربطی به مناظره‌ها ندارد.این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ روانی اصلاح‌طلبان مانند ایجاد تردید در مدرک تحصیلی یا برخورد با بانوان تأثیری در نگاه مردم دارد و ساخت این دو قطبی‌ها می‌تواند تغییری در میزان آراء بگذارد یا خیر، بیان کرد: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند نوعی مظلوم‌نمایی شدید را به نمایش بگذارند؛ کاری که در دوره‌های قبل هم انجام می‌دادند. آقایان مهرعلیزاده و همتی در این دوره سعی کردند از یک سو خود و جریان‌شان را مظلوم جلوه دهند و از سوی دیگر با ایجاد جنگ روانی کاذب مردم را مجاب کنند که به آنها رأی دهند اما به نظرم مشاوران آنها مشاوره‌های نادرست به ایشان داده‌اند زیرا این دوره با دوره‌های قبل فرق می‌کند و باروت اصلاح‌طلبان خیس است و هرچه این دونامزد کبریت خود را روشن کردند این باروت روشن نشد و جامعه تغییری ایجاد نشد. به بیان دیگر جامعه دیگر اقتضادی چنین جنگ‌های روانی را ندارد؛ هرچند خود آقایان همتی و مهرعلیزاده هم بسیار ناشیانه عمل کردند».

اظهارات خباز درباره بیانیه اخیر رئیس دولت اصلاحات

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی یادآور شد: از فحوای کلام برخی نامزدها برمی آمد که اصلا معتقد به برنامه نبودند، برخی نیز اساس کارشان را بر تخریب بود. از طرفی مشاهده کردیم که 5 نامزد هدف خود را بر نقد و حمله به دولت گذاشته بودند. گرچه آنها اعلام کردند همه مشکلات امروز کشور گردن دولت است اما واقع قضیه این طور نیست. هرچند دولت نیز در بروز مشکلات نقش دارد اما باعث و بانی همه مشکلات کشور نیست.وی درباره حمایت رسمی اصلاح طلبان از عبدالناصر همتی ادامه داد: 9 کاندیدا از طرف نهاد اجماع ساز در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند اما هیچ یک احراز صلاحیت نشدند، لذا نهاد اجماع ساز بیانیه داد «کاندیدایی در صحنه انتخابات ندارد». از طرفی گرچه نمی توان گفت آقایان همتی و مهرعلیزاده اصلاح طلب نیستند اما چون آنها نتوانستند نهاد اجماع ساز را با خود همراه کنند، بعید به نظر می رسد اصلاح طلبان به صورت مجموعه ای پشت سر آقای همتی قرار بگیرند.خباز درباره موضع گیری سیدمحمد خاتمی گفت: آقای خاتمی نیز با توجه به نظر و دیدگاه نهاد اجماع ساز اظهارنظر می کند. آقای خاتمی پرچمدار اصلاحات است و همه اصلاح طلبان از ایشان حرف شنوی دارند اما وقتی نمایندگان ایشان در نهاد اجماع ساز بودند و با این وجود این نهاد اعلام کرده نامزدی در صحنه انتخابات ندارد، دیگر آقای خاتمی هم بعید می رسد منهای نظر نهاد اجماع ساز نظر دهد چون ایشان به کار دموکراتیک معتقدند.

واکنش دستیار وزیر اطلاعات به ادعای احمدی‌نژاد

دستیار ویژه وزیر اطلاعات به ادعاهای اخیر محمود احمدی نژاد درباره وجود باند مافیایی امنیتی در وزارت اطلاعات واکنش نشان داد.دستیار ویژه وزیر اطلاعات در واکنش به ادعاهای اخیر محمود احمدی نژاد درباره وجود باند مافیایی امنیتی در وزارت اطلاعات در دوران مسئولیت اجرایی کشور توسط وی، این اظهارات را ناشی از "توهم سیرتی" وی عنوان کرد و اظهار داشت تنها توصیه بنده به ایشان این است که روند روان درمانی و توهم زدایی خود را پیگیری کند.

کنایه نیش‌دار نماینده مجلس به روحانی

سلیمی، نماینده مجلس در توئیتی نوشت: روحانی: دستاوردهای دولت را انکار نکنید.چشم جناب! افزایش تحریم‌ها از ۷۰۰ به ۱۵۰۰، افزایش ۸۰۰ درصدی قیمت مسکن، بی سابقه ترین تورم در ۶۰ سال گذشته، افزایش نقدینگی بطور بی سابقه در ۷۰سال گذشته و... دستاوردهایی است که اصلا فراموش نمی کنیم.

پزشکیان: بعید می‌دانم اصلاح طلبان از عبدالناصرهمتی حمایت کنند

«مسعود پزشکیان» با تشریح فضای رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری و رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات اظهار کرد: بعید می‌دانم اصلاح طلبان از عبدالناصرهمتی حمایت کنند، زیرا روند تایید صلاحیت نامزدها، چینش را به گونه‌ای شکل داده که مردم به سختی پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند. وقتی مشارکت حداکثری در جریان انتخابات ۱۴۰۰ شکل نگیرد،‌ طرف مقابل رای مشخصی دارد و با این رای می‌تواند در صحنه رقابت پیروز شود.پزشکیان با اشاره به مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری نشان کرد: چینش مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۵ به ۲ است. نکته دیگر اینکه این دو نفر هم با هم هماهنگ نیستند، اما در جبهه مقابل نوعی یکدستی و هماهنگی مشاهده می‌شود.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همتی و مهرعلیزاده را کاندیدای اصلاح طلبان می‌دانید؟ گفت: هر مسلمان واقعی باید به دنبال اصلاحات باشد، اگر شخص بگویید من می‌خواهم اصلاحات انجام دهم اصلاح طلب است، بنده معتقدم همه پیامبران برای اصلاحات و اجرای عدالت آمدند. در مملکت ما عدالت وجود ندارد اگر می‌خواهید عدالت را اجرا کنید باید اصلاحات انجام دهید.

ریزش بورس به دلیل اختلاف نظر وزیر اقتصاد و وزیر نفت نبود

وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه با بیان این‌که برخی ریزش بازار سرمایه را به اختلاف من با وزیر نفت نسبت می‌دهند توضیح داد: این اختلاف بین دو وزیر یا دو وزارتخانه نبود بلکه اختلاف بین سازمان خصوصی‌سازی و شرکت ملی پالایش و پخش بر سر این بود که چه کسی متولی صندوق باشد در آن زمان من با وزیر نفت صحبت کردم و این مساله طی چهار ساعت حل شد.دژپسند ادامه داد: زمانی که روند ریزشی بازار ادامه پیدا کرد باید تدابیری را برای افزایش تقاضا اتخاذ می‌کردیم. یکی از این تدابیر قانونی بود که از سال ۱۳۹۴ اجرایی نشده بود منظورم همان تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه است. البته در اجرای آن مقاوت شد و در ابتدا گفتند که منابع ریالی صندوق تزریق می‌شود. اگر واقعا منابع ریالی بود چرا نزدیک انتخابات گفتند که ۲۰۰ میلیون دلار را به ریال تبدیل می‌کنیم؟وی تصریح کرد: در واقع زمانی که بازار به این منابع نیاز داشت اجرایی نشد به همین دلیل ما در شورای عالی بورس مصوباتی را اجرایی کردیم از جمله این‌که بخشی از کارمزد کارگزاران و همچنین کارمزد سازمان بورس به صندوق تثبیت بازار تزریق شد. سال ۱۳۹۹ حدود ۱۹۰۰ میلیارد تومان انتقال کارمزد سازمان بورس به صندوق تثبیت صورت گرفت. همچنین ۵۳۰ شرکت دارای بازارگردان شدند فروش اختیاری اوراق تبعی صورت گرفت و غیره. این اقدامات باعث شد شاخص کل بورس از زیر یک میلیون و۲۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد. اما دوباره جو منفی شد و شاخص به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار