رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: راننده اتوبوس مقصر اصلی واژگونی اتوبوس خبرنگاران‌/ واکنش تند عباس عبدی به حدادعادل / پیگیری قضایی سوء قصد به معاون فنی گمرک در ایران و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۷۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱ 29 June 2021

رصد‌خانه «تابناک» جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش تند عباس عبدی به حدادعادل
عباس عبدی از اظهار نظر اخیر غلامعلی حداد عادل درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به تندی انتقاد کرد. حدادعادل، چند روز پیش در نشستی گفته بود: "بیش و پیش از هرچیز باید شاکر درگاه خدا باشیم و امام(ره) به ما یاد داد که باید پیروزی و موفقیت را از خدا بدانیم و شکر نعمت پروردگار هم عمل به وظیفه‌مان است. حدادعادل با تاکید بر پرهیز از غرور ناشی از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و مجلس و خبرگان در شورای ائتلاف افزود: «غرور اول سقوط ماست و همانطور که امام بعد از نبرد و فتح بزرگ خرمشهر فرمودند، خرمشهر را خدا آزاد کرد و در بیان و تفسیر ما از این انتخابات هم چیزی جز خدا نباید مطرح باشد و نباید به مخالفان خودمان و حتی به رقبای اصلاح طلب خودمان یک کینه ورزی ناشی از ضعف اخلاق داشته باشیم؛ هرچند در دفاع از حق باید جلوی کسی که چوب لای چرخ انقلاب می‌گذارد بایستیم.» در واکنش به این سخنان عباس عبدی در توئیتی نوشت: «درک افراد از حدود توانایی خداوند را در این موارد می توان دید. تصور از خدایی که جهان و آدم را خلق می کند و نیل می شکافد و مردم را زنده و آتش را سرد می کند، رسیده به اینجا که در چنین رای گیری یک نفر را حائز اکثریت کند.»

پیگیری قضایی سوء قصد به معاون فنی گمرک در ایران
ابوالفضل اکبر پور صبح روز سه شنبه در ارتباط با سوء قصد شب گذشته به معاون فنی گمرک شهید رجایی بندر عباس اطلاع داد و بیان داشت: برخی افراد سودجو با سوء قصد به معاون فنی مهمترین گمرک کشور باعث مجروح و بستری شدن این مدیر گمرکی در یکی از بیمارستان های بندرعباس شدند، همچنین ساعاتی قبل وی تحت عمل جراحی قرار گرفت. ناظر گمرکات استان هرمزگان خاطرنشان کرد، اجرای کامل مقررات و همچنین برخورد با سودجویی های فراقانونی طی دو سال گذشته منجر به قطع رانت ها و سوء استفاده ذی نفعان خاص شده بود که ظاهرا این بار برای رسیدن به اهداف خود از برخورد فیزیکی و حمله مستقیم به مرزبانان اقتصادی استفاده شده است. گمرک شهید رجایی در این راستا مکاتبات قانونی لازم را با مراجع قضایی و انتظامی از جمله دادستانی بندرعباس انجام داده و انتظار می رود، هرچه سریع ضمن شفاف شدن کلیت ماجرا برخورد قاطع با مسببان این دست وقایع غیر انسانی انجام شود.

مشکل لاریجانی را به مردم بگوید حتی اگر آبرویش برود



بهروز نعمتی، نماینده ادوار مجلس با اشاره به اظهارات اخیر لاریجانی در مورد رد صلاحیت خود ادامه داد: کسی که می‌خواهد رییس جمهور باشد، اگر مشکلی دارد باید به مردم توضیح داده شود و مردم بدانند. آقای لاریجانی چندین بار گفته است که من هر مشکلی دارم بیان کنید؛ اگر دوستان مشکلی در آقای لاریجانی دیدند بیان کنند، ولی وقتی ما را رد صلاحیت کردند هیچ حرفی به ما زده نشد تا دقیقه نود به ما گفته شده بود که تایید صلاحیت می‌شویم، ولی بعد به ما گفته شد که جلسه تشکیل نشده است و این مشخص می‌کند، دوستان نمی‌خواهند با واقعیت‌ها روبرو شوند. او در انتها گفت: بیانات مقام معظم رهبری کاملا روشن است گفتند ظلم شده و بروید جبران کنید، ولی جبران نکردند. امروز آقای لاریجانی مدعی است و می‌گوید از طرف من، مشکلم را به مردم اعلام کنید. می‌گویند من راضی هستم اگر مشکلی دارم که باعث آبروریزی من می‌شود، شما این کار را انجام بدهید من راضی هستم.

 

مصباح یزدی مخالف آیت الله طالقانی و مبارزات طلبه‌ها بود
علی یونسی وزیر پیشین اطلاعات گفت: آیت الله مصباح یزدی شدیدا مخالف شخصیت‌هایی مثل مرحوم شریعتی، آیت الله طالقانی و به طور کلی روشنفکران انقلابی آن روز مخالف و با این کار مخالف بود که طلاب به فعالیت‌های سیاسی وارد شوند. ایشان اعتقاد داشتند، طلبه‌ای که وارد مبارزات سیاسی شود، ممکن است دستگیر شود و به زندان برود و در زندان تحت تأثیر گروه‌های مارکسیستی قرار بگیرند و لذا این کار‌ها این مصلحت نیست.

تعداد رای احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰مشخص شد
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی معتقد است که حضور محمود احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان از استحکام نظام است و وی در این مجموعه نماینده همان ۲ میلیون و ۷۰۰ رایی است که در این دوره با نام وی به صندوق ریخته شده و البته در بین آرای باطله بوده است. ترقی در این باره گفت: وجود این نوع عناصر با این نوع موضع‌گیری‌ها در کشور، به خصوص حضور آن‌ها در مجموعه‌ای همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، نشان‌دهنده استحکام نظام است. این که کسانی با این نوع مواضع در درون نظام هستند و نمی‌توانند تزلزلی برای نظام ایجاد کرده و آن را به چالش بکشند، اقتدار و استحکام نظام را می‌رساند چرا که این افراد هضم در نظام هستند. ترقی با بیان این که نظام این افراد را در درون خود بدون هیچ مشکلی تحمل و هضم می‌کند، گفت: طبیعی است که وقتی نظام افرادی شبیه ایشان را تحمل کرده است، تحمل ایشان نیز برایش سخت نیست. ترقی در ادامه با اشاره به میزان آرای ریخته شده به صندوق در انتخابات ۱۴۰۰ با نام محمود احمدی‌نژاد، گفت: حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رای با نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات اخیر به صندوق ریخته شد که البته با توجه به‌ نبود ایشان به عنوان کاندیدا، به عنوان آرای باطله منظور شد. وی ادامه داد: این میزان آرا نشان داد که در کل کشور طرفداران ایشان چه تعداد هستند و علی‌رغم این همه سر و صدا و داد و فریاد ایشان، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در یک جمعیت بالغ بر ۸۰ میلیون نفری طرفدار ایشان هستند که البته حتی در این حالت هم از آرای آقای همتی بیشتر بود. از سه میلیون و ۷۰۰ هزار آرای باطله در انتخابات اخیر، دو میلیون و هفتصد هزار رای به ایشان داده شده که نشان از پایگاه مردمی کل طرفداران ایشان است و البته این میزان رای نیز عموما به خاطر عملکرد دولت نخست احمدی‌نژاد است، نه این که دنباله‌رو مواضع فعلی ایشان باشند.


مشاور وزیر کشور آرای باطله به نام احمدی‌نژاد را تکذیب کرد
مشاور وزیر کشور تاکید کرد: شایعات مربوط به تفکیک اسامی آرای باطله کاملا کذب بوده و آرای باطله شامل آرای سفید و با نام‌های متفرقه است که حجم آرای سفید بیش از دو برابر آرای با نام بوده است. روح الله جمعه‌ای در حساب کاربری خود در توییتر با هشتگ انتخابات نوشت: شایعات مربوط به تفکیک اسامی آرای باطله کاملا کذب بوده و آرای باطله شامل آرای سفید و با نام‌های متفرقه است که حجم آرای سفید بیش از دو برابر آرای با نام بوده است.

عبدالناصر همتی: حتی یک نفر از دولتی‌ها به حمایت از من برنخاست
عبدالناصر همتی: جفایی که دولت در حق من کرد هیچ وقت یادم نمی‌رود. حتی یک نفر از آن‌ها به حمایت از من برنخاستند، در حالی که من چوب آنها را در انتخابات خوردم، مشکلات اقتصادی‌ که ناشی از عملکرد برخی دوستان بود و من تلاش کرده بودم بخشی از مشکلات را در بانک مرکزی رفع کنم. من در واقع قربانی عملکرد ضعیف برخی دیگر شدم، در مناظرات البته با قدرت از آن‌ها دفاع کردم، چون وظیفه خود می‌دانستم و دو سال و نیم در این دولت کار کرده بودم. وقتی رئیس قوه قضائیه هنوز هم دارد کار‌های خود را انجام می‌دهد و در مورد قوه تصمیم می‌گیرد، من را یک ماه پیش، از مسئولیتم عزل کردند، به خاطر آنکه براساس نظر آن‌ها تصمیم نگرفته بودم. هیچ وقت یادم نمی‌آید دولتی بخواهد با یک عضوش که آنقدر خدمت کرده اینطور رفتار کند. یکی از بزرگان به من گفت دولت باید خیلی قدر شما را بابت اقداماتت بداند مخصوصا از زمانی که آن نوسانات و التهابات در بازار ایجاد شده بود. البته من به خاطر کشور و خواست بزرگان و آقای رئیس جمهور، مسئولیت بانک مرکزی را پذیرفتم و به وظیفه‌ی ملی خودم عمل کردم. افتخار هم می کنم که به کشورم خدمت کنم، ولی انتظار جفا را نداشتم

واکنش محسن هاشمی به احتمال برافراشتن مجدد بیلبوردهای سیاسی در تهران
محسن هاشمی در پاسخ به این که «برخی به طعنه می‌گویند که شورای پنجم در نامگذاری‌ها فعال بود و مثلاً ما نام چهره‌هایی را بر سردر خیابان‌های تهران دیدیم که طیف اصولگرا قطعاً از آن برحذر خواهد بود و در دوره جدید شورا (با آمدن اصولگرایان) دوباره شاهد افراشتن بیلبوردهای سیاسی در شهر تهران خواهیم بود، شما چه نظری دارید؟» گفت: نامگذاری یکی از وظایف شورای شهر است و طبیعتاً در دوره آینده نیز ادامه خواهد یافت، البته سیاست شورای پنجم در نامگذاری‌ها این بود که در کنار نام شهدا که بیش از ۵۰ درصد نامگذاری‌ها را تشکیل می‌داد، از اسامی چهره‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی نیز برای نامگذاری استفاده شود که استقبال خوبی در جامعه از این حرکت شد؛ هرچند درباره کمتر از یک درصد نامگذاری‌ها نیز حساسیت در بخشی از جامعه به‌ وجود آمد. در مورد بیلبوردهای سیاسی فکر نمی‌کنم با توجه به یکدست شدن مجلس، دولت و شورای شهر، این طیف به‌ دنبال ایجاد تنش و اخلال در دیپلماسی باشند و اصولاً جامعه هم دیگر به اندازه قبل تحت تأثیر اقدامات اینچنینی نیست و فضای مجازی به مراتب مؤثرتر از تبلیغات فیزیکی است.

نماینده مجلس در تلویزیون: روحانی و جهانگیری به زودی محاکمه می‌شوند
محسن دهنوی نماینده اصولگرای مجلس: حسن روحانی و اسحاق جهانگیری برای غارت و تقسیم ۶۰ تن ذخیره طلای کشور و ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور میان دوستانشان باید محاکمه شوند و به زودی خواهند شد.

راننده اتوبوس مقصر اصلی واژگونی اتوبوس خبرنگاران‌
پلیس راهور ناجا با صدور اطلاعیه‌ای، نتیجه کمیسیون عالی تصادفات پیرامون دو حادثه اخیر واژگونی اتوبوس (خبرنگاران و سربازان) را تشریح کرد. الف- علت تامه حادثه اتوبوس در استان آذربایجان غربی:
۱- بی احتیاطی راننده اتوبوس به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه در پیچ و شیب (نقص ماده ۱۲۹ و ۱۳۰ آیین نامه راهور )
۲- بی مبالاتی و قصور مسئولین هماهنگی سفر به علت عدم تامین وسیله نقلیه مناسب و آشنا نبودن راننده با شرایط راه و جغرافیای منطقه بدون هماهنگی با ادارات مرتبط با ایمنی ترافیک.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار