در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند :تیمی از سوی رئیس جمهور منتخب مأمور بررسی مسائل خوزستان شد / ریشه‌یابی یک اصلاح‌طلب از ضعف تشکیلاتی جریان اصلاحات و... را می‌خوانید.
کد خبر: ۹۷۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷ 17 July 2021
بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب اخباری، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذاری قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

میرسلیم احتمال عمدی بودن آتش سوزی انبارهای سازمان اموال تملیکی را مطرح کرد

یک عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با طرح احتمال عمدی بودن آتش سوزی انبارهای سازمان اموال تملیکی خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مراجع مربوطه شد. سید مصطفی میرسلیم در یادداشت کوتاهی نوشت:
«بسم الله الرحمن الرحیم
در تاریخ ۱۴ تیرماه جاری آتش سوزی بسیار گسترده‌ای انبارهای سازمان اموال تملیکی را طعمه خود می‌کند. عمدی بودن این حریق مورد سوال است. در این آتش سوزی اموال هنگفتی دچار حریق شده از جمله انواع خودروهای تجملی، انواع لوازم جانبی و لاستیک خودرو، انواع لوازم برقی از جمله رایانه دستی و گوشی همراه و چاپگر، مقادیر بسیار زیادی دارو و مکمل‌ها و تجهیزات درمانی و پزشکی، مقادیر زیادی از انواع خوراکی و نوشیدنی‌های مختلف، بسیاری از اموال که به عنوان اجناس قاچاق و توقیفی در تملک سازمان بوده تا تعیین تکلیف شود و به فروش برسد.
سوال: آیا برای از بین بردن رد پای دزدی و خیانت به مردم، برنامه‌ریزی دقیق و بی‌نقصی در ورای این آتش سوزی نیست؟
سوال: در کدام مرجع و با چه استدلال کارشناسی غیرعمدی بودن این آتش سوزی بزرگ با خسارت میلیاردی به تایید خواهد رسید؟
سوال: چرا پس از ۸ سال در واپسین روزهای عمر دولت دوازدهم باید این انبارها طعمه حریق شوند؟
سوال: شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی چه اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از این آتش سوزی خیانت‌آمیز کرده‌اند؟»

پلیس فتا: برخورد با رفتارهای غیراخلاقی و توهین آمیز ورزشکاران و حامیانشان در فضای مجازی

رییس پلیس فتای تهران بزرگ از برخورد با پست‌ها و محتواهای توهین‌آمیز و غیراخلاقی برخی از ورزشکاران و حامیان آنان در فضای مجازی خبر داد. سرهنگ داوود معظمی گودرزی، به انتشار برخی پست‌ها و محتواها در شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر فضای مجازی و به ‌ویژه شبکه اجتماعی اینستاگرام به بستری برای طرح دیدگاه‌ها و مواضع شخصی فوتبالیست‌ها، مربیان، پیشکسوتان و دیگر عوامل ورزشی از جمله مدیران، هواداران و خبرنگاران در موضوعات مختلف تبدیل‌شده است و متاسفانه شاهد آن هستیم که در این فضا بعضا متن‌ها،تصاویر و جملاتی منتشر می‌شود که انتشار و منعکس کردن آن‌ در فضای رسانه‌ای و رسمی مغایر با اخلاق و قانون است. وی ادامه داد: متاسفانه برخی از اشخاص مطرح در فوتبال و سایر رشته های ورزشی در صفحات اجتماعی خود به این محدودیت‌ها و معذوریت‌های اخلاقی، عرفی و قانونی توجهی ندارند و آن را نادیده می‌گیرند. از این رو اقدام به انتشار محتوایی می‌کنند که حاوی توهین، تهمت و تخریب دیگران بوده و باعث تحریک جامعه و هواداران فوتبال می‌شود. متاسفانه برخی هم از این فضا برای دعوا و درگیری و شاخ و شانه کشیدن برای یکدیگر و تهدید استفاده می‌کنند.

وکیل بابک زنجانی: حکم اعدام موکلم قطعی نیست

رسول کوهپایه‌زاده در واکنش به سخنان حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم رئیس دیوان عالی کشور در ارتباط با قطعیت حکم اعدام بابک زنجانی اظهار کرد: بر اساس دادنامه قطعی صادره از دیوان عالی کشور، چنانچه موکل وجوه مربوطه را مسترد و مطالبات شرکت نفت را پرداخت کند، از مقررات ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی که به عفو و بخشودگی اشعار دارد، بهره‌مند خواهد شد. وی ادامه داد: همان رأی قطعی و مرجعی که مجازات اعدام را برای موکل من تعیین کرده، بلافاصله پس از این تعیین مجازات به صراحت در رأی خود به عفو و بخشودگی که از تأسیسات مهم قانون مجازات اسلامی مصرح در ماده ۱۱۴ قانون مربوطه است، تصریح کرده است. وکیل بابک زنجانی افزود: ازاین‌رو موکل اقدامات قابل توجهی را انجام داده که اولاً طی وکالت رسمی بلاعزل تفویضی، تمامی اموال و دارایی خود را در ایران به شرکت نفت ملی جمهوری اسلامی منتقل کرده است. کوهپایه‌زاده گفت: ثانیاً اقدامات مناسب و همکاری مؤثر و قابل توجهی در جهت انتقال اموال و وجوه خارج از کشور خودش انجام داده که مسئولان ذیربط از کم و کیف آن مطلع هستند. وی گفت: بنابراین از آنجایی که دادنامه صادره صراحت در این موضوع دارد و عاری از هرگونه شک و شبهه است، با توجه به اقدامات انجام شده چنانچه وجوه مربوطه مسترد شود، قطعاً موکل مشمول عفو و بخشودگی خواهد شد و درواقع همه باید در مقابل قانون و آرای قطعی مراجع ذی‌صلاح تمکین کنند.

سفر ۱۴ هزار ایرانی به ارمنستان

سخنگوی گمرک گفت: از اول تیر ماه تا روز گذشته ۱۴ هزار و چهار نفر به ارمنستان سفر کردند. سید روح الله لطیفی اظهار کرد: از ابتدای تیر سال جاری تا پایان روز گذشته، ۱۴ هزار و چهار نفر به ارمنستان سفر کردند که ۱۰ هزار و ۹۳ نفر آنان از مرز زمینی "نوردوز" در استان آذربایجان شرقی به سمت این کشور مسافرت کردند. وی افزود: در این مدت ۳۵ پرواز نیز از فرودگاه امام (ره)، ۳۹۱۱ مسافر را به مقصد ارمنستان منتقل کرده است. لطیفی در خصوص مسافران زمینی ارمنستان توضیح داد: روند مسافرت از مرز زمینی "نوردوز "از ابتدای تیرماه تا هجدهم تیر رو به افزایش بوده و از حدود ۱۰۰ نفر در اوایل ماه به ۳۰۰ نفر در چهاردهم تیرماه، در پانزدهم به ۴۵۵ نفر، شانزدهم به ۸۱۳ نفر و هفدهم با ۲۲۱۹ نفر به رکورد میزان خروجی مسافر رسید و نهایتا هجدهم تیر ماه با ۲۲۱۲ نفر با کمی کاهش مواجه شد.

فرماندار شادگان: شب گذشته یک جوان ۳۰ ساله در جریان اعتراضات به تنش آبی کشته شد

سرپرست فرمانداری شادگان از کشته شدن یک نفر در جریان تجمع اعتراضی حمایت از معترضان به وضعیت کم آبی، خبر داد. امید صبری‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شب گذشته (۲۵ تیرماه) برخی از مردم شادگان در حمایت از معترضان به وضعیت کم‌آبی در شهرستان‌های دیگر، در سطح شهر تجمع کردند. وی افزود: در جریان این تجمع، افراد فرصت‌طلب و اغتشاشگر به سمت ماموران نیروهای امنیتی و تجمع‌کنندگان تیراندازی کردند که تیر به یک رهگذر که جوانی ۳۰ ساله بود، اصابت و منجر به مرگ آن شد. صبری‌پور گفت: مسببان این حادثه توسط نیروهای انتظامی و امنیتی شناسایی و شب گذشته برخی دستگیر شده‌اند و دستگیری دیگر افراد نیز در دستور کار است.

در اردیبهشت امسال، قیمت ۲۵ کالا ۲ تا ۵ برابر شد

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، برنج، روغن، مرغ و همچنین آهن‌آلات و لاستیک در اردیبهشت ماه امسال بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین دو تا بیش از پنج برابر شده و ۴۰ کالا از جمله گوشت، برنج، لبنیات، حبوبات، شکر و چای بیش از ۵۰ درصد گران شدند./ایسنا

ترفندهای جدید دلالان خودرو در بازار آزاد! / گرانفروشی‌های میلیونی

چند روزی می شود که به دلیل افزایش آمار مبتلا به کرونا، بسیاری از مراکز تعطیل شده اند، از بازار بزرگ تهران گرفته تا مراکز خرید و فروش خودرو! ‌ یعنی به دنبال قرمز شدن کرونا، مراکز خرید و فروش خودرو تعطیل شده اند و این مراکز نیز در این روزها اجازه فعالیت ندارند.اما طبق مشاهدات میدانی ما، این مراکز نه تنها تعطیل نیستند، بلکه آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند. آنچه مشاهده کرده ایم، حضور تعداد زیادی دلال برای فروش انواع خودرو بود، از پیکان گرفته تا بنز و بی ام و! در این بین تعدادی دلال بودند که چندین ماشین برای فروش آورده بودند و نکته جالب تر این جا بود که در بین تمامی پلاک ها، پلاک شهرهای دیگر و نوشماره ها از همه بیشتر بود. اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و بدلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب و کارهای گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایه‌ای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویت‌ها صرفا جهت مدیریت مصرف روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است. مسیح فرزانه همچنین می‌گوید: اگر یک حساب سرانگشتی انجام دهیم متوجه می‌شویم که متاسفانه قیمت امروزه خودروهای وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود./باشگاه خبرنگاران

خریدو فروش وام ازدواج، بازی جدید دلالان در زمین زوج‌های جوان

حدود هشت هزار زوج جوان در خراسان شمالی، در نوبت دریافت تسهیلات یک میلیارد ریالی ازدواج قرار دارند که اکثر این افراد به دلیل نداشتن ضامن معتبر موفق به دریافت این تسهیلات ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی نشدند. ضامن مد نظر بانک که شامل یک یا ۲ کارمند با حقوق بالا و یا کاسب فاقد چک برگشتی و خوش حساب است.زوج‌ها به دلیل ناتوانی در تامین وثیقه مورد نظر بانک ها تسهیلات ازدواج ۵۰۰ تا یک میلیارد ریالی خود را را به طور میانگین در ازای دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال و گاها نیز بسته به اطلاع زوج های جوان از مزیت وام ازدواجشان که با سود چهار درصد و اقساط بیش از یک دهه پرداخت می شود، پنج تا ۱۰ درصد بیش از این میزان در اختیار دلالان قرار می دهند.صرفنظر از آگهی های گسترده خرید وام ازدواج ، برخی از دفاتر یا همان عاقد با این دلالان سهم بیشتری را در این کار غیر قانونی و حتی عرفی دارند./ایرنا

طرح ضدبرجامی مجلس، چگونه در کاسه دولت گذاشته شد؟

شرق نوشت: روزهای آخر دولت‌داری حسن روحانی است و طبیعتا او می‌خواهد از مهم‌ترین دستاورد هشت‌ ساله‌اش دفاع کند؛ برجام. رئیس‌جمهور اما از عدم تفکیک وظایف قوا و دخالت‌های پارلمان نیز گله دارد.او به یکی از مصوبات مجلس اشاره کرد و آن را براساس اصل 60 و همچنین اصل 113 قانون اساسی مصداق دخالت در کار دولت دانست؛ اما روحانی معتقد است مجلس در 11 آذر سال گذشته با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در اداره امور دولت او دخالت کرده است.

نماینده ای که برجام را آتش زد: حتما دولت بعدی، آن را اجرا می کند

ایران نوشت:مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای قم در مجلس هم با بیان اینکه برجام توافق خوبی نبوده و ترمز ما بوده است، درباره رویکرد دولت آینده به توافق هسته‌ای گفته است قطعاً دولت آینده نمی‌گوید، چون برجام ناموفق بوده من برجام را رها خواهم کرد. قطعاً نه سیاست نظام جمهوری اسلامی این است و نه دولت جدید این سیاست را خواهد داشت، بلکه دولت جدید اتفاقاً مدعی ادامه برجام است.

کوشکی: مجلس نذر نکرده که هر کس توسط رئیسی معرفی شد را قبول کنند

او همچنین با اشاره به این فرضیه که برخی می گویند وزرای رییسی راحت تر از مجلس رای اعتماد می گیرند، ادامه داد: مجلس بر اساس اعلام وزرا تصمیم می گیرد مجلس امروز چشمهایش را نبسته است که هر کسی توسط آقای رییسی اعلام شود آن فرد را قبول کند. نمایندگان مجلس به وزرا نگاه می کنند و اگر برنامه وزرا قانع کننده بود به آنها رای می دهند.کوشکی تاکید کرد: اصطلاحا مجلس نذر نکرده است که هر کسی توسط آقای رییسی معرفی شد او را قبول کنند. در درون مجلس دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و احتمال اینکه مجلس چشمش را ببندد و به طور کلی رای بدهد، بسیار کم است.این چهره سیاسی اصولگرا در پایان گفت: در مجلس نمایندگانی با گرایشات اصلاح طلبانه حضور دارند مجلس الزاما از یک طیف نیست در دوره مجلس ششم شاهد تبانی دولت و مجلس بودیم اما امروز جامعه این اجازه را نمی دهد. نیروهای ائتلاف نیز از طیف های گوناگون هستند و چنین امکانی متصور نیست.

احمدی بیغش: آقای رئیسی! آدم‌های تکراری راه بندانند نه راهگشا

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با انتقاد ازنشست رئیسی با چهره‌های تکراری اقتصادی گفت:برای این نشست‌های رئیسی بدون نسل نوآور نگرانم، آدم‌های تکراری راه بندانند نه راهگشا.محمود احمدی بیغش نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توئیتی در صفحه شخصی خود با اشاره به نشست سه ساعته ابراهیم رئیسی منتخب ریاست جمهوری با صاحب‌ نظران اقتصادی درباره اقتصاد ایران نوشت: نشست با چهره‌های تکراری که چهار دهه بر اقتصاد ایران نظر ساختند، اما دریغ از راه گشایی.وی با بیان اینکه برای این نشست‌های رئیسی بدون نسل نوآور نگرانم، اظهار داشت: آقای رئیسی آدم‌های تکراری راه بندانند نه راهگشا!!

ریشه‌یابی یک اصلاح‌طلب از ضعف تشکیلاتی جریان اصلاحات

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ضعف تشکیلاتی خاصی که در حال‌حاضر در جریان اصلاحات وجود دارد ناشی از احزاب کم‌رمق و تک نفره‌ای است که در این جریان مشاهده می‌کنیم.داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این که این روزها پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به جریان اصلاحات نقدهای زیادی می‌شود و به گفته بعضی از کارشناسان این جریان نیاز به یک بازسازی و بازنگری در این جبهه سیاسی دارد، گفت: اصلاحات نیاز به یک بازنگری اساسی و بازسازی اساسی دارد اما این کار به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه یکی از مشکلات جریان اصلاحات تشکل‌های متعدد این جریان است، بیان کرد: تشکل‌های اصلاح‌طلب در حال حاضر در درون دچار چنددستگی و اختلاف‌های بنیادین شده‌اند که به این راحتی قابل سرپوش گذاشتن نیست، اختلافاتی که کاملا خودشان را نشان داده است.وی خاطرنشان کرد: بسیاری از تشکل‌ها و احزاب که به عنوان و قالب حزب در جبهه اصلاحات حضور دارند، وزن چندانی ندارند و باید بگویم که شاید من هم به عنوان یک فرد سیاسی نام و نشانی از این تشکل‌ها نمی‌شناسم چه برسد که مردم عادی آن‌ها را بشناسند.

تیمی از سوی رئیس جمهور منتخب مأمور بررسی مسائل خوزستان شد

رئیس‌جمهور منتخب در تماس‌های تلفنی جداگانه با نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز و استاندار خوزستان درباره مسائل استان گفت‌وگو کرد.آیت الله سید ابراهیم رئیسی امروز شنبه در تماسهای تلفنی جداگانه ای با حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز و قاسم سلیمانی دشتکی استاندار خوزستان گفتگو کرد.در این تماس ها، رئیس جمهور منتخب در جریان آخرین مسائل و اوضاع این استان به ویژه موضوع خشکسالی و کم آبی قرار گرفت.همچنین بنا بر این شد که تیمی از سوی رئیس جمهور منتخب، مأمور بررسی دقیق و همه جانبه مسائل و موضوعات استان شده و گزارش خود را به آیت الله رئیسی ارائه کند.

پورمختار: جهانگیری به فکر لیدری اصلاحات است نه بازنشستگی سیاسی

محمدعلی پورمختار فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی نظر خود را درباره آینده سیاسی اسحاق جهانگیری بیان کرد.مشروح این یادداشت به شرح زیر است:خواستگاه سیاسی آقای اسحاق جهانگیری بیشتر کارگزاران است اما او در سال 96 تحت عنوان نامزد جریان اصلاحات وارد صحنه انتخابات ریاست جمهوری شد. در واقع ما یک چرخشی را به لحاظ سیاسی در گرایش آقای جهانگیری شاهد بودیم. در نهایت هم او سال 96 توانست اصلاح طلبان را برای حمایت از حسن روحانی راضی کند.

گرچه برخی معتقدند اسحاق جهانگیری به واسطه اختلافاتش با حسن روحانی و معذوریت هایی که در دولت برایش ایجاد شد، خسته است اما عالم سیاست خستگی و بازنشستگی ندارد. جهانگیری از نیروهای فعال و توانمند کشور محسوب می شود و این محتمل است که او جایگزین لیدرهای سابق جریان اصلاحات شود و بتواند ساماندهی جدیدی را در این جریان شکل دهد.

البته در داخل جریان اصلاحات هم دیدگاه های مختلف و بعضا متفاوتی وجود دارد. امروز فردی را نمی بینیم که بتواند قدرت هدایتگری تام و تمام این اردوگاه سیاسی را داشته باشد. هرچند که آقای خاتمی همچنان لیدر جریان اصلاحات هست اما در همین انتخابات برخی اصلاح طلبان از او عبور کردند و به حمایت از آقای رئیسی پرداختند.

بعد از تغییر دولت آقای روحانی، آقای جهانگیری امکان دارد بخواهد در مقام لیدر جریان اصلاحات ظاهر شود، اما چالش اصلی او این است که چگونه می خواهد نظر و دیدگاه اکثریت اصلاح طلبان را به سوی خود جذب کند، البته نوع تعامل او با آقای خاتمی برای ایفای این نقش نیز بسیار مهم است.

اسحاق جهانگیری امروز حمایت کارگزاران و برخی طیف های نزدیک به حزب را با خود دارد اما قطعا این برای قرار گیری در جایگاه لیدری جریان اصلاحات کافی نیست. جهانگیری برای آنکه به عنوان لیدر نزد اصلاح طلبان پذیرفته شود نیاز دارد تا به رئیس دولت اصلاحات خود را نزدیک کند. در واقع مهمترین فاکتور و مولفه در این حوزه جلب نظر سیدمحمد خاتمی است که گذشت زمان مشخص خواهد کرد، او موفق به این کار می شود یا خیر.

جانشین فرمانده سپاه: پس از بی‌نیازی کشورمان، واکسن «نورا» را در اختیار مردم مستضعف دیگر کشور‌ها خواهیم گذاشت

سردار فدوی ادامه داد: در این زمینه سپاه تمام توجه و توان خود را به کار می‌گیرد تا در علم ژنتیک پیشرفت بیشتری داشته باشد؛ زیرا خیرات بسیار زیادی به دنبال دارد؛ لذا یکی از توجهات ما باید همین موضوع باشد.وی با اشاره به تولید واکسن بومی «نورا» اضافه کرد: از سوی دیگر، چون عمق‌بخشی خارجی یکی از مأموریت‌های سپاه است، با تولید واکسن کرونا از سوی دانشگاه بقیه‌الله (عج)، پس از بی‌نیازی کشورمان، این واکسن را در اختیار مردم مستضعف دیگر کشور‌ها خواهیم گذاشت.جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: همه بیمارستان‌های سپاه در کشور باید زیرمجموعه دانشگاه بقیه‌الله (عج) باشند و این در حالی است که حتی بیمارستان بقیه‌الله (عج) هم زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد؛ این موضوعی است که تحقق آن را دنبال خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار